'mijn mekka is de mens'
Moderator: Moderators
-
Re: 'mijn mekka is de mens'
Er bestaan geen fundamentele verschillen, beiden zijn gewoon atheïsten. Maar de Alevitische atheïsten hebben vaak ook andere additionele overeenkomsten wat betreft humanistische waarden, muziek enzovoorts.
“Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful.”
Lucius Annaeus Seneca
Lucius Annaeus Seneca
Je gebruikt overeenkomsten om te laten zien dat het verschillen zijn?MortalCoil schreef:Er bestaan geen fundamentele verschillen, beiden zijn gewoon atheïsten. Maar de Alevitische atheïsten hebben vaak ook andere additionele overeenkomsten wat betreft humanistische waarden, muziek enzovoorts.
Tsja, linkse atheïsten die houden van Turkse muziek.Alevitische identiteit op basis van atheïsme
Een kleine groep Alevieten is geboren en getogen als Aleviet en op latere leeftijd bewust overtuigd atheïst geworden. Humanistische waarden zoals gelijkheid en solidariteit, zijn voor deze groep uitgangspunt. Ali wordt beschouwd als een strijder voor rechtvaardigheid, maar hij is geen religieuze inspiratiebron. Deze groep is politiek links georiënteerd. Ze accentueert de cultuurhistorische achtergrond van het Alevitisme. Het Alevitisme staat buiten de islam. De argumenten hiervoor zijn: Alevitische rituelen als ’semah’ en ’saz’ (Turkse muziek instrument) passen niet binnen de islam en alcoholische dranken zijn verboden.
Logisch voor atheïsten met een Turkse achtergrond.
Wat er "alevitisch" aan is, zie ik niet zo.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
-
ik begrijp dat je moeite hebt met het begrijpen van bepaalde begrippen. Dan noem jij ze toch gewoon atheïsten, probleem opgelost.
“Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful.”
Lucius Annaeus Seneca
Lucius Annaeus Seneca