GayaH schreef:Dat honderd jaar later in Spanje iets soortgelijks gebeurde zegt niets
Uiteraard schrijf je dat, want het past niet in je politieke straatje. Als het anders was geweest had je geroepen: zie je wel! Typisch islam!
GayaH schreef:kun je jouw bewering
- "De islamitische Arabieren werden dan ook,
met een doodenkele uitzondering daargelaten,
als bevrijders binnengehaald."
ook onderbouwen met een dergelijke heldere link?
http://en.wikipedia.org/wiki/Muslim_conquests
Most historians agree that the Sassanid Persian and Byzantine Roman empires were militarily and economically exhausted from decades of fighting one another.
Jews and Christians in Persia and Jews and Monophysites in Syria were dissatisfied and sometimes even welcomed the Muslim forces, largely because of religious conflict in both empires.
Voor je begint te roepen: Wikipedia is onbetrouwbaar! moet je even de bronvermelding onderaan bekijken. Wie geïnteresseerd is in deze periode maar nog nooit van Edward Gibbon heeft gehoord is een nitwit.
Je zult ook wel het woordje
sometimes er uit pikken en roepen: zie je wel, niet in het algemeen. Voor je dat doet, vraag je een paar dingetjes af. Een paar feitjes:
Het Byzantijnse rijk onderdrukte iedereen die niet-orthodox gelovig was.
Het Byzantijnse rijk was berucht om zijn hoge belastingen en de corruptie van zijn ambtenaren
Het Arabische rijk veroverde het MO, Noord-Afrika en Perzië in een ongelooflijk hoog tempo; het Romeinse Rijk bijvoorbeeld deed er langer over en vocht daarbij voornamelijk tegen ongeorganiseerde stammen.
Hoe kreeg een handjevol woestijnnomaden dat ooit voor elkaar? Gebrek aan tegenstand natuurlijk en steun van de plaatselijke bevolingen.
Waarom bekeerde de bevolking in de veroverde gebieden zich massaal tot het nieuwe geloof? Belastingvoordeel plus relatief (dus vergeleken met hun voorgangers) vriendelijke nieuwe machthebbers.
Vergelijk dat eens met de wijze waarop het christendom zich over Oost-Europa verspreidde: zie bijvoorbeeld de Baltische Kruistocht.
GayaH schreef:Nee, want het land moet gegeven de situatie waarin het verkeert, op de eerste plaats zien te overleven als Joodse democratie!
Ongeveer zoals Zuid-Afrika moest zien te overleven als
blanke democratie, bedoel je?
Selectieve democratie is geen democratie.
GayaH schreef:MNb schreef:<< >>
@GayaH, naar aanleiding van die poster van Abbas:
hoeveel ingezetenen met een Palestijns paspoort kent Israel heden ten dage?
Waarom schrijf je daar niet over?
<< >>
Volgens mij hebben de meeste Palestijnen de Jordaanse nationaliteit.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik wil hem wel herformuleren: hoeveel Palestijnse ingezeten met een Jordaans paspoort kent Israel heden ten dage?
Je kent het antwoord natuurlijk: geen. Maar je wilt dolgraag de volgende vraag vermijden: waarom verwijt je Abbas iets dat Israel zelf ook praktiseert?
Dat heet immers meten met twee maten.
GayaH schreef:In Oost-Jeruzalem is nooit sprake geweest van Palestijns bezit
Ach, zit het zo. De Palestijnen die daar woonden hadden hun huizen geleend van joodse westerlingen. Nu zijn ze zo hebberig dat ze die huizen niet willen teruggeven.
GayaH schreef:daar heeft Israel aantoonbaar recht op.
Toon maar aan dan dat Israel recht heeft op huizen in Oost-Jeruzalem waar ik weet niet hoe lang Palestijnen wonen.
GayaH schreef:een feit dat Jeruzalem nu eenmaal de ondeelbare hoofdstad van Israel is
Dat is geen feit. Je kent het verschil tussen is en ought niet.
MNb schreef:Het is prima gedocumenteerd met oa de terreur die de Irgun te Deir Yassin uitoefende.
GayaH schreef:Los daarvan, wat ik schreef daar reageer je dus niet op?
Waarom vraag je dat niet aan jezelf?
GayaH schreef:Als je in een survival situatie terecht komt dan gelden andere prioriteiten dan vrijheid, gelijkheid en broederschap, dan moet je op de eerste plaats zien te overleven in plaats van opnieuw jezelf als volk gelijk makke schaapjes af te laten slachten.
MNb schreef:Waarom geldt dit principe wel voor Israel, maar niet voor de Palestijnen? Een relevant feitje is dat er sinds 1948 veel en veel meer Palestijnen zijn omgekomen dan Israeli's.
GayaH schreef:Hoezo geldt dit niet voor de Palestijnen en wat heeft de ratio van het dodental daarmee te maken?
Wat de ratio van het dodental ermee te maken heeft: die wijzen uit dat de Palestijnen in een survival situatie zitten, met name in de Gazastrook uiteraard. Dus je hebt net die duizenden raketten gerechtvaardigd die Hamas op Israel afschiet plus alle zelfmoordaanslagen.
GayaH schreef:Dat is dus wel oproepen tot etnische zuivering,
en als het zou gebeuren, dan zou dat dus ook daadwerkelijk een etnische zuivering zijn!
Maar als het de Palestijnen overkomt blijkbaar niet. Overigens dien je de Geneefse conventies er eens op na te slaan. Die schrijven iets over hoe de bevolking van een bezet gebied te behandelen. Volksplanting hoort daar niet bij.
Inderdaad. Het is een faire ruil, een wederzijdse etnische zuivering. De 750 000 vluchtelingen van 1948 zullen niet terug kunnen keren; de kolonisten terug naar Israel.
GayaH schreef:Niemand in die regio heeft de tijd mee als het conflict verder escaleert, tenzij je zwartgeblakerde onbewoonbare grond als een voordeel ziet voor iemand?
De komende 20 jaar gaat dat wel op, ja. De omliggende landen hoeven alleen maar af te wachten totdat Israel niet meer in staat is de eigen grond zwart te blakeren. Dat is een kwestie van tijd en geduld. En de geschiedenis van de Kruisvaardersstaten laat zien dat die islamitische landen tijd en geduld in overvloed hebben. Je kunt dat niet simpelweg afdoen met "Niemand in die regio heeft de tijd mee" want dat is een wensdroom.
GayaH schreef:Het zal ook niet alleen het nadeel voor die regio zijn, de hele wereld zal dan opnieuw in brand staan!
En dat is de volgende wensdroom. De natuurlijke bondgenoten van Israel, de VSA en de Europese Unie, zien hun relatieve macht verschrompelen door de opkomst van Brazilië, China en in mindere mate India. De eerste twee zullen in de toekomst niet in staat zijn om te hulp te schieten, als ze dat al willen (Israel heeft dramatisch aan populariteit verloren); de anderen zullen niet willen.
Het is heel eenvoudig, net als in de tijd van de Kruisvaardersstaten. Als Israel geen modus vivendi vindt met zijn buren is het op lange termijn onverdedigbaar. Holle retoriek doet niets af aan dit gegeven.
In feite vrees ik dat het point of no return voor Israel al gepasseerd is. Het land kent een interne radicalisering. Goed opgeleide en gematigde Israeli's emigreren in onrustbarend hoge aantallen, met name naar de VSA. Je toont perfect de mentaliteit van de achterblijvende radicalen: alleen een onvoorwaardelijke overgave van de Palestijnen is goed genoeg voor jou. Wel, die Palestijnen zullen daar nooit mee akkoord gaan. En dus treedt bovengenoemd scenario in werking. Jij en ik zullen het niet meer meemaken. Maar ik ben inmiddels oud genoeg om te zien hoe Israel verzwakt is sinds een jaar of 40 geleden.
Het is minder dan een jaar geleden dat Israel een oorlog tegen Hamas heeft verloren. Voor je begint te sputteren: het land heeft met die campagne geen enkele van zijn doeleinden bereikt. Hamas heeft de zijne wel bereikt.
Maar ja, ik verwacht niet dat fanatiekelingen als jij het mene tekel willen zien.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff