Quantummechanica

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

MNb
Diehard

Quantummechanica

Bericht door MNb »

Op verzoek.
LordDragon schreef:mnb

kan je eens wat uitwijken over die quantumaspecten? :D Wat houdt dat volgens jou juist in?

MVG, LD.
Sinds Thales van Milete hebben intelligente mensen vragen geformuleerd over tijd, materie en ruimte. Dat doen ze nog steeds natuurlijk. Alleen lijken de filosofen hun handen ervan afgetrokken te hebben. En dat is jammer, want gedurende de eerste paar decennia zijn de natuurkundige opvattingen over deze begrippen sterk veranderd. Zelf ben ik er groot voorstander van dat filosofen zich deze nieuwe opvattingen eigen maken en daarover driftig gaan speculeren. Ik zou er zelf een boek over willen schrijven als ik de capaciteiten had. Helaas heb ik die op beide vakgebieden niet. Stephen Hawking heeft een poging gedaan in zijn bekende Het Heelal (A brief History of Time). Maar ook Hawking is geen filosoof en allerlei colleganatuurkundigen zijn ook al niet erg tevreden.
Hoe dan ook, ik begin met één verzoek. Niet boos worden als ik zaken te erg vereenvoudig aub. Want net als Hawking ga ik geen formules presenteren.

De meesten zullen het planetaire atoommodel wel kennen. Laten we de eenvoudigste nemen, waterstof. Er is een proton (een positief geladen deeltje) in het middelpunt en op een zekere afstand draait er een electron (een veel kleiner negatief geladen deeltje) omheen, zoals de Maan om de Aarde. De zwaartekracht is hierbij vervangen door de electromagnetische kracht.
Deze theorie is heel aardig. Al die vervelende reactievergelijkingen die we vroeger bij scheikunde en biologie kregen zijn er op gebaseerd. Maak het een beetje ingewikkelder en we kunnen best begrijpen waarom H2O (water) een stabiele stof is, kookt bij 100 en bevriest bij 0 graden Celsius.
Er is alleen een probleempje. De aloude causale wetten van Newton voorspellen correct dat de afstand Aarde-Maan geleidelijk kleiner wordt. We hoeven ons daarover geen zorgen te maken, want het duurt nog wel een tijdje.
Iets soortgelijks is er met het planetaire atoommodel aan de hand. Het electron wordt verondersteld steeds kleinere cirkeltjes rond het proton te draaien en er in ongeveer een miljardste seconde op neer te storten. En we weten dat dat niet kan, want waterstofballonnen blijven heel wat langer in de lucht.
Dus moest de natuurkunde het planetaire atoommodel vervangen. Dat heeft nogal wat jaren gekost, maar in de jaren 30 was men toch het meest tevreden over een golfmodel, dat lijkt op de golftheorie van onze geachte landgenoot Huygens (ik weet nooit welke van de twee, Constantijn of Christiaan; ze waren nog familie ook). Dat golfmodel geeft een waarschijnlijkheidsverdeling. Dwz we kunnen de kans berekenen dat het electron zich op een bepaalde afstand van het proton bevindt. We hebben het nog steeds over waterstof, maar bij ingewikkelder atomen gaat het op dezelfde manier. De berekeningen worden alleen een stuk ingewikkelder en saaier. En men was er tevreden over, omdat het de tot dan bekende experimenten prima beschreef.
De quantummechanica is niets meer dan een wiskundig model, dus een setje vergelijkingen. Theoretische natuurkundigen maken voor hun lol en hun salaris zulke modellen. Dat gebeurt niet in het wilde weg. Er zijn een paar belangrijke eisen. De lijst is onvolledig.
1) Popper's principe van falsifieerbaarheid. De quantummechanica voldoet daaraan. Sterker nog, al in de jaren 30 voorspelde de quantummechanica de atoombom. Niets maakt een theoretisch-natuurkundige gelukkiger dan een voorspelling die uitkomt. Er worden Nobelprijzen voor uitgereikt, en terecht. Sindsdien is de quantummechanica verbeterd, maar de essentie is hetzelfde gebleven.
2) Het nieuwe model moet ook alle oude experimenten kunnen beschrijven. Daaraan voldoet de quantummechanica ook. Ze voorspelt dat water net zo stabiel is als het planetaire model.
3) Er is ook het correspondentieprincipe. Een nieuwe theorie moet een uitbreiding zijn van de oude. Maw door enkele vereenvoudigingen door te voeren moet uit het quantummechanische golfmodel het oude planetaire model tevoorschijn komen. Ik heb die berekening voor waterstof moeten uitvoeren, al zou ik het nu, ruim 20 jaar later, niet meer kunnen.

Er is één groot probleem met de quantummechanica. Ze is in strijd met de Algemene Relativiteits Theorie van Einstein. Dat levert normaal gesproken geen problemen op. Als we de één gebruiken hoeven we meestal geen rekening te houden met de andere. Er zijn twee uitzonderingen. Wie de mentaliteit van natuurkundigen kent begrijpt dat die de meeste interesse wekken: de oerknal en het zwarte gat. Om over die twee meer te weten te komen geven ze in Geneve bakken met geld uit. Men hoopt namelijk dat de vondst van het Higgs Boson - die te maken zou hebben met de zwaartekracht - de nodige informatie oplevert om de tegenstrijdigheid op te kunnen lossen (Nobelprijs!).

Een belangrijk onderdeel van de quantummechanica is Heisenberg's Onzekerheidsprincipe. Deze volgt uit het golfmodel (nogmaals, dat is een waarschijnlijkheidsberekening) van elementaire deeltjes. Het principe zegt dat of de positie van een deeltje of zijn snelheid volkomen nauwkeurig kunnen bepalen, maar niet beide tegelijk (zie voor nadere informatie de Constante van Planck). En dat is onverenigbaar met het determinisme. Want als we, om Hawking te citeren, de huidige toestand van het heelal niet eens met volkome nauwkeurigheid kunnen bepalen, dan kunnen we toekomstige gebeurtenissen al helemaal niet voorspellen.

Nu moeten we één ding goed voor ogen houden. Ook de quantummechanica is niet het alpha en het omega. Het Nederlandse genie Gerard 't Hooft speculeerde er op dat de quantummechanica gebaseerd zou kunnen zijn op een onderliggende causale theorie. Daarmee zouden onze deterministen weer gered zijn. Niemand kan de mogelijkheid uitsluiten.
Toch merk ik op dat in steeds meer vakgebieden het begrip toeval - beter is waarschijnlijkheidsverdeling, maar goed - een rol speelt. Ik heb al eens verwezen naar mutaties in de evolutietheorie. Het zou prettig zijn als alle onderwerpen van studie met zulke kleine schaal - een miljardste meter is een aardige vuistregel, maar de grens is geleidelijk en niet abrupt - dit quantummechanische toevalsprincipe konden verwerken. Want dan hebben we een stel onderling consistente theorieën.
Hoe het determinisme vastloopt zien we nog het beste bij het onderwerp vrije wil. Het determinisme ontkent dat, want veronderstelt een eindig aantal ketenen van oorzaak en gevolg. Ook volgens deterministen moeten die ketenen in de hersenen terug te vinden zijn. We weten dan dat die ketenen zodanig kleine schaal hebben, dat het quantummechanische toevalsprincipe mee gaat doen. En dan zijn de causale schakels van die ketenen plotseling behoorlijk zwak. Hoe een quantummechanische waarschijnlijkheidsverdeling op hersencellulair niveau zich verhoudt tot de vrije wil, ik zou het niet weten. Maar ik vermag er geen tegenstrijdigheid in te zien, alleen een onvolkomenheid.
Ik heb geen flauw idee of neurologie al deze kant op gaat. Van de Engelse wikipedia weet ik dat verschillende afmetingen zo tussen de 1 en 50 micrometer (miljoenste meter) liggen. Dat is dus vele malen groter dan een waterstofatoom. Maar verschillende onderdelen lijken veel kleiner te zijn.

Een aardige uitbreiding van de quantummechanica is Feinman's padintegraal. In klassieke Newtoniaanse en ook Einsteinse natuurkunde heeft elk systeem een unieke tijdevolutie, ook wel pad genaamd. Dit is gewoon het ons bekende determinisme: geef de begintoestand en in de tijd kunnen we theoretisch elke nieuwe toestand berekenen. Hersenen zijn een dergelijk systeem. Wat wij keuze noemen is niets anders dan een dergelijke tijdevolutie. De uitkomst ligt vast. Vrije wil bestaat niet.
Volgens de quantummechanica kan het systeem echter elk mogelijke tijdevolutie volgen. De kansen echter verschillen. Vandaar mijn analogie met de verzwaarde dobbelsteen. De klassieke deterministische tijdevolutie heeft de meeste kans.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
JanC
Ervaren pen

Re: Quantummechanica

Bericht door JanC »

MNb schreef:[…] Hoe het determinisme vastloopt zien we nog het beste bij het onderwerp vrije wil. Het determinisme ontkent dat, want veronderstelt een eindig aantal ketenen van oorzaak en gevolg. Ook volgens deterministen moeten die ketenen in de hersenen terug te vinden zijn. We weten dan dat die ketenen zodanig kleine schaal hebben, dat het quantummechanische toevalsprincipe mee gaat doen. […]
Nou, niet -helemaal- mee eens. Dat quantum-gedoe gaat meespelen, maar er zijn zoveel deeltjes dat het individuele 'gedrag' van elk deeltje eigenlijk niet meer meespeelt. Wel kan je exact voorspellen hoe een groot aantal deeltjes zich gaat gedragen, het macro-gedrag zeg maar. Vergelijk het met een kiespeiling: het individuele gedrag van een kiezer is misschien niet te voorspellen, toch kan je vrij accuraat een verkiezingsuitslag te voorspellen. Je hoeft zelfs niet elk gedrag van elke kiezer te kennen om dat te doen.
Ni dieu, ni maître.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Oftewel; ook determinisme is lokaal ?
Of; determinsme is te vinden binnen een bepaalde schaal(grootte).

Dat laatste is misschien beter uitgedrukt.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
JanC
Ervaren pen

Bericht door JanC »

Joe Hn schreef:[…] Of; determinsme is te vinden binnen een bepaalde schaal(grootte). […]
Op de Newton-Einstein-schaal zeg maar. Net zoals het voorspelbaar is dat die appel valt, telkens weer. Het gedrag van de individuele deeltjes op quantum-niveau hebben daar geen invloed op in de zin dat sommige appels op sommige ogenblikken de wetten van de zwaartekracht zouden tarten.
Ni dieu, ni maître.
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

JanC schreef:Dat quantum-gedoe gaat meespelen, maar er zijn zoveel deeltjes dat het individuele 'gedrag' van elk deeltje eigenlijk niet meer meespeelt. Wel kan je exact voorspellen hoe een groot aantal deeltjes zich gaat gedragen, het macro-gedrag zeg maar. Vergelijk het met een kiespeiling: het individuele gedrag van een kiezer is misschien niet te voorspellen, toch kan je vrij accuraat een verkiezingsuitslag te voorspellen. Je hoeft zelfs niet elk gedrag van elke kiezer te kennen om dat te doen.
Dit gaat volkomen voorbij aan de essentie van het quantum-gedoe. Wegens het onzekerheidsprincipe van Heisenberg kun je evenmin exact voorspellen hoe een groot aantal deeltjes zich gaat gedragen - slechts met heel grote waarschijnlijkheid.
Voorbeeld. Als jij tegen een muur aanloopt verwacht je je hoofd te stoten. De QM voorspelt echter dat er een minimale kans is dat je er dwars doorheen loopt (zie potentiaalput). Voor één enkel deeltje is die kans redelijk, maar omdat een mens erg veel deeltjes heeft wordt door vermenigvuldiging van alle kansen de samengestelde kans vrijwel nul - maar niet helemaal.
Formeel gesteld: Heisenberg's Onzekerheidsprincipe stelt dat je of de snelheid of de positie van een deeltje exact kunt bepalen. En dat is het einde van het determinisme.
Dit tegenspreken betekent de QM verwerpen, sorry.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Joe Hn schreef:Oftewel; ook determinisme is lokaal ?
Of; determinsme is te vinden binnen een bepaalde schaal(grootte).

Dat laatste is misschien beter uitgedrukt.
Causaliteit is een vereenvoudiging doordat het een kans van 0,999.... afrondt op één (namelijk betreffende de relatie tussen twee verschijnselen).

Johan Cruijff
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

MNb schreef:.... de wetten van Newton voorspellen correct dat de afstand Aarde-Maan geleidelijk kleiner wordt. We hoeven ons daarover geen zorgen te maken, want het duurt nog wel een tijdje.
Niet correct : sinds de vorming verwijdert de maan zich langzaam van de aarde, en zal zich zelfs in de (verre) toekomst vrij maken van een baan rond de aarde. De maan "snoept" energie van de draaiende aarde, en zet dat om in een ruimere baan. De maan verwijdert zich, terwijl de aarde langzamer gaat draaien. Ruimtevaartuigen maken gebruik van hetzelfde principe, wanneer zij een "slingshot" rond bv Jupiter maken om snelheid te winnen.
Er is één groot probleem met de quantummechanica. Ze is in strijd met de Algemene Relativiteits Theorie van Einstein.
Relativiteit gaat over alles in het groot. Quantummechanica gaat over alles in het uiterst uiterst uiterst klein. In quantum afmetingen geldt een honderdste van een miljardste van een miljardste meter (dus 10*-20 meter) reeds als "groot". In het gewone leven hebben wij dus uitsluitend met relativiteit te maken.
Men hoopt namelijk dat de vondst van het Higgs Boson - die te maken zou hebben met de zwaartekracht - de nodige informatie oplevert om de tegenstrijdigheid op te kunnen lossen
Het higgsveld is een postulaat van Peter Higgs. Het gaat hier over een kracht die niet (zoals met b.v. de elektromagnetische kracht) gemiddeld nul is, maar een gemiddelde waarde heeft die boven nul ligt. Dit higgsveld kan dan de veroorzaker zijn van massa van alle deeltjes. Samen met zwaartekracht levert dat dan gewicht op. Het bestaan van het higgsveld is een postulaat, dus helemaal niet zeker.
Bij een veld/kracht hoort een deeltje , in dit geval het higgs boson. Een deeltje waarvan het bestaan dus ook niet zeker is. Een postulaat vanuit een ander postulaat.
Een vruchtbaar gebied van postulaten blijkbaar, want ook de string theorie, M theorie, super symmetrie, en een stuk of tien extra dimensies zijn allen postulaten. Ze hangen allemaal aan elkaar zonder enige vorm van bewijs voor hun werkelijk bestaan.
Een belangrijk onderdeel van de quantummechanica is Heisenberg's Onzekerheidsprincipe. Deze volgt uit het golfmodel (nogmaals, dat is een waarschijnlijkheidsberekening) van elementaire deeltjes. Het principe zegt dat of de positie van een deeltje of zijn snelheid volkomen nauwkeurig kunnen bepalen.
Wij praten hier over een uiterst klein deeltje. Om te zien waar een bepaald deeltje is heb je licht nodig. Minimaal een foton dus, dat op het deeltje afketst en daarna in je oog zo reageert dat je het deeltje ziet. Maar dat foton heeft ook (zij het weinig) massa, en de kets door het foton op het deeltje heeft het een duwtje gegeven. Op het moment dat je het deeltje ziet is het deeltje zelf dus reeds ergens anders, en omdat je niet weet waar het foton het deeltje raakte weet nooit precies waar het deeltje nu echt is.
Want als we, om Hawking te citeren, de huidige toestand van het heelal niet eens met volkomen nauwkeurigheid kunnen bepalen, dan kunnen we toekomstige gebeurtenissen al helemaal niet voorspellen.
Waar en niet waar. In het menselijk "groot" geldt relativiteit, en kunnen wij die toekomst min of meer voorspellen, maar voor het uiterst "klein" (quantum) gaat dat niet. Wij kunnen dus wel de toekomst van het heelal en alles daarin voorspellen, maar niet dat van ieder klein deeltje op een individuele basis.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

sarnian schreef
Wij kunnen dus wel de toekomst van het heelal en alles daarin voorspellen,
???, bedoel je daar nu mee dat we ook elkaars toekomst kunnen voorspellen? [-X wanneer komen de aliens sarnian? :D
Op twee conferenties in 1927, in Como, Italië en Brussel, België, heeft Niels Bohr toen gezegd dat hij vond dat als de kwantummechanische formules goede voorspellingen doen over de kwantummechanische natuurverschijnselen, en dat doen ze, dat ze dan goed genoeg zijn, ook zonder voorstelling die erbij past. Dit is toen afgesproken en deze afspraak heet de Kopenhagen interpretatie, omdat Niels Bohr daar hoofd van een instituut was. Belangrijke aanwezigen op de conferentie waren Niels Bohr (uit Denemarken), Erwin Schrödinger (uit Oostenrijk) en Werner Heisenberg (uit Duitsland).
bron http://nl.wikibooks.org/wiki/In_mensent ... mmechanica

draai je de zaken nu niet om?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

LordDragon schreef:sarnian schreef
???, bedoel je daar nu mee dat we ook elkaars toekomst kunnen voorspellen? [-X wanneer komen de aliens sarnian? :D
Ik had het meer over zonnestelsels, melkwegstelsels, en het heelal als een geheel. Daarover zijn wel degelijk zinvolle toekomst voorspellingen te maken. Vanuit de maten van het heelal gezien is een planeet als de aarde heel erg klein, en staat het leven op aarde in al zijn vormen dicht bij quantum afmetingen :)
Op twee conferenties in 1927, in Como, Italië en Brussel, België, heeft Niels Bohr toen gezegd dat hij vond dat als de kwantummechanische formules goede voorspellingen doen over de kwantummechanische natuurverschijnselen, en dat doen ze, dat ze dan goed genoeg zijn, ook zonder voorstelling die erbij past. Dit is toen afgesproken en deze afspraak heet de Kopenhagen interpretatie, omdat Niels Bohr daar hoofd van een instituut was. draai je de zaken nu niet om?
"kwantummechanische natuurverschijnselen" zijn een samenvoeging van heel veel uiterst uiterst uiterst kleine individuele quantummechanische gebeurtenissen. Ik val de basis van de quantummechanica beslist niet af. Wel heb ik mijn reservaties bij de meer recente toevoegingen als het higgs veld, higgs boson, string theorie, M theorie, super symmetrie, en een stuk of tien extra dimensies : dat zijn allemaal slechts postulaten. Ik draai dus nergens omheen, maar wacht op bewijs voor al die postulaten, of op het uit elkaar spatten van al die postulaat zeepbellen.

Dit is toch het Freethinker forum, een forum waarop deelnemers graag van bewijs uitgaan?

:)
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
LordDragon
Bevlogen

sarnian
Ik had het meer over zonnestelsels, melkwegstelsels, en het heelal als een geheel. Daarover zijn wel degelijk zinvolle toekomst voorspellingen te maken.
mee eens, maar het kwam door jouw woordkeuze : Wij kunnen dus wel de toekomst van het heelal en alles daarin voorspellen
"kwantummechanische natuurverschijnselen" zijn een samenvoeging van heel veel uiterst uiterst uiterst kleine individuele quantummechanische gebeurtenissen.
jamaar in tegenstelling tot wat jij hebt gezegd kan men wel degelijk quantummechanise natuurverschijnselen voorspellen.
Ik val de basis van de quantummechanica beslist niet af. Wel heb ik mijn reservaties bij de meer recente toevoegingen als het higgs veld, higgs boson, string theorie, M theorie, super symmetrie, en een stuk of tien extra dimensies : dat zijn allemaal slechts postulaten.
Ik vermoed toch dat men niet zomaar lukraak te werk gaat als men het ervoor over heeft een deeltjesversneller te bouwen. Dit versterkt mijn vermoeden dat die quantummechanische formules en voorspellingen niet zomaar uit de lucht gegrepen zijn.
Ik draai dus nergens omheen, maar wacht op bewijs voor al die postulaten, of op het uit elkaar spatten van al die postulaat zeepbellen.
daar zal het idd op neer komen, maar tot dan blijft de mogelijkheid 50/50, voor ons leken een ietwat eigenaardige toestand aangezien het zowel waar als niet waar kan zijn.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

LordDragon schreef:Re: "kwantummechanische natuurverschijnselen" zijn een samenvoeging van heel veel uiterst uiterst uiterst kleine individuele quantummechanische gebeurtenissen."
jamaar in tegenstelling tot wat jij hebt gezegd kan men wel degelijk quantummechanise natuurverschijnselen voorspellen.
Die natuurverschijnselen als geheel zijn slechts te voorspellen, omdat die als verschijnsel niet langer quantum eigenschappen hebben.
Voorbeeld : een natuurverschijnsel als het versnellend "uitdijend" heelal toont aan dat in dat proces door quantum fluctuaties nieuwe massa en energie wordt toegevoegd. Maar wat er nu precies gebeurt, waar, en wanneer, is onmogelijk op een individuele (quantum) basis te voorspellen.
Zulke natuurverschijnselen mogen weliswaar veroorzaakt worden door quantum mechanise processen, maar zijn uitsluitend te voorspellen in het supergroot, op relativiteit basis dus.

Re: "Ik val de basis van de quantummechanica beslist niet af. Wel heb ik mijn reservaties bij de meer recente toevoegingen als het higgs veld, higgs boson, string theorie, M theorie, super symmetrie, en een stuk of tien extra dimensies : dat zijn allemaal slechts postulaten."
Ik vermoed toch dat men niet zomaar lukraak te werk gaat als men het ervoor over heeft een deeltjesversneller te bouwen. Dit versterkt mijn vermoeden dat die quantummechanische formules en voorspellingen niet zomaar uit de lucht gegrepen zijn.
Ik vrees dat jij leesproblemen hebt. Nergens heb ik de correctheid van quantummechanica zelf in twijfel getrokken. Mijn bedenkingen betreffen aanverwante zaken in het artikel, zoals bv. de higgs boson en een hele rij andere postulaten, zoals hierboven nogmaals staan omschreven, en speciaal voor jou dit keer vet gedrukt.

Laatst gewijzigd door sarnian op 17 jul 2010 02:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

sarnian schreef: Mijn bedenkingen betreffen aanverwante zaken in het artikel, zoals bv. de higgs boson en een hele rij andere postulaten, zoals hierboven nogmaals staan omschreven, en speciaal voor jou dit keer vet gedrukt.

#-o
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Ongeloveloos schreef: #-o
Ongeloveloos toch, die Ongeloveloos.
Gelukkig mag je je op het Freethinker forum als vrijdenker om bewijzen en ondersteuning van stellingen vragen, in plaats van achter een hele meute van ja-het-zal-wel-knikkers aan te rennen.
Dat enig bewijs of ondersteuning op zo een extreem wijd gebied en voor zo veel verschillende postulaten na al meer dan een halve eeuw nog steeds niet bestaat is niet mijn schuld, maar geeft wel te denken.

Tot zover heeft Homo Sapiens geen enkel bewijs of ondersteuning daarvoor kunnen verschaffen. Dat kan aan de mens liggen, of aan de (in)correctheid van de postulaten.

:D
LordDragon
Bevlogen

sarnian

ivm het in het vet gezette

schreef jij eerst
Ik draai dus nergens omheen, maar wacht op bewijs voor al die postulaten, of op het uit elkaar spatten van al die postulaat zeepbellen.
waarop ik antwoordde
daar zal het idd op neer komen, maar tot dan blijft de mogelijkheid 50/50, voor ons leken een ietwat eigenaardige toestand aangezien het zowel waar als niet waar kan zijn.
waarop jij antwoord met
Ik vrees dat jij leesproblemen hebt. Nergens heb ik de correctheid van quantummechanica zelf in twijfel getrokken. Mijn bedenkingen betreffen aanverwante zaken in het artikel, zoals bv. de higgs boson en een hele rij andere postulaten, zoals hierboven nogmaals staan omschreven, en speciaal voor jou dit keer vet gedrukt.
ik heb geen leesproblemen dus, maar het zou wel handig zijn moest jij je correcter uitdrukken zoals in

sarnian 1
waarop ik opmerkte
en jij antwoordde

sarnian 2
Ik had het meer over zonnestelsels, melkwegstelsels, en het heelal als een geheel. Daarover zijn wel degelijk zinvolle toekomst voorspellingen te maken. Vanuit de maten van het heelal gezien is een planeet als de aarde heel erg klein, en staat het leven op aarde in al zijn vormen dicht bij quantum afmetingen :)
wat dus niet overeenkomt met de betekenis van het woordje "alles".Je kan mij moeilijk verwijten taalproblemen te hebben als jij voorgaande omschrijving meent te mogen samenvatten in het woord "alles".

Laten we gaan voor duidelijkheid en niet mierenneuken. :)

MVG, LD.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

LordDragon schreef:Laten we gaan voor duidelijkheid en niet mierenneuken.
Waarom begin je daar niet eens eerst zelf mee ?

:D
Plaats reactie