Voorstelling

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Berjan
Bevlogen

Voorstelling

Bericht door Berjan »

Hallo mensen, ik ben nieuw hier en zal mij dus even voorstellen:

Ik ben Berjan, en ik ben 23 jaar.
De reden dat ik op dit forum zit, is omdat ik een tegengeluid op het tegengeluid wil laten horen. Ik lees hier
discussies tussen Christenen en niet Christenen, voor omtrent de Bijbel. Zelf ben ik Gereformeerd Vrijgemaakt opgevoed, en die zijn zo "streng" dat ik mij daar niet thuis voelde. Toen een half jaar esoterisch christelijk geweest, en nu ouderwets Christelijk. Dat hoop ik althans :D Geen discussies over de waarheid van de Bijbel, maar de naaste lief hebben als mijzelf en God bovenal. Ik ga niet meer naar de kerk, dat is namelijk een slap aftreksel van hoe het vroeger was, met geld als hoofddoel.

Goed, dit was het weer, de groeten
kiks
Bevlogen

Re: Voorstelling

Bericht door kiks »

Welkom Berjan.
Ik ben benieuwd wat "ouderwets christelijk" is. Ik ben wat ouder en christelijk grootgebracht. Het had in die tijd niets met naastenliefde te maken, eerder het tegenovergestelde.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Zoals in de Bijbel aangehaald word. Omgaan met je naasten, armen proberen te helpen en zeker niet roddelen (wat nogal vaak word gedaan in een kerk helaas), niet stelen, bedriegen, mensen bedreigen met de (heidense) hel. Dus humanistisch Christen zijn, al is dat humanistisch een verkeerd woord volgens veel Christenen :D

Vandaar dat ik me ook niet meer in de kerk thuis voel, en daar al weken niet meer kom. Je word er niet minder van, kan ik zeggen :D
siger

Bericht door siger »

Welkom Berjan. Je motivatie is hoe mensen met elkaar moeten omgaan, meer dan dingen boven de wolken. Dat vind ik mooi en moedig. Je zal er heel je leven mee bezig zijn.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Je noemt een aantal zaken waarvoor je noch kerk, noch religie nodig hebt. Nou ja met uitzondering van de hel dan natuurlijk. :D Maar goed het is hier het voorstellingsforum. Veel plezier en wijsheid toegewenst in ieder geval.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Welkom,

Je bent hier op de goede plek. Dit is de plek om jezelf voor te stellen. Maar op overige plaatsen kun je een discussie starten over je bevindingen.

Groetjes,

Piet
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Welkom op freethinker Berjan. :)
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Skepke
Forum fan

Bericht door Skepke »

Welkom, Berjan !
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Welkom, vraagje ben jij dezelfde berjan als op fok?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Jep :D en jij dezelfde LordDragon als op FOK?

Met die discussies met KoningDavid
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

berjan
Jep :D en jij dezelfde LordDragon als op FOK?

Met die discussies met KoningDavid
idd, Ik zie ons graag van mening wisselen in de daarvoor desbetreffende topics. nogmaals welkom dus :D

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Van mij ook een welkom! Lees vooral de topics van de afvalligen door! :D

Voorbeeld: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =43&t=5445
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Dag Berjan!
We zitten inmiddels meer dan twee jaar verder. Ik zie je af en toe nog meedoen aan het forum. Kun je eens wat vertellen over hoe het met jou is gegaan sinds twee jaar geleden? Hoe heeft het proces van verandering in het denken dat bij je aan de gang was zich ontwikkeld? Dat vind ik - en wellicht vele andere forummers hier - altijd reuzeinteressant.
Born OK the first time
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Rereformed schreef:Dag Berjan!
We zitten inmiddels meer dan twee jaar verder. Ik zie je af en toe nog meedoen aan het forum. Kun je eens wat vertellen over hoe het met jou is gegaan sinds twee jaar geleden? Hoe heeft het proces van verandering in het denken dat bij je aan de gang was zich ontwikkeld? Dat vind ik - en wellicht vele andere forummers hier - altijd reuzeinteressant.
Beste Rereformed (en de mensen die meelezen als zij zich aangesproken voelen),

deze vraag had ik nog niet gezien, want ik kom hier bijna niet meer. Enkel nog in de christelijke en religieuze subfora. Jin had mij gisteren "dezelfde" vraag gesteld, en verwees naar dit topic. Ik heb besloten hier te posten, zodat meer mensen dat kunnen lezen (als zij dat leuk vinden althans, het hoeft niet).

Hoe is het die twee jaar gegaan?

Prima, bedankt voor de vraag. Het leven als een niet weter is mij tot nu toe prima bevallen. Alle boeken die ik had en die gingen over waarheid, en vooral Waarheid heb ik in een keer de prullenbak in gegooid en sindsdien houd ik mij niet meer bezig met waarheden. Leven en laten leven, dat is mijn motto nu.
In mijn ogen zijn we dieren, en een product van de evolutie (al weet ik daar nog steeds te weinig over). Die na hun leven op zijn, en nooit meer terugkomen. Waarom dan bang zijn voor straf, als we iets doen wat blijkbaar niet mag? Ik zie mensen hun leven weggooien omdat ze geloven dat er na dit leven nog een leven is. Dat is triest. Maar ja, dat mogen die mensen doen als ze er lol in hebben.
Ook ben ik erachter gekomen dat het leven en de natuur mooi en boeiend is, ook zonder geloof in een god of goden. Zo ben ik, mede door mijn werk, enorm geinteresseerd in de planten en bomen. En de manieren die zij hebben om hun vijanden te verslaan is buitengewoon interessant. Daar steken wij als mensjes maar schril bij af. Tevens is het prachtig om bij deze natuurfenomenen te horen, om een klein beetje deel te hebben aan de evolutie. Als je er zo naar kijkt, dan is het leven een groot feest. Zonder dat je denkt dat er ergens een doel te vinden zal zijn, of een missie.

Ik discussieer nog weleens met christenen, maar dan vooral op fora. In mijn dagelijks leven kan ik die mensen prima negeren, of gewoon laten zijn wie ze zijn. Maar op bepaalde fora heb je mensen die lijken op trollen. En daar moet ik dan wel op reageren, zo zit ik wel in elkaar. Gelukkig wel zonder persoonlijke betrokkenheid, dus als ik iets anders aan het doen ben dan vergeet ik die discussies weer. En dat was in het begin veel moeilijker.

Goed, dit vind ik behoorlijk wat tekst en ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Groeten

Berjan
Plaats reactie