Zelfgekozen levenseinde

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Ongeloveloos
Banned

Re: Zelfgekozen levenseinde

Bericht door Ongeloveloos »

Maarten schreef:argumenten graag.

Argumenten ? ben je soms niet goed wijs ????

Ieder mens is baas over eigen lichaam, zonder uitzonderingen !!!
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

Nog eens, Ongeloveloos:
Eens je dit doet, is deze daad niet als onrecht te vergelden nadien.
Dat recht heeft elke mens dus onvervreemdbaar. Geen mens zal je in je dood achtervolgen opdat je je zou moeten verantwoorden voor een rechter.
Dus je kan altijd dat recht gebruiken.

Maar dat is niet de vraag.

Bekijk de ethische vraag eens puur technisch.
(Dit betreft het voorbeeld van de moeder of vader met kinderen, die zichzelf doodt)

Als de ethiek zegt: doe een ander niet wat je zelf niet zou willen dat men jou doet. En je zou zelf niet willen dat iemand, waarvan je houdt, zichzelf doodt. Waarom zou je datzelfde een ander wel aandoen, als het jou betreft. Het feit dat iemand om je geeft (je kinderen, partner enz.) moet toch genoeg reden zijn om zin te zien in je leven. Anders is je dood een eerloze dood.

Conclusie volgens gulden regel: onethisch.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ik denk niet dat iemand die zichzelf door zelfmoord van het leven berooft daarbij stilstaat Maarten, op zo'n moment is de wanhoop namelijk enorm. Wat jij hier noemt komt dus vooral voor bij zelfdoding uit wanhoop.

Maar het gaat hier dus helemaal niet over zelfmoord, maar om een keuze het leven te beëindigen indien men dat wil en de mogelijkheden die daartoe dan geboden worden, niet over een ondoordachte plotselinge zelfmoorddaad uit wanhoop omdat er geen uitweg is uit je situatie en er geen hulp is die dit begeleidt.

Zo'n begeleid levenseinde wordt dus wel overwogen genomen en het is aan degene zelf hoe hij dit verantwoordt naar zichzelf en zijn eventuele kinderen en verdere naasten. Een buitenstaander mag daar eenvoudig niet over beslissen. Zelfbeschikkingsrecht is een groot goed, het is jouw leven en jouw keuze en de overwegingen die je daarin maakt zijn ook geheel jouw eigen verantwoordelijkheid en van niemand anders. En de kans dat iemand zomaar ineens uit wanhoop uit het leven stapt, wordt kleiner indien er zoiets als hulp bij een zelfgekozen levenseinde mogelijk zou zijn. Juist dan is de kans groter dat er meer zal worden nagedacht over de bijkomende aspecten van dit gekozen einde.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

Ja, daar ben ik het zeker mee eens.
Laatst gewijzigd door Maarten op 04 jul 2010 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Kitty schreef: Een buitenstaander mag daar eenvoudig niet over beslissen.
je hebt een wettelijk kader nodig wil je het zelfgekozen levenseinde legaliseren.
dat impliceert criteria. criteria die worden vastgelegd door de wetgever en worden afgetoetst door bepaalde instanties. Het is dus per definitie een buitenstaander, als je een wettelijk kader creëert, die al dan niet toestemming geeft of je je leven mag beëindigen.
En dan kan het zijn dat die instantie de zelfmoord afkeurt omdat ze tot de vaststelling komen dat de patient psychisch zwaar ziek is, vaststelt dat de omgeving teveel druk zet omwille vd erfenis, of de wens afkeurt aangezien zelfmoord niet toegestaan is omdat je 1e liefje het heeft afgemaakt en je je een beetke down voelt.

ja kunt natuurlijk op eigen houtje onder een trein springen maar dan hebben we het zeker niet over een gelegaliseerde vorm van levensbeëindiging
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

Appelflap, voor iemand die echt van plan is zelfmoord te plegen, zal het al dan niet gelegaliseerd zijn van zijn levensbeëindiging voor hem of haar in de feiten geen enkel verschil maken.
herman van der helm
Forum fan

Bericht door herman van der helm »

Om wat meer achtergrond te weten te komen over redenen tot zelfdoding:
http://www.higherlevel.nl/forum/index.p ... #msg298298
Het zware werk in de wereld een stuk leuker en veiliger: http://www.tiller.eu
appelfflap
Banned

Maarten schreef:Appelflap, voor iemand die echt van plan is zelfmoord te plegen, zal het al dan niet gelegaliseerd zijn van zijn levensbeëindiging voor hem of haar in de feiten geen enkel verschil maken.
klopt,
mezelf schreef:je kunt natuurlijk op eigen houtje onder een trein springen maar dan hebben we het zeker niet over een gelegaliseerde vorm van levensbeëindiging
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het is in ieder geval een stap in de goede richting om een levensbeëindiging humaner te laten verlopen dan een sprong voor de sneltrein, alleen dat al lijkt mij een winstpunt.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Betekend het recht hebben op een zelfgekozen levenseinde ook dat je het recht hebt dat iemand anders jouw daarbij helpt?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
a.r.

Bericht door a.r. »

Fishhook schreef:Betekend het recht hebben op een zelfgekozen levenseinde ook dat je het recht hebt dat iemand anders jouw daarbij helpt?
Imo niet......dwz ik kan een ander niet verplichten om mij te helpen mijn leven te beeindigen op het moment dat ik mijn leven niet meer zinvol acht, maar het is wel prettig te weten dat je/een arts en/of je naaste(n) er eenzelfde mening op na houden en/of iig respecteren
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Fishhook schreef:Betekend het recht hebben op een zelfgekozen levenseinde ook dat je het recht hebt dat iemand anders jouw daarbij helpt?
Misschien is het beter om iemand anders het recht toe te kennen tot het helpen van deze mensen.
Mensen die gewetensbezwaren hebben, kunnen hier dan van afzien.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Nee, mijns inziens heb je het recht niet dat iemand anders jou daarbij helpt.
Je legt hiermee de verantwoordelijkheid voor het beeindigen van jouw leven bij de ander.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
appelfflap
Banned

Yours schreef:
Nee, mijns inziens heb je het recht niet dat iemand anders jou daarbij helpt.
Je legt hiermee de verantwoordelijkheid voor het beeindigen van jouw leven bij de ander.
dit lijkt mij een nondiscussie.
als je jezelf niet kunt vermoorden dan spreken we over euthanasie als ik me niet vergis.

maar er moeten wel middelen en technieken ter beschikking gesteld worden voor zo'n humane zelfmoord
Plaats reactie