Angstige mensen stemmen vaker rechts.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Re: Angstige mensen stemmen vaker rechts.

Bericht door Nietweten en Geweten »

MariaKat, toen ik een hersenonderzoeker dat laatst op Pauw & Witteman ook hoorde zeggen over linkse en rechtse stemmers overwoog ik even(eens) er een topic over te openen... Hersenonderzoek is work-in-progress met name mbt 'simplistische conclusies' presenteren

Welkom newbie Petertje

Kitty, je hebt de punten van de VVD goed op een rijtje. Ontbreekt niet het puntje 'veiligheid'?

Het 'Simplistisch Verbond' zou vragen:
zouden linkse stemmers door een angstdepressie rechtse stemmers worden?
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Nietweten en Geweten schreef: Kitty, je hebt de punten van de VVD goed op een rijtje. Ontbreekt niet het puntje 'veiligheid'?
Er ontbreken nog heel wat meer puntjes. Maar kan die niet allemaal hier neerzetten. Zijn allemaal hier te lezen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Nietweten en Geweten schreef:MariaKat, toen ik een hersenonderzoeker dat laatst op Pauw & Witteman ook hoorde zeggen over linkse en rechtse stemmers overwoog ik even(eens) er een topic over te openen... Hersenonderzoek is work-in-progress met name mbt 'simplistische conclusies' presenteren
Heb je een paar berichten later mijn persoonlijke toelichting gelezen?
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 19#p212448
zouden linkse stemmers door een angstdepressie rechtse stemmers worden?
Misschien dat deze angstige linkse stemmers toch een wordt grotere amygdala hebben?

Goeie opmerking trouwens.
Kom ik met de gedachte:
Zouden onze hersenen met ons gevoel meeveranderen?
Moeten ze toch ook eens onderzoeken.

Geeft gelijk voer de "vrije wil of determinatie" discussie.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

petertje schreef:tja...esthetisme is toch echt goed drs.who ...en halen hebben en houwen is een gevleugelde uitdrukking waarbij de w bewust een w is...
En voor Kitty: als het om de overheidsfinancieen gaat is de vvd natuurlijk schraalhans...broekriem aanhalen behalve voor de meneer d' n dirk.. (schiet me nu een fragment uit Daens, Robbe de Hert binnen...)
Ik ken deze gevleugelde uitdruking niet en een google tochtje laat zien dat dit niet ongewoon is. Wellicht slechts gevleugeld in kleine kring?

esthetisme is frans en het is doctorwho maar nu weer ter zake

petertje schreef
materiele mensen kunnen iha niet zo goed 'geestelijk' denken....
Kan je dat eens met feiten onderbouwen en mij eens uitleggen wat "geestelijk" denken precies betekend.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Scotfan
Geregelde verschijning

Bericht door Scotfan »

Ik ben een links stemmer, maar ik loop nou niet over van moed/zelfvertrouwen.
Angstige mensen kunnen ook links stemmen om te proberen een sterkere overheid te scheppen die de burger meer beschermd.

Zelf vind ik een te sterke bescherming van de burger ook niet gewenst. Waar ik me vaak enorm aan erger zijn mensen die een uitkering hebben en echt geen stap zetten om aan het werk te komen, terwijl ze echt wel in staat zijn om produktief te zijn.
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Ik ben zelf een linksstemmer die ooit een ernstige angstdepressie doormaakte en nooit rechts is gaan stemmen.

MariaKat over rationele en irrationele angst:
Het wetenschappelijke verhaal waarin gesteld wordt dat angst bewust wordt door de amygdala, en dat die bij verschillende mensen verschillend van formaat kan zijn.
Wat ons sterk de indruk geeft dat dit gedeelte psyche van de mens dus genetisch vastgelegd is.
Het is genetisch bepaald of je wel een angstig of niet een angstig mens bent.
Dan nog is angstig al een waardeoordeel, daar dat fluctueert tussen voorzichtig en paniek, waarbij het eerste en rationele ervaring kan zijn het laatste van elke ratio verstoken is.
Bij rationeel denkende mensen uit zich dit vaak in behoudendheid en een argwaan voor nieuwe dingen.
Genetica kan een meebepalende factor zijn ivm angstige aanleg of niet-angstig aangelegd zijn van een mens, maar 'nature' is volgens mij - zonder angstige natuur geboren- niet de enige factor maar ook 'nurture' oftewel de factor van ervaringen die je vormen, ook als de hersenen inmiddels volgroeid zijn.
Toen ik ooit als naar huis fietsende twintiger in de nacht werd achtervolgd op een weg tussen stad en dorp door een vrachtwagen tot in de dorpse woonwijken werd ik niet alleen voorzichtig en raakte ook lichtelijk in paniek, maar bleef voldoende rustig en rationeel om de kleine fietspaadjes op te zoeken waar nauwelijks een auto doorpast - laat staan een vrachtwagen - en kon de achtervolger zo uiteindelijk vrij gemakkelijk afschudden. Een angstaanval is veel intenser, dat is meer verrast worden door een plotselinge regenbui die snel een ware storm wordt en waar het rationele verstand aanvankelijk alleen machteloos voor kan schuilen en pas kan ingrijpen als de ergste hoosbui achter de rug is. Angst heeft nog veel gruwelijker aangezichten dan zulke aanvallen - meer als tornado's die alles opslokken en blijven voortrazen, waar (ex)depressieve mensen met elkaar goed over kunnen praten als ervaringsdeskundigen en het ingrijpende karakter ervan aan degenen die het nooit ervoeren nauwelijks tot niet kunnen uitleggen.

Professor moleculaire biologie en genetica aan de Antwerpse universiteit Christine van Broekhoven maakte zelf een 'majeure depressie' door en schreef daar oa het volgende over in haar boek «Brein en Branie»:
"Ik stortte me voor de volle honderd procent op de studie van zieke hersenen, en mijn eigen hersenen waren ook ziek. De morfologie van hersenen van depressieve mensen vertoont geen afwijking. Het zijn de chemische producten die de hersenen aan het werk zetten, de zogenaamde neurotransmitters, die uit balans zijn. Neurotransmitters brengen signalen over. En het circuit van neurotransmitters werkt hoofdzakelijk op basis van drie stoffen: serotonine, noradrenaline en dopamine. Antidepressiva zijn medicijnen die deze chemische balans trachten te herstellen (2006, 117-118)"
MariaKat, werpt dit niet ook een ander licht op wat je eerder schreef?:
Zouden onze hersenen met ons gevoel meeveranderen? Moeten ze toch ook eens onderzoeken. Geeft gelijk voer de "vrije wil of determinatie" discussie
Als genetica de hardware-component van de hersenen zijn, zijn dan de neurotransmitters niet de software-component?

Kitty, het puntje dat ik wilde maken is dat veiligheid een wezenlijk punt is van de politieke VVD-ideologie en dat veiligheid meer een gevoel is in de zin van geringe angstgevoelens voor bepaald gevaar. Rechtse politiek 'verkoopt' vaak een veiligheidssysteem dat beschermt wat mensen naar verdienste heeft opgebouwd. Is dat niet een voorname reden waarom rechtse politiek het algemene kenmerk van 'conservatief' wordt verleend, terwijl de linkse politiek in die specifieke tegenstelling met 'progressief' wordt gekenmerkt in de zin van niet-angstig voor verandering?
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Er is hier een forum over UVA-breinprofessor Victor Lamme in Pauw & Witteman.

Siger gaf er de volgende link over diens tvoptreden: http://www.youtube.com/watch?v=9pHNwRPAM88
En Kitty gaf op dat forum nog andere toegangen tot informatie over deze hersenonderzoeker.

V.Lamme verwees er naar de volgende studie:
Dijksterhuis, Van Baaren, Bongers, Bos, Van Leeuwen, & Van der Leij. The rational unconscious: Conscious versus unconscious thought in complex consumer choice
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Nietweten en Geweten schreef: Siger gaf er de volgende link over diens tvoptreden: http://www.youtube.com/watch?v=9pHNwRPAM88
En Kitty gaf op dat forum nog andere toegangen tot informatie over deze hersenonderzoeker.
Eerst over een vorig berichtje van jou aan mij gericht.
Ik denk niet dat je een "angststoornis" moet verwarren met de "ziekte majeure depressie".
Soms komen er angsten (in de zin van paniek aanvallen) voor bij mensen met een depressieve constitutie, maar het is niet een wezenlijk onderdeel van de diagnose.

De link verwijst naar de uitzending afgelopen 30-3-10, waar van de link in bericht 1 een deel is.
Topic opener 30-3-10.
Zie eerste bericht
Zo voor de nieuwe verkiezingen weer een aantal nieuwe gegevens.
Labyrint: 'Links-rechts politieke voorkeur genetisch bepaald'
Vanavond op TV.
Ik geloof dat ik gemist heb wat jij hier aangeeft.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... pHNwRPAM88

Dit staat onder muziek Tv en film.
En dat volg ik in veel mindere mate.
Kan dat verhuizen naar actueel of wetenschap?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

MariaKat schrijft terecht:
Ik denk niet dat je een "angststoornis" moet verwarren met de "ziekte majeure depressie". Soms komen er angsten (in de zin van paniek aanvallen) voor bij mensen met een depressieve constitutie, maar het is niet een wezenlijk onderdeel van de diagnose.
Klopt. Er zijn verschillende soorten majeure/ernstige depressies en bij sommige is in wezenlijke zin sprake van angststoornissen en bij andere soorten wordt het wezenlijke/constituerend element door andere stoornissen gevormd en gediagnosticeerd. Als ervaringsdeskundige in deze kan ik ook melden dat een angststoornis niet impliceert dat een mens die een ernstige angstdepressie doormaakt ook regelmatig paniekaanvallen heeft. Hetzelfde onderscheid maak ik door "paniekaanval" en "ernstige angstdepressie" niet te verwarren, want het eerste is voorbijgaander van aard en hebben meer mensen ervaren (bijvoorbeeld bij burn-outs) dan het tweede.

Niettemin speelt bij het begrip 'angstige mensen' niet alleen de aangeboren amygdala in de hersenen een genetische rol maar ook de chemische (on)balans van de belangrijkste drie neurotransmitters - serotonine, noradrenaline en dopamine - die gedurende het mensenleven varieert.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

NW&GW schreef:Niettemin speelt bij het begrip 'angstige mensen' niet alleen de aangeboren amygdala in de hersenen een genetische rol maar ook de chemische (on)balans van de belangrijkste drie neurotransmitters - serotonine, noradrenaline en dopamine - die gedurende het mensenleven varieert.
Wat ik mij afvraag is "Speelt naast dit alles ook de intelligentie (die een mogelijkheid biedt op een bredere/diepere beschouwing v.d. omgeving door iemand) niet ook een significante rol in het hebben van angst? (de minder nadenkende die daarom minder gevaar ziet om angst voor te hebben?)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

fbs33 schreef:[
Wat ik mij afvraag is "Speelt naast dit alles ook de intelligentie (die een mogelijkheid biedt op een bredere/diepere beschouwing v.d. omgeving door iemand) niet ook een significante rol in het hebben van angst? (de minder nadenkende die daarom minder gevaar ziet om angst voor te hebben?)
De topictitel dan maar wijzigen in: naieve mensen stemmen vaker links? :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Scotfan
Geregelde verschijning

Bericht door Scotfan »

zo naief ben ik niet. 8*)
Sintes

Bericht door Sintes »

Ach en ik maar denken dat rechts liberaal was en links progressief, tijden veranderen blijkbaar.
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Die voorgestelde topictitel-wijziging zie ik in alle ernst niet zitten,
de pestkop-humor ervan zie ik wel.

Indien de intelligentie - in de zin van de diepere beschouwing van de eigen omgeving - dan toch op de forum-agenda staat als significante factor in het hebben van angst, dan laat zich ook de volgende tegenwicht-vraag stellen:

Stemmen de minder nadenkende Don Quichotes, die meer gevaar zien dan nodig is om angst voor te hebben en daardoor vechten tegen enkel in zelfgemaakte angstbeelden bestaande windmolens, vaker rechts?

Linksstemmers (als ik) vechten eerder vòòr windmolens omdat we geen angst hebben voor progressie richting duurzame energie en groene economie, dus wie is er naïef? :lol:
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Waar is het sociale gedrag in de politiek gebleven?
Die angstige mensen zijn vooral angstig gemaakt door een regering die die angst vanaf 2002 goed kon gebruiken om de (volgens haar) te grote persoonlijke vrijheden in te dammen.
Doelbewust werden - en nog steeds worden - mensen angst aangepraat. Afgelopen Donderdag nog tegenstrijdige berichten over MOGELIJKE terreur tijdens de weken tot en met de Tweede Kamer verkiezingen.

De Big-Brother cultuur groeit dagelijks. De Staat weet al vrijwel alles over je, en bouwt verder aan nog grotere data bestanden. Het staat in geen verhouding met de werkelijke gevaren waaraan mensen staan bloot gesteld.
Politie en belasting data zullen best nodig zijn, maar waarom worden foto's van iedereen die bv over de van Brienenoord brug in Rotterdam rijdt maanden lang bewaard?
Rekening rijden (nu even op "wacht") samen met je mobiele telefoon verschaft de volgende stap, zodat het gedrag en handelen van iedereen continue te observeren zal zijn voor de overheid.

Mensen wordt die angst aangepraat, door politici en pers, omdat het hen beide goed uitkomt.
Angst verkoopt en verschaft een zekere binding.
Bij de Kamer debatten vlak voor de val van de regering konden wij goed zien hoe politici (vooral die van uiterst rechts) zich gedroegen. Vooral Verdonk gedroeg zich daarbij schaamteloos. Witkuif Wilders toont met zijn houding en show gedrag binnen en buiten de Tweede Kamer aan dat hij geen enkele interesse heeft in enig iets anders dan zijn eigen (verkiezing) belang.

Hoe mensen in hun angst op dat soort onbeschaamde, onbeschofte, en onbetrouwbare Tweede Kamer vertegenwoordigers kunnen vertrouwen is mij een raadsel.
.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Plaats reactie