Nog één keer, want je bent zo verblind door je doelredenering dat je het zelf niet door hebt.
Heptalogos schreef:Mnb, natuurlijk is dat wel een antwoord op je vraag. De openbaring van Allah aan de mensheid, in 2010, vindt plaats op een wereldkaart. En die gebruiken nagenoeg allemaal Greenwich als middelpunt.
Dat zal best, maar de keuze voor Greenwich is nog steeds willekeurig. Die is geen natuurconstante of zoiets. Of Allah heeft de Engelse geografen het één en ander ingefluisterd en dan rijst de vraag: waarom juist zij?
Heptalogos schreef:Je hoeft me weinig uit te leggen over het probleem met gebogen vlakken. Ik zat me gisteren te bedenken hoe ik die lege strandbal als een plat vlak ga uitrollen, zonder ribbels, dus dan weet je genoeg. Dat alles op de lijn Groenland in ander perspectief zit dan alles op de lijn Saoudi-Arabië is prima, want we volgen immers de verhoudingen langs de lijnen.
Rol die bal nog maar een keer uit:
Heptalogos schreef:Vandaar dat ik pleitte voor de objectievere vierkante kaart. En daarop wordt de ark van Noach aangewezen, zo niet the lost ark, dan toch zeker the second most lost ark.
De rechthoekige kaart is dus niet objectiever. Op een globe kun je met booglijnen werken. Je voorkeur voor een rechthoekige kaart wordt alleen maar ingegeven door de mogelijkheid om je drogredenen beter te verbloemen.
Heptalogos schreef:Die geven toch juist de verhoudingen aan?
De verhoudingen in graden komen alleen overeen met de verhoudingen in afstanden op het aardoppervlak als je strikt N-Z of strikt O-W gaat. En dan kom je met geen mogelijkheid langs Greenwich. Je snijdt een keer de 0-meridiaan (ergens in de Westelijke Sahara) en aan de andere kant van de bol snijdt je een keer 180 OL/180 WL (in de Grote Oceaan, zo tussen de Marshalleilanden en Hawaii). Je kunt doorzeuren over openbaringen middels een vervormde rechthoekige wereldkaart (want ze zijn nooit vierkant) wat je wilt, maar het element van willekeur redeneer je niet weg.
Heptalogos schreef:Nee, deze telt niet voor twee, want oost-west beschrijft ook een hele cirkel.
Dat is een non-sequitur. Neem twee willekeurige punten op je strandbal en bekijk eens hoeveel cirkels je daar doorheen kan trekken.
Heptalogos schreef:Je komt dan niet op een punt uit, maar op de uiterste lengtegraden van de kaart, namelijk 180 OL en 180 WL.
Op dezelfde breedte als Mekka, dus een punt.
Heptalogos schreef:Maar ook nee, geen willekeur, want zo zijn die wereldkaarten nou eenmaal.
Precies - willekeurig. Want men had de 0-meridiaan ook ergens anders kunnen kiezen. Ik heb ook wel wereldkaarten gezien met de Amerika's rechts en Europa-Afrika links; de Stille Oceaan ertussenin. Dan gaat de berekening dus keurig de mist in.
Maar waarschijnlijk is dit loze moeite, want je bent zo gefascineerd door de fraaie uitkomst dat je weigert de premissen ter discussie te stellen. Die zijn nou net essentieel als je een wiskundige berekening betekenis wilt toekennen.
Heptalogos schreef:Oftewel, welk punt kiezen we als middelpunt van de kaart?
Dat bedoel ik dus: je wilt niet accepteren dat een kaart altijd een vervorming van het boloppervlak is. Daarom is de term middelpunt in dit verband volstrekt betekenisloos. Ga terug naar je strandbal en probeer het middelpunt van het oppervlak te vinden. Als je dat gelukt is mag je terugkomen om om mijn antwoord te vragen.
(als elke pseudowetenschapper kom je gegarandeerd eerder terug, want het laatste woord hebben is geeft hen het gevoel gelijk te hebben; dat laatste woord kun je dus krijgen)
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff