Ongeloveloos schreef:Theoloog schreef:
Het verschil tussen 'alle vrijdenkers' en 'teveel zelfverklaarde vrijdenkertjes' is je niet duidelijk, Lord Dragon?
Net zomin als jij het verschil tussen mierenneuken en muggenzifterij niet kent mijn eerwaarde.
Ik ben het hier zeer met Ongeloveloos eens, want in de post waar het citaat uit komt is het punt wat je nu net wil maken dat de vrijdenkers wat betreft kuddegedrag en intolerantie als twee druppels water gelijken op de religieuze sekte waar je uitgekomen bent.
Dat er altijd wel uitzonderingen zijn op elke opgemerkte bewering over wat kenmerkend is voor een groep is nogal wiedes, die heb je altijd, net zo goed ook in die enge religieuze sekte waaruit je gekomen bent. Maar die zijn juist van geen belang in de discussie omdat uitzonderingen nooit het gezicht bepalen. Er is dus geen andere reden waarop je je nu opeens op uitzonderingen zou gaan beroepen dan technsch het debat te willen winnen. Indien je je uitzonderingen heel serieus zou moeten gaan nemen (oftewel moet toegeven dat die veel meer zijn dan hoge uitzonderingen) zou je je oorspronkelijke punt dat je wilde maken zien wegvallen.
Dus zeg het maar:
Wil je technisch gelijk hebben, dan valt je argument weg en is wat je opmerkt niets meer dan een persoonlijk gevoel dat je even bekroop toen sommige forummers het sterk met je oneens waren, hetgeen je aan vroegere taferelen deed denken die daarom emotioneel maken en die je daarom moest afreageren.
Of wil je toch voet bij stuk houden en beweren dat vrijdenkers als twee druppels water gelijken op enge religieuze sektariërs. Dan moet je het punt wat je wilde maken juist des te sterker gaan beargumenteren. Persoonlijk begrijp ik niet waarom je dat niet doet, want volgens mij heb je gelijk.
Je had heel gemakkelijk kunnen toegeven dat je teveel generaliseerde, maar eigenlijk die paar forummers waar je je aan ergerde -forummers waaronder ik- op het oog had;
zij lijken als twee druppels water op de fundamentalistische christenen.
Wat mij betreft hoef je dat laatste niet eens te beargumenteren; ik geef je bij voorbaat al gelijk. En bedank je dan voor het compliment. Fundamentalisten onder elkaar zijn namelijk plezierig en onmisbaar in elk debat. Het debat gáát dan ergens over. Zo wordt een Dawkins of een Hitchens altijd ervan beschuldigd dat ze een soort atheïstische fundamentalisten zijn, maar behoren ze dan ook tot de hele kleine groep van atheïsten in de wereld die iets te zeggen hebben.