Peter v.Velzen schreef:Lijkt me onzin,
Vooralsnog gelden hier Nederlandse en Europese wetten, en iedereen is voor de wet gelijk. De gedachte om verschillende mensen vorlgens verschillende wetten te beoordelen is belachelijk. Moeten voor gekken dan idiote wetten gelden?
De wetten volstaan wel als leidraad voor uitspraken die een rechter daarover doet in samenhang met de persoon en diens omstandigheden.
Geen idioten-wetten voor idioten dus maar wél een vonnis dat sterk kan afwijken van een vonnis voor een normaal doorsnee mens, m.i.
Voor een godsdienstig mens een ander vonnis als hij ter goeder trouw in overeenstemming met zijn godsdienst-voorschriften (etc) gehandeld heeft! (tegen de geldende seculier tot stand gekomen andere wetten in heeft gehandeld) [de el moumni-vrijspraak was zo'n geval, m.i.]
Over de Islam als geheel vallen ongetwijfeld positieve en negatieve dingen te zeggen. Maar wat men onder sharia verstaat, is een of andere middeleeuwse (en dus verouderde) wetgeving die in het een of andere als mohammedaans bekend staand land, zo lang mogelijk gelden gegolden heeft. Terug in de tijd dus.
'Sharia-rechtspraak' bewaakt ahw de islamitische leefwijze zoals voorgeschreven/verplicht in de koran-(soera-hadith)?
Niet verouderd (helaas) maar onverkort geldend (in principe!)
In het ene Isl.-land wel wat meer bekort dan in een ander Isl-land, maar kan zó weer ingevoerd worden indien gewenst .
Ik denk dat we ons beter op de toekomst kunnen richten. Nog even daar gelaten dat sommige wetten in sommige mohammedaanse landen écht flagrante schendingen van de mensenrechtern zijn.
Wie wil invoeren dat vrouwen bij een erfenis achtergesteld worden, dat bigamie voor mannen is toegestaan, dat homosexuelen met het hoofd naar beneden van een hoog gebouw moeten worden afgeworpen, dat ik door steniging ter dood moet worden gebracht, en dat voor een ex-moslims die zijn vertand terug heeft gekregen de doodstraf wacht. Is een idioot, maar ook voor hem(haar) gelden normale wetten.
De gek mag ijn idiote ideeën van mij best verkondigen
maar invoeren?
Dit draadje houdt zich met die mogelijke toekomst bezig waarbij er nú al zachte masserende druk wordt uitgeoefend om sharia geaccepteerd te krijgen! (men spreekt over arbitrage/bemiddeling volgens sharia-recht om het
wóórd sharia geaccepteerd te krijgen (m.i.!)
Om via 'acceptatie' ervan (in die tamelijk onschuldige vorm)
erkend te krijgen!
Eenmaal geaccepteerd, kan men 'zaken' er aan toevoegen! (mijn angst - -en die van anderen)
Lees het topic eens door (en vooral de kneep van dat vrijspraak-vonnis van el Moumni dat m.i. al een erkenning van sharia inhoudt!