de bijbel goed lezen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Job
Banned

Re: de bijbel goed lezen

Bericht door Job »

collegavanerik schreef:
Job schreef:Gaat Exodus niet om bevrijding, CvE.???
GAAT DE GEHELE BIJBEL NIET OVER BEVRIJDING van de mens uit de benauwdheid, uit de onderdrukking ???
Nee de hele bijbel gaat over onderwerping aan een jaloerse god die je eeuwig gruwelijk straft als je hem niet gehoorzaamt.
Zie bovenstaande, CvE.
Toch beter lezen, CvE.
{quote="CvE"]En slavernij, dat wordt in de hele bijbel niet afgekeurd.
Wordt wél kritiek op geleverd, CvE. Dus normaals; doe eerst een goede bijbelstudie.
Anders blijf je maar wat roepen. Vindt altijd hier op dit forum wel gehoor,maar bij mij niet.

Bovendien kan een instituut zoals de slavernij, een bestaande onmenselijke praktijk wat sinds mensenheugenis bestaat, niet in één keer worden afgeschaft. Cultuur medebepalen, mede ook door de onuitroeibare neiging van de mens om zijn medemens te onderdrukken, CvE.
Zelfs nu nog, in onze moderne welvaart, bestaat er slavernij, die soms in intensiteit, wat betreft wreedheid, niet onder doet aan die van de brave Romeinen.
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

job
Maar in jou ogen is iets wat niet letterlijk plaatsgevonden heeft, tegelijkertijd ook niet waar.
Als dat zo is dan geef je hier weer blijk dat je dichter bij het kinderlijk geloof van de nauwe blik van de christelijke fundi's zit, die de bijbel letterlijk nemen als 'waar gebeurd'; als een geschiedenisverhaal.
Nogmaals; de bijbel is geen geschiedenisverhaal, CvE.
Zorgvuldig in elkaar gezette verhalen als dat van de Uittocht dienden een ander doel dan alleen vastleggen van gebeurtenissen. Het boek Exodus (Het heet in het Hebreeuws: Sjemot = De Namen: Het boek begint met een Namenlijst, net als het Mattheüsevangelie) is immers het verhaal van de geboorte van een natie.
We kunnen echter niet weerspreken, dat dit verhaal een buitengewoon belangrijke betekenis heeft. In het verhaal zit immers een element van de werkelijke geschiedenis en dat is tevens een essentieel onderdeel van de westerse geschiedenis.
kerel, jouw hobby is flippen zeker, eerst is het geen geschiedenis en dan toch weer wel, denk je echt dat ik of de andere posters hier achterlijk zijn ofzo??? Herlees je eigenlijk wel eens de posts die je plaatst?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Job
Banned

Bericht door Job »

LordDragon schreef:Job

bevrijding??? Door je te ketenen aan een woeste almachtige baardrager?
Drie fouten in één zin, LD. Knappe prestatie.
Ten eerste, woest; zo zou ik het niet willen zeggen, Gods toorn betekent toch even iets anders.
Tweede: Almachtig. Bedoel je Almachtig..Alwetend,...Alziend ..? Deze god ben ik in de verhalen niet tegengekomen.
Derde: En of Hij een baard had is zeer twijfelachtig. :lol:

Job
(Martin Buber)
Job
Banned

Bericht door Job »

LordDragon schreef:kerel, jouw hobby is flippen zeker, eerst is het geen geschiedenis en dan toch weer wel, denk je echt dat ik of de andere posters hier achterlijk zijn ofzo???
Mag ik eerlijk zijn ? :D

Job
(Martin Buber)
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Job schreef:
LordDragon schreef:Job

bevrijding??? Door je te ketenen aan een woeste almachtige baardrager?
Drie fouten in één zin, LD. Knappe prestatie.
Ten eerste, woest; zo zou ik het niet willen zeggen, Gods toorn betekent toch even iets anders.
Tweede: Almachtig. Bedoel je Almachtig..Alwetend,...Alziend ..? Deze god ben ik in de verhalen niet tegengekomen.
Derde: En of Hij een baard had is zeer twijfelachtig. :lol:
kabouters bestaan ook niet maar ze hebben wel rode puntmutsjes. (met dank aan kiks)

Als god niet almachtig is, waarom noem je hem dan nog god en niet gewoon "geweten"?
Of ben je bang dat als je god loslaat, je dan gewetenloos wordt?
Net zo gewetenloos als Maarten 't Hart? :D
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
collegavanerik
Superposter

Job schreef: Het gaat hier om een voortschrijdende openbaring, waarbij de eigen aard van God wordt bepaald.
Dan heb je de laatste openbaring van Voltaire gemist.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Job,

Misschien heb je even tijd om antwoord te geven op:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 36#p214136

ipv Maarten 't Hart er zonder enige verdere uitleg bij te slepen ?

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
collegavanerik
Superposter

heeck schreef:Job,

Misschien heb je even tijd om antwoord te geven op:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 36#p214136

ipv Maarten 't Hart er zonder enige verdere uitleg bij te slepen ?

Roeland
dat was ik hoor...
Afbeelding Hebr 6:
collegavanerik
Superposter

Job schreef:
collegavanerik schreef: {quote="CvE"]En slavernij, dat wordt in de hele bijbel niet afgekeurd.
Wordt wél kritiek op geleverd, CvE. Dus normaals; doe eerst een goede bijbelstudie.
Anders blijf je maar wat roepen. Vindt altijd hier op dit forum wel gehoor,maar bij mij niet.

Bovendien kan een instituut zoals de slavernij, een bestaande onmenselijke praktijk wat sinds mensenheugenis bestaat, niet in één keer worden afgeschaft. Cultuur medebepalen, mede ook door de onuitroeibare neiging van de mens om zijn medemens te onderdrukken, CvE.
Zelfs nu nog, in onze moderne welvaart, bestaat er slavernij, die soms in intensiteit, wat betreft wreedheid, niet onder doet aan die van de brave Romeinen.
Tuurlijk slavernij wordt in de bijbel bekritiseerd, maar alleen als het om het eigen volk gaat.
"Gedenk de god die u uit het slavenhuis heeft geleid."
Maar even verderop wordt door die god even zo vrolijk opgedragen om de overwonnen vijand tot slaaf te maken.

De afschaffing van de slavernij is tegengehouden tot 1863 met een beroep op de bijbel, de slavenvaarders waren vrome zeeuwse en hollandse gereformeerden.
Natuurlijk bestaat er nu nog slavernij, maar die is onwettig.
Afbeelding Hebr 6:
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

CvE,
Slordig van me. Je naam was er tussenuit gevallen:
Wat doet Maarten 't Hart er toe ?
Of wil je zendeling Job aan de praat houden ?
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
collegavanerik
Superposter

heeck schreef:CvE,
r.
In tegenstelling tot vrijzinnige katholieken kunnen vrijzinnige protestanten hun hobby van bijbelstudie niet loslaten als god verdwenen is. We zagen eerder de vrijzinnigen protestanten Labuschagne en Barnard de vrees uitspreken dat als de bijbel wordt losgelaten, dan het einde van de europese beschaving in zicht is.

Maarten 't Hart is echter het levende keurige voorbeeld van "Wie god verlaat, hoeft niets te vrezen".
De bijbel is niet nodig om een gezond geweten te behouden.
Afbeelding Hebr 6:
Job
Banned

Bericht door Job »

heeck schreef:CvE,
r.
Gut..gut...Geef je hier een andere, meer sluitende visie op de Schrift, dan het oppervlakkige geneuzel van atheïsten hier die menen verstand van zaken te hebben en prompt wordt je gebombardeerd tot 'zendeling'.

Weet je niks beters, Heeck ?

Bovendien kun je beter aan jou geestverwand CvE vragen of hij mijn antwoorden wel een beetje kan bijbenen.

Job
Laatst gewijzigd door Job op 13 apr 2010 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
(Martin Buber)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Job schreef: Gut..gut...Geef je hier een andere, meer sluitende visie op de Schrift,
je hebt evenveel interpretaties/visies als dat er zandkorrels in de sahara liggen. allemaal baseren ze zich op eigen fantasie en allemaal hebben ze de arrogantie te beweren dat zij de enige juiste uitleg zijn.
Job
Banned

Bericht door Job »

appelfflap schreef:
Job schreef: Gut..gut...Geef je hier een andere, meer sluitende visie op de Schrift,
je hebt evenveel interpretaties/visies als dat er zandkorrels in de sahara liggen. allemaal baseren ze zich op eigen fantasie en allemaal hebben ze de arrogantie te beweren dat zij de enige juiste uitleg zijn.
Hier CvE en Heeck; nog zo eentje ! :cry:

Job
(Martin Buber)
collegavanerik
Superposter

Job schreef:Bovendien kun je beter aan jou geestverwand CvE vragen of hij mijn antwoorden wel een beetje kan bijbenen.
Je kunt rechtstreeks het woord aan mij richten hoor, en volgens mij loop jij nog achter op mijn antwoorden..

Wat is het verschil tussen god en geweten.
Waarom hoort Voltaire niet tot de openbaring over god.
Waarom beperk je je tot een boekenverzameling van 2000 jaar oud.
Waarom gaat Maarten 't Hart niet hoeren en snoeren nu hij van god los is.
Afbeelding Hebr 6:
Plaats reactie