Humanisten stimuleren godsdienstonderwijs op openbare school

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Fish
Ontoombaar

Re: Humanisten stimuleren godsdienstonderwijs op openbare school

Bericht door Fish »

arthas schreef: Daarom heb ik er geen moeite mee dat een groep van christelijke ouders een aanvraag kan doen of hun kinderen op een openbare school levensbeschouwelijk onderwijs kunnen krijgen, mits dat het openbare karakter (d.w.z. voor iedereen toegankelijk) van een openbare school maar niet aantast. Openbaar is volgens mij iets anders dan secularistisch.

Ik sluit me dus aan bij Demiurg.
arthas, ligt dan niet het gevaar om de hoek dat christenen zo een ingang vinden om zending te doen in het openbaar onderwijs.

PS: Ik moet zeggen dat ik geen idee heb hoe dat levensbeschouwelijk onderwijs er in de praktijk uitziet, iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen.
Als gewoon iets verteld wordt over religie in het algemeen en ook atheisme aan bod komt lijkt me dat niet een probleem.
Maar christelijke ouders zullen daar wel niet op uit zijn?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Devious schreef:Ik ben alleen voor godsdienstonderwijs in de vorm van maatschappijleer (waarbij de term godsdienstonderwijs wat mij betreft ook mag vervallen), waarin kinderen een globaal inzicht krijgen in de levensovertuigingen en gebruiken van verschillende groepen mensen in de samenleving.
het punt is dat jij dat mag vinden, maar dat het in een vrije samenleving gebruikelijk is dat er ruimte is voor mensen die er anders over denken, en iets anders wensen. Dus als jij je kind niet naar zo'n godsdienstles wil sturen, dan staat jou dat ook vrij.
jij wekt, net als nog een handjevol anderen in dit topic, vooral de indruk dat je anderen wil onthouden wat je voor je zelf niet wil.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Fishhook schreef: PS: Ik moet zeggen dat ik geen idee heb hoe dat levensbeschouwelijk onderwijs er in de praktijk uitziet, iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen.
Mijn moeder heeft het lang gedaan, voor zover ik weet werd ze uitgezonden door de hervormde kerk in onze woonplaats en had ze daar ook af en toe een voortganggesprek. Zij vulde het zo in dat ze ook aaandacht besteedde aan katholiek christ. en islam, ze had ook katholieke en moslim-kinderen in de groep, en dat werd positief gewaardeert. Over humanisme etc deed mijn moeder niets, want er was ook een humanistische les waar kinderen voor konden kiezen. Verder meen ik dat haar uitdrukkelijk werd gezegd dat ze niet mocht evangeliseren (iets dat ze toch nooit gedaan zou hebben) Hoe ziet zoiets er uit? Een beetje vertellen over bijbelverhalen, over rituelen, werkjes maken, dat soort dingen. Niet het 'Jesus Camp' dat de meesten hier voor ogen lijken te hebben.
Volgens mij is er geen vaste formule , maar wordt het gewoon ingevuld door de organisatie die de docent uitzend en de docent zelf.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Demiurg schreef: Mijn moeder heeft het lang gedaan, voor zover ik weet werd ze uitgezonden door de hervormde kerk in onze woonplaats en had ze daar ook af en toe een voortganggesprek. Zij vulde het zo in dat ze ook aaandacht besteedde aan katholiek christ. en islam, ze had ook katholieke en moslim-kinderen in de groep, en dat werd positief gewaardeert.
Dus niet zozeer een les over wat religie inhoud maar wat het monotheisme inhoud. Erg eenzijdig.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie