Zou het dan toch alleen voor genot zijn bedoeltChristiaan schreef: Zelfs de tweede optie is mogelijk. Dat zou namelijk kunnen betekenen dat je lekker seks kunt hebben, zonder daarna voor een paar van die kwijlende, schreeuwende, bedplassende kinderen te hoeven zorgen.
Wat is intelligent design, en wat geloven catastrofisten?
Moderator: Moderators
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
-
bad_religion
Nu zou ik graag je bronnen willen zien, want geschiedkundig kan dit gewoon niet en is dit dan één van de opmerkelijkste ontdekkingen als dit zo zou zijn. Tenzij je mijn statement herhaalt en feitelijk zegt dat het joodse scheppingsverhaal niets meer is dan een overlevering van de MesopPotamische mythen en sagen.....Christiaan schreef:@bad-religion
Dat een verhaal eerder is opgeschreven hoeft niet te betekenen dat het een ouder verhaal is. Het scheppingsverhaal kan bijvoorbeeld een Joods verhaal zijn uit 4000 B.C. dat is doorverteld en pas 1000 B.C. is opgeschreven. Als de documenten die jij noemt 2000 B.C. zijn opgeschreven kun je toch niet de conclusie trekken dat de bijbel dus het scheppingsverhaal uit die documenten heeft gejat.
S.v.p. bronvermelding gaarne
Sorry Christiaan, maar ik kan hier bijna geen touw aan vast knopen.Christiaan schreef:Dat konden ze wel want het was hun van te voren duidelijk verteld en daarom deze ze argumenten van de slang en de schaamte achteraf geeft aan dat ze heel goed wisten het in eerste instantie ook niet.
Maar toch een reactie op wat ik denk dat je wilt zeggen.
Deze allereerste mensen hebben nog nooit een dood persoon gezien,ze kunnen zich daar dus onmogelijk een voorstelling van maken.
Deze mensen hebben nog geen kennis van goed en kwaad. (denk hier goed over na)
Deze mensen zijn volslagen blanco!
Nu wordt hen een waarschuwing gegeven voor hun foute daad en de gevolgen daar van.
Maar deze mensen zijn blanco, er is geen begrip als het gaat om de kennis van foute handelingen, net zo min als kennis omtrent het begrip straf.
Beide begrippen hebben zij namelijk nog nooit ervaren.
Goed en kwaad niet omdat zij nog nietvan de boom gegeten hebben, en straf niet omdat zij nog nooit gestraft zijn.
Ze zijn op deze gebieden volkomen onwetend.
Let wel, dit zijn de allereerste mensen, zij hebben geen enkele informatie meegekregen zoals een kind die bij zijn opvoeding krijgt.
Het hele verhaal klopt van geen kanten!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Hoi Erik,Erik schreef:
Het hele verhaal klopt van geen kanten!
Het hoeft helemaal niet te kloppen. Christiaan beschermt een opvoedingsvraagstuk. Door toe te geven dat het verhaal ook maar een heel klein beetje niet klopt; stort zijn wereld in elkaar. Hij moet zijn lievelingsteddybeer weggooien.
Tjeerdo.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Ik denk dat op dit niveau elke redelijke discussie eindigt...Christiaan schreef: @DirkHet eerste wat je noemt zou voor ons een onoverkomelijk probleem zijn, maar voor God zeker niet. Wanneer je een aarde maakt zou het toch niet zo'n probleem zijn er nog eentje te fabriceren of de huidige aarde wat te vergroten.Want eeuwig levende mensen, met voortplantingsorganen, die dus kinderen ter wereld brengen die ook weer onsterfelijk zijn en zich dus eindeloos voortplanten... je ziet het wel voor je zeker?
Of had God niet de bedoeling dat ze zich zouden voortplanten, maar enkel de aarde zouden hoeden? Waarom dan mannelijke en vrouwelijke voortplantingsorganen?
Hij kan ze ook in een ruimteschip zetten, of er compote van maken, ... komaan men
Bovendien, om jouw logica te volgen, ... zou dit niet kloppen met wat de Schrift ons leert over de bestemming van de mens en de aarde. Dus ... ofwel is god creatief genoeg om dit probleem op te lossen door de ingrepen die jij suggereert, maar heeft ie dus gelogen in de bijbel achteraf
Of hij heeft mensen idd niet gemaakt omzich voort te planten, maar dan staat 'gaat heen en vermenigvuldig u' wel vereerd geplaatst, of heeft ie zich gemist bij de schepping toen ie bij die piemel ook spermatozoïden schiep, en DNA en RNA enz.
Of ...
- Christiaan
- Geregelde verschijning
@Dirk
Je stelt een vraag die ik ook niet kan weten aangezien daarover niets in de bijbel staat. Gezien God's almachtigheid laat dit vele mogelijkheden over, dus vertel ik je enkele van deze. Lijkt me niet echt een reden om zo gefrustreerd over te raken. Misschien als ik zeg ik heb geen idee, maar er zijn tal van mogelijkheden is dit voor jou een beter antwoord?
@Badreligion
@Tjeerdo
Aan je plaatje te zien ben jij iemand die meer waarde aan teddyberen hecht dan ik. Ik wil het verhaal van de schepping best opgeven, omdat ik niet geloof dat de betrouwbaarheid hiervan essentieel is voor het christelijk geloof. Ik moet dan echter wel een goede reden krijgen en die heb ik hier nog niet gezien.
@Erik
Als ik het goed begrijp is je probleem vooral dat mensen volgens jou nog geen kennis van goed, kwaad en gevolgen hiervan hadden en het daarom niet eerlijk was om ze te straffen. Als ik het verhaal lees in de bijbel krijg ik dit idee echter helemaal niet. De mensen wist wel degelijk dat het eten van de boom verkeerd zou zijn en dit grote gevolgen zou hebben. Dit is ook de reden dat hij het in eerste instantie niet deed en zich verstopte, nadat hij het wel had gedaan. Ook wanneer dat mens er onderuit probeert te komen geeft hij niet aan dat hij niet wist dat het fout was, maar geeft hij de schuld aan de vrouw en vervolgens de slang. Reden genoeg voor mij om aan te nemen dat de mens wist wat hij deed.
Je stelt een vraag die ik ook niet kan weten aangezien daarover niets in de bijbel staat. Gezien God's almachtigheid laat dit vele mogelijkheden over, dus vertel ik je enkele van deze. Lijkt me niet echt een reden om zo gefrustreerd over te raken. Misschien als ik zeg ik heb geen idee, maar er zijn tal van mogelijkheden is dit voor jou een beter antwoord?
@Badreligion
Ik geef je een voorbeeld natuurlijk kan ik daar geen bronvermelding bij geven. Ik zeg niet dat dit gebeurt is maar gebeurt zou kunnen zijn. Het argument is dat het scheppingsverhaal generaties is doorverteld en dat daarom de ouderdom niet goed is vast te stellen. Je kunt hierdoor dus ook niet stellen dat het verhaal gestolen is uit een andere religie, omdat het scheppingsverhaal wellicht veel ouder is.Christiaan schreef:
@bad-religion
Dat een verhaal eerder is opgeschreven hoeft niet te betekenen dat het een ouder verhaal is. Het scheppingsverhaal kan bijvoorbeeld een Joods verhaal zijn uit 4000 B.C. dat is doorverteld en pas 1000 B.C. is opgeschreven. Als de documenten die jij noemt 2000 B.C. zijn opgeschreven kun je toch niet de conclusie trekken dat de bijbel dus het scheppingsverhaal uit die documenten heeft gejat.
Nu zou ik graag je bronnen willen zien, want geschiedkundig kan dit gewoon niet en is dit dan één van de opmerkelijkste ontdekkingen als dit zo zou zijn. Tenzij je mijn statement herhaalt en feitelijk zegt dat het joodse scheppingsverhaal niets meer is dan een overlevering van de MesopPotamische mythen en sagen.....
S.v.p. bronvermelding gaarne
@Tjeerdo
Aan je plaatje te zien ben jij iemand die meer waarde aan teddyberen hecht dan ik. Ik wil het verhaal van de schepping best opgeven, omdat ik niet geloof dat de betrouwbaarheid hiervan essentieel is voor het christelijk geloof. Ik moet dan echter wel een goede reden krijgen en die heb ik hier nog niet gezien.
@Erik
Als ik het goed begrijp is je probleem vooral dat mensen volgens jou nog geen kennis van goed, kwaad en gevolgen hiervan hadden en het daarom niet eerlijk was om ze te straffen. Als ik het verhaal lees in de bijbel krijg ik dit idee echter helemaal niet. De mensen wist wel degelijk dat het eten van de boom verkeerd zou zijn en dit grote gevolgen zou hebben. Dit is ook de reden dat hij het in eerste instantie niet deed en zich verstopte, nadat hij het wel had gedaan. Ook wanneer dat mens er onderuit probeert te komen geeft hij niet aan dat hij niet wist dat het fout was, maar geeft hij de schuld aan de vrouw en vervolgens de slang. Reden genoeg voor mij om aan te nemen dat de mens wist wat hij deed.
Dit is de laatste posting die ik hieraan besteed, want je draait in een cirkeltje rond.Christiaan schreef:De mensen wist wel degelijk dat het eten van de boom verkeerd zou zijn en dit grote gevolgen zou hebben.
DIE MENSEN KONDEN NIET WETEN WAT 'VERKEERD' BETEKENDE, WANT DIE KENNIS KWAM PAS TOT HEN NA HET ETEN VAN DE APPEL!!
DJEEEEZZ!!!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
-
bad_religion
Zo kan het nu heel goed zijn dat pinkeltje onzichtbaar en in z'n nakie rondjes rond mijn huis aan het rennen is.Christiaan schreef:Ik geef je een voorbeeld natuurlijk kan ik daar geen bronvermelding bij geven. Ik zeg niet dat dit gebeurt is maar gebeurt zou kunnen zijn.
Deze oudere scheppingsverhalen en andere bijbelse voorstellingen zijn in spijkerschrift op klei tabletten teruggevonden in Mesopotamië en zijn 1000 tot 2000 jaar ouder voordat er zelfs sprake was van Israelërs. Israeliërs zijn namelijk ook een semitisch volk omringt door andere semitische volkeren. Datering die men vanuit de bijbel topast klopt niet naar archeologische bevindingen en zijn veelal politieke / mythische aangelegenheden.Christiaan schreef:Het argument is dat het scheppingsverhaal generaties is doorverteld en dat daarom de ouderdom niet goed is vast te stellen. Je kunt hierdoor dus ook niet stellen dat het verhaal gestolen is uit een andere religie, omdat het scheppingsverhaal wellicht veel ouder is.
Het is eenvoudig bronnen te vermaleden, maar ik neem aan dat dat niet hoeft....
Beste @Christiaan,Christiaan schreef:
@Tjeerdo
.
Het domino-effect Christiaan. Schepping onbetrouwbaar - Mozes onbetrouwbaar - Noach onbetrouwbaar etc. Langzaam valt alles om. Met allerlei constructieve technieken proberen christenen bepaalde verhalen overeind te halen.
Als het historisch tegenvalt dan wordt het buitenhistorisch etc. Maar ik denk zelf trouwens dat geen enkel argument doordringt tot de persoon Christiaan. Op het moment dat dit wel gebeurd, vertrek je van dit forum. En zoek je verwanten op die gaan helpen om de gaten te repareren.
Groeten van @Tjeerdo.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Kan je---gewoon uit interesse mijnerzijds---opschrijven wat een goede reden zou zijn?Christiaan schreef:Aan je plaatje te zien ben jij iemand die meer waarde aan teddyberen hecht dan ik. Ik wil het verhaal van de schepping best opgeven, omdat ik niet geloof dat de betrouwbaarheid hiervan essentieel is voor het christelijk geloof. Ik moet dan echter wel een goede reden krijgen en die heb ik hier nog niet gezien.
[quote="Christiaan"]
Je stelt een vraag die ik ook niet kan weten aangezien daarover niets in de bijbel staat. Gezien God's almachtigheid laat dit vele mogelijkheden over, dus vertel ik je enkele van deze.
Beste Christiaan
Almacht?? Voor een almachtige heeft ie dan behoorlijk wat steken laten vallen. waardoor ik toch opteer voor evolutie en niet voor creatie.
Almacht is een niet bestaande toestand. Kan god een steen maken die zo groot en zwaar is dat hij deze zelf niet kan tillen?
Je stelt een vraag die ik ook niet kan weten aangezien daarover niets in de bijbel staat. Gezien God's almachtigheid laat dit vele mogelijkheden over, dus vertel ik je enkele van deze.
Beste Christiaan
Almacht?? Voor een almachtige heeft ie dan behoorlijk wat steken laten vallen. waardoor ik toch opteer voor evolutie en niet voor creatie.
Almacht is een niet bestaande toestand. Kan god een steen maken die zo groot en zwaar is dat hij deze zelf niet kan tillen?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
- the_deceived
"zucht", nouja hierboven mooi aangegeven is, dat ze geen kennis hadden van goed en kwaad net zoals jij geen kennis hebt van grebbmbfgg en fluduewwei.Christiaan schreef:@
@Erik
Dus ik ga even op een andere tour, god is alwetend (dit zou al genoeg moeten zijn maaar laat ik het even uitleggen) god wist dat A en E het zouden verneuken, god wist dat hij zijn eigen regels moest gaan veranderen door zichzelf op te offeren aan zichzelf enz.
Hij had er alles aan kunnen doen maar deed het niet, hij is of: sadistisch of niet almachtig, take your pick.
Maar sowieso is god niet almachtig als hij alwetend is, sterker nog god is machteloos als hij alwetend is...puzzel daar maar even over.
Know thy shit-