Nee anekdotisch is niet onwaar. Anekdotisch is onbruikbaar. Dat jij denkt dat je ons moet proberen te overtuigen van de waarheid van deze anekdote, bewijst alleen maar weer dat je geen iota begrijpt waar het in wetenschap om gaat.Variform schreef:Diagnosticeren, daar heb ik persoonlijk ervaring mee. Ik ben ooit door een paranormaal genzer bekeken en die zij dat ik een blindedarmontsteking had. Maar dat is een anekdote=leugen, psychose, hallucinatie en een beetje van alles bij elkaar en ds onwaar, per definitie.
Ik had al 3 weken ter observatie in het ziekenhuis gelegen. De artsen wisten het niet. De artsen lachten mijn moeder uit in haat gezicht, met zusters er omheen toen ze hen vertelde wat de diagnose was van de paranormaal genezer. maar goed, ze zouden nog eens kijken.
De volgende liet ik kruisjes zien op mijn buik waar ik geopereerd zou worden. Het was de blindedarm.
Maar anekdotisch dus onwaar, per definitie niet te bewijzen. Onbewezen is onwaar, vooralsnog.
Neem nu even aan dat je te maken had met een bedrieger. Dat hij een bedrieger is wil niet zeggen dat hij altijd verkeerd is. Een bedrieger kan best af en toe correct gokken. Dus als iemand beweert op paranormale manier te diagnosticeren dan willen wij een hoop diagnoses zien van die persoon om na te gaan in welke mate zijn diagnose overeenkomen met de werkelijkheid.
Dus breng die paranormale genezer in contact met een skeptische vereniging. Die zal dan proberen een aantal patiënten te verzamelen die dan allemaal door die genezer gediagnosticeerd kunnen worden en dan kan daarna worden nagegaan hoe betrouwbaar die diagnoses waren.