Het beloofde land of het beroofde land?

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

GayaH
Bevlogen

Re: Het beloofde land of het beroofde land?

Bericht door GayaH »

@ MNb
*
Dat honderd jaar later in Spanje iets soortgelijks gebeurde zegt niets,
(bedankt voor die link overigens, dat was nieuw voor mij)
kun je jouw bewering
    • "De islamitische Arabieren werden dan ook,
      met een doodenkele uitzondering daargelaten,
      als bevrijders binnengehaald."
ook onderbouwen met een dergelijke heldere link?

*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

MNb schreef:<< >>
GayaH schreef:<< >>
Dat veel mensen (ook op hoog niveau zoals de VN!) telkens de focus proberen te blijven leggen op wat Israel fout doet terwijl er zoveel meer verschrikkelijks elders aan de hand is heeft volgens mij alles te maken met dit onderwerp, het is er mijnsinziens zelfs mede-oorzaak van dat Israel stappen moet zetten om als Joodse democratie te kunnen overleven in die geÏslamiseerde omgeving, stappen zoals het eisen van de 'Eed van trouw aan de Joodse staat'.
<< >>
Dan moet het land beter de rechten van minderheden waarborgen,
alsook de rechten van de bevolking in de bezette gebieden.
<< >>
Nee, want het land moet gegeven de situatie waarin het verkeert, op de eerste plaats zien te overleven als Joodse democratie! Pas zodra de doodsbedreiging van buitenaf stopt zal de nog heel jonge Joodse democratie zich verder kunnen ontwikkelen en zich ook uit de bezette gebieden kunnen terugtrekken. Om te kunnen overleven heeft Israel niet alleen verdedigbare grenzen nodig en heeft daar ook recht op, zeker gezien de expliciete wens van Israels buren om Israel te vernietigen, Israel moet ook zijn Joodse identiteit verdedigen om te overleven, eenvoudigweg omdat Israel anders van binnenuit vernietigd wordt!
*
@GayaH, naar aanleiding van die poster van Abbas:
hoeveel ingezetenen met een Palestijns paspoort kent Israel heden ten dage?
Waarom schrijf je daar niet over?
<< >>
Volgens mij hebben de meeste Palestijnen de Jordaanse nationaliteit.
Tijdens de bezetting door Jordanië van het gebied dat nu als Westbank wordt aangeduid
is aan Arabische inwoners een Jordaans paspoort verstrekt.

Kunnen ingezetenen van Israel een Palestijns paspoort aanvragen dan? Moeten ze eerst in Rammallah zien te komen denk ik. De onafhankelijke Palestijnse staat bestaat niet eens en het Palestijnse paspoort is geen internationaal erkend paspoort, waar wil je naartoe met je vraag?
Waarom schrijf jij zelf niet wat over ingezetenen met een Palestijns paspoort,
ikzelf ken er maar eentje en daar wordt al genoeg over geschreven ...
*
GayaH schreef:... vertel eens: wat heeft Israel concreet geannexeerd volgens jou?
Ben je vergeten dat de onafhankelijkheid van Israel gepaard ging met een etnische zuivering?
Dat sinds 1967 in de bezette gebieden en
in Oost-Jeruzalem systematisch Palestijns bezit onteigend wordt?
<< >>
Wat noem jij etnische zuivering dan? De autochtone Arabische bevolking die in het gebied welk nu Isarel is al generaties lang woonden, die zijn daar merendeels gewoon blijven wonen, en ja er gingen pak hem beet 700.000 Arabische gastarbeiders op de loop op aandringen van de Arabische autoriteiten zodat de Arabische liga makkelijker over de Joden heen kon walsen waarna deze Arabische gastarbeiders terug hadden kunnen keren. Ik vind het niet erg dat die etnische zuivering die de Arabische liga destijds van plan was is mislukt, jij wel dan? Er wonen tegenwoordig meer Arabieren in het huidige Israel dan er destijds Arabieren woonden in datzelfde gebied, dus leg me eerst eens uit waarom jij die etnische bevolkingsaanwas als etnische zuivering betiteld?
      • :?
-
Wellicht ben je in de war met de etnische zuivering die de Arabische buren van Israel doorvoerden, waarbij er pak hem beet 700.000 Joden met bruut geweld en met achterlating van al hun have en goed werden weggejaagd, ja inderdaad, óók uit het gebied wat nu de WestBank wordt genoemd! Lijkt me een fair trade: de Arabieren mogen die 700.000 Arabieren opnemen, want Israel heeft ook die 700.000 Joden opgenomen.
-
In Oost-Jeruzalem is nooit sprake geweest van Palestijns bezit, hoe kan daar dan systematisch Palestijns bezit onteigend worden? Jordaniè had het geannexeerd en vervolgens op brute en gewelddadige wijze van Joden gezuiverd en de Joden alle toegang tot hun heiligdommen ontzegd, maar Israel heeft het terugveroverd en vervolgens is Jeruzalem terecht geannexeerd. Dat is zeker geen kwestie van roven, daar heeft Israel aantoonbaar recht op. Afgezien van het feit dat Israel daar recht op heeft, is het ook nog eens een feit dat Jeruzalem nu eenmaal de ondeelbare hoofdstad van Israel is en zal blijven dat is geen onderhandelingspunt en dat zal het ook niet worden. Om in die status van Jeruzalem verandering te brengen zal een nieuwe oorlog nodig zijn, want Israel geeft Israel nooit meer vrijwillig op!
-
MNb schreef:... ...
GayaH schreef:Als de buren van de Joden vandaag al hun wapens neerleggen, is het morgen vrede.
En zijn vele Palestijnen voor eeuwig het land kwijt, waar ze eeuwen op hebben gewoond. Want dat verhaaltje van gastarbeiders zuig je uit je eigen of andermans duim. Het is prima gedocumenteerd met oa de terreur die de Irgun te Deir Yassin uitoefende. En ja, ik ben me er van bewust dat de vijanden van Israel dit hebben proberen uit te buiten middels propaganda tegen Israel. Daarom is het nog wel waar.
... ...
Wel ja, het duimzuig-argument komt op tafel ...
... ik ben niet blind voor het waarheidsgehalte van beide zijden van het verhaal,
jij blijkbaar wel, want die historische feiten wil je afdoen met duimzuigerij, je doet maar!
Los daarvan, wat ik schreef daar reageer je dus niet op?
    • "Als de buren van de Joden vandaag al hun wapens neerleggen, is het morgen vrede.
      Als de Joden vandaag hun wapens neerleggen, worden de Joden morgen verdreven!"
-
GayaH schreef:Als je in een survival situatie terecht komt dan gelden andere prioriteiten dan vrijheid, gelijkheid en broederschap, dan moet je op de eerste plaats zien te overleven in plaats van opnieuw jezelf als volk gelijk makke schaapjes af te laten slachten.
Waarom geldt dit principe wel voor Israel, maar niet voor de Palestijnen? Een relevant feitje is dat er sinds 1948 veel en veel meer Palestijnen zijn omgekomen dan Israeli's
... ...
Hoezo geldt dit niet voor de Palestijnen en wat heeft de ratio van het dodental daarmee te maken?

-
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

-
F001 schreef:Ik verwacht de uiteindelijke opheffing van Israël.
Ik ook. Er zijn nogal wat overeenkomsten met de geschiedenis van de christelijke kruisvaardersstaten.
En dat doet me verdriet. Nog niet zolang geleden kon ik hopen
dat Israel een baken van Verlichting zou zijn in het MO.
-
Om te beginnen moeten alle Israelische kolonisten de Westoever uit, onvoorwaardelijk.
... ...
Dat is dus wel oproepen tot etnische zuivering,
en als het zou gebeuren, dan zou dat dus ook daadwerkelijk een etnische zuivering zijn!
-
GayaH schreef:Jij verwacht dat het beloofde land het beroofde land wordt?
Beetje naief van je dat je veronderstelt dat dan alleen Israel wordt vernietigd ...
De omliggende landen en de Palestijnen hebben de tijd mee. Israel niet. Zie de Kruisvaardersstaten. Als machtsverhoudingen verschuiven - en dat doen ze altijd, vroeg of laat -
dan in het nadeel van Israel.
... ...
Niemand in die regio heeft de tijd mee als het conflict verder escaleert, tenzij je zwartgeblakerde onbewoonbare grond als een voordeel ziet voor iemand? En als we dan toch aan het voorspellen slaan:
Het zal ook niet alleen het nadeel voor die regio zijn, de hele wereld zal dan opnieuw in brand staan!

-
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
siger

Bericht door siger »

GayaH schreef:
Om te beginnen moeten alle Israelische kolonisten de Westoever uit, onvoorwaardelijk.
... ...
en als het zou gebeuren, dan zou dat dus ook daadwerkelijk een etnische zuivering zijn!
Een drogrede als een olifant, maar dat wist je zelf natuurlijk.
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

siger schreef:
GayaH schreef:
MNb schreef: Om te beginnen moeten alle Israelische kolonisten de Westoever uit, onvoorwaardelijk.
Een drogrede als een olifant, maar dat wist je zelf natuurlijk.
Nee dat weet ik niet, vertel maar wat volgens jou mijn denkfout is dan?

*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
siger

Bericht door siger »

GayaH schreef:
Siger schreef:Een drogrede als een olifant, maar dat wist je zelf natuurlijk.
Nee dat weet ik niet, vertel maar wat volgens jou mijn denkfout is dan?
Als je de betekenis van "etnische zuivering" zover wil oprekken, dan moet je ook het hele ontstaan van de staat Israel een etnische zuivering noemen. Maar zo gek zijn we dus niet.

Israel is een bijbels/racistisch geinspireerde kolonie. En zoals zovele Westerse kolonieën waarvan we beweerden dat ze beter waren voor de "inboorlingen" dient er een eind aan gemaakt te worden. Verzet tegen etnische nederzettingen zijn dus het allerminste wat men kan doen, en ongeveer het tegenovergestelde van etnische zuivering.
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

siger schreef:<< >>
Als je de betekenis van "etnische zuivering" zover wil oprekken, dan moet je ook het hele ontstaan van de staat Israel een etnische zuivering noemen. Maar zo gek zijn we dus niet.

Israel is een bijbels/racistisch geinspireerde kolonie. En zoals zovele Westerse kolonieën waarvan we beweerden dat ze beter waren voor de "inboorlingen" dient er een eind aan gemaakt te worden. Verzet tegen etnische nederzettingen zijn dus het allerminste wat men kan doen, en ongeveer het tegenovergestelde van etnische zuivering.
Blijkbaar zijn we het niet eens over het ontstaans- en bestaansrecht van Israel, prima!

Wat de nederzettingen op de Westbank betreft ga je echter helemaal voorbij aan het feit dat tijdens de periode dat Jordanië dit gebied bezette en vervolgens annexeerde alle daar woonachtige autochtone Joden die daar al generaties lang woonden met bruut geweld zijn verjaagd.
Daarbij zal ik het door jou 'verzet tegen nederzettingen' genoemde niet als etnische zuiveringen betitelen, maar wel als zodanig het door MNb geschrevene:
"Om te beginnen moeten alle Israelische kolonisten de Westoever uit, onvoorwaardelijk."

*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
steen
Forum fan

Bericht door steen »

GayaH schreef:
Dat lijkt wel verdacht veel hierop;
En ik word van allebei een beetje misselijk.
Steen
http://www.joodsmonument.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Aäron Loterijman

Willi Kulla, de SS'er die hem in het Baarnse Bos doodschoot.

Daarin wordt de overlijdensdatum van 25 april 1945 vermeld.
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

steen schreef:
GayaH schreef:
Dat lijkt wel verdacht veel hierop;
En ik word van allebei een beetje misselijk.
Neem er een kotsbakkie bij zou ik zeggen.
Kun je niet zo goed tegen volksliederen in het algemeen,
of heb je last van racistische walging?

HATIKVA is een volkslied vol hoop, het vertolkt duizenden jaren van hoop:
    • "THE HOPE

As long as deep within the heart
      A Jewish soul stirs,
      And forward, to the ends of the East
      An eye looks out, towards Zion.

Our hope is not yet lost,
      The hope of two thousand years,
      To be a free people in our land
      The land of Zion and Jerusalem."
Zou het kunnen dat jouw misselijkheid door vooroordelen veroorzaakt wordt?

*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
siger

Bericht door siger »

Waarom hebben ze Duitsland niet aan de Joden gegeven? Die waren eerlijk verslagen. Zoveel verschil had het niet gemaakt verder.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

siger schreef:Waarom hebben ze Duitsland niet aan de Joden gegeven? Die waren eerlijk verslagen. Zoveel verschil had het niet gemaakt verder.
Ach, 't kostte al zoveel moeite voor de joden die 't drama overleefd hebben na jaren van procederen wat gestolen kunst en ander eigendom her en der terug te krijgen zuurpruim.
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

GayaH schreef:Dat honderd jaar later in Spanje iets soortgelijks gebeurde zegt niets
Uiteraard schrijf je dat, want het past niet in je politieke straatje. Als het anders was geweest had je geroepen: zie je wel! Typisch islam!
GayaH schreef:kun je jouw bewering
    • "De islamitische Arabieren werden dan ook,
      met een doodenkele uitzondering daargelaten,
      als bevrijders binnengehaald."
ook onderbouwen met een dergelijke heldere link?
http://en.wikipedia.org/wiki/Muslim_conquests
Most historians agree that the Sassanid Persian and Byzantine Roman empires were militarily and economically exhausted from decades of fighting one another.

Jews and Christians in Persia and Jews and Monophysites in Syria were dissatisfied and sometimes even welcomed the Muslim forces, largely because of religious conflict in both empires.
Voor je begint te roepen: Wikipedia is onbetrouwbaar! moet je even de bronvermelding onderaan bekijken. Wie geïnteresseerd is in deze periode maar nog nooit van Edward Gibbon heeft gehoord is een nitwit.
Je zult ook wel het woordje sometimes er uit pikken en roepen: zie je wel, niet in het algemeen. Voor je dat doet, vraag je een paar dingetjes af. Een paar feitjes:
Het Byzantijnse rijk onderdrukte iedereen die niet-orthodox gelovig was.
Het Byzantijnse rijk was berucht om zijn hoge belastingen en de corruptie van zijn ambtenaren
Het Arabische rijk veroverde het MO, Noord-Afrika en Perzië in een ongelooflijk hoog tempo; het Romeinse Rijk bijvoorbeeld deed er langer over en vocht daarbij voornamelijk tegen ongeorganiseerde stammen.

Hoe kreeg een handjevol woestijnnomaden dat ooit voor elkaar? Gebrek aan tegenstand natuurlijk en steun van de plaatselijke bevolingen.
Waarom bekeerde de bevolking in de veroverde gebieden zich massaal tot het nieuwe geloof? Belastingvoordeel plus relatief (dus vergeleken met hun voorgangers) vriendelijke nieuwe machthebbers.

Vergelijk dat eens met de wijze waarop het christendom zich over Oost-Europa verspreidde: zie bijvoorbeeld de Baltische Kruistocht.
GayaH schreef:Nee, want het land moet gegeven de situatie waarin het verkeert, op de eerste plaats zien te overleven als Joodse democratie!
Ongeveer zoals Zuid-Afrika moest zien te overleven als blanke democratie, bedoel je?
Selectieve democratie is geen democratie.
GayaH schreef:
@GayaH, naar aanleiding van die poster van Abbas:
hoeveel ingezetenen met een Palestijns paspoort kent Israel heden ten dage?
Waarom schrijf je daar niet over?
<< >>
Volgens mij hebben de meeste Palestijnen de Jordaanse nationaliteit.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik wil hem wel herformuleren: hoeveel Palestijnse ingezeten met een Jordaans paspoort kent Israel heden ten dage?
Je kent het antwoord natuurlijk: geen. Maar je wilt dolgraag de volgende vraag vermijden: waarom verwijt je Abbas iets dat Israel zelf ook praktiseert?
Dat heet immers meten met twee maten.
GayaH schreef:In Oost-Jeruzalem is nooit sprake geweest van Palestijns bezit
Ach, zit het zo. De Palestijnen die daar woonden hadden hun huizen geleend van joodse westerlingen. Nu zijn ze zo hebberig dat ze die huizen niet willen teruggeven.
GayaH schreef:daar heeft Israel aantoonbaar recht op.
Toon maar aan dan dat Israel recht heeft op huizen in Oost-Jeruzalem waar ik weet niet hoe lang Palestijnen wonen.
GayaH schreef:een feit dat Jeruzalem nu eenmaal de ondeelbare hoofdstad van Israel is
Dat is geen feit. Je kent het verschil tussen is en ought niet.
MNb schreef:Het is prima gedocumenteerd met oa de terreur die de Irgun te Deir Yassin uitoefende.
GayaH schreef:Los daarvan, wat ik schreef daar reageer je dus niet op?
Waarom vraag je dat niet aan jezelf?
GayaH schreef:Als je in een survival situatie terecht komt dan gelden andere prioriteiten dan vrijheid, gelijkheid en broederschap, dan moet je op de eerste plaats zien te overleven in plaats van opnieuw jezelf als volk gelijk makke schaapjes af te laten slachten.
MNb schreef:Waarom geldt dit principe wel voor Israel, maar niet voor de Palestijnen? Een relevant feitje is dat er sinds 1948 veel en veel meer Palestijnen zijn omgekomen dan Israeli's.
GayaH schreef:Hoezo geldt dit niet voor de Palestijnen en wat heeft de ratio van het dodental daarmee te maken?
Wat de ratio van het dodental ermee te maken heeft: die wijzen uit dat de Palestijnen in een survival situatie zitten, met name in de Gazastrook uiteraard. Dus je hebt net die duizenden raketten gerechtvaardigd die Hamas op Israel afschiet plus alle zelfmoordaanslagen.
GayaH schreef:Dat is dus wel oproepen tot etnische zuivering,
Maar als het de Palestijnen overkomt blijkbaar niet. Overigens dien je de Geneefse conventies er eens op na te slaan. Die schrijven iets over hoe de bevolking van een bezet gebied te behandelen. Volksplanting hoort daar niet bij.
Inderdaad. Het is een faire ruil, een wederzijdse etnische zuivering. De 750 000 vluchtelingen van 1948 zullen niet terug kunnen keren; de kolonisten terug naar Israel.
GayaH schreef:Niemand in die regio heeft de tijd mee als het conflict verder escaleert, tenzij je zwartgeblakerde onbewoonbare grond als een voordeel ziet voor iemand?
De komende 20 jaar gaat dat wel op, ja. De omliggende landen hoeven alleen maar af te wachten totdat Israel niet meer in staat is de eigen grond zwart te blakeren. Dat is een kwestie van tijd en geduld. En de geschiedenis van de Kruisvaardersstaten laat zien dat die islamitische landen tijd en geduld in overvloed hebben. Je kunt dat niet simpelweg afdoen met "Niemand in die regio heeft de tijd mee" want dat is een wensdroom.
GayaH schreef:Het zal ook niet alleen het nadeel voor die regio zijn, de hele wereld zal dan opnieuw in brand staan!
En dat is de volgende wensdroom. De natuurlijke bondgenoten van Israel, de VSA en de Europese Unie, zien hun relatieve macht verschrompelen door de opkomst van Brazilië, China en in mindere mate India. De eerste twee zullen in de toekomst niet in staat zijn om te hulp te schieten, als ze dat al willen (Israel heeft dramatisch aan populariteit verloren); de anderen zullen niet willen.
Het is heel eenvoudig, net als in de tijd van de Kruisvaardersstaten. Als Israel geen modus vivendi vindt met zijn buren is het op lange termijn onverdedigbaar. Holle retoriek doet niets af aan dit gegeven.

In feite vrees ik dat het point of no return voor Israel al gepasseerd is. Het land kent een interne radicalisering. Goed opgeleide en gematigde Israeli's emigreren in onrustbarend hoge aantallen, met name naar de VSA. Je toont perfect de mentaliteit van de achterblijvende radicalen: alleen een onvoorwaardelijke overgave van de Palestijnen is goed genoeg voor jou. Wel, die Palestijnen zullen daar nooit mee akkoord gaan. En dus treedt bovengenoemd scenario in werking. Jij en ik zullen het niet meer meemaken. Maar ik ben inmiddels oud genoeg om te zien hoe Israel verzwakt is sinds een jaar of 40 geleden.
Het is minder dan een jaar geleden dat Israel een oorlog tegen Hamas heeft verloren. Voor je begint te sputteren: het land heeft met die campagne geen enkele van zijn doeleinden bereikt. Hamas heeft de zijne wel bereikt.
Maar ja, ik verwacht niet dat fanatiekelingen als jij het mene tekel willen zien.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
Ali
Banned

Bericht door Ali »

MNb schreef: Het is minder dan een jaar geleden dat Israel een oorlog tegen Hamas heeft verloren. Voor je begint te sputteren: het land heeft met die campagne geen enkele van zijn doeleinden bereikt. Hamas heeft de zijne wel bereikt.
Maar ja, ik verwacht niet dat fanatiekelingen als jij het mene tekel willen zien.
Ach kom nou toch. Als ze hadden gewild was er gewoon geen levend wezen meer overgebleven.

Maar dat valt gelukkig maar niet te verkopen.
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

@ MNb
*
Jij legt me vooraf al woorden en meningen in de mond en reageert daar vervolgens bij voorbaat ook maar alvast op. Ik vind dat een verwerpelijk manier van discussiëren en ga daar dan ook niet aan meedoen.

Ter illustratie:
Jouw invulkunde vanuit aannames en vooroordelen, samengevat uit één reactie jouwerzijds:
Uiteraard schrijf je dat, want het past niet in je politieke straatje. Als het anders was geweest had je geroepen: zie je wel! Typisch islam!
<< >>
Voor je begint te roepen: Wikipedia is onbetrouwbaar! moet je even de bronvermelding onderaan bekijken. Wie geïnteresseerd is in deze periode maar nog nooit van Edward Gibbon heeft gehoord is een nitwit.
Je zult ook wel het woordje sometimes er uit pikken en roepen: zie je wel, niet in het algemeen.
<< >>
Je kent het antwoord natuurlijk: geen. Maar je wilt dolgraag de volgende vraag vermijden: waarom verwijt je Abbas iets dat Israel zelf ook praktiseert?
Dat heet immers meten met twee maten.
<< >>
Ach, zit het zo. De Palestijnen die daar woonden hadden hun huizen geleend van joodse westerlingen. Nu zijn ze zo hebberig dat ze die huizen niet willen teruggeven.
<< >>
Waarom vraag je dat niet aan jezelf?
<< >>
Dus je hebt net die duizenden raketten gerechtvaardigd die Hamas op Israel afschiet plus alle zelfmoordaanslagen.
<< >>
Je kunt dat niet simpelweg afdoen met "Niemand in die regio heeft de tijd mee" want dat is een wensdroom.
<< >>
En dat is de volgende wensdroom.
<< >>
alleen een onvoorwaardelijke overgave van de Palestijnen is goed genoeg voor jou.
<< >>
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
siger

Bericht door siger »

GayaH schreef:Wat de nederzettingen op de Westbank betreft ga je echter helemaal voorbij aan het feit dat tijdens de periode dat Jordanië dit gebied bezette en vervolgens annexeerde alle daar woonachtige autochtone Joden die daar al generaties lang woonden met bruut geweld zijn verjaagd.
Ocharme die Joden toch altijd. Aan dat soort feiten ga ik gezwind voorbij. Mijn tranen zijn finaal opgedroogd.
Plaats reactie