God's liefde is onvoorwaardelijk

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Gaat de gesprekspartner in op de aangedragen argumenten?

1. Nee
3
23%
2. Ja
0
Geen stemmen
3. Het lijkt er niet op
1
8%
4. Ik hoop op betere tijden
3
23%
5. Verspilde tijd
2
15%
6. Cognitieve dissonantie in beeld
4
31%

Totaal aantal stemmen: 13

collegavanerik
Superposter

Re: God's liefde is onvoorwaardelijk

Bericht door collegavanerik »

Henk schreef:Ik denk, dat de mensen hier op Ft niet beter of slechter zijn dan gelovigen. (dat blijkt ook wel uit het vervolg van mijn post, die je niet verder aanhaalt.)
Kijk hier raak je dus de kern van het probleem:
dat de mensen hier op Ft niet beter of slechter zijn dan gelovigen
Maar gelovigen gaan volgens de christelijke leer door het uitspreken van een bezweringsformule naar de hemel en FT-ers niet.

Natuuuuuurlijk, je hebt helemaal gelijk hoor.

Maar Henk ook jij gaat niet naar de Hemel, en je mag zelf bedenken waarom.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Ali schreef:
Bestaat God eigenlijk?
Ten derde male: mijn verzoek aan Henk en jou betrof het kunnen aantonen van het bestaan van "God" en "Jezus", zoals Henk, in eerste instantie, die aanhaalde in zijn bijdragen in dit topic.
Ik neem aan dat jij, Ali, met bovenstaande vraag impliceert niet aan dit verzoek te kunnen voldoen.
Wat is bestaan? Wat is materie, wat is energie, wat is ruimte, wat is tijd. Wie zijn wij?
Interessante vragen, waarop enige wetenschappelijke consensus bestaat,
maar vooralsnog nogal off-topic, me dunkt, en geen antwoord op mijn vraag.
Het riekt eerder naar een 'verdwijnen in een wolk van vraagtekens', als je het mij vraagt.
Waarom zijn we?
De keuze voor het woord waarom, in dit geval, is nogal suggestief, Ali.
Waarom waarom?
Waarom ben je geen ander mens of dier?
Omdat je Ali bent en geen paling bent, Ali.
(je weet wel: kosmologie -> biologie (met het verstrijken van de tijd over pakweg 14 miljard jaar))
God zou best wel eens kunnen...'bestaan'...
Nou maak je er een gewoonte van om overal vraagtekens achter te zetten,
maar in het bovenstaande geval...'?'...
Vanwaar die vermeende notie van een te definiëren, maar impliciet toegegeven ongekende "..."?
Jouw onderbouwde definitie gevraagd, bij deze.
Het gaat om ons, om onze liefde.
ten eerste: Doodknuffelen is ook een vorm van liefde, ook liefde is een relatief begrip.
Ten tweede: Nee, dit topic gaat over de stelling: "Gods liefde is onvoorwaardelijk".
Los van God's bestaan.
En los van de, eveneens (metaforisch) volledig uit de lucht gegrepen,
want eveneens fundamenteel ononderbouwde aanname van het bestaan van die "ziel",
waarvan je klaarblijkelijk zo graag wilt spreken.

Waarom die neiging (of 'vrije' wil) tot deze specifieke aannames?
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Fjedka schreef:Ali schreef:
Bestaat God eigenlijk?
Ten derde male: mijn verzoek aan Henk en jou betrof het kunnen aantonen van het bestaan van "God" en "Jezus", zoals Henk, in eerste instantie, die aanhaalde in zijn bijdragen in dit topic.
Ik neem aan dat jij, Ali, met bovenstaande vraag impliceert niet aan dit verzoek te kunnen voldoen.
Ik kan het bestaan van God niet aantonen. Ik heb ook nooit geïnvesteerd in dergelijke debatten. Omdat God zo deze bestaat, fundamenteel en per definitie onbewijsbaar moet zijn. Allemaal verspilde energie. Bovendien buitengemeen contraproductief, zeg maar gerust fnuikend voor de evolutie van de gelovige zelf en voor de aspirant gelovige. (Denk daar over na).

Als God bestaat als een ware grondlegger, dan ontstijgt deze alle definities, en ontrekt zich dus aan bewijsbaarheid.

Snapt?

(Ik ben bang van niet)
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Fjedka schreef:Ali schreef:
Waarom zijn we?
De keuze voor het woord waarom, in dit geval, is nogal suggestief, Ali.
Waarom waarom?
Waarom ben je geen ander mens of dier?
Omdat je Ali bent en geen paling bent, Ali.
(je weet wel: kosmologie -> biologie (met het verstrijken van de tijd over pakweg 14 miljard jaar)
Waarom die neiging (of 'vrije' wil) tot deze specifieke aannames?
'Omdat je Ali bent en geen paling bent, Ali', bekt best wel lekker en klinkt overtuigend voor de doorsnee simpelmans, maar volstaat natuurlijk niet voor degeen die met tautologiën geen genoegen neemt.

Begrijpt?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ali schreef:Als God bestaat als een ware grondlegger, dan ontstijgt deze alle definities, en ontrekt zich dus aan bewijsbaarheid.

Snapt?

(Ik ben bang van niet)
In dat geval hoeft ook niemand zich er door gebonden te voelen.
Want iets dat ondefinieerbaar is valt per definitie niet op de juiste manier te aanbidden.
Als iets onbewijsbaar is, is het óók niet echt te aanbidden.
Je kan er hooguit een gooi naar doen, zoals gelovigen dat uiteindelijk dan ook allemaal doen.

So why bother?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Jagang schreef:
Ali schreef:Als God bestaat als een ware grondlegger, dan ontstijgt deze alle definities, en ontrekt zich dus aan bewijsbaarheid.

Snapt?

(Ik ben bang van niet)
Want iets dat ondefinieerbaar is valt per definitie niet op de juiste manier te aanbidden.

So why bother?
Tsja... Jagang. Why worry. Wij zijn onze eigen evolutie, wij grondvesten ons zelf door onze keuzes.
En goden moet je niet aanbidden. Neem je zelf serieus, je bent je eigen waarheid en realiteit.

Dat alleen telt.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ali schreef:Tsja... Jagang. Why worry. Wij zijn onze eigen evolutie, wij grondvesten ons zelf door onze keuzes.
En goden moet je niet aanbidden. Neem je zelf serieus, je bent je eigen waarheid en realiteit.

Dat alleen telt.
Als dat het enige is dat telt, mag ik dan vragen wat jou precies naar een discussieforum lokt?
Dat je "je eigen waarheid en realiteit" bent, vind ik niet afdoende.
Het zou een ultieme rechtvaardiging zijn voor een strijd van iedereen tegen iedereen, inclusief het gebruik van fysieke middelen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Jagang schreef:
Ali schreef:Tsja... Jagang. Why worry. Wij zijn onze eigen evolutie, wij grondvesten ons zelf door onze keuzes.

Dat alleen telt.
Als dat het enige is dat telt, mag ik dan vragen wat jou precies naar een discussieforum lokt?
Dat je "je eigen waarheid en realiteit" bent, vind ik niet afdoende.
Het zou een ultieme rechtvaardiging zijn voor een strijd van iedereen tegen iedereen, inclusief het gebruik van fysieke middelen.
Wat jij nu zegt vind ik niet in tegenspraak met wat ik zei.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Jagang schreef:

Snapt?

(Ik ben bang van niet)
Als iets onbewijsbaar is, is het óók niet echt te aanbidden.
Je kan er hooguit een gooi naar doen, zoals gelovigen dat uiteindelijk dan ook allemaal doen.

So why bother?
Het idee van 'aanbidden' is sowieso natuurlijk helemaal van de gekke. Sla ten onnodige overvloede de laatste bladzij van de bijbel er maar op na.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ali schreef:Het idee van 'aanbidden' is sowieso natuurlijk helemaal van de gekke. Sla ten onnodige overvloede de laatste bladzij van de bijbel er maar op na.
Wel, misschien moeten gelovigen dat dan maar eens doen.
Henry Ford
Ali
Banned

Bericht door Ali »

En nog eens wat Jagang, je doet toch nooit zo maar iets omdat een ander iets zegt?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ali schreef:Wat jij nu zegt vind ik niet in tegenspraak met wat ik zei.
Wat ik bedoel is dat ja, wanneer je uitgaat van strikt persoonlijke waarheden (iets dat me overigens aan solipsisme doet denken), er niets meer te discussiëren zou zijn.
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ali schreef:En nog eens wat Jagang, je doet toch nooit zo maar iets omdat een ander iets zegt?
Ik persoonlijk, of mensen in het algemeen?
Er zijn experimenten gedaan waaruit blijkt dat mensen juist heel vaak dingen doen, alleen omdat het hen wordt gezegd.

Niet machthebbers zijn gevaarlijk, maar de gehoorzamen.
Henry Ford
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Jagang schreef:
Ali schreef:Het idee van 'aanbidden' is sowieso natuurlijk helemaal van de gekke. Sla ten onnodige overvloede de laatste bladzij van de bijbel er maar op na.
Wel, misschien moeten gelovigen dat dan maar eens doen.
Ja Jagang. :wink:
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Fjedka schreef:
Het gaat om ons, om onze liefde.
ten eerste: Doodknuffelen is ook een vorm van liefde, ook liefde is een relatief begrip.
Leg eens uit wat liefde dan überhaupt is. (en waarom het een relatief begrip is!) ( en in één moeite door waarom haat een relatief begrip is volgens jou)
Plaats reactie