Archeologie en de bijbel

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Deseo!
Forum fan
Contacteer:

Re: Archeologie en de bijbel

Bericht door Deseo! »

antoon schreef:Maar je kan het beter van een evolutionist horen, hoe belabberd het verhaal in elkaar zit.
http://www.darwinisme.be/problemen/sprongen
Het moet niet lachwekkender worden... Wie mag deze "evolutionist" dan zijn?
Ik kom op die site alleen maar de typerende misvattingen tegen die gretig aftrek vinden bij creationisten. Het enige pluspunt van die site is dat het er gelikt uitziet, voor de rest is het een lachertje. Bestudeer eens daadwerkelijk de theorie! Oh wacht, daar doe je niet aan. Je bestudeert alleen de scheppingstheorie... Zolang het maar geschreven staat in de bijbel, nietwaar Antoon?
P.T. Barnum: "There's a sucker born every minute". Stel jezelf de vraag: Ben ik er eentje van?
Sergeant Joe Friday (serie Dragnet): "All we want are the facts, ma'am". Ken jij daadwerkelijk de feiten?
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

antoon schreef:.... men weet dat er 4000 jaar geleden een vloed was, ....
Integendeel, men weet zeker dat er 4.000 jaar geleden géén "bijbelse vloed" was. Al was het maar omdat de Dodo op geen 4.000 jaar terug op Mauritius had kunnen geraken.
antoon schreef:.... dat er plantengroei in poolgebieden was enz. enz. enz.....
4.000 jaar geleden ? Lamenielache ! Fossielen van plantengroei in de poolgebieden bewijzen juist de theorie van Wegener ! En die spreekt over ettelijke miljoenen jaren !

Digit
Wat is, IS !
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

antoon schreef: waarom moet ik gaan discuseren over een aanname vandaag is het 100 miljoen jaar geleden, morgen 1 miljoen, of toch maar 1000 jaar.
Herhaling : 542 ± 1.0 - 488,3 ± 1.7 miljoen jaar (Ma) geleden

Laat dit eens goed doordringen. De orde is 100 miljoen jaar. De onzekerheid 1 tot 2 miljoen. Een hele andere orde dan die (paar) duizend jaar waar jij mee aan druft te komen zetten ...

En weet je wat het is met onderzoek en nauwkeurigheid/zekerheid daarvan? Die gaat in 99% van de gevallen niet achteruit, maar vooruit.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Dit topic gaat over archeologie en niet over de leeftijd van de aarde of het heelal en ook niet over wanneer de laatste ijstijd was.

Off-topic berichten worden vanaf nu zonder enig pardon verwijderd!

Moderator Lanier
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Antoon,

Erken jij het stenentijdperk, bestaande uit het paleolithicum, het mesolithicum en het neolithicum?
Wat schrijft de bijbel daarover?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
oneworld

Bericht door oneworld »

quote lanier:
Dat is de periode dat het hebreeuws als schrift ontstond, van voor die tijd is geen enkele tekst bekend, ook niet in een andere taal. Aangezien verhalen die mondeling worden doorgegeven nu niet echt betrouwbaar zijn, kunnen we helemaal geen uitspraken doen over de betrouwbaarheid van de bijbelse teksten van voor deze periode. Het is dan ook niet verwonderlijk dat des te verder we teruggaan in de tijd, des te meer mythische verhalen we aantreffen in de bijbel.
De meest gangbare theorie is nu dat de Israëlieten zich hebben afgescheiden van de Kanaänieten en dat een kleine groep mensen vanuit Egypte zich aansluiten bij dit 'nieuwe volk'. Zo zijn de verhalen ontstaan van de uittocht en daarnaast is overduidelijk dat men elementen 'jatte' uit verhalen van onliggende volkeren.
Hoe kun je anders verklaren dat een bijbelse wet bijna letterlijk is overgenomen van het Wetboek van Hammurabi? Dat terwijl dit wetboek meer dan 600 jaar eerder is opgeschreven dan dat het hebreeuws als taal ontstond!
Had je nog iets willen corrigeren wellicht lanier? #-o

Kletsica...ik zal er net zo kort over zijn als de boude beweringen -waar is de onderbouwing- die hier over het vermeende tijdstip en gebruik van talen wordt gemaakt.
2400-1700 BCE beschreven kegels;naamkaartjes, liederen over historische en culturele gebeurtenissen. Lagash. kegels worden in ethiopie ook in de muren gedreven. semitisch/shem uit Africa?
Dat men iets niet kan lezen of zelfs onbekend is met een taal sluit niet meteen de ouderdom uit.
1500 BC spinx serabit-el-khadim, sinai. egyptisch en proto-sinatic.
???rongorongo, etruskisch, proto-elamitisch, schijf van faistos te kreta,hieroglyphen en lineair A, indusschrift, pseudohieroglyphen byblos, meroeitisch, La Mojarra (Z.-A), tartaria kleitabletten roemenie.
Sommige talen begrijpen we min of meer; hettite hierog.,maya, lineair B en eg. hierog.

Als het waar is dat fenicisch in de sterrenbeelden geschreven staat en proto-sinatic een combi is met 80 tot 120 karakters dan zou het wel eens veel ouder kunnen zijn, communicatiever en slimmer dan plaatjes in cuneiform omzetten.
http://lexiline.blogspot.com/2002/03/le ... files.html
En wie bepaald hoe oud bepaalde zaken zijn! Als het kannibalen waren of als men massagraven aantrof dan moest dat wel de meest primitieve cultuur zijn. Veel landen hebben er een belang bij om oud over te komen.
Zo kondigde Zahi Hawass met veel bombarie aan dat de bakkerijen bij de piramides gedateerd zouden worden, daarmee dus de bouw. Het tweede bericht meldde voorzichtig dat het een en ander niet ouder dan 4000 jaar zou zijn. Het derde bericht dat communal bakeries vermoedelijk iets typisch nieuwe rijks was...dus onder de 3000 y.o.. De uitkomst is nooit bekend gemaakt!

Wat zou er op tegen zijn dat Het Boek een compilatie is die de diversiteit weergeeft van al wat in kanaan=handwerkslieden/spec.metaalbewerkers (dat betekend die term) rondliep.
Een theorie speculeert zelfs dat de twaalf stammen gerelateerd zijn aan de twaalf smeltovens die bij Tieman gevonden zijn. (b-hebrew forum) Handel om aan tin te komen (+Cu en arceen in het tinhoudend water maken een hardere legering.)
Het houdt zelfs meerdere versies van legenden/verhalen/mythen/parabels/rechtsvraagstukken en realiteit naast elkaar in stand. En dat is enkel voor lineaire denkers een probleem.
G-d bestaat uit waarheid. Waarheid vereist 26.000 mensen die hun eigen versie vertellen. Alleen een entiteit (simpel niet zoals de NT god die alwetend etc. is) als G-d kan dat allemaal in zich verenigen.
En als mensen praten heeft G-d zich daar niet mee te bemoeien. Dat is de deal.
yhwh=ik ben die ik ben/bemoei je met je eigen zaken.
[ook (sashu;midian) ya/zoon 'van' god/oude man/hu (egyptisch i>w ie-glottisslag-oe)] als je dus een yahudi bent ben je automatisch een zoon van god/oude man. Israel-riet dat worstelt/buigt met god.
Ook: de mens kan genade schenken, g-d niet.

Jezus was een wannabe grieks/armeense invoer, die zich door weduwen liet onderhouden. Als hij ergens weggejaagd wordt met stenen, staat in de originele text dat dit door wannabe-joden gebeurd. Dit effe terzijde.

Daarnaast heeft deze G-d nog vele namen en identiteiten. Maar als men christelijk opgevoed is dan weet men daar natuurlijk niks van...wanneer is een atheist/afvallige geen atheist/afvallige.
Vooroordeel kent geen uitzondering.

Een site beweerd zelfs dat Jacob eigenlijk koning yaqura van Ugarit is. Of dat Juda zelfs een deel van egypte omvatte...dat israel als verspreidde settlements dus niet erg relevant is.
Het verbaasde mij altijd dat zo weinig mensen zich afvroegen wat de namen eigenlijk betekenen.
De originele verhalen laten altijd een balans zien, yin en yang, ook in de namen.
De NT 'parabels' missen dat evenwicht, en Jezus slaat vaak de plank mis, althans wat hem in de mond gelegd wordt. De eerst steen werpen naar de overspelige is een vierde eeuws romeins/grieks artefact.
Vooral de grieken in de tijd van Augustinus waren absoluut pervers. Slavenhalers etc.
Besneden zijn had een voordeel...men was 'spoiled goods'.
Mocht je door de echte sanhendrin ter dood veroordeeld worden dan werd je met je rug op een grote steen gekwakt. Daarna geplet door en andere grote steen. Een paard met ruiter stond klaar mocht er ook maar iemand een bezwaar naar voren brengen om naar voren te racen, en het gebeuren te stoppen.
Dood een man en je dood allen, nietwaar. Indien men unaniem van mening was dat de doodstraf moest volgen werd vrijspraak verleend of de paal. Men moest een advocaat hebben.
Verder vigeerde de mediterrane wet van de 12 tafelen.
Ik vind dat gewoon interessant zoals ook het verschil tussen de staat Juda en judaism.(wat bijna niemand maakt)
En je lijkt proto-sinatic /hebreews/samaritaans met proto-aramees/assyrisch/akkadisch te verwarren. Aramees wordt nu eerst in een woordenboek vervat en doorontwikkeld als bruikbare taal.
En lijkt een of andere christelijke OT/NT versie van het hebreewse boek als de ultieme waarheid te zien, terwijl dat de ene dodelijke leugen na de andere is om judaism uit te roeien. Zelfs het NT is verhaspeld.

Hamurabi werd voorafgegaan door minimaal nog twee wetgevers.
Daarnaast zijn er elementen uit allerlei wetten die toen vigeerden opgenomen, bijna onontwarbaar.
We mogen allang blij zijn dat overspelige vrouwen niet meer publiek ge-Xt worden zoals in Assur(de ware) gewoonte was. Fijn dat de romeinen/grieken niet discrimineerden en voor de T kozen. :oops:
Gewoon wat googelen en bijlezen.

Munten zijn op een bepaald tijdstip ontstaan. Dat valt vrij nauwkeurig te bepalen. zegels zijn een andere zaak. wellicht moet er hier gezocht worden naar referenties op die laatste term.

wijziging 15:00 6-4-10
yahudi is een arameense term, eerst gebruikt in de 2e eeuw CE
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Niet om het een of ander, maar zou je een beetje structuur in je berichten kunnen stoppen? Je springt echt van de hak op de tak.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
oneworld

Bericht door oneworld »

pangea perfecte vorm

quote:
AMSTERDAM – De Ark van Noach was geen traditionele boot, maar een cirkelvormig vlot. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek op een kleitablet van bijna 4000 jaar oud.
De Britse onderzoeker Irvin Finkel van het British Museum vertaalde 60 regels spijkerschrift die zijn gekerfd in een kleitablet uit het Midden Oosten dat waarschijnlijk ongeveer 3700 jaar oud is.
aarch :shock:
ark is een transliteratie van het woord VAR=grot
dat er wellicht bij het overstromen van de vallei een vlot werd ingezet om te redden wat er te redden viel ligt voorde hand. Mensen hebben al sinds mensenheugenis de rivieren bevaren.
Dat was het sterke van homo sapiens; contacten.
De archeologie laat gelijksoortige beeldjes zien wat wijst op netwerken. leeuwtjes, venussen etc. en altijd bij rivieren.
Stel dat we een heimlein event hadden, korte ijstijd, of dat het laatste smelten wat later zijn effect had op de perzische golf, zo'n 7000 jaar geleden. Wellicht eerst een droogte en vervolgens een overstroming gegeven de vele bergen in de omgeving.
Vaak ook symbolisch taalgebruik: overspoeld met een zee van mensen/ veroveraars/vluchtelingen uit droge streken?
Of wellicht was het enkel een verkaring waarom de ubaid in grotten/VAR gingen wonen en wegtrokken van hun thuisland? En daarbij de golf overstaken.
Gilgamesh reisde van anatolie tot aan ubaid terrein...sprak de talen van de ante-deluvian kings.3100-2900 bce. Probleem blijft dat de assyriers naar kurdistan trokken (verdreven door de hyksos? of waren ze de hyksos) dus net zo goed deze legende meegenomen kunnen hebben. Tenzij er een grenssteen met zijn naam wordt gevonden.

2000 bc moet toch makkelijk te vinden zijn, indien maar zo kort geleden.

sargon sharrukin-the destroyer/generaal...er zijn er meer geweest. 1900 bc ?
Wellicht niet meer dan een bijv. nmw. c.q. algemene term/titel/rang voor een vernietigende veroveraar.

De steden van Kanaan.
Twee vliegen in een klap volg de amorieten;
http://www.bertsgeschiedenissite.nl/bro ... anaan.html

31 steden. opportunisten. De pelesht waren waarschijnlijk een allegaartje van zeevarenden (solomon ook) en voormalige huursoldaten c.q. horigen, die in droge tijd in opstand kwamen. Zij zijn nl. op dezelfde wijze gekleed en bewapend. Met het wegvallen van de stadsstaten zag men een kans zich te vestigen.
Israel nam de plaats in van voormalig amoritisch land. Die op hun beurt rond 2000BC de halve maan hadden ontvolkt.

1800 bc paard en 'kar' ...wat men echt eng vond waren ruiters. gehoornde duivels. bonden hoorn(s) op de hoofden van hun paarden.
Laatst gewijzigd door oneworld op 06 apr 2010 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Had je nog iets willen corrigeren wellicht lanier?
ALLES lezen is ook een vak...

Ken jij bijbelse teksten in een andere taal die gedateerd kunnen worden uit laten we zeggen 1500 v. Chr? Daarover ging de discussie namelijk.
Veel landen hebben er een belang bij om oud over te komen.
Zo kondigde Zahi Hawass.....
Het gaat in deze discussie niet over uitspraken van Zahi Hawass, ik begrijp dan ook niet waarom je deze aanhaalt. Wat wil je daarmee bewijzen? Als de één uit z'n nek kletst dan doen anderen dat per definitie ook?
Een site beweerd zelfs dat Jacob eigenlijk koning yaqura van Ugarit is
Een aantal koningen van de Hyksos heetten Jakob, dat is bekend. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat die naam direct te linken is aan de bijbelse Jakob.

Er is veel bekend over de ouderdom van de talen en deze kunnen zeer goed in de historie geplaatst worden.

Oneworld:
Kunt u aub een beetje proberen om een lijn aan te brengen in je antwoorden/beweringen? Er valt nauwelijks een touw aan vast te knopen. Graag wat gedetailleerder antwoorden en graag anderen quoten aub. En zaken die er niet toe doen buiten beschouwing laten.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
oneworld

Bericht door oneworld »

http://www.bertsgeschiedenissite.nl/bro ... anaan.html
de ruiters, ook sargon maakte daar gebruik van.

Lanier ik las je contradictie.
Ik heb voorbeelden, twee, gegeven, van ANDERE talen.
Wijzen op de contradictie en het daarbij laten had al volstaan.

Finkelstein wijst er echter ook op dat er een gevestigd belang zou kunnen zijn voor judea om zich meer status aan te meten en dus een soort heldensage rond kanaan te creeren en een ouderdom met herkenbare 'gejatte 'verhalen. Waar israel vervangen wordt door judea na verloop van tijd.

Quote lanier:
Ken jij bijbelse teksten in een andere taal die gedateerd kunnen worden uit laten we zeggen 1500 v. Chr? Daarover ging de discussie namelijk.
Ik wed dat er een aantal te vinden zijn. Die liederen en histories zoals vermeld. En het ugarit hooglied van Salomo is natuurlijk overbekend. Anders sta je op een been met die bewering dat niets voorafgaat aan de bijbel behalve de stele, waarvan het niet eens zeker is dat daarvan direct geleend is.
Oog om oog op de stele, gaat bijvoorbeeld over een arts die het verknald. Het belang van de stele was dat eenieder er zijn/haar hand op kon leggen en een beroep op recht kon doen.
Terwijl in normale hebreewse omstandigheden een bepaalde som betaald dient te worden en dat recht al bestond, sinds moses. Bewijs dat maar eens! :lol:

Soms is het zinnig wat onderbouwing te verstrekken en niet zomaar aan te nemen dat iedereen weet wat alle schapen c.q. gekken doen, of zelfs maar te denken dat iedereen een schaap, dan wel gek is, en het dus wel de pointe oppikt via osmose of kristallen bol kijken of zoiets dergelijks!

Ik kan er nog een isbn nummer tegen aan gooien isbn 90-439-0174-1 Robinson, Andrew. 1995

Quote lanier:Er is veel bekend over de ouderdom van de talen en deze kunnen zeer goed in de historie geplaatst worden.

Mag ik dan aannemen dat je alle antwoorden al weet en discussiëert om het discussiëren?
Ik neem de discussie serieus...mezelf niet!

Quote Lannier:
Oneworld:
Kunt u aub een beetje proberen om een lijn aan te brengen in je antwoorden/beweringen? Er valt nauwelijks een touw aan vast te knopen. Graag wat gedetailleerder antwoorden en graag anderen quoten aub. En zaken die er niet toe doen buiten beschouwing laten.
Dat lijkt me met twee maten meten en zelfs projectie. Krijg ik nu al een volstrekt subjectief volksgericht?
Vind het overigens overbodig met zo'n waarschuwing te komen gezien de duidelijke regels van het forum en de controverse die zich al ontvouwt rond een belegerde antoon.
Bashing is nou niet wat ik in gedachten had. Gezien het brede onderwerp en de inbreng van anderen ben ik het boekje niet te buiten gegaan. Tenzij Lantier nu gaat schrijven dat ik dit in een persoonlijk bericht moet aankaartten en er vooral niet over in discussie gegaan mag worden. FOUT FOEI

Pak een biertje en ga in de zon zitten...lighten up. En ga vooral niet met mij in discussie. :evil3:

Hieruit blijkt overigens dat het wel zinnig is iets uitgebreider te antwoorden en niet te volstaan met bijv. 'pangea goeie vorm' terwijl dat echter wel een antwoord is. (gaat me wat te ver om er ook nog aardrotaties, perhelium, co2, gunstige ligging etc tegenaan te gooien.)
En ik neem aan dat je bedoeld anderen met o.a.naam quoten...je kan hier inderdaad scrollen.
Maar ik vind het wel prettig de discussie algemeen te houden. Vooral als de ijstijd ook al een controverse werd.
oneworld

Bericht door oneworld »

Ik hoef niet zondermeer de contramine te kiezen.
Dat brengt dit onderwerp geen helderheid.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

oneworld schreef:Ik neem de discussie serieus...mezelf niet!
Ik moet zeggen dat je manier van discussiëren is erg verwarrend is voor mij. :oops:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

oneworld schreef:Ik hoef niet zondermeer de contramine te kiezen.
Dat brengt dit onderwerp geen helderheid.
nu zit ik redelijk diep in dit onderwerp, maar ik kan er geen touw aan vastknopen. :?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Oneworld:

Ik raad je aan om je eens wat beter in de geschiedenis te gaan verdiepen en wat logischer gaat nadenken over wat je allemaal uitkraamt. Zelden heb ik zulke onsamenhangende verhalen gelezen!

Egyptenaren en Mesopotamiërs hadden al vrij vroeg schrift en niet zonder reden; hun Rijken hadden schrift nodig vanwege de bureaucratie in het land. Mondelinge overdracht van religie volstond omdat priesters werden opgeleid en men geen buitenstaanders hoefden op te leiden. Het uitdragen van de religie volstond. Ook kon er een draai en interpretatie worden gegeven aan bepaalde verhalen. Ik hoef je denk ik niet uit te leggen dat mondelinge overdracht niet echt betrouwbaar is!
In een groot Rijk met veel onderdanen en veel slaven die veelal werden verspreid over het Rijk moest er duidelijkheid ontstaan en dus werden er regels opgesteld. Kanaän en Judea waren nauwelijks bewoond, er heersten geen grote Rijken en er waren geen grote steden die je kunt vergelijken met die in Egypte en Mesopotamië. Waarom zou men in Judea en Kanaän een wetboek willen opstellen in die tijd? Waarom zouden de door mij aangehaalde regels daar moeten gelden en ouder zijn dan die van het Wetboek van Hammurabi? Waarom wetten schrijven voor een nomadenvolk terwijl de wetten van toepassing zijn op een stadsvolk?
En het ugarit hooglied van Salomo is natuurlijk overbekend.
Ik het over bijbelse teksten en niet over afgeleiden ervan en ook niet over teksten die ter inspiratie dienden. De meeste tabletten uit Ugarit stammen uit de 12-14 eeuw. Wanneer zou Salomon geleefd hebben? Ik had het over bijbelse teksten voor 1500 v. Chr.
Pak een biertje en ga in de zon zitten...lighten up. En ga vooral niet met mij in discussie.
Tsja, dat lijkt me beter dan met een joint zitten in een donkere hoek van een Coffeeshop...

Tenzij Lantier nu gaat schrijven dat ik dit in een persoonlijk bericht moet aankaartten en er vooral niet over in discussie gegaan mag worden. FOUT FOEI
Geen idee wie 'Lantier' is maar ik neem aan dat je mij bedoelt.
Ik heb liever niet dat je voor mij gaat denken, denk vooral wat je zelf wilt denken aub.
Je mag overigens rustig een mening over me hebben hoor, maar ik heb liever dat we in de topics discussiëren over het onderwerp en niet over de persoon.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Vond dit artikel over archeologie en de bijbel, het meeste is al wel bekend maar toch lezenswaardig:
http://inpursuitofhappiness.wordpress.c ... r-history/

Een stukje uit de tekst"
All this said, the scholars who have delved so deeply into the historicity of the Bible over the last two hundred years have shown tremendous moral and intellectual courage. They have not, for the most part, been debunkers but have been serious scholars of Judaism and Christianity who are often profoundly committed to their faith. Some have turned to archaeology to validate this faith and have had to admit they were wrong. Joseph Callaway, an American professor of biblical archaeology, tried to find the city of Ai, supposedly destroyed by Joshua (Joshua 7- 8 ), but he concluded that the city did not exist in Joshua’s time. He wrote: “For many years, the primary source for the understanding of the settlement of the first Israelites was the Hebrew Bible, but every reconstruction based on the biblical traditions has floundered on the evidence from the archaeological remains.”11 Callaway took early retirement from his very conservative seminary rather than cause any embarrassment on this count.

Many journalists have lacked Callaway’s integrity, so you can pick up an American newsmagazine such as Time and read an account of Moses that treats him as if he were Churchill or John F. Kennedy.12 To bring the far more elusive truth to light would no doubt cause many readers to cancel their subscriptions. Sometimes the weaker a myth is, the more stridently it is defended.
Onderstreping van mij.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie