Indianen waren geen lieverdjes

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Re: Indianen waren geen lieverdjes

Bericht door Tsjok45 »

Tsjok, de discussie gaat over indianen en niet over blanken.
Oh jawel , het gaat al de hele tijd over de relaties die er bestond tussen blanken en Indianen ...en
over blanken die over indianen schreven en over indianen die iets door blanken lieten opschrijven over henzelf ,en over indianen die samen met blanken ,ten strijde trokken tegen andere blanken en indianen ...etc...en dat heeft allemaal te maken met de wreedheden van kolonisaties , invallen , oorlogen
en smeerlapperijen die bij alle betrokken partijen betrokken in die kluwens, voorkwamen ...

Voor Jou gaat het misschien alleen maar over( Noord-amerikaanse prairie ) indianen ? ... tja dat is een stokpaarje zoals een ander ....

Maar goed ieder zijn meug , ik trek me met graagte terug : ik heb er alleen op willen wijzen dat dit een onzinnige discussie is
en zoals
Destinesia ook al zei over het topic : indianen waren geen lieverdjes
En ook geen donderstokken. Wat een discussie .....
au revoir
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 19 aug 2010 16:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Tsjok schreef
Maar goed ieder zijn meug , ik trek me met graagte terug
Ik ga ook maar eens de tipi in.

Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
siger

Bericht door siger »

vegan-revolution schreef:
Siger schreef:Indianen hadden geen paarden voordat een blanke een voet op het Amerikaans continent had gezet.
Bron ?
Tegen de tijd van Colombus waren paarden al tienduizend jaar uitgestorven op het Amerikaanse continent. Dat is algemeen aanvaard, ik vind het bijvoorbeeld snel terug in mijn Prehistoric World van R. Moody:
Uit Pliohippus ontwikkelden zich Hippidion, het uitgestorven, kortbenige, Zuidamerikaanse bergpaard en Equus, die vreemd genoeg alleen in de Oude Wereld het Pleistoceen overleefde. De Spaanse veroveraars voerden het paard weer in Amerika in."

Om wat tikwerk te besparen verder uit wiki:
De eerste mustangs stamden af van Spaanse paarden die door Conquistadores rond de 16de eeuw zijn ingevoerd in Mexico. Het grootste deel van deze paarden was van het Andalusisch, Arabische en Bedoeïenen geslacht. Sommige van deze paarden ontsnapten of werden gestolen door Indianen en raakten snel verspreid over het westelijk gedeelte van Noord-Amerika. Er zijn aanwijzingen dat de oude stammen verscheidene voorhistorische mythen over paarden kenden. Vele Indianen beweerden dat "het gras zich de paarden herinnerde."

De Indianen gingen al snel het paard gebruiken voor goederenvervoer. Het verving de hond als travoistrekker en verbeterde de kans van slagen in gevechten, handel en de jacht, in het bijzonder de buffeljacht. Vele stammen fokten paarden om met bijzondere doelen. De geslaagdste paardenfokkers waren de leden van de Comanche en Shoshoni stammen. De Nez Perce waren bijzonder goede fokkers en ontwikkelden één van de eerste echte Amerikaanse rassen: de Appaloose.
siger

Bericht door siger »

Destinesia schreef:En ook geen donderstokken. Wat een discussie ..... :D
Welk punt wil je maken Destinesia?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Tsjok45 schreef:ik heb er alleen op willen wijzen dat dit een onzinnige discussie is
Ik heb de discussie ook maar overgeslagen, want de topictitel klonk als "oliebollen zijn in olie gebakken".
Born OK the first time
Alogos

Bericht door Alogos »

Ik vond zelf de openingspost leuk te lezen, maar heb nu niet het idee dat er hier een algemeen beeld heerst dat indianen "lieverdjes" waren en dat dit beeld dus correctie behoefde. Overigens ben ik nieuw hier, dus ik kan me vergissen. De poging van Tsjok45 om het in de context van volksverhuizingen overbevolking te plaatsen en daarop verder te gaan vind ik interessant, maar verdient neem ik aan een eigen draad. Heerlijk, deze meta-discussie.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Rereformed schreef:
Tsjok45 schreef:ik heb er alleen op willen wijzen dat dit een onzinnige discussie is
Ik heb de discussie ook maar overgeslagen, want de topictitel klonk als "oliebollen zijn in olie gebakken".
Allee, dat is te zeggen heh.

De topictitel toch veroorzaakte de nodige opschudding onder de bollen hiero. En dan heb ik het niet alleen over den Appelfflap.

Capito?
Alogos

Bericht door Alogos »

Ali schreef:De topictitel toch veroorzaakte de nodige opschudding onder de bollen hiero. En dan heb ik het niet alleen over den Appelfflap.
Leuke boel hier! :) Ik gok op jeugdsentiment met al die cowboy- en indianenverhalen ;)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik denk dat weinig mensen een goed beeld hebben van al die indianenstammen. Hun kijk is teveel gekleurd door Hollywood films en die films zijn nauwelijks gebaseerd op feiten. Het is goed dat er een discussie over gevoerd wordt zodat hopelijk sommigen hun beeld iets kunnen bijstellen, hoewel er een aantal zijn waarbij ik twijfels heb.
Ik vraag me af of sommigen dezelfde mening zouden hebben als hun voorouders hetzelfde was overkomen als bij de indianen.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Destinesia

Bericht door Destinesia »

siger schreef:
Destinesia schreef:En ook geen donderstokken. Wat een discussie ..... :D
Welk punt wil je maken Destinesia?
Geen. Behalve dat deze discussie misschien wat eigenaardig is?

Natuurlijk kregen die kolonisten er van langs. Indianen waren "onderontwikkeld en barbaars" in tegenstelling tot de bleekgezichten en natuurlijk totaal niet bekend met het 'westerse' "toekeren van de andere wang". ;-)

"Jaïnisten zijn geen lieverdjes" zou misschien wel een interessante topic titel zijn geweest.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Capito?
Si , Don Corleone

bleekgezichten
en dat is nog erg deftig ...

De afro -amerikanen spreken van " bleeksheten '" of van " white trash"of (deftiger )"wasp's "
en dat zijn dan over het algemeen wel "echte "mede-christenen
of ze hebben een voodoo randje , en ja
er zitten natuurlijk ook "black Muslim" tussen
en zelf , godbeter het , atheisten

Dig it , Ofay ?
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 19 aug 2010 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Tsjok45 schreef:
Capito?
Si , Don Corleone
bleekgezichten
en dat is nog erg deftig ...
De afro -amerikanen spreken van " bleeksheten '" of van " white trash"
Deze termen heb ik dan ook opgepakt ergens in mijn jeugd bij het lezen van allerlei Indianenverhalen.

Vuurwater is er ook zo één. :D
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

"oliebollen zijn in olie gebakken".
Hou ik niet van , veel te zwaar op de maag
Doe mij maar een goede couscous
Vuurwater is er ook zo één.

Tegenwoordig noemen ze dat jack Daniels
Vuurwater gebruiken ze nu om hun BBQ aan te steken ...en natuurlijk geeft dit veel ongevallen met hun zatte kop

Weet je de kozakken dronken vroeger ook brandalcohol (=vuurwater)
tegenwoordig is het meer wodka (= water ) = worden ze niet zo snel blind van

Doen we verder met al die komkommertijd onzin wetenswaardigheden ?
Weg ermee ....
of
Verplaatst maar naar het "gehaktballen "... hoekje

Lucky Luke
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 19 aug 2010 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

destinesia
Natuurlijk kregen die kolonisten er van langs. Indianen waren "onderontwikkeld en barbaars" in tegenstelling tot de bleekgezichten en natuurlijk totaal niet bekend met het 'westerse' "toekeren van de andere wang". ;-)
deze discussie is gestart door iemand die denkt dat er nog anderen in nobele edele wijze wilden geloven. Dat indianen een ander levensbeeld hebben is blijkbaar totaal irrelevant, bovendien wordt er nog propaganda voor gedragen over de goede paterkens die alle recht hebben de barbaarse wilden te bekeren, met of zonder donderloop. In het licht van "uit de geschiedenis kunnen we leren" vind ik dan wel dat alles in de juiste context gezien mag worden. Dat vele indianenstammen net werden aangezet door de blanken tot oorlog en wreedaardigheden wordt ook zomaar effe vergeten, fransen zetten indianen op tegen enegelsen en omgekeerd, met beloftes van behoud van land en gewoonten terwijl paterkens en schietgrage kolonialisten de indianen het vuur aan de schenen leggen, maar dat is allemaal die nobele wilde zijn fout

1Je kan als mens de daden van een wolf wreed vinden, maar vanuit het oogpunt van die wolf zijn het levensnoodzakelijke gewoonten.

2je kan als westerse mens de daden van een indiaan wreed vinden, maar vanuit zijn oogpunt is het een levensnoodzakelijke gewoonte.

3de drijfveer van de indianen om tot, door ons als wreedaardig bestempeld gedrag over te gaan is van een andere aard dan die van de paterkens en de kolonialisten die daar toestuiken om land en zieltjes te veroveren.

dat was mijn punt intkort.

Daarop werd bijna letterlijk geantwoord dat de indianen niet als slachtoffers moeten gezien worden, maar die partekens en die kolonialisten wel.

interessanter wordt het nog als de ts van mening is dat je niet alle moslims over dezelfde kam mag scheren omdat sommige moslims wreedaardig gedrag vertonen, maar vindt dat dat dan wel kan bij indianen.

hoe?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

tsjok
Verplaatst maar naar het "gehaktballen "... hoekje
jamaar waarom doe je dan nog mee, of heb je gewoon zin in gehaktballen :D

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Plaats reactie