Verkiezingsprogramma PVV

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Ali
Banned

Re: Verkiezingsprogramma PVV

Bericht door Ali »

fbs33 schreef:
Ali schreef:
fbs33 schreef:
Wat volkomen buiten schot blijft, maar zich wel manifesteert, zijn de materiële beslommeringen die het islamitische bevolkingsoverschot voor de EU (en Ned. in het bijzonder!) meebrengen terwijl islamofielen zich wanhopig aan een enkele liberale moslim vastklampen om de islam te rechtvaardigen als een te integreren cultuur-deel! :(
Islam rechtvaardigen als een te integreren cultuur-deel? Ik word tureluurs van die kul.
Stemadvies voor Ali; Stem SGP, of VVD, of PVV ter vervanging van die kul door andere kul, maar beslist niet links-chr! die de arme autochtone Nederlander die zgn. kul bezorgd heeft, haha.
Ik kan d'r niet om lachen efbeeës33 :wink:
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

In dit topic is de naam Abu Zayd nu zo vaak gevallen dat het tijd wordt om te kijken wat de man precies te zeggen heeft.
Een bespreking van een door 'Nietweten en Geweten' aangereikt interview, die in het NRC Handelsblad.
Een provocerende titel. Eens kijken of Abu Zayd uit weet te leggen waarom dit zo zou kunnen zijn.
Egyptische schriftgeleerde Abu Zayd wil dat Westen meer oog krijgt voor verschillen in de islam
Gepubliceerd: 14 april 2006 00:00 | Gewijzigd: 14 april 2006 16:13
Sinds deze week bevindt de Egyptische geleerde Nasr Abu Zayd (63) zich in het hart van de discussie over de islam. Hij werkte mee aan het inmiddels omstreden WRR-rapport. „Het Westen neemt zijn eigen uitleg van de islam voor waar aan.”
Door onze redacteur Raymond van den Boogaard

* Dossier - Moslimterreur

LEIDEN, 14 APRIL. „Het is een illusie te denken dat zich in Europa een moderne, liberale versie van de islam kan ontwikkelen, zoals sommigen hopen. Jonge moslims nemen, uit onvrede over hun leven hier, juist de meest traditionalistische gedachten die in de rest van de moslimwereld bestaan over. De noodzakelijke hervorming van de islam zal dus eerst dáár moeten plaatsvinden.” Alle reden dus, meent de Egyptische geleerde Nasr Abu Zayd (63) in zijn Leidse werkkamer, voor het Westen om de contacten met de moslimwereld open te houden, zowel de meer moderne, als de meer fundamentalistische stromingen aldaar. Abu Zayd maakt zich zorgen over het feit dat het Westen de islam echter juist steeds meer als één monolitisch blok ziet, als een religie die met democratie niet verenigbaar is.
Het monolitisch blok argument. Ook Abu Zayd presenteert de stelling dat het Westen de islam als een monolitisch blok ziet, als een feit. Maar verzuimt, net als alle anderen, uit te leggen waarom een verdeelde, versplinterde, diverse islam in het voordeel van van de islam spreekt en waarom de islam daardoor minder een bedreiging voor het Westen is.
Zayd is een beroemdheid in het Midden-Oosten, deze filoloog en hermeneuticus met zijn kleine gestalte, die in 1995 samen met zijn vrouw zijn vaderland Egypte ontvluchtte en in Nederland toevlucht vond. Fundamentalisten van de Moslim-Broederschap, die deze hoogleraar aan de Universiteit van Kairo zijn tekstkritische benadering van de koran en andere islamitische geschriften kwalijk namen, wisten te bewerkstelligen dat de rechter zijn huwelijk ontbond, tegen de wil van de echtelieden. Wat Abu Zayd deed was namelijk zó erg, redeneerde men, dat hij als afvallige moest worden beschouwd en een moslimvrouw mag niet met een niet-moslim getrouwd zijn.
Hiemee scoort Abu Zayd zonder meer punten. Iemand die het aan de stok krijgt met de Moslim-Broederschap moet wel deugen. Toch?
Slechts weinig Nederlanders zijn zich bewust van de aanwezigheid van deze beroemdheid in hun midden. Abu Zayd treedt in Nederland maar zelden naar buiten. „Dat is niet expres”, zegt hij. „Ik kan heel moeilijk talen leren, en beheers het Nederlands niet. Maar ik heb nooit een uitnodiging om ergens te spreken afgeslagen en het aanvankelijke voorstel van de Nederlandse autoriteiten om mij – terwille van mijn veiligheid – alleen discreet in Nederland op te houden, heb ik afgeslagen. Ik hou van mensen en wil met iedereen kunnen spreken.” Abu Zayd geeft thans colleges aan de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht.
Het zou beter zijn als Abu Zayd colleges ging geven aan universiteiten in islamitische landen, maar daar kleven praktische bezwaren aan. Bovendien geeft Abu Zayd waarschijnlijk liever cursussen 'liberale islam' aan Westerlingen dan aan islamieten. Begrijpelijk, want volgens Abu Zayd en in zijn kielzog een aantal Westerse islamapologeten zijn het de Westerlingen die anders moeten gaan denken.
Deze week veranderde zijn obscure status in het land van verblijf plotseling. Abu Zayd werkte mee aan de presentatie van het in de politiek fel omstreden rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR), waarin een opener dialoog met islamitische politieke groeperingen wordt bepleit. Abu Zayd kan zich, hoewel geen co-auteur, met de strekking van dat rapport goed verenigen. „In het Westen lijkt nu, in het bijzonder sinds 9/11, de opvatting te overheersen dat de islam niet verenigbaar is met democratie en mensenrechten”, zegt hij. „Deze op zeer magere kennis van de islam berustende gedachte heeft op zichzelf weer een buitengewoon negatieve uitwerking op de pogingen in de moslimwereld om tot hervorming of democratisering te komen. Maar wie geeft de Amerikaanse president Bush het recht om te zeggen dat zoiets als democratie de moslim-landen alleen kan worden opgedrongen, desnoods met oorlog, zoals in Irak? Wie wil ontkennen dat er ook in de islam steeds hervormingsstromingen hebben bestaan, werkt in de hand dat in de moslimwereld meer traditionalistische stromingen, die evenmin als Bush iets zien in dialoog en voor zichzelf de waarheid opeisen, de overhand krijgen.”
Het gaat dus vooral om de Westerse invalshoek. In het Westen 'lijkt de opvatting te overheersen dat de islam niet verenigbaar is met democratie en mensenrechten'. In het Westen 'is de kennis van de islam zeer mager'. In het Westen wordt gezegd 'dat zoiets als democratie de moslim-landen alleen kan worden opgedrongen, desnoods met oorlog'. In het Westen bestaat de wil om te 'ontkennen dat er ook in de islam steeds hervormingsstromingen hebben bestaan'. En In het Westen wordt 'de waarheid opgeëist".

Dat er niet veel terecht komt van de democratie, de mensenrechten en de hervormingsstromen in de islamitische wereld, is dus volgens Abu Zayd volledig te wijten aan de Westerse perceptie. Hoe die gigantische beïnvloeding in zijn werk gaat wordt er niet bij verteld. De islam, die zich eeuwen lang niets gelegen heeft laten liggen aan Westerse beïnvloeding, als het op modernisering van het gedachtegoed aankwam, wordt nu blijkbaar volledig lam gelegd in zijn ontwikkeling: alleen maar door de bevooroordeelde houding van het Westen.
Abu Zayds bijdrage aan het debat bestaat uit een, tegelijk met het rapport, gepubliceerd boek in de reeks WRR-verkenningen: Reformation of Islamic Thought. „Ik laat zien dat de islam geen statische religie is”, zegt de geleerde. Abu Zayd beschrijft een groot aantal islamitische denkers en stromingen, die vanaf de achttiende eeuw hebben geprobeerd de koran te verbinden met rationalisme, geschiedkundig onderzoek, wetenschap en zelfs freudianisme. Modernisering is, zo is de strekking van het boek, niet het exclusieve streven van landen die de Verlichting hebben meegemaakt, maar vast verankerd in de tradities van de islam.

„Ik zou hopen dat deze wetenschap bijdraagt tot een meer rationele omgang met de islam”, zegt Abu Zayd. „Ik zou willen dat het Westen ophoudt net te doen alsof waarden als vrijheid en rechtvaardigheid het exclusieve bezit van het Westen zijn.” Abu Zayd ontkent niet dat het met de moderne, verlichte islam nu slecht gesteld is in de moslimwereld. „Niet de islam is het probleem, maar de moslims”, meent hij.
Kortom, omdat de Westerse wereld een claim heeft gelegd op waarden als vrijheid en rechtvaardigheid zijn die waarden niet beschikbaar voor de islamitische wereld. Vrijheid en rechtvaardigheid als zeldzame grondstoffen die het Westen - inhalig en egoïstisch als het is - niet wenst te delen met de islam. Terwijl de islam toch vanaf het begin traditioneel progressief is. Die mooie progressieve islam, die de slechte moslims maar niet willen begrijpen, blijft verstoken van vrijheid en rechtvaardigheid.

Zijn moslims nu echt zoveel slechter dan Westerlingen? Komt het alleen maar door de moslims dat de islam niet vooruit te branden is? Is het aan de kwaliteiten van de Westerlingen te danken dat de Westerse beschaving als vanzelf evolueert?

Als dat zo is dan staat er toch een foutje in de koran.

3: 110. U (Moslims) bent het beste volk dat voor de mensheid (ter lering) is verwekt; u gebiedt wat goed is, verbiedt wat kwaad is en gelooft in Allah. En, indien de mensen van het Boek hadden geloofd, zou het zeker beter voor hen zijn geweest. Sommigen hunner zijn gelovigen, maar de meesten hunner zijn overtreders.
Dat traditionalistische stromingen, met een rechtzinnige uitleg van de koran in de hand, hun eigen exclusieve gelijk prediken en de neiging vertonen hele landen hun wil op te leggen, heeft veel oorzaken. Een belangrijke reden is het kolonialisme, meent hij. Dat heeft, met name na de Eerste Wereldoorlog, veel moslim-landen direct geconfronteerd met Westerse modellen van modernisering, maar ook – omdat het op bezetting berustte – de neiging zich terug te trekken in een met de religie gerechtvaardigde eigenheid.
Het kolonialisme doet het altijd goed als er geappeleerd moet worden aan het Westerse schuldgevoel. Waarom het moslimfundalisme pas opbloeide in de tweede helft van de 20e eeuw, toen er al een eind was gekomen aan het koloniale tijdperk, is een raadsel.
In zijn filologisch werk behoort Abu Zayd ferm tot de modernisten. „De koran en andere geschriften kunnen overal voor worden gebruikt”, zegt hij. „Er is altijd wel een citaat dat kan worden aangevoerd voor de rechtvaardiging van wat dan ook. Wat mij stoort is ook dat het Westen eigenlijk, net als Bin Laden en dergelijke, overal theologie van wil maken en zíjn uitleg van de islam dan eigenlijk voor waar aanneemt.”
Als Bin Laden en dergelijke er niet waren geweest dan had de islam ze toch zeker uit moeten vinden. Mensen als Abu Zayd gebruiken extremisten als Osama Bin Laden handig om kritiek op de islam te pareren. Want dat de fundamentalistische moslimextremisten fout zijn begrijpt iedereen. En dat slechts een kleine minderheid van de moslims extremist is weet ook iedereen. En dat niet alle moslims over één kam gescheerd kunnen worden vindt ook iedereen. En dat de fanatieke fundamistische versie van de islam die de terroristen aanhangen niet de mainstream islam is mag ook duidelijk zijn. En dat kan niet genoeg benadrukt worden.

Maar bij al dat benadrukken, onderscheid maken en contrasteren blijft het feit dat de islam ook zonder Al Qaida, zonder de Taliban, zonder Hezbollah, zonder Hamas, zonder de Moslim Broederschap, een mensenrechtenschendende ideologie zou zijn - dankzij de focus op de terroristische elementen - buiten beeld. En dat is precies de bedoeling van Abu Zayd: de fundamentalisten zijn slecht, het Westen is vanzelfsprekend slecht, de moslims zijn - desnoods ook nog - slecht; maar de islam, die is onbespreekbaar.
Optimistisch is hij niet dat modernistische stromingen snel de overhand kunnen krijgen op de fundamentalistische modes van dit moment . „Ik denk dat de vernieuwing de komende tijd niet uit de Arabische wereld kan komen. Maar er zijn zeker vernieuwers, in Iran bijvoorbeeld, waar de bevolking sinds Khomeini uitvoerig ervaring heeft opgedaan met de islamitische staat, en daarvan haar buik vol heeft. Ook Indonesië is een land waar de vernieuwing vandaan kan komen.”
En zo blijft het resultaat van de 'hervormingsstromingen die steeds in de islam hebben bestaan' een belofte. En niets meer dan dat. Want van die twee landen, Iran en Indonesië kan een vernieuwing vandaan komen. Het kan natuurlijk ook dat er geen vernieuwing vandaan komt. Maar in dat laatste geval zal het dan wel weer de schuld van de Westerse perceptie van de islam zijn.
Abu Zayd heeft na tien jaar ballingschap toch maar de Nederlandse nationaliteit aangevraagd. „Ik heb wel, gezien mijn moeite met het leren van vreemde talen, gevraagd of ik van de verplichting Nederlands te leren kan worden vrijgesteld.” Sinds drie jaar komt hij soms weer in Egypte. „Ik heb het land vijf jaar lang gemeden omdat ik woedend was om wat mij was aangedaan. Die fatwa tegen Salman Rushdie, die kon tenminste nog worden ingetrokken. Maar bij mijn dwangscheiding kan dat niet, omdat het Egyptische Hooggerechtshof het vonnis heeft bevestigd. Dat hangt levenslang als een dreiging boven mijn hoofd.”
Van een voortrekker van de 'liberale islam' zou je verwachten dat hij niet uitgepraat raakt over die andere islam, de 'verlichte islam', en haar zegeningen voor de islamitische wereld. Maar niets daarvan in dit interview. Dat is ook niet de taak die Abu Zayd zich gesteld heeft. De boodschap die hij met verve verkondigt, is: alles behalve de islam is schuldig.

Abu Zayd heeft duidelijk school gemaakt in de Westerse wereld. Westerlingen omarmen geestdriftig zijn boodschap dat het niet aan de islam, maar aan onze ideeën over de islam ligt, dat de islam een onacceptabel fenomeen is. Sluw inspelend op het typisch Westerse verschijnsel: schuldgevoel, weet hij de islam buiten de discussie te houden. En de Westerling, die harde oordelen over alles en iedereen - behalve zichzelf - bij voorkeur uit de weg gaat, hangt aan zijn lippen.
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Ongeloveloos schreef: Voorwoord PVV:

" Hier, achter de dijken, is een welvaart en een solidariteit
bereikt die zijn gelijke niet kende, met vrijheid voor iedereen en met van oudsher een tolerantie
tegen mensen die ook tolerant waren.
Hier werd ook de Acte van Verlatinghe geschreven. Waarin de Staten-Generaal de machtigste
man van Europa de wacht aanzegden. De koning van Hispanien werd medegedeeld dat zijn
macht verviel als het niet gestoeld was op steun van de burgers. Ons volk verklaarde zich
onafhankelijk en stond alleen toen het tachtig jaren vocht tegen de grootste macht van Europa.
Eeuwen wapperde onze vlag over alle zeeën en was de driekleur het symbool van vrijheid.
Het is toch ongelofelijk dat ze refereren aan het begin van de opstand, die begon en eindigde met de strijd om godsdienstvrijheid. Om vervolgens te pleiten voor maatregelen die alleen mogelijk zijn door die vrijheid af te schaffen.

• Geen moskee er meer bij
• Alle islamitische scholen dicht
• Geen subsidies meer voor islamitische media: Marokko.nl, Maroc.nl etc.
• Geen hoofddoekjes in de zorg, het onderwijs, het gemeentehuis of waar dan ook bij de
overheid, en evenmin bij welke gesubsidieerde organisatie dan ook
• De stekker uit de Commissie Gelijke Behandeling, de multiculturele schijnrechtbanken
• Verbied de boerka en de koran, belast hoofddoekjes
• Verbod op koranlessen op school, evenals in gebouwen die door schoolbesturen worden
beheerd, dus ook geen koranlessen ‘na schooltijd’ of in het gebouw van de school

Maar misschien maakte ze de link met de Opstand om aan te geven dat ze eigenlijk terug willen naar de situatie van voor 1566, toen iedereen zich moest onderwerpen aan de godsdienst van de koning.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Leuk, stukjes verkiezingsprogramma PVV verzamelen.
Ik vond dit wel een aardige passage.
Theo van Gogh zei het zo mooi over Job Cohen en zijn houding tegenover Marokkanen. Van Gogh
schreef dat Cohen betoogde: “Jullie horen bij ons!”, in plaats van te vragen: “Wat doen jullie
eigenlijk hier?”.
Wij stellen die vraag wel. Wat doen ze hier eigenlijk? Wie heeft ze binnengelaten?
De multiculturele nachtmerrie die ons wordt aangedaan kunnen we en willen we niet als een
vaststaand feit aanvaarden. Het Nederlandse volk heeft niet om de massa-immigratie gevraagd
en moet daar dan ook niet de prijs voor betalen. De schuld ligt niet bij Henk en Ingrid. De schuld
ligt bij de linkse elites die denken dat de wereld er uit ziet als Woodstock.
De keuze die 9 juni voor ons ligt is een simpele: nog verder de multiculturele afgrond in of
herstel van onze traditionele normen en waarden. Kiezen voor veiligheid of kiezen voor nog............
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Scotfan schreef:Ik denk dat het christendom de eerste 1800 jaar zich al voldoende heeft gemanifesteerd. Het was vernietigend en respectloos naar talrijke culturen.
De islam is wat dat betreft dan waarschijnlijk het christendom in het kwadraat, de overtreffende trap daarvan. Of om het anders te zeggen: de islam is een veel hardnekkiger en gevaarlijker virus dan het christendom.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Alphastar
Forum fan

Bericht door Alphastar »

vegan-revolution schreef:
Scotfan schreef:Ik denk dat het christendom de eerste 1800 jaar zich al voldoende heeft gemanifesteerd. Het was vernietigend en respectloos naar talrijke culturen.
De islam is wat dat betreft dan waarschijnlijk het christendom in het kwadraat, de overtreffende trap daarvan. Of om het anders te zeggen: de islam is een veel hardnekkiger en gevaarlijker virus dan het christendom.
De islam is nog niet het lijdend voorwerp geweest van 200 jaar aan Verlichting. Nu de westerse wereld en islam eindelijk een grondig gesprek met elkaar voeren, speelt dat proces van Verlichting zich versneld af. Ik ben benieuwd hoe het af zal lopen.
Verontrust je niet over de toekomst. Je zult haar tegemoet komen, als het moet, met dezelfde wapens der rede die jou nu bewapenen tegen het heden - Marcus Aurelius
Scotfan
Geregelde verschijning

Bericht door Scotfan »

vegan-revolution schreef:
Ik vind het zwaar overdreven om een religie een virus te noemen. Ook is het christendom gevaarlijker dan je denkt. Of beter gezegd zogenaamde christenen die met de bijbel in de hand, niet van de jongetjes af kunnen blijven. Of mensen uit de weg ruimen zoals bv. George Tiller, een arts die er openlijk voor uit kwam abortussen uit te voeren. Het "Leger van de Heer" in Oeganda. Het christelijk rechts dat een grote invloed heeft in de Republikeinse partij in de VS.
vegan-revolution
Superposter

Scotfan schreef:Ik vind het zwaar overdreven om een religie een virus te noemen.
Een religie kan zich wel degelijk gedragen als een zich verspreidend en voortplantend programma in mensenhoofden die open-minded-heid vernietigt, dus is het allerminst overdreven.
Scotfan schreef:Ook is het christendom gevaarlijker dan je denkt. Of beter gezegd zogenaamde christenen die met de bijbel in de hand, niet van de jongetjes af kunnen blijven. Of mensen uit de weg ruimen zoals bv. George Tiller, een arts die er openlijk voor uit kwam abortussen uit te voeren. Het "Leger van de Heer" in Oeganda. Het christelijk rechts dat een grote invloed heeft in de Republikeinse partij in de VS.
Je zult mij wat dat betreft het christendom niet zien onderschatten, omdat zulke dingen natuurlijk allang aan mij bekend zijn. Het christendom vormt evenzeer een gevaar, dus kun je nagaan wat dat dan over de islam wil zeggen als het bij de islam nog vele malen erger is dan bij het christendom. Met Jezus als voorbeeld bestaat er mijns inziens een veel grotere kans op de ontwikkeling van enige compassie, dan met een wrede moordenaar als Mohammed als voorbeeld.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

vegan-revolution schreef:Met Jezus als voorbeeld bestaat er mijns inziens een veel grotere kans op de ontwikkeling van enige compassie, dan met een wrede moordenaar als Mohammed als voorbeeld.
Spot on Vegan!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Met Jezus als voorbeeld, worden we waarschijnlijk onder de voet gelopen door de Islam. *De andere wang toekeren, weet je wel of heb je vijanden lief.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Klopt, en de islam was minstens net zo erg. Een paar hoogtepunten:

- Genocide op een ongelovelijk aantal Indiers. De zogenaamde Hindoe-holocaust.

- Een slavenhandel die de Trans-atlantische slavenhandel in de schaduw stelt.

- Totale of bijna totale vernietiging van hindoeistische, boeddhistische, christelijke en joodse gemeenschappen in islam-gedomineerde gebieden
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

NW&GW schreef:Precies! En omgekeerd zullen islamofobe islamkritici moeten beseffen dat het noemen van vertegenwoordigers van (1) de 'kwade' islam een onmogelijkheid is zonder het inherent aanwezige tegendeel van (2) de 'goede' of gematigde/liberale islam (al was het maar als afzetpunt van liberale moslims voor (1)). Dus weg met Wilders' ontkenning van het bestaan van de gematigde islam van gematigde moslims!
De ontkenning door GW van het bestaan van een gematigde islam is voor die (tamelijke) rechtlijnige figuur gebaseerd op de constatering, "Wat zich niet zichtbaar manifesteert, bestaat niet"! - -en richt zich dan op de islamofiele autoriteiten die hún geloof in het wél bestaan v.h. onzichtbare onderbouwen met miljarden euro's verslindende subsidies aan eveneens gelovige islamieten en hun inrichtingen.
Ten koste van belasting-betalers die dat geloof niet aanhangen! (maar eventueel meeprofiteren als [anders] gelovigen!)
GW is een politicus die de miljarden aan (islam-)subsidies wil terugstorten in de Staatskas (zodat er minder bezuinigd hoeft te worden op andere posten die tgv. de economische malaise nu wél ten offer dreigen te vallen?)
En in ieder geval een lastenverlichting voor belastingbetalers zal betekenen die ook door blijft werken de toekomst in. (in zijn perceptie!)
Enfin!

Verder ben ik het als realistisch ingesteld persoon natuurlijk met je eens dat in theorie jouw (omgekeerd) verhaal staat als een rots, maar in de praktijk een eventueel verlichte en liberale imam de moskee wordt? (werd!)uitgesmeten door 'gelovigen' die meenden dat hij de islam bevuilde met nog nooit gehoorde (liberale)interpretaties daarvan? (en ze ook duidelijk niet wensten te horen?)

Daarnaast (als realist) moet erkennen dat de liberale moslims slechts met dunne draadjes met de hoofdstroom der islamieten is verbonden, maar door de islamofiel alhier wordt gevierd alsof hij met dikke kabels verbonden is met die islamitische hoofdstroom.
Waardoor de islamofiel (als uitkomst v.d. rekensom) óók slechts verbonden kan zijn met de 'islam' middels diezelfde dunne draadjes?
Ook wil ik wijzen op het zwaktebod v.d. liberale moslim die een beetje rommelt en rotzooit binnen de kaderlijnen die door de islam (bij monde v.d. koran) zijn uitgezet!! maar ondertussen zorgvuldig waakt om daarbij niet over de rand v.d. getrokken kaderlijnen der islam-boot te vallen. :D

Als realist moet erkennen dat theoretiseren over de islam leuk is omdat je rustig je bijstandsuitkering (al theoretiserend) ondertussen kunt innen als islamiet (of als opportunist ter andere zijde) jezelf in de handen kunt wrijven bij het idee dat er nodig woningen bijgebouwd moeten worden voor de benodigde 'lebensraum')
Zelfs GW dat bijbouw-idee omarmt als leuk socialistisch idee om de rechtse tendenzen van zijn partij te verdoezelen?

De islam met zijn islamieten als ondefinieerbare soep (3) waar zo nu en dan een liberaal (als een stukje rookworst komt bovendrijven)- -afgewisseld door een fundamentalist (die als selderij-blaadje) even verschijnt en weer verdwijnt in de diepte van die soep.
Nationalisme en chauvinisme, door (eigen) taal en elitaire gevoelens ondersteund óók onderdeel van die soep zijn!
"Elitarisme" als enige vluchthaven voor domme mensen die geen andere maatschappelijke vluchthavens (door andere verdiensten) hebben om op terug te kunnen grijpen!!

Welk deel? (en hoe groot is dat deel dat navenant de heersende omstandigheden kan wisselen van bijna niemand tot bijna iedereen die deel uitmaakt van die soep?)
Tolerantie heeft namelijk (onbekende) grenzen, maar hebben zekerlijk met het menselijke IK-gevoel te maken dat op lichamelijk zelfbehoud gericht is!
Het is zelfs op zo'n moment in staat om een liberale moslim alles te doen vergeten en zich (voor een tijdje) aan te sluiten bij de fundamentalist totdat de (in zijn ogen) noodzakelijke zaken geregeld zijn!
Om zich dan daarna pas terug te trekken in zijn liberale interpretaties der islam.
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

vegan-revolution schreef: Je zult mij wat dat betreft het christendom niet zien onderschatten, omdat zulke dingen natuurlijk allang aan mij bekend zijn. Het christendom vormt evenzeer een gevaar.
Elke ideologie met een gesloten visie is gevaarlijk.
Atheisme evengoed, hoeveel koppen hebben er onder staats-atheisme niet gerold?
Maar goed, daar zul je niet snel over horen in een gezelschap van godsdienst-haters,
daarom werp ik het maar even op.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
vegan-revolution
Superposter

Demiurg schreef:Elke ideologie met een gesloten visie is gevaarlijk.
Maar goed, daar zul je niet snel over horen in een gezelschap van godsdienst-haters,
Uiteindelijk gaat het erom mensenrechten te waarborgen en een klimaat scheppen waarin mensen die mensenrechten leren te respecteren. Het gaat om het principe dat iedere gek mag denken en doen wat ie wil, zolang de mensenrechten maar gerespecteerd worden. Alles wat in een ideologie vervat zit dat strijdig is met de mensenrechten moet wat mij betreft keihard worden bestreden.

Als de wreedheden van de "profeet" Mohammed als schoolvoorbeeld aan schoolkinderen ten voorbeeld worden gesteld, dan leren deze kinderen daardoor geen mensenrechten te respecteren. In dat licht is het alleszins aanvaardbaar dat alle islamitische scholen worden gesloten. Als deze wreedheden van de "profeet" Mohammed in moskeeën als schoolvoorbeeld aan burgers wordt voorgehouden, dan is het alleszins gerechtvaardigd om moskeeën te sluiten. Dit allemaal om het respect voor mensenrechten te bevorderen.

Als atheïsten een klimaat bevorderen waar de mensenrechten niet gerespecteerd worden, dan moeten zulke atheïsten wat mij betreft ook keihard worden aangepakt.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Elke ideologie met een gesloten visie is gevaarlijk.
Sorry dat ik hier als (keiharde) atheist even tussen kom, maar 'atheisme' is natuurlijk géén ideologie, laat staan als 'Staats-atheisme' een leidend beginsel van een ideologie! :D

Ik neem aan dat je wilt verwijzen naar communistisch/(eventueel)Stalinistisch geregeerde landen waar godsdienstbeoefening niet gewenst werd omdat de leider(s) van die landen zagen dat godsdiensten (in het algemeen) concrete politieke macht nastreefden hetgeen door die leiders als ongewenste inmenging in hun zaken werd gezien- -en dus verboden.

Een volkomen logische en eerlijke beslissing van die leiders omdat het de diverse religies het er niet om gaat slechts te indoctrineren dat god(en) bestaan, maar vooral om hun volgelingen in te prenten dat de (menselijke)regels en wetten en ons ethisch besef van god(en) afkomstig zijn en die vooral in te prenten!!

Een ethisch religieus besef dat al vele millioenen(anders!)gelovigen de koppen gekost heeft in de loop der eeuwen (inquisitie! vele godsdienstoorlogen etc.?)
Er op dit moment een godsdienstoorlog aan de gang is (in bedekte vorm met diverse schermutselingen!) tussen islam en de door het Westen aangehangen universele verklaring v.d. rechten v.d. mens die óók koppen kost wegens de onoverbrugbare verschillen van de regels en wetten der islam-gelovige opponenten!
(onoverbrugbaar [in principe!] omdat goden (op straffe van verlies van geloofwaardigheid!!) evenals hun uitspraken onveranderbaar zijn!)
De Achilleshiel van ieder in verstarring vastgevroren geloof! (en daarom als een Pest gezien moet worden door ieder weldenkende progressieve mens in de huidige tijd! :( (mijns inziens uiteraard!)

Een atheist zegt slechts (als hij keihard is :lol: )"God bestaat niet"(volgens hem) en onze menselijke ethiek hebben onze voorouders zelf onderling bevochten (tienduizenden jaren lang) om een leefbare maatschappij te krijgen! (en krijgen die ethiek nú(door de gelovigen) gepresenteerd als v.d. god(en) gegeven.
Een iets minder harde atheist zegt, "Ik heb nog nooit iets v.h. bestaan van een god gemerkt, dus ben ik zelf verantwoordelijk voor wat ik (wel of niet) doe!(en handel daarnaar!)
En dan is het geen zaak meer van ethiek, maar van het gezag (van een god) of het (eigen) menselijke gezag.

En met dat eigen menselijke (atheistische) gezag kun je (moreel gesproken!)het laten rollen van koppen niet rechtvaardigen!- - -net zo min als er een ideologie op te bouwen valt!
Helaas in tegenstelling tot ideologieën waar een god het leiderschap op zich genomen heeft (en de wereldlijke leiders regeren bij de gratie gods!)
M.a.w. 'Staats-atheisme' bestaat (als ideologie) niet! - -maar wél seculier geleide Staten waar de kerkelijke macht en de regerende macht gescheiden zijn! - - - Theocratisch geregeerde Staten bestaan echter dus óók! :D
Plaats reactie