Een zucht van opluchting

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

LordDragon
Bevlogen

Re: Een zucht van opluchting

Bericht door LordDragon »

dan hoef ik slechts één individu aan te voeren die (a) nooit verpest is door de abrahamitische godsdiensten en (b) voor wie het desondanks toch geen vanzelfsprekendheid is om een stakker langs de kant van de weg hulp te bieden; en ik ben al klaar.
haz, maar dan is het ook genoeg al ik één vrijdenker of atheist aanbreng he, waar wil je nou naartoe?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Theoloog schreef:
daar gaan we weer,( jij bepaalt voor een ander hoe het is) ik ben graag onder vrienden maar ik ben ook graag alleen, ik ga soms zelfs alleen eens een uur of 10 gaan wandelen, om wat fotos te nemen etc. Individueel gedrag zit ook in de mens, een atheist denkt voor zichzelf, niet voor een kudde, en dat lijk je met hetvolgende toch te willen suggereren;
Ik bepaal helemaal niets. Ik neem iets waar, en beschrijf dat en analyseer dat. Kennelijk roept dat irritatie op.

Iets met wie de schoen past...
Jij ageert tegen mensen die het hebben over de moslims of de christenen als idioten. En dan stel je, mijns inziens terecht, dat generaliseren religieus gedrag is. Op het zelfde moment generaliseer je vrijdenkers op dezelfde manier. En vind zelfs dat iemand de schoen past, die daar tegenin gaat. Dus ben jij nu ook religieus bezig?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
siger

Bericht door siger »

Theoloog schreef:Wat, denk jij, zou een Iroqois gedaan hebben als hij een gewonde Huron langs de kant van de weg zag liggen?
Als er geen haatprediking of oorlog aan de gang zou zijn? Hem gewoon helpen. Zo weet hij dat hij ook geholpen zou worden. Elementair. Geen twijfel mogelijk.
LordDragon
Bevlogen

theo
1. Waar stel ik de individuele gelovige gelijk aan de religie?
je zegt dat een religie verbetering gebracht heeft of religies dat hebben gedaan voor het maatschappelijk leven, dat ze goedaardigheid bevorderen, ik pareer met neen, dat hebben individuele mensen gedaan, niet die religies.
Bewijs maar dat die ooggetuigeverslagen vrome leugens zijn.
lees effe :D
A VERITABLE ACCOUNT OF THE MARTYRDOM
AND BLESSED DEATH OF FATHER JEAN DE
BREBEUF AND OF FATHER GABRIEL
L’ALEMANT, IN NEW FRANCE,
IN THE COUNTRY OF THE
HURONS, BY THE IRO-
QUOIS, ENEMIES OF
THE FAITH
kan je niet lezen ofzo, indianen die het hebben over vader gabriel, het speelt zich af in new france, welke indiaan zou zijn gebied nou zo willen noemen ?, en de iroqois zijn the enemies of the faith, de vijanden van het geloof, de indianen spreken niet over geloof oorspronkelijk kennen zij dat concept niet, dat geloven in een almachtige baarddrager.
Ik bepaal helemaal niets. Ik neem iets waar, en beschrijf dat en analyseer dat. Kennelijk roept dat irritatie op.
ahum jij bepaalt voor mij dat ik enkel een kudde dier ben, ik pareer met dat ik ook een individueel dier ben dat best effe alleen kan. Jij voelt de jeuk hoor.

petals
Objectief is de bron niet te noemen als je zoals deze weledele heer al meteen mensen neerzet als de grote vijand. Jij keert de bewijslast nu om, maar bewijs jij dan maar omgekeerd dat het 100% objectief is dan. Dat kun je ook niet.
idd ik ga ook niet zeggen dat iedere indiaan volkomen vredelievend en humaan gezind was zoals wij dat in de westerse wereld zien.
Waarmee we uiteraard geen van allen willen zeggen dat de indianen altijd lieverdjes waren.
tussen ieder broed zitten er smeerlappen, voila. Men moet dus niet via geloof het een boven het ander zetten, zoals die paterkens of kolonialisten.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Theoloog schreef:Klinkt dit als een bekend patroon? Ik zie het namelijk regelmatig terugkeren. En dat is op zich niet zo erg, maar het maakt alle pretentie 'wij zijn vrijdenkers - 'wij zijn niet als die dome reli-idioten' - wel uitermate potsierlijk.
Jezelf (of je 'eigen' groep) op een voetstuk plaatsen is altijd potsierlijk. Zie mijn onderschrift dat in die richting wijst.

Veel hangt, denk ik, samen met iemands incasseringsvermogen ten aanzien van uitspraken die op het eerste gezicht niet direct in iemands straatje passen. Zodra je echter de 'valse' uitspraken van een ander zo eerlijk mogelijk probeert te wegen en vooral ook iemands bedoelingen daarmee probeert te doorgronden (iets waar vaak niet eens naar gevraagd wordt) dan kom je mijns inziens dichter bij datgene waarvan verondersteld wordt dat het vrijdenken is.

Het is natuurlijk niet te voorkomen dat er mensen zijn die zich vrijdenker noemen en in de praktijk dingen doen die haaks op het vrijdenken staan. Bestaan er überhaupt wel consequent vrijdenkende mensen?
Laatst gewijzigd door vegan-revolution op 10 aug 2010 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Kitty schreef:
Theoloog schreef:
daar gaan we weer,( jij bepaalt voor een ander hoe het is) ik ben graag onder vrienden maar ik ben ook graag alleen, ik ga soms zelfs alleen eens een uur of 10 gaan wandelen, om wat fotos te nemen etc. Individueel gedrag zit ook in de mens, een atheist denkt voor zichzelf, niet voor een kudde, en dat lijk je met hetvolgende toch te willen suggereren;

Iets met wie de schoen past...
Jij ageert tegen mensen die het hebben over de moslims of de christenen als idioten. En dan stel je, mijns inziens terecht, dat generaliseren religieus gedrag is. Op het zelfde moment generaliseer je vrijdenkers op dezelfde manier. En vind zelfs dat iemand de schoen past, die daar tegenin gaat. Dus ben jij nu ook religieus bezig?
Generaliseer ik? Heb ik gezegd dat dit voor élke individuele vrijdenker geldt, of zelfs: voor elk vrijdenkersforum? Ik dacht het niet...

En de uitdrukking. 'wie de schoen past, trekke hem aan', betekent dat men zelf mag nagaan in hoeverre het gezegde betrekking heeft op hem of haar.

Dat ik zoveel weerspraak oproept is dan wel weer een leuke illustratie van:
Theoloog schreef:Zodra iemand afwijkt van de partijlijn, komen er verschillende gemeenteleden om hem heen staan om hem weer tot het juiste inzicht te brengen en te vermanen om in ieder geval te voorkomen dat zijn ketterij zich verspreidt. Ik heb dat in mijn kerkelijke gemeente zelf aan den lijve ondervonden.
De flood-methode heet dat in forumjargon. Iemand overspoelen met reacties, zodat hij nauwelijks meer coherent antwoord op kan geven. Zit geen plan achter: is gewoon ook lemmingengedrag.
Laatst gewijzigd door Theoloog op 10 aug 2010 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

lorddragon schreef:ahum jij bepaalt voor mij dat ik enkel een kudde dier ben, ik pareer met dat ik ook een individueel dier ben dat best effe alleen kan. Jij voelt de jeuk hoor.
Had ik het over jou dan?
Theoloog

Bericht door Theoloog »

paters schreef:Theoloog, meteen 100% leugens zou ik het niet direct willen noemen maar ik ben het wel met Lord Dragon eens.
Ik denk dat de paters jezuiten er allerminst belang bij hadden om deze mensen af te schilderen als wilden, die zij het vrome en nobele christelijke geloof wel eens zouden gaan bijbrengen en tegelijkertijd uiteraard normen en waarden. Objectief is de bron niet te noemen als je zoals deze weledele heer al meteen mensen neerzet als de grote vijand.
Zijn de verminkte lijken van die twee paters ook verzinsels?

Lord dragon verzint dat die paters het er zelf wel naar gemaakt zullen hebben. Heeft 'ie geen argumenten voor.
LordDragon
Bevlogen

theo
De flood-methode heet dat in forumjargon. Iemand overspoelen met reacties, zodat hij nauwelijks meer incoherent antwoord op kan geven. Zit geen plan achter: is gewoon ook lemmingengedrag.
neem gerust de tijd om je reacties te formuleren, ik heb nergens gezegd, en naar ik meen ook niemand anders, dat je binnen een bepaalde tijd, zoals in binnen tien minuten, moet antwoorden, daar kies jezelf voor.

MVG, LD.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Aan niemand in het bijzonder:

Misschien is het toch handiger om iemand eerst wat vragen om opheldering te stellen in plaats van direct aan het hineininterpretieren te slaan.
Laatst gewijzigd door vegan-revolution op 10 aug 2010 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

Theoloog schreef:
paters schreef:Theoloog, meteen 100% leugens zou ik het niet direct willen noemen maar ik ben het wel met Lord Dragon eens.
Ik denk dat de paters jezuiten er allerminst belang bij hadden om deze mensen af te schilderen als wilden, die zij het vrome en nobele christelijke geloof wel eens zouden gaan bijbrengen en tegelijkertijd uiteraard normen en waarden. Objectief is de bron niet te noemen als je zoals deze weledele heer al meteen mensen neerzet als de grote vijand.
Zijn de verminkte lijken van die twee paters ook verzinsels?

Lord dragon verzint dat die paters het er zelf wel naar gemaakt zullen hebben. Heeft 'ie geen argumenten voor.
grappig, ik heet nu ineens paters ;-). Je denkt toch teveel aan paters nu, Theo, misschien omdat de topic over paters gaat ;-).

Waar verzint LD dat die paters het er zelf naar gemaakt zullen hebben? Hij zegt alleen dat de bron niet objectief is. Hij geeft nergens een antwoord op een schuldvraag. Het enige wat wij hier in twijfel trekken is de objectiviteit van de bron. Hoe de vork in de steel zit zullen we wel nooit weten.
LordDragon
Bevlogen

o jawel namelijk, zoals ik al probeerde duidelijk te maken, dat het levensbeeld van een indiaan niet te vergelijken valt met dat van een christen pater. Paters die daar dus plots over een aan het kruis gestorven jezus komen prediken en dan nog eens over de wonderen van de heer, daar hebben die indianen geen boodschap naar, en dat weet je. En dan is het gewoon een kwestie van die verdomde blanken vernietigen ons land doden onze mensen verkrachten onze vrouwen enzomeer, tot voor die indianen ook het emmertje vol is. Hun manieren zijn anders, ze zijn niet minder wreed dan die van pakweg de martelingen van de inquisitors in onze ogen, maar ze hebben een andere intentie zoals ik al heb gezegd. En die staat los van een religieus instituut, dus het is al helemaal niet vergelijkbaar. Dus doodlopertje ? Ben je sportief genoeg?

MVG, LD.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

LordDragon schreef:
o jawel namelijk, zoals ik al probeerde duidelijk te maken, dat het levensbeeld van een indiaan niet te vergelijken valt met dat van een christen pater. Paters die daar dus plots over een aan het kruis gestorven jezus komen prediken en dan nog eens over de wonderen van de heer, daar hebben die indianen geen boodschap naar, en dat weet je. En dan is het gewoon een kwestie van die verdomde blanken vernietigen ons land doden onze mensen verkrachten onze vrouwen enzomeer, tot voor die indianen ook het emmertje vol is. Hun manieren zijn anders, ze zijn niet minder wreed dan die van pakweg de martelingen van de inquisitors in onze ogen, maar ze hebben een andere intentie zoals ik al heb gezegd. En die staat los van een religieus instituut, dus het is al helemaal niet vergelijkbaar. Dus doodlopertje ? Ben je sportief genoeg?

MVG, LD.
Die paters kregen gewoon wat ze verdienden!

Heb je ook historisch bewijs dat die jezuietenmissionarissen dat allemaal idd. deden? De Huron lijken ze wel te hebben gewaardeerd. Die noemden Jean de Brefeuf 'De genezende boom', omdat het een boom van een kerel was die voor medicijnen zorgde.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

LordDragon schreef:
dan hoef ik slechts één individu aan te voeren die (a) nooit verpest is door de abrahamitische godsdiensten en (b) voor wie het desondanks toch geen vanzelfsprekendheid is om een stakker langs de kant van de weg hulp te bieden; en ik ben al klaar.
haz, maar dan is het ook genoeg al ik één vrijdenker of atheist aanbreng he, waar wil je nou naartoe?

MVG, LD.
Genoeg om wat aan te tonen? Waar heb ik beweerd dat alle vrijdenkers eigenlijk stiekeme gelovigen zijn? Laat me dat citaat maar eens zien!

Ik beschouw mijzelf als een vrijdenker.
LordDragon
Bevlogen

theo, wat nu?
Die paters kregen gewoon wat ze verdienden!
hoezo, " wat ze verdienden"? Ik veronderstel dat het niet over een loon gaat, dus ...

die paters waren gewoon zelf naief, zelf slachtoffers in bepaalde graad, ze werden dikwijls aangezet door, ah oeis, clerus van hogere rang die in het christendomrijk europa verbleven.

Kijk het evil maar eens goed in de ogen theoloog, jij gelooft toch dat het bestaat, wolven in schaapskleren, en ze blijven mooi buiten schot omdat ze anderen hun vuiligheid lieten opknappen. Meestal naïeve goedbedoelende mensen die ze helemaal gebrainwashed hadden, komaan zeg me nog eens dat ik een religie moet omarmen.

BEgint de lamp te branden, individuen, zoals pater damiaan, of misschien zelf had die indianen priester het kunnen zijn, hebben weinig kans ongewapend, onbekend met de fauna en flora, het waren gewoon zelfmoordmissies van die paters man, voor het vaticaan was dat hel duidelijk.

MVG, LD.
Plaats reactie