Oorsprong NT Grieks of Aramees

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Contradicties in de bijbel.

Bericht door Rereformed »

egbert schreef:Nog even voor jouw referentie.

Als je je wikipedia artikel goed leest, is er zeker geen unanieme mening over de betekenis (zie onderaan vh artikel).
Wel, je hebt het mis. Er is wel degelijk unanieme overeenstemming op dit gebied.
'glossalalia'
"itself a compound of the words γλῶσσα (glossa, meaning "tongue" or "language") and λαλεῖν (lalein, "to talk")."
Glossolalia betekent dus letterlijk 'taalspraak'. Spreken is altijd een taal bezigen. De term zou dan ook belachelijk zijn indien het níet een technische term voor een verschijnsel was. Een verschijnsel wat Paulus een geestesgave noemt.

letterlijk:
Vers 6:
Welk nut zou het hebben als ik bij u kom 'talen sprekend', zonder u tegelijk iets te openbaren, zonder kennis door te geven of iets te profeteren of zonder u iets te onderwijzen.
vers 12:
...als u zo graag geestelijke gaven bezit, moet u ernaar streven uit te blinken in de opbouw van de gemeente.
13: Daarom moet iemand die bidt 'in een taal' bidden om de gave die te kunnen uitleggen.
Zoals eerder uitgelegd, heeft Grieks, Aramees, Russisch (en misschien wel meer talen) maar 1 woord glossa, dat zowel taal als tong kan betekenen.
Zoals ik al eerder heb opgemerkt hebben alle andere talen dat ook. :D
AFhankelijk van de context, dient de vertaler dan het juiste woord te kiezen, of 'tong' of 'taal'
De juiste vertaling (context) is dus 'talen spreken' en niet 'tongentaal' of 'klankentaal' (klank-fonos)
Beste egbert, er is niemand die het ontkent, het betekent allemaal hetzelfde. Want hoe een mens ook spreekt, men hoort het aan als een taal. :)
In mijn visie, is 'klanktaal' of 'tongen spreken' een lachwekkend woord. Iets wat een 1e jaars student Russisch (bijvoorbeeld) al weet te onderscheiden als hij het Russische 'govorit jaziki' moet vertalen (idem aan Grieks)
Je begrijpt helemaal niet dat men voor een bepaald verschijnsel juist een naam moet geven die aangeeft waar het om gaat. 'Klanktaal' is juist een meesterlijke vondst! En dit is de eerste keer dat ik iets positiefs over de moderne bijbelvertaling heb gezegd. :)
Zo is een 'computer' in het Fins een tietokone, dat betekent 'kennismachine' of 'weetmachine', een prachtige woordvondst. Het doet er niet toe wat het origineel heeft in zo'n geval. Een nieuw woord wat ervoor gebruikt wordt kan wat bedoeld wordt soms beter uitdrukken.

Een eerste jaars student Fins weet overigens ook al dat 'kieli' tong en taal betekent. :)
En puhua kielissä is 'spreken in talen', waarmee men het verschijnsel 'tongentaal' of 'klanktaal' aanduidt.
En wanneer de dokter zegt dat je je kieli moet uitsteken biedt niemand zijn taal aan. En wanneer iemand het over een tongkus heeft dan weet iedereen dat het niets te maken heeft met taal, net zoals wanneer een engelman die het over zijn mothertongue heeft niemand zit te denken aan een tongkus met zijn moeder. :)

Geloof het nu maar, overal op de wereld staat 1 Korintiërs 14 bekend voor het verschijnsel glossolalie.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Fishhook schreef:
Rereformed schreef:
Fishhook schreef:Ik begrijp niet goed dat mensen zich zo druk maken over het NT nu wel bewezen is dat het OT gewoon verzonnen is.
Had Antoon niet bewezen dat het OT juist tot in de kleinste details correct is? 8-[
Sinds wanneer neem jij Antoon serieus? :shock:
Sinds wanneer lees jij mij serieus wanneer het een grapje moet zijn? :shock:
Born OK the first time
Jinny

Bericht door Jinny »

Rereformed, zou willen stoppen met alle keren de nadruk te leggen op Egberts achtergrond?
Hij is geen JG meer, leest en gebruikt geen WTG bijbel meer en heeft recht op een normale beoordeling van zijn argumenten.

Zijn vertaalactiviteiten hebben niks te maken met het in stand houden van een geloof bij mijn weten maar is hobby.
Ik dacht dat Egbert om te geloven de bijbel niet meer nodig heeft.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Rereformed schreef: Gebruik jij de Jehovagetuigebijbel?
Volgens mij haalt egbert het hier vandaan.

http://www.2001translation.nl/Default.aspx

Ook handig om te weten:

http://tealc.forumup.be/about710-15.html

Egbert alles is goed met mij dank je hopelijk jij ook.

Maar ik wil je vooral over die Syriac Peshitta spreken

De old Syriach Peshitta die jij hier als "trouw geschrift en authentiek" aanprijst is gewoon een fabricatie geen waarheid.

old Syriach is geen originele Aramese vertaling op zich maar is een Aramese vertaling van de Griekse teksten door Bischop Rabulla, de vertaler Rabulla werd zelfs "de tyran van Edessa" genoemd nadat hij velen vervolgenden die deel waren van de kerken die de originele Peshitta gebruikten zoals wij hem kennen

“The question who it was that produced the Peshitta version of the New Testament will perhaps never be answered. That it was not Rubbula has been proved by Voobus's researches. . .In any case, however, in view of the adoption of the same version of the Scriptures by both the Eastern (Nestorian) and Western (Jacobite) branches of Syrian Christendom, we must conclude that it had attained a considerable degree of status before the division of the Syrian Church in AD 431.” – Early Versions of the New Testament, New York: Claredon, 1977, p. 36

Onderzoekers bevestigen de niet-authenticiteit van de old Syriac als de originele Aramese tekst.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
egbert
Geregelde verschijning

Bericht door egbert »

Fishhook schreef: Volgens mij haalt egbert het hier vandaan.

http://www.2001translation.nl/Default.aspx

Ook handig om te weten:

http://tealc.forumup.be/about710-15.html

Egbert alles is goed met mij dank je hopelijk jij ook.

Maar ik wil je vooral over die Syriac Peshitta spreken

Bedankt voor de verwijzing hiernaar.

Als je Serkans bericht begrijpt, en ik weet dat hij zelf Arameeër is, heeft hij het over de Syriac afkomstig van Rabulla. Hier is een deel van Johannes 8 (wat door veel bijbelcommentatoren als niet authentiek wordt beschouwd) overgenomen.

de Syriac Johannes 8 is van Palestijnse Syriac (5e eeuw) die afkomstig is van een manuscript dat _gedocumenteerd_ is gefabriceerd door Rabulla, die het van het Grieks heeft overgenomen.

Serkan zelf is een aanhanger van de Peshitta-primaatschap, maar niet van dat gedeelte uit Johannes 8, dat alleen in de Griekse Bijbel staat EN deze Palestijnse Syriac.

Ik ben bekend met deze discussie.
egbert
Geregelde verschijning

Bericht door egbert »

Rereformed schreef: Grappig trouwens. In jouw opvatting gaat het dus om Armeniërs of Koerden of Arameessprekenden :lol:
Je hebt een hoop lol, die nergens op slaat. Ik heb nooit geschrevne dat er TOEN die bevolkingsgroepen leefde. Ik zei dat er onlangs (1900) nog 3 grote bevolkingsgroepen in het zuiden leefden, waaronder Arameeërs, die er wel al duizenden jaren leven.

Tarsis, (zie encyclopedie) de geboortestad van Paulus, was ook Arameestalig.

Maar goed, dat is politiek incorrect en gezien jouw conformisme, zul je dat ook wel willen ontkennen.

Rereformed schreef:
egbert schreef:Nog even voor jouw referentie.

Als je je wikipedia artikel goed leest, is er zeker geen unanieme mening over de betekenis (zie onderaan vh artikel).
Wel, je hebt het mis. Er is wel degelijk unanieme overeenstemming op dit gebied.
Klopt en dat ontken ik ook niet. Mensen konden zomaar, wonder boven wonder, een taal spreken die ze niet geleerd hadden (Handelingen 2:8) (geloof je dit?)

Naast de punten waar je zelf niet meer op ingaat, was mijn oorspronkelijke opmerking dat de mensen in die tijd, mits hoogopgeleid, niet meertalig, zoals Paulus waren. En -als- er een algemene taal voor de Midden-Oosterlingen was, vooral in brieven (!) (historisch feit), was dat Aramees , niet hoofdzakelijk Grieks. Dat geldt nu nog steeds, voor Arabisch, de opvolger van Aramees.

Daarnaast mis ik je uitleg, hoe Rome dan wel alle Bijbels naar haar hand heeft gezet, inclusief de vertalingen die zelfstammen van vóór de tijd dat er een vaticaan zou zijn. Want dat is toch wat je suggereerde ivm Marcion?
Laatst gewijzigd door egbert op 09 sep 2010 00:34, 2 keer totaal gewijzigd.
egbert
Geregelde verschijning

Bericht door egbert »

Rereformed schreef:Wel, het blijkt dat jij inderdaad op een gigantische manier misleest.

Hier is vers 10 in 3 verschillende moderne Nederlandse bijbels:

Er zijn ik weet niet hoeveel talen in de wereld en ze hebben allemaal betekenis.

Er zijn in de wereld ik weet niet hoeveel talen, en geen enkele kan zonder klanken.

Er zijn in de wereld onnoemelijk veel talen en alles kan door klanken worden uitgedrukt.
De hele heisa en de kerkelijke traditie is die is ontstaan rondom 'klanktaal' is dus onterecht.
De hele ongelooflijke heisa die jij nu bijelkaar brouwt is volkomen onterecht. Je staat volkomen alleen in je vreemde opvatting.
Ik weet niet of je het doorhebt, maar de bronnen staan online. http://Www.dukhrana.com
En klank is niet hetzelfde als stem.

Ik sta niet volkomen alleen in deze mening, maar slaap zacht. De massa tussen jouw oren, heeft gelijk. Ik heb mijn onderzoek gebaserd op argumentatie, niet op wat de griekse geleerden zeggen, die geen Aramisten zijn.
Reformed schreef: De ontkenning van glossolalie bij je is bijvoorbeeld iets wat ik heel duidelijk terug kan voeren tot je Jehovagetuigeachtergrond. :wink:

BS alarm!
Ik post hier met dezelfde reden als jij op dit forum. Ben jij dus ook Jehovah's Getuige geweest?

Zo niet, wat doe je hier dan? Waarheid verkondigen?

Mensen zoals jij, zouden goed in een dwangmatige sekte als JG passen. aansluiten in de gelederen en kop dichthouden. De geleerden hebben gesproken, en als je iets anders denkt, komt jouw hoon en spot over hen.

Daarnaast, heb ik glossalolalie niet ontkend. Ik heb gezegd dat hoofdstuk 14 over vreemde talen gaat (Handelingen 2:6-8). Dat jij het 'klanktaal' wilt noemen of andere Griekse bijbelgeleerden, laat me koud, of moet ik hun waarheid accepteren net zoals dat bij een sekte wordt geacht te doen?

Als Paulus notabene zelf zegt dat het -vertaald- moet worden, dan gaat het dus, om vreemde talen, niet om 'klanktalen' hoe mooi het griekse woord 'technisch' dan ook mag zijn.

Ken je de Antwerpse Polyglot bijvoorbeeld? Zijn er Griekse geleerden geweest die woord-voor-woord, kolom voor kolom beide talen hebben vergeleken? Namen, rugnummers.

Als je korintiers 14 zou vergelijken met de polyglot, komt daar ineens een ANDERE tekst uit. ER is daar een wetenschappelijk onderlegde verklaring voor.

Even terug naar jouw bewering.
’ēl ’ēl lmānā’ šbaqtāni di’aiteyh (='dat is') ’elāhi ’elāhi lmānā’ šbaqtāni

Goed, er staat el of 'eil' jij je zin ok?
Begrijp je echt niet wat het kernpunt is?

EIL is niet hetzelfde als elahi.
Daarnaast is de invulling van klinkers hier fout. Het is niet elahi, maar alahi of alohi, afhankelijk van of het door een (grofweg) Irakees of door een Syriër werd uitgesproken.

We kunnen hier heel lang over discussieren, maar ook de Aramisten discussieren over dit stuk, en vergelijken het met Matteus, maar ik geloof niet dat we ergens tot een conclusie komen. Het is in ieder geval niet dat het Grieks origineel was. Want het is gewoon -geen- bewijs.

Begin dan eerst maar eens dit te weerleggen (dan heb je nog veel huiswerk)

http://www.aramaicpeshitta.com/downloadbook.htm
Laatst gewijzigd door egbert op 09 sep 2010 00:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

egbert schreef:
BS alarm!
Ik post hier met dezelfde reden als jij op dit forum. Ben jij dus ook Jehovah's Getuige geweest?

Zo niet, wat doe je hier dan? Waarheid verkondigen?
Goed zo Egbert, ik weet niet wie er gelijk hebt, maar je laat je niet zomaar van de wijs brengen door de platte truuks van Rere.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Rereformed ik raad jou aan om een discussie akkoord te schrijven, door middel van lobbys pijl je wie er het met je eens is, en je brengt verslag uit aan de koningin, want we komen hier nooit tot een haalbare formatie.
egbert
Geregelde verschijning

Bericht door egbert »

De stelling:

Veel onbegrijpelijke Bijbelfrases, zijn verklaarbaar omdat het Grieks een vertaling is, maar niet het origineel.
De concensus is hier niet de norm. 1500-1800 jaar was de concensus dat de Byzantijnse Griekse (Textus REceptus, de 95% van alle afschriften!) tekst de standaard was.

Door Wescott&Hort, is een 'minderheids' standaard gepropageerd en de theorie: Als het niet in de minderheidsteksten staat die ouder zijn dan de meerderheid, dan is de meerderheid dus gemanipuleerd.

W&H zijn NU de basis voor alle moderne Bijbelvertalingen, die net als de _incomplete_ vaticanus complete zinnen missen (zoals het modelgebed).

Het kernpunt is dat de wetenschap er 1800 jaar over deed, om uiteindelijk een nauwelijks gebruikte standaard als standaard te verheffen. Ja, want de vaticanus is __nooit__ gebruikt. De Sinaïticus, lag ook al honderden jaren in een klooster te verstoffen.

De ---reeds gebruikte standaard--- waarvan er zeg maar ruim 5500 Griekse afschriften, heftig in Gebruik door het Griekse deel van Turkije (Byzantium), bestonden, zijn in onmin geraakt.

Nogmaals kernpunt onze moderne vertalingen zijn gebaseerd op die verstofte minderheid, die vele frasen en woorden misten.

Wanneer we echter de (zogenaamde) vier takken van de Griekse afschriften vergelijken, blijken er enorme verschillen, behalve in missende zinnen, woordkeuze.

1) Hoe zijn deze verschillen ontstaan?
Volgens reformed lag het zo:

De schrijvers waren Aramese denkers, maar schreven het NT in het Grieks
een Griekse afschrijver dacht toevallig ook Aramees, maar corrigeerde de Griekse tekst

Verder is de concensus:
Het midden-oosten was compleet gehelleniseerd, op een clubje joden in Jeruzalem na

VOlgens de Aramese primaatschap beweging lag het zo
Flavius Josephus schrijft dat tweetaligheid, onder joden zeldzaam was
De apostelen (behalve Paulus) waren enkeltalig, en schreven hun brieven in het Aramees
Deze brieven werden niet onmiddellijk vertaald door een meertalige jood, zoals Lucas, die arts van beroep, dus geleerd
De brieven werden later, op verschillende plaatsen vertaald, alexandrië, antiochië, etc.
de verschillende vertalingen, zijn -standaard- geworden en vormen hun eigen stamboom

2) Waarom zijn deze verschillen ---nooit--- in het licht gehouden van een Aramese lexicon waarna zal blijken dat vele honderden vershillen een lexicon verschil is, terwijl de Aramese grondtekst, maar één variant heeft!
3) Hoe komt het dat de Aramese woorden van Jezus, in de Aramese Grondtekst, zeer vaak kwinkslagen bevat, woordspelingen, rijm, die als sneeuw voor de zon verdwijnen zodra je ze vertaalt naar het Grieks?
3) Hoe komen de vele transliteraties, on-griekse woorden, in het NT terecht, die 1-op-1 in de Aramese grondtekst blijken te staan? ER zijn +/- 20 - 30 onGriekse woorden in het NT.
4) Als het Aramees dan een vertaling van het Grieks is, van welke Griekse stam is het dan vertaald?
5) Als het Aramees afstamt van 'old syriac' van Rabulla dus, waarom blijkt dat niet uit de grondtekst
6) Als het een Syrische kerk-gebeuren was, waarom is er dan ook een uit 22 boeken bestaand canon in Irak gevonden, dat bij hun liturgie hoorde, zolang de geschiedenis dat aantoont?
Laatst gewijzigd door egbert op 09 sep 2010 08:36, 3 keer totaal gewijzigd.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

antoon schreef:pijl je
Antoon, bij mijn weten is pijlen geen werkwoord en zul je dus 'peil' bedoelen i.p.v. 'pijl'.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Berend_H

Bericht door Berend_H »

In mijn visie, is 'klanktaal' of 'tongen spreken' een lachwekkend woord. Iets wat een 1e jaars student Russisch (bijvoorbeeld) al weet te onderscheiden als hij het Russisch vertalen 'govorit jaziki' (idem aan Grieks)
Ik vind klanktaal wel een mooi woord, maar misschien niet goed vertaald? Iedereen heeft zo zijn eigen smaak als het om taal gaat :)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

antoon schreef:Rereformed ik raad jou aan om een discussie akkoord te schrijven, door middel van lobbys pijl je wie er het met je eens is, en je brengt verslag uit aan de koningin, want we komen hier nooit tot een haalbare formatie.

Het gaat er in discussies niet zo om om het eens te worden. Het gaat om het uitdagen van elkaar, en wat mij betreft is egbert daar best in geslaagd. Egbert gaf me de link naar een boek. Daar ben ik zeer tevreden mee. Een boek waarin alles op een rijtje is gezet en goed onderbouwd wordt wekt zeker mijn interesse op en ik wil het wel aanschaffen en het op zijn tijd op mijn gemak lezen.
Het kan in de wetenschap nooit kwaad om telkens zaken in twijfel te stellen, zolang als je het maar goed kan onderbouwen. Voordat je dat laatste kunt evalueren moet je natuurlijk eerst een goed beeld van het geheel van de positie van iemand hebben, en voor mij is een degelijk boek dan zo'n vereiste, het liefst zo dik mogelijk.
Born OK the first time
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

David Bakker schreef:Daarnaast is er nog een fragment van Tacitus*) dat naar de kruisiging verwijst.
Tacitus had zijn informatie hoogstwaarschijnlijk van de christelijke gemeenschap in Rome en is dus geen onafhankelijke bron.
Rereformed schreef:1) wat is er dan nog van belang wat overblijft waar we zo nodig een Jezus voor nodig moeten hebben en die aan de basis van het evangelie te willen zien?
2) Maakt het verder nog uit of er een joodse prediker aan het kruis gestorven is?
3) Er zijn duizenden mensen aan het kruis gestorven, dus er zal wellicht ook af en toe een prediker dat lot hebben ondergaan.
1) Het is gemakkelijker om een aards voorbeeld tot stichter van je nieuwe religie uit te roepen en daar een heleboel verhalen aan op te hangen dan een heel karakter uit je duim te zuigen.
2) Voor de inhoud van het christelijke geloof niet.
3) De evangelisten hadden dan ook een ruime keus aan voorbeeldfiguren.
Het beeld dat christenen hebben van Jezus is oneindig veel belangrijker dan de historische Jezus. Van die laatste weten we dan ook bijzonder weinig. En dat komt weer omdat hij voor zijn ontwikkelde tijdgenoten niets bijzonders was.
Rereformed schreef:Het punt is dat je wel een aanname kan maken dat er een historische persoon aan de basis voor de beweging moet hebben gestaan. Zó'n bewering is zo gek nog niet.

Maar wát je daarna ook over die persoon zegt, het staat allemaal op losse schroeven. We weten niets van zijn geboorte en afkomst-het zijn duidelijk latere fabels-, niets over wat nu specifiek leringen van hém zijn en wat eenvoudig door een religieuze groep in zijn mond is gelegd, niets van zijn optreden, want het is allemaal pas een generatie later verzonnen, niets van hoe hij aan zijn eind kwam. Er zijn geen redenen om wat dan ook wat over deze persoon gezegd wordt of wat hij zogenaamd is of doet als 'historisch' te beschouwen.
Wat mij betreft staat dat gelijk aan dat we niet over een historische Jezus kunnen spreken.
Dat geeft wel ongeveer weer wat mij de redelijkste theorie lijkt.
Het kan niet genoeg benadrukt worden dat mythevorming in de Oudheid een volstrekt acceptabel procede was. Op een doodenkele uitzondering na was de moraal van het verhaal altijd belangrijker dan de historische weergave. Jona Lendering geeft op Livius.org een prachtig voorbeeld betreffende de Randen van de Aarde. De auteurs die het daar over hadden wisten waarschijnlijk heel goed dat de Aarde rond is.
En bij mythevorming was originaliteit evenmin een vereiste. Plagiaat is een concept van de laatste paar eeuwen, toen de wetenschappelijke methode de religieuze ging verdringen.
Mythevorming kan dan ook niet als argument voor of tegen historiciteit gebruikt worden.
David Bakker schreef:Het is waarschijnlijk dat Jezus en zijn aanhangers de tempel met geweld hebben veroverd en na twee dagen werden weggeslagen door de Romeinen. Daarna is nog een nieuwe poging gedaan om Jeruzalem te veroveren en toen is Jezus gevangen genomen en gekruisigd.
Daar is niets waarschijnlijks aan. Waarom heeft Flavius Josephus het er niet over?
Rereformed schreef:Er is geen bewijs te geven voor welke opvatting dan ook aangaande Jezus.
Dat geldt voor meer fenomenen uit de Oudheid.
egbert schreef:In ieder geval Reformed, staat het aan degene die feitelijk beweert dat de Romeinen de Bijbel totaal hebben aangepast, om aan te tonen hoe ze dat hebben gedaan.
Dat is een koekie. Papyrus is niet duurzaam. Minstens twee keer per eeuw moesten teksten overgeschreven worden, wilde men ze behouden. Vanaf 200 of zo waren die copiisten nogal eens christenen. Die hadden er alle belang bij om teksten aan te passen.
Dit is de eenvoudigste theorie om te verklaren waarom latere teksten onderling zo enorm veel verschillen.
Rereformed schreef:Als er al iets duidelijk wordt uit deze discussie is het wel dat indien er een God is voor wie het belangrijk is de mensheid een betrouwbare tekst af te leveren deze God wel bijzonder stuntelig te werk is gegaan. :)
Het ironische is natuurlijk dat alle tekstwijzigingen hoogstwaarschijnlijk aangebracht werden in de stellige overtuiging dat men gods bedoelingen op deze wijze adequaat weergaf.
Denk in dit verband aan de Middeleeuwse opvattingen omtrent de Schenking van Constantijn, een aangetoonde vervalsing.
Wie de term vervalsing gebruikt loopt dan ook het grote risico zich totaal niet te kunnen verplaatsen in de belevingswereld van de 'vervalsers'.
egbert schreef:Nu doe je weer een citaat van een ander. Ik heb persoonlijk onderzoek gedaan en heb Lamsa niet als basis voor mijn onderzoek gebruikt.
En dat mag niet? Dan kan ik wel ophouden met lesgeven, want iedere keer als ik F = m*a opschrijf citeer ik Newton. Ik heb er nooit persoonlijk onderzoek naar gedaan.
U = I*R wel, dat moet ik toegeven.
Rereformed schreef:Met ongelovigen kun je een wetenschappelijk gesprek hebben, want het zal hun een zorg zijn of het Grieks of Aramees is, met gelovigen nooit, want het gaat hen nooit om de waarheid, maar altijd om een persoonlijk belang.
Amen.
Deze moet ik onthouden. Hetzelfde zie je bij creationisten en eigenlijk bij alle pseudowetenschappers.
Helaas voor jou maakt Doherty's website precies dezelfde indruk.
En nu ik toch bezig ben: het hier zo populaire boek van een zekere Engelse bioloog ditto.
Rereformed schreef:Het onderzoekresultaat is geldig zolang als het niet door een nieuw vrijwel unaniem onderzoekresultaat wordt omvergeworpen.
Ik heb even zin om te nitpicken: vervang unaniem maar door herhaalbaar. Dat geschiedt of middels inductie of middels deductie. Beide zijn aan strenge logische regels onderworpen.
Daarom vind ik theologie - in de traditionele betekenis van het woord, niet de jouwe - zo'n waardeloos vak. Laat twee theologen een dik boek schrijven over twee willekeurige regels uit de bijbel en ze komen tot drie volstrekt tegenstrijdige conclusies.
Rereformed schreef:Wetenschappelijke uitspraken zijn aannames die het allerwaarschijnlijkst zijn. Til daar niet te zwaar aan, maar vat dat ook niet te licht op. Het zijn stellingnames waar soms eeuwenlang en door duizenden onderzoekers aan gewerkt is. Het zijn ook stellingnames die mogelijkerwijs ontkracht kunnen worden door een lawine aan informatie die het ontkracht.
Even doorgaan met nitpicken: vergeet interne consistentie niet.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
Rereformed
Moderator
Contacteer:

MNb, ik merk op dat het onderwerp van de historische of mythische Jezus je steeds blijft bezighouden. Ik stel andermaal voor dat je het nieuwste boek van Earl Doherty toch maar eens aanschaft en grondig gaat doorlezen. Ik stel ook voor dat we dit onderwerp enkel bespreken op de topics die daarvoor opgezet zijn.

Wat mijn aandeel aan de discussie betreft, ik ben wat dit soort studieboeken betreft een slak, op het moment pas op de helft van Doherty's nieuwste boek (nog maar op bladzijde 400), en ga graag in op je argumenten wanneer ik zijn boek tenminste twee maal in zijn geheel gelezen heb, en de materie onder de knie heb. Ik ben wel zeer onder de indruk van de stortvloed aan materiaal en nieuwe informatie die me op bijna elke bladzijde wordt voorgeschoteld (voor wie het oude boek van 10 jaar terug, The Jesus Puzzle, heeft doorgelezen: letterlijk de helft was je nog niet aangezegd!), en kan je het boek dan ook van harte aanbevelen. Wat mij betreft is Doherty de Origin of Species van de nieuwtestamentische theologie. :wink:
Ik heb even zin om te nitpicken: vervang unaniem maar door herhaalbaar. Dat geschiedt of middels inductie of middels deductie. Beide zijn aan strenge logische regels onderworpen.
Daarom vind ik theologie - in de traditionele betekenis van het woord, niet de jouwe - zo'n waardeloos vak. Laat twee theologen een dik boek schrijven over twee willekeurige regels uit de bijbel en ze komen tot drie volstrekt tegenstrijdige conclusies.
Je moet ervoor dan ook de gesteldheid van een menswetenschapper of kunstenaar hebben, niet van de natuurwetenschapper.
De waarde van menselijke geschiedenis en overtuigingen zit juist in de eindeloze veelkleurigheid die het menselijke spektakel op aarde aanbiedt en dat vele zaken juist niet herhaald worden maar unieke zaken kunnen zijn. Als een kaleidoscoop kun je een oneindige reeks van menselijke gedachtenkronkels en gebeurtenissen onder je oog te zien krijgen. Dat blijft eindeloos fascinerend.
Born OK the first time
Plaats reactie