Peter van Velzen schreef:Dit is de basis van mijn vorm van materialisme

Ik zou het eerder idealisme noemen, in de oorspronkelijke betekenis van het woord. Want dit doet wel aan Plato denken.
Ik kan niet beweren dat je redenering fout is. Als er al fouten inzitten kunnen deze er voor zover ik weet uitgehaald worden.
Mijn antwoord is eenvoudig. Ik kan me niet druk maken om niet bestaande kaboutertjes. Met andere woorden: een idee heeft geen enkele zin als ik er, eventueel indirect, geen experiment op los kan laten.
In dit verband past een anekdote. Behalve natuurkundeleraar ben ik ook nog wiskundeleraar. Tijdens mijn opleiding kreeg ik de vraag voorgeschoteld: wat voor zin heeft wiskunde? Wij studenten mochten er een week over nadenken. Mijn docent was niet blij met mijn antwoord: geen enkele. Het belang van wiskunde is een indirecte, namelijk als hulpmiddel bij andere takken van wetenschap. Voor het overige bestaat wiskunde alleen maar omdat een betrekkelijk klein groepje mensen het niet kan nalaten de hersens te gebruiken. Er is geen essentieel verschil met nadenken over kaboutertjes ed, zoals bijvoorbeeld Tolkien zijn hele leven heeft gedaan.
In dit verband heb ik een vraag voor je: bestond een idee, bijvoorbeeld het getal, al toen er nog geen intelligente mensen waren om erover na te denken, zoals in het tijdperk van de dinosaurussen? Zo nee dan is dat verschil toch niet zo blijvend. Zo ja, hoe weet je dat dan?
siger schreef:Alles is fysisch (synoniemen: fysicalistisch, natuurlijk, materialistisch), maar niet alles is mechanisch.
Strikt genomen is dit correct, maar in de filosofische praktijk worden de twee nogal eens als synoniem gebruikt, vooral ook door natuurkundigen. Als iemand schrijft "De Klassieke Mechanica" bedoelt hij/zij niet alleen de dikke pillen van Newton, maar elke theorie waarin geen relativiteits- en/of quantumeffecten in zijn verwerkt.
Peter van Velzen schreef:Wat - denk ik - wel zo is, is dat de kikker beter wordt verklaard vanuit de chemie dan vanuit de mechanica.
Idem dito. Zolang de chemie met het planetaire atoommodel werkt is deze Klassiek. Zodra de chemie quantumeffecten gaat verwerken niet meer.
Dit is het essentiële verschil. Alle klassieke natuur- en scheikundetheorieën zijn oorzakelijk. Ook de Algemene Relativiteitstheorie, dus inclusief de Big Bang, is dat. De quantummechanica is een toevalstheorie en werkt met waarschijnlijkheidsverdelingen.
Vanuit filosofisch oogpunt maakt het dus niets uit of je een kikker chemisch, natuurkundig of allebei wilt verklaren. De vraag of een kikker ideeën heeft is een stuk lastiger en voor een filosoof daarom des te interessanter.
siger schreef:Je kan in je verbeelding wel al het biologische herleiden naar electriciteit, chemie, fysica, en die dan weer elk op zich naar subatomaire "mechanica", maar dat is enkel een verbeelding; we hebben niet eens een goed verhaal om vandaar vertrekkend bij biologie uit te komen.
Wat niet is kan nog komen. Hoelang is de mensheid nou helemaal bezig met wetenschappelijk onderzoek? Voorlopig moeten we het doen met de vraag waar er inconsistenties zitten en hoe we die er eventueel uit kunnen gooien. Alleen al daarom is het doodjammer dat zoveel filosofen sinds Kant de natuurkunde laten voor wat zij is.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff