destinesia
Natuurlijk kregen die kolonisten er van langs. Indianen waren "onderontwikkeld en barbaars" in tegenstelling tot de bleekgezichten en natuurlijk totaal niet bekend met het 'westerse' "toekeren van de andere wang".

deze discussie is gestart door iemand die denkt dat er nog anderen in nobele edele wijze wilden geloven. Dat indianen een ander levensbeeld hebben is blijkbaar totaal irrelevant, bovendien wordt er nog propaganda voor gedragen over de goede paterkens die alle recht hebben de barbaarse wilden te bekeren, met of zonder donderloop. In het licht van "uit de geschiedenis kunnen we leren" vind ik dan wel dat alles in de juiste context gezien mag worden. Dat vele indianenstammen net werden aangezet door de blanken tot oorlog en wreedaardigheden wordt ook zomaar effe vergeten, fransen zetten indianen op tegen enegelsen en omgekeerd, met beloftes van behoud van land en gewoonten terwijl paterkens en schietgrage kolonialisten de indianen het vuur aan de schenen leggen, maar dat is allemaal die nobele wilde zijn fout
1Je kan als mens de daden van een wolf wreed vinden, maar vanuit het oogpunt van die wolf zijn het levensnoodzakelijke gewoonten.
2je kan als westerse mens de daden van een indiaan wreed vinden, maar vanuit zijn oogpunt is het een levensnoodzakelijke gewoonte.
3de drijfveer van de indianen om tot, door ons als wreedaardig bestempeld gedrag over te gaan is van een andere aard dan die van de paterkens en de kolonialisten die daar toestuiken om land en zieltjes te veroveren.
dat was mijn punt intkort.
Daarop werd bijna letterlijk geantwoord dat de indianen niet als slachtoffers moeten gezien worden, maar die partekens en die kolonialisten wel.
interessanter wordt het nog als de ts van mening is dat je niet alle moslims over dezelfde kam mag scheren omdat sommige moslims wreedaardig gedrag vertonen, maar vindt dat dat dan wel kan bij indianen.
hoe?
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.