Ja dat is ook een beetje mijn punt: wat is de definitie van god. Daar valt of staat elke uitspraak mee. Maar mijn vraag is dan: moet iets empirisch toetsbaar zijn om waar te zijn? Is de empirie de enige weg naar de waarheid? Is er voor de mens wel een weg naar inzicht in de volledige waarheid?Kitty schreef:Het is nu juist realiteit dat geloof nooit empirisch toetsbaar is. Dus ik kan helemaal niets met geloof. Je wil het geen fantasie noemen, maar waarom eigenlijk niet? God is mijns inziens fantasie, ontsproten aan de fantasie van de mens. Ik ga er dan ook vanuit dat iets als god nooit bewezen zal worden. Het is al duizenden jaren niet bewezen. Hoe kan iets dat ooit bedacht is, ooit werkelijkheid worden?
Tenzij je het woord god zo van al zijn betekenissen gaat ontdoen, zodat er ooit een ontdekking het stempel god zou kunnen krijgen. Zonder vaststaande definitie van god, blijft geloven een hersenspinsel, want waar geloof je precies in als je het onderwerp van je geloven niet kunt omschrijven nog van een definitie kan voorzien?
Kortom, waar heb je het over als je over god spreekt?
En hoe volgt uit: "god's bestaan is nooit empirisch bewezen", dat het dus ontsproten is aan de fantasie? Wil je dan ook beweren dat Quarks en andere subatomaire deeltjes pas bestaan sinds de 20e eeuw omdat die toevallig dan pas empirisch aantoonbaar waren en daarvoor: "alleen fantasie"? Interessant standpunt zou dat zijn, bijna religieus.
Zelfs als iets alleen aantoonbaar is in de fantasie, wil dat nog niet zeggen dat het ook echt alleen in de fantasie gelegen is. Misschien heb je buiten de fantasie nog niet goed gekeken. Als je fantaseert over een zwart schaap en je hebt tot op heden alleen nog maar witte schapen geteld, dan is het voor jou fantasie, maar wil het niet zeggen dat je geen zwart schaap over het hoofd hebt gezien.
Wat ik trouwens wel apart vind, maar dat is niet zozeer aan jou gericht (want jij hebt dat niet gezegd) en dat is dat veel mensen die atheist 'bereid zijn te geloven als ze god zien, ruiken, aanraken'. Daarmee stel je dus al grote beperkingen omtrent de definitie van een god. Hij moet namelijk fysiek aanwezig zijn en zintuiglijk waarneembaar om overtuigend echt te kunnen zijn. Dan geloven die zelfde mensen dus ook niet in eerder genoemde subatomaire deeltjes? Dan houdt hun geloof in de werkelijkheid op bij de zwaartekracht en de beschrijving van dieren en planten? Antimaterie, onzin? Het bewustzijn, onzin?
Hebr 6: