The ultimatum game: experimenten met billijkheid.

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

siger

Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.

Bericht door siger »

Digit schreef:"Stroman" sloeg (volgens mij duidelijk) op het argument, en dat was van Lewontin.[...] Het beeld dat Lewontin schetst stemt helemaal niet overeen met wat de evolutiepsychologie beweert!
Dat is toch geen geldige argumentatie?
Lewontin spreekt over genen. Ik hoor hem niet blaffen, en dus weet ik ook niet in welke richting hij blaft. Hij schetst ook helemaal geen beeld over iets of iemand anders dan wat genen zijn in het sociale gebeuren, wat zijn goed recht, zoniet zijn plicht is als geneticus. Wat hij zegt is alleszins duidelijker dan het halfslachtige "beetje-dit-beetje-dat" van het zich zich strategisch terugtrekkende genetisch determinisme.

Natuurlijk stemt wat Lewontin zegt niet overeen met wat de evolutiepsychologie beweert! Dat moest er nog bij komen! Mag het misschien even? Kan hij daarvoor gedagvaard worden? Hij zegt wat juist is. Al veertig jaar, en vandaag geven klinische neurologen als Donald hem gelijk.

Overdenk het allemaal eens. Niets zo heerlijk als een nieuw inzicht.
Gebruikersavatar
heeck
Ontoombaar
Berichten: 11945
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:19
Locatie: Leeuwarden

Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.

Bericht door heeck »

Ali,
Ben ook Merlin Donald aan het lezen en geef dat voorrang boven gekissebis met jou.
Overigens:
Mijn resulterende en opbouwende aanbeveling was:
Heeck schreef:Mocht je een alternatieve optie willen inbrengen dan is die optie beter in een nieuw topic te vangen:
"Ali's buitenmaterieel bewustzijn"
Goed te onderscheiden svp van Sheldrake zijn morfogenetische velden en de fantasie van Van Lommel, het bestaan in een hiernamaals, of in geval van reïncarnatie; een bestaan in het hiervoormaals.
Voel je dus niet gepikeerd en neem mijn suggestie met twee handen over.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
siger

Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.

Bericht door siger »

Nog enkele punten uit Hoofdstuk 4 The Consciousness Club van het boek A Mind so Rare (Merlin Donald)

De laatste vraag die Donald zich stelt in dit hoofdstuk is: welke dieren zouden we rekenen bij "de bewustzijnsklub"?

Het eenvoudigste bewustzijn zou men kunnen toekennen aan elk dier dat een mentaal model van de wereld kan maken dat verschilt van de onmiddellijke leefwereld. Een dier dat op een volledig voorspelbare manier reageert op prikkels, valt dan af.

Er zijn verrassend kleine schepsels die aan dit soort bewustzijn voldoen: mieren en bijen hebben een eigen agenda, te oordelen naar de complexiteit van hun paargedrag, hun voedselvergaring, hun navigatie en hun sociale gedrag. Ze snijden regelmatig een weg af, en omzeilen hindernissen op een erg efficiente wijze. Dit veronderstelt een bewustzijn en een doel. Niets in hun omgenving draagt hen op een afslag te nemen of zegt hen hoe. Sommigen kunnen ingewikkelde navigatieproblemen uitwerken, grote migraties micromanagen, of zich aanpassen aan onverwacht gewijzigde omstandigheden, ook als die talrijke onderbrekingen vergen en soms weken duren.

Een hogere norm om bewustzijn toe te kennen zou het herkennen van complexe voorwerpen en gebeurtenissen kunnen zijn. Kikkers herkennen muggen, maar geen koe. Er zijn heel wat dieren - sommige insecten, vissen, reptielen - die een soortgenoot moeten herkennen om te paren, evenals het vertoon van bijhorende rituelen. Dit zijn natuurlijk geen intellectuele reuzen, maar de gebeurtenissen herkennen vergt veel van het zenuwstelsel. Hetzelfde geldt voor voedsel zoeken, nesten bouwen, zich verbergen. Uit de cognitieve wetenschappen hebben we geleerd hoe complex deze taken zijn.

De daaropvolgende norm zou flexibiliteit en aanpassingsvermogen kunnen zijn. Vogels en zoogdieren hebben daar een betere kijk op andere dieren. Vogels volgen gebeurtenissen en registreren ze. Ze onthouden talrijke dimensies van hun omgeving. Een rat vindt haar weg over allerlei hindernissen en weet zich telkens aan te passen aan gewijzigde omstandigheden. Ze kan ook een reeks handelingen uitdenken om een doel te bereiken. Eekhoorns kunnen een week bezig zijn met uitzoeken hoe ze bij een vogelzaadbakje kunnen komen. Wasberen die in bewoond gebied doordringen kennen hele wijken uit het hoofd, inbegrepen voedselplaatsen, schuilplaatsen, en gevaren. Dit wordt allemaal opgeslagen voor de toekomst. Ze kennen ook de eigenschappen van verschillende soorten objecten. Ze hebben ongelooflijk complexe breinen die hun omgeving kunnen opsplitsen in landschappen, middelen, handelingen, voorwerpen, die allemaal kunnen teruggeroepen worden uit de herinnering zonder enige verwarring of vermenging.

Nog een hogere norm is mentale onafhankelijkheid van de omgeving, die kan waargenomen worden als uitgestelde respons. Deze uitgestelde respons is het ondubbelzinnig bewijs dat een dier een beeld of een idee mee kan nemen in haar hoofd. Dit vergt meer dan een directe reactie op de omgeving, zoals een omweg afsnijden. Zelfs de meest gesofisticeerde insecten verliezen hun doel uit het oog bij het minste onderbreking. De dans van bijen die elkaar de plaats van voedsel aangeven, is volledig voorspelbaar en altijd een onmiddellijke respons op een prikkel. Dat geldt trouwens ook voor vissen, reptielen en de meeste vogels. De primitiefste zoogdieren zouden getest moeten worden onder gecontroleerde condities, maar van andere, zoals ratten, weten we reeds dat ze hun respons kunnen uitstellen, en dus voldoen ze aan deze norm. Hogeren zoogdieren lijken hun respons te kunnen uitstellen over een lange tijd. Een wolf die een nest muizen opmerkt terwijl hij achter een andere prooi aan het jagen is, of zelf echtervolgd wordt, zal desnoods een dag later terugkeren om hen te verorberen. Enkel in laboratoria zijn we zeker dat een dier niet door directe prikkels (toeval, een vast pad) geleid werd. In laboratoriumproeven kunnen primaten en ratten voedsel terugvinden na een tijdsverloop van bijvoorbeeld tien minuten. Dit wordt beschouwd als het testen van het korte termijn geheugen. In het algemeen laat deze norm zoogdieren toe tot de bewustzijnsclub, en maar weinige of misschien geen andere soorten.

Een andere norm is flexibele aanpassing. Hieraan voldoen sommige vogels, zoals een papegaai die een hele lijst voorwerpen en kleuren kan benoemen. Het gaat hem hier om de aanpassing aan een nieuwe omgeving, iets wat veel dieren met verbeelding en zwier klaarspelen.

Nog een mogelijke norm is selectieve aandacht. In een omgeving waar even aantrekkelijke dingen terzelfdertijd voorkomen, moet een dier beslissen waaraan het zijn aandacht besteedt, zonder invloed of afleiding door de omgeving. Talrijke zoogdieren scoren hier hoog, en d eigenschap is bijzonder duidelijk bij jagers die een prooi besluipen. Hondachtigen zijn hier bijzonder sterk in. Een hond die een prooi heeft bemerkt kan een uur lang zijn aandacht bewaren, en zelfs na een afleiding van enkele minuten terugkeren naar zijn eerste doel. Jagende wolven kunnen hun prooi achtervolgen over lange afstanden, ondanks alle afleidingen onderweg.

Nog een norm is het bijwerken van geheugen. Een hond kan opspringen en zijn been gaan oppikken waar hij het kortgeleden achtergelaten heeft. Updates van zijn geheugen blijken wanneer zijn been verlegd is, en hij het hele huis afzoekt zonder te vergeten waar hij al gegeken heeft. Hetzelfde ziet men bij kleine fruitetende apen, die bijhouden hoe de toestand van de vruchten is van elke boom in hun omgeving.

Het moeilijkste criterium voor bewustzijn is een zekere vorm van sociale intelligentie, die aanwezig is in sociale zoogdieren, maar niet in kuddedieren. Dit is de bekwaamheid individuele relaties aan te gaan binnen een aktieve sociale groep. Zulke relaties hangen af van haast onoverzienbare gebeurtenissen en ontmoetingen, allemaal bewaard in een aanzienlijk geheugen, waar elk individu een moet een plaats hebben mét zijn of haar geschiedenis. Dit zou het "bendegeheugen" genoemd kunnen worden. Een hiermee verbonden bekwaamheid wordt soms "mindreading" genoemd: het begrijpen dat ook andere individuen dingen kunnen weten en zich kunnen herinneren. Sommige soorten apen voorzien hoe een ander zal handelen, en soms misleiden ze elkaar omdat ze weten dat de anderen hun handelingen in overweging nemen.

Bewustzijn wordt dikwijls in het algemeen samengevat als de mogelijkheid, extra middelen in te zetten, boven stereotiepe handelingen, om een doel te bereiken. Een beer die vissen gaat moet eerst de beste plaats zoeken, zijn aandacht fixeren, wanneer hij vissen ziet een beter plaats zoeken om de vis te vangen etc....De adaptieve functie van bewustzijn is dus heel praktisch. Het is ook energiebesparend, omdat het dier niet langer de hele tijd voor het maximum hoeft te gaan. Het is ook effectiever omdat het toepassingsgebied veel groter is dan bij stereotiepe handelingen.

Bewustzijn is evolutionaire fitness.

Ter illustratie nog een tafel met een beoordeling van het bewustzijnsniveau van verschillende apen, waaronder wijzelf. Wie een meer gedetaillerde verklaring wil, zal het boek moeten kopen.
tabeldonald.jpg
tabeldonald.jpg (55.36 KiB) 2613 keer bekeken
Laatst gewijzigd door siger op 04 feb 2010 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
siger

Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.

Bericht door siger »

Digit schreef:De ingebakken structuur negeren heeft geen zin. Beter is ze optimaal te gebruiken. Dát is de boodschap van de evolutiepsychologen. En Lewontin schijnt dat niet te (willen) snappen. Waarbij hij het onderscheid tussen de sociaal darwinisten en de evolutiepsychologen negeert om ten onrechte zijn gelijk proberen te halen !
Ik heb nog altijd niet begrepen wat je stoort bij Lewontin. Waar in het citaat heeft hij volgens jouw geen gelijk, concreet?
Digit schreef:Het beeld dat Merlin Donald schetst (zie hierboven en wikipedia) sluit alvast véél beter bij aan bij de hedendaagse visie ! Zo zou je religiositeit kunnen zien als een verstekeling die in oude voetafdrukken loopt, om zijn metafoor te gebruiken. In feite is het juist dát wat Boyer en Braeckman zeggen !
Wat is "de hedendaagse visie", van wie? De evolutiepsychologie? De neurologie? En waarom is die in tegenstelling tot alle wetenschappelijke stromingen voor altijd de beste? En hoe komt religiositeit hier bij? Noch Donald noch Lewontin hebben daar enige interesse voor getoond.

Je legt ten onrechte woorden van Boyer en Braeckman in de mond van Donald en vindt dan triomfantelijk dat ze hetzelfde zeggen.

Voor een vrije denker sta je echt niet open voor nieuwe ideeën, je lijkt er wel door te panikeren.
Gebruikersavatar
Digit
Ervaren pen
Berichten: 779
Lid geworden op: 27 mar 2007 17:21
Locatie: Hechtel

Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.

Bericht door Digit »

siger schreef:
Digit schreef:De ingebakken structuur negeren heeft geen zin. Beter is ze optimaal te gebruiken. Dát is de boodschap van de evolutiepsychologen. En Lewontin schijnt dat niet te (willen) snappen. Waarbij hij het onderscheid tussen de sociaal darwinisten en de evolutiepsychologen negeert om ten onrechte zijn gelijk proberen te halen !
Ik heb nog altijd niet begrepen wat je stoort bij Lewontin. Waar in het citaat heeft hij volgens jouw geen gelijk, concreet?
siger schreef:Nadat hierboven de omvang en diepte van ons zenuwstelsel afdoende aangetoond is, even hieraan herinneren:
The Doctrine of DNA p.98 schreef:It takes an enormous set of assumptions to suppose that the human central nervous system, with thousands of times more nervous connections than in an ant, has completely stereotyped and fixed genetic responses to circumstance. The incredible variety of human social circumstances would require an amount of DNA that we simply do not possess. There is enough human DNA to make about 250,000 genes. But that would be insufficient to determine the incredible complexity of human social organization if it were coded in detail by specific neuronal connections.
bron: The Doctrine of DNA, biology as ideology, R.C. Lewontin
Het vet gezette deel is een absurde stroman : dit is een absolute karikatuur van de hedendaagse evolutiepsychologie !
siger schreef:
Digit schreef:Het beeld dat Merlin Donald schetst (zie hierboven en wikipedia) sluit alvast véél beter bij aan bij de hedendaagse visie ! Zo zou je religiositeit kunnen zien als een verstekeling die in oude voetafdrukken loopt, om zijn metafoor te gebruiken. In feite is het juist dát wat Boyer en Braeckman zeggen !
Wat is "de hedendaagse visie", van wie? De evolutiepsychologie? De neurologie? En waarom is die in tegenstelling tot alle wetenschappelijke stromingen voor altijd de beste? En hoe komt religiositeit hier bij? Noch Donald noch Lewontin hebben daar enige interesse voor getoond.
Ik heb het over wat ik gelezen en gehoord heb van Dennett, Dawkins (niet op alle punten mee eens !), Boyer, Damasio, Nelissen, Vandermassen, Verplaetse en Braeckman !

De uitleg van Boyer en Braeckman over religie past precies op de voetsporenmetafoor van Donald. Ik stel dat gewoon vast uit mijn lectuur !
siger schreef:Je legt ten onrechte woorden van Boyer en Braeckman in de mond van Donald en vindt dan triomfantelijk dat ze hetzelfde zeggen.
Ik leg niemand iets in de mond. Ik stel uit lectuur vast dat ze in essentie hetzelfde zeggen.
siger schreef:Voor een vrije denker sta je echt niet open voor nieuwe ideeën, je lijkt er wel door te panikeren.
Mooie uitsmijter. Moet je eens over nadenken als je voor de spiegel staat !

De zin van deze discussie begint me te ontsnappen. Het plezier er in is trouwens al volledig weg ! Ik zie wel wat ik er mee doe. Maar vergeet vooral niet mijn evt. terugtrekken als een nederlaag te verkondigen. Dát kan er écht nog wel bij !

Digit
Wat is, IS !
Gebruikersavatar
Kitty
Ontoombaar
Berichten: 11282
Lid geworden op: 23 aug 2006 17:31

Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.

Bericht door Kitty »

En waarom dreigt deze discussie te ontsporen? Omdat men op de man gaat spelen inplaats van de boodschap. Let daar eens op heren!
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
siger

Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.

Bericht door siger »

Hoofdstuk 5: Three Levels of Basic Awareness uit het boek A Mind so Rare (Merlin Donald)

Je zou, begint Donald dit hoofdstuk, de evolutie van mensen kunnen beschouwen als The Hominid Escape from the Nervous System. Het grote onderscheid tussen ons en de andere apen ligt in het bestaan van een symbolische cultuur, die zich grotendeels buiten de "hersendoos" afspeelt. Deze cultuur verdeelt de cognitieve activiteit (kennisactiviteit) over talrijke breinen en domineert de gedachtewereld (mind) van haar leden. Desondanks bestudeert de cognitieve wetenschap onze gedachtewereld alsof die opgesloten zouden zitten in een enkel brein. Dit leidt tot een "mind-in-the-box" geloof dat gedeeld wordt door cartesianen, behavioristen en cognitieve wetenschappers.

Mensen verbinden zich al op een heel jonge leeftijd in een uitgebreide en diverse culturele matrix, en profiteren van een opgeslagen voorraad aan cultureel geheugen dat duizenden jaren overspant. Er bestaan dramatische verschillen tussen culturen. Wij mensen zijn zeer diep afhankelijk van deze matrix.

Een afgezonderd brein kan even weinig een symbolische representatie opbouwen als een aap. Taal is slechts mogelijk als er uitwisseling is tussen individuen. Slechts als we een taal geleerd hebben met anderen, kunnen we bij onszelf denken. Dat roept de vraag op waar de oorsprong ligt van dit symbolisch denken: hoe is een overgeerfd apenbrein er in geslaagd een weg te graven uit de soliptische doos en een gemeenschappelijke cognitief universum opgebouwd? In tegenstelling tot hoe we de dingen ervaren, is ons bewustzijn afhankelijk van dit universum.

Bewustzijn zit opgesloten zijn in één lichaam, maar het vermengt zich aan de ene kant met het innerlijke universum van het brein, en aan de andere kant met het snel uitdijende culturele universum. Alles wat specifiek menselijk is aan ons soort bewustzijn is het product van een langdurige symbiose met cultuur. Symbolen, ons zelfbeeld, de basis van het autobiografisch geheugen hebben hun oorsprong in de cultuur, buiten de monade.

Mieren beschikken ook over collectieve intelligentie, maar mierenstammen zijn superorganismen verdeeld over talrijke onintelligente geesten. Octopussen zijn de intelligentste ongewervelde dieren, maar hun geheugen is enkel geschikt voor patroonherkenning. Dat maakt hen slaven van hun omgeving.

Mensen patroonherkenning gebruiken symbolen zelfs in onze dagelijkse omgang. Als we computers waarnemen in hun natuurlijke habitat, zien we dat ze slechts uitbreidingen zijn van de menselijke symbolische cultuur.

De sleutel tot het oversteken van de grote kloof was een fysische verandering in het brein. Het menselijke brein nam toe in omvang, en wel in het bijzonder in het tertiaire gebied van de cortex.

De cortex van alle apenhersenen hebben dezelfde functionele structuur (dus geen fysyische plaatsbeschrijving:)
- het primaire gebied van de cortex ontvangt signalen rechtstreeks van ogen, oren, huid, en distilleert er gewaarwordingen uit: kleur, plaats, contrast, lichtsterkte, luidheid, toonhoogte. Van hier worden ook afzonderlijke spieren aangestuurd.
- daarna komt het secundaire gebied van de cortex, dat signalen ontvangt van het primaire gebied en samenvoegt met elkaar en met context. Bij mensen is dit gebied bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het erkennen van objecten. Hier (premotor) worden ook acties gepland die uit meerdere bewegingen bestaan, en het resultaat wordt teruggezonden naar het primaire gebied. Het secundaire gebied is relatief groter bij apen.
- daarna komt het tertiaire gebied van de cortex, dat volledig afgezonderd is van de zintuigen en het primaire gebied van de cortex. In de tertiaire cortex zijn dan ook geen gebieden speciaal toegewezen: alle impulsen kunnen met elkaar verwerkt worden. Het is het abstractste deel van de hersenen. Het zendt signalen naar de secundaire premotor, naar het limbisch systeem, naar de hippocampus, en naar het neocerebellum.

De tertiaire cortex is meer ontwikkeld in mensapen dan in kleine apen, maar is uitgegroeid tot een reusachtige, dominerende aanwezigheid in het menselijke brein. In absoluut volume is het tertiare gebied bepalend voor onze soort.

De omvang van de tertiaire cortex laat ons toe bewust mentale modellen te bouwen. Het ultieme van deze modellen is het "zelf-met-omgeving". Het is het meest regelmatig en intensief getrainde model dat we hebben. Het is ontwikkeld in spel, bezinning en zelfcorrectie, met advies en hulp van ouders, vrienden, vijanden, gewoonten en de samenleving. Het wordt gedurende het hele leven beoordeeld en bijgewerkt. We weten niet in detail hoe dit gebeurt, maar we weten wel uit de klinische neurologie welke tertiaire gebieden mogelijkheden bieden voor de opbouw van dit zelfbeeld: het egocenter. Als dit gebied beschadigd is hebben we moeilijkheden met het begrijpen van gebaren, gelaatsuitdrukkingen en humor.

Door onderzoek werd aangetoond dat hersenactiviteit meer is dan electrische circuits aan- en uitschakelen. Op een wijze die we nog niet begrijpen, gaan bewuste inspanningen samen met het opzetten van tijdelijke functionele netwerken, om een strategie op te bouwen voor de problemen die zich aanbieden. Het brein organiseert zichzelf doelgericht, in een proces dat honderden tot miljoenen neuronen aanspreekt, en het bewustzijn is hierbij noodzakelijk. Omdat het brein binnnen de fysische mogelijkheden van zijn eigen structuur moet blijven, is dit proces meer te vergelijken met het ontwerpen van nieuwe hardware dan met het openen van een softwareprogramma. Het is, in tegenstelling tot de computermetafoor, een open-ended proces.

Donald besluit deze sectie:
Donald p.178 schreef:This may not give us a tight causal chain from atom to neuron to awareness, but it is a start. The electrical activity of the brain is ineluctably tied to consciousness, and conscious effort is the single most reliable predictor of the patterns of brain activity. Metabolic imaging confirms that conscious processing plays a central role in shaping the brain's activity patterns. It also reveals the existence of a system whose job seems to include setting up those patterns to cope with the day-to-day tasks we face.
However, there is one compulsory caveat here. The conscious brain can never become aware of itself, and we should not allow ourselves to be drawn into pointless debate about why the boundaries of awareness shouldn't encompass the brain's own activity. There is simply no direct awareness of the brain's activity and no possibility of achieving it. Brain activity is the end of the line. It is the source, never the object, of direct experience. Asking why these strange ionic ripples can make us aware of everything but themselves is pushing the question too far. There are limits to science. Although it seems to evolve and expand endlessly, at any given moment it is finite, like space. We must respect that limit, wherever it may fall, in each generation, even though we may be impatient for a complete theory. At the moment we still don't know why there is a strong gravitational force or why certain macromolecules come alive. For now we must accept that there just is and they just do. Brains that pulse with certain patterns of electrical activity are conscious. Why? They just are.
Laatst gewijzigd door siger op 04 feb 2010 13:11, 2 keer totaal gewijzigd.
siger

Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.

Bericht door siger »

Digit schreef:Het vet gezette deel is een absurde stroman : dit is een absolute karikatuur van de hedendaagse evolutiepsychologie !
Jij betrekt die zin zelf op de evolutiepsychologie, niemand anders. Lewontin schreef dit in 1991, volgens mij bestond evolutiepsychologie toen amper. Hij richt zich tot sommige sociobiologen van die tijd. Wie het schoentje niet past trekke het niet aan.
Digit schreef:Ik heb het over wat ik gelezen en gehoord heb van Dennett, Dawkins (niet op alle punten mee eens !), Boyer, Damasio, Nelissen, Vandermassen, Verplaetse en Braeckman !

De uitleg van Boyer en Braeckman over religie past precies op de voetsporenmetafoor van Donald. Ik stel dat gewoon vast uit mijn lectuur !
Ik zie nergens Merlin Donald in je literatuurlijstje. Het is nochtans over hem dat je een bewering maakt die totaal tegengesteld is aan zijn standpunt.

Ik snap gewoon niet waarom je zo hevig te keer gaat als er gewoon een andere theorie geopperd wordt. Daarop wijzen lijkt me helemaal geen ad hominem.

Gelukkig zijn de meeste wetenschappers minder rigide.

Ik vermoed dat het volgende boek van Braeckman zal beginnen met een inleiding zoals: "Tot op heden meende de wetenschappelijke wereld dat ..... maar dank zij nieuw onderzoek weten we nu dat...."

Zo beginnen in elk geval de meeste boeken die mijn interesse wegdragen.
Gebruikersavatar
Digit
Ervaren pen
Berichten: 779
Lid geworden op: 27 mar 2007 17:21
Locatie: Hechtel

Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.

Bericht door Digit »

siger schreef:Ik vermoed dat het volgende boek van Braeckman zal beginnen met een inleiding zoals: "Tot op heden meende de wetenschappelijke wereld dat ..... maar dank zij nieuw onderzoek weten we nu dat...."

Zo beginnen in elk geval de meeste boeken die mijn interesse wegdragen.
Ik heb niet de pretentie de intenties van Johan Braeckman te kunnen voorspellen. Maar ik heb wél de ervaring dat boeken die met een dergelijke intro beginnen vaak pseudo-wetenschap blijken te zijn ! Zelf voel ik meer voor de bescheidenheid van bv. een Newton : "If I have seen a little further it is by standing on the shoulders of Giants."

Ik heb verder niet de behoefte hier nog iets aan toe te voegen !

Digit
Wat is, IS !
siger

Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.

Bericht door siger »

Digit schreef:Ik heb verder niet de behoefte hier nog iets aan toe te voegen !
Dat denk ik ook ja.
Gebruikersavatar
Digit
Ervaren pen
Berichten: 779
Lid geworden op: 27 mar 2007 17:21
Locatie: Hechtel

Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.

Bericht door Digit »

siger schreef:
Digit schreef:Ik heb verder niet de behoefte hier nog iets aan toe te voegen !
Dat denk ik ook ja.
Maar wel niet om de redenen die jij waarschijnlijk denkt !

Digit
Wat is, IS !
siger

Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.

Bericht door siger »

Digit schreef:
siger schreef:
Digit schreef:Ik heb verder niet de behoefte hier nog iets aan toe te voegen !
Dat denk ik ook ja.
Maar wel niet om de redenen die jij waarschijnlijk denkt !

Digit
Digit,

Waarom open je geen topic over "vlaamse evolutiepsychologen"? Daar kan je meteen uitleggen wat hun unieke persoonlijke bijdragen aan de wetenschap zijn.

Nu het ad hominem waar ja al de hele topic om smeekt. Je draagt hier niets bij dan de kreet dat inzichten moeten blijven wat ze zijn. Je bent de Antoon van het Neo-Darwinisme. Vooruit, nu naar je eigen topic.

(sorry, ik vergeet achter elke zin een uitroepteken te plaatsen.)
siger

Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.

Bericht door siger »

(noot: stilaan worden de nieuwe begrippen onvertaalbaar uit het Engels, ook omdat ze niet altijd consequent gebruikt lijken te worden. Waar het beter lijkt schakel ik over naar de oorspronkelijke naamgevingen, met de eerste maal tussen haakjes een poging tot vertaling.)

Hoofdstuk 5: Three Levels of Basic Awareness uit het boek A Mind so Rare (Merlin Donald)

In het laatste deel van dit hoofdstuk worden de drie niveaus besproken waarover sprake in de titel. Donald begint daarbij met de waarschuwing dat hierover vandaag een veelheid aan nieuwe theorieën over het bewustzijn aan het opborrelen is, "full of piss and vinegar, as it should be, promising to deliver better and better theories." Hieronder zijn huidige mening dus.

Deze drie niveaus beschrijven hoe in de loop van de evolutie het "executive brain system" ("sturend hersensysteem") ontstaan en gegroeid is. Dit is een van de ingredienten voor bewustzijn (zie hoofdstuk 6.)

Level-1 awareness (besef) is "binding". Zonder binding zou er geen sprake zijn van bewustzijn. Het waarnemen van een voorwerp is meer dan het opvangen van een eenvoudige prikkel. Door "binding" herkennen we complexe dingen en gebeurtenissen in een chaotische bestorming met licht en geluid, een spervuur van fysische energie waaruit het brein net die orde moet filteren die het ding of de gebeurtenis bepalen. Binding is niet aanwezig in de meeste dieren. Een naakslak vlucht voor licht, maar kent geen muren of bomen - zelfs geen andere slakken. Bij zoogdieren heeft de ontwikkeling van selectieve aandacht tot binding geleid. Om een appel te herkennen is het nodig talrijke indrukken bijeen te brengen langs verschillende gebieden van de cortex. Wanneer we een sprinkhaan opmerken in een grasland, wordt het grasland grof geanaliseerd in één deel van de cortex, de sprinkhaan met meer detail in een ander, de kleuren en bewegingspatronen worden weer elders ontleed, en het geluid van sprinkhanen, de kleuren, opgeroepen gevoelens weer elders. Computersimulaties van zulke akties presteren slecht en zijn traag, ze zouden uren met cijfers bezig zijn om tenslotte slechs een lijstje met mogelijkheden af te drukken. Toch zien wij onmiddellijk wat we voor ons hebben. Dat gebeurt in twee stappen: een ogenblikkelijke stap die een algemeen beeld herkent, en een tweede stap die ongeveer een halve seconde duurt, en die voorwerpen en gebeurtenissen uit elkaar haalt.

Level-2 awareness is het kortetermijngeheugen. Het kortetermijngeheugen is vermoedelijk ontstaan in de loop van de evolutie waar het voordeel bood meer complexe dingen en gebeurtenissen te binden. Het bood voor de eerste keer de mogelijkheid weg te breken uit het moment van de onmiddelijke prikkel, tijdsverloop te onderkennen, en respons uit te stellen. Het was de eerste plaats waar gegevens gecontroleerd verwerkt konden worden, en is dus de basis van executive brain system. Wie bijvoorbeeld een landschap bewondert zal eerst een waterval registreren, dan een grasvlakte, dan een bomenrij etc.... Om het landschap te kennen moeten al die dingen met elkaar verbonden worden in het kortetermijnheheugen.

Level-3 awareness gaat samen met de uitbreiding van de prefrontale tertiaire cortex. Hier vindt "intermediate-term governance" ("tussentermijngeheugensturing") plaats. Het is enkel tot ontwikkeling gekomen bij sommige zoogdieren, inbegrepen primaten en wijzelf. Op dit niveau kan het denken tot op zekere hoogte zichzelf overzien, wat de metacognitieve of evaluerende eigenschap wordt genoemd. Het is voor zover we weten enkel bij mensen volledig tot ontwikkeling gekomen. De belangrijkste nieuwe eigenschap is dat aandacht vrijwillig op acties kan gericht worden, wat vooral leidt tot controle van ledematen en geluidsorganen. Het egocenter werd het centrale controlepunt voor acties. Dit mag men beschouwen als de bepalende eigenschap van het menselijk bewustzijn.

Dit is niet het einde van de lijn: tot zover zijn we nog niet ontsnapt aan het zenuwstelsel. We hebben nog geen verklaring voor onze bekwaamheid met symbolen te werken, en voor onze complexe cultuur.

Symbolische wijzen van denken kunnen evenmin onafhankelijk bestaan als bijvoorbeeld ogen. Ze zijn het gemengd product van een brein-cultuur symbiose. Zonder cultuur waren we nooit de wezens geworden die symbolen verwerken zoals we doen. Misschien waren we superprimaten geworden, maar geen mensen. Als we bewustzijn willen begrijpen, moeten we het ontstaan van cultuur begrijpen. Men heeft cultuur zelden begrepen als een vormende kracht op zichzelf, maar we hebben geen andere keuze dan ze een ereplaats te geven in elke mogelijke evolutietheorie.
siger

Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.

Bericht door siger »

Hoofdstuk 6: Condillac's Statue uit het boek A Mind so Rare (Merlin Donald)

In dit hoofdstuk keert Merlin Donald terug naar het vraagstuk van het menselijke bewustzijn, dat hij afhankelijk noemt van vier dingen:
1. een uitgebreid executive brain system,
2. een grote hersenplasticiteit,
3. een ruime working memory capaciteit, en
4. een brein-cultuur symbiose of "deep enculturation"

Hier samenvattend over de plasticiteit van onze hersenen.

Hersenen worden dikwijls onbeweeglijk voorgesteld. In handboeken lijken ze op foto's van Victoriaanse koningshuizen, keurig onverstoorbaar, met Prinses Amygdalia zelfbewust naast prins Hippocampus. De anatomist houdt niet van beweging, en zijn onderwerpen gehoorzamen hem. Beelden als deze worden elke dag gebruikt, ook al weten we beter, en ze beinvloeden ons taalgebruik als we over het brein spreken. Uit gewoonte spreken we van "transportmechanisme", "taalgebieden", "bestuursapparaat" alsof breinen en hun werking onveranderlijk zijn als stoommachines of de onderdelen van een computer. Dat zijn ze dus niet.

Het zou meer met de werkelijkheid stroken te zeggen dat hersenen geboren worden als een zak vol mogelijkheden in een zee van chaos. Neuronen bevinden zich in systemen van moleculair vraag en aanbod, vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week. Op hun eigen manier zijn breinen van levende systemen even immaterieel en even moeilijk te vatten als economieën en talen. Alleen de blauwdruk overleeft de elementaire onderdelen waaruit het is samengesteld en blijft het hele leven bestaan. Tegen de tijd dat we sterven is elk atoom vervangen, en toch bestaat de fysische "ik" nog.

Een kennende (cognitieve) entiteit die groeit temidden van al deze activiteit lijkt nog minder vast. Het is een geest in de echte zin van het woord, die begint als een zwak schijnsel in de foetale duisternis. Een menselijke foetus begint met in wezen hetzelfde ontwerp als dat van een chimpansee, maar ontwikkelt zich anders omdat regelende genen voor een verschil in groei zorgen. Verschillende delen van een zich ontwikkelend lichaam kunnen sneller, trager of langer ontwikkelen door zulke genen, en dit kan een groot effect hebben op de uiteindelijke vorm van het organisme. Een menselijke schedel is bijvoorbeeld een meetkundige transformatie van een apenschedel, waarbij de delen groeien aan lichtjes verschillende snelheden, voor langere of kortere tijd, in meer of minder cellen. Deze verandering bepaalt de vorm van de menselijke schedel. Hetzelfde kan gebeuren met het brein.

Daarbij komt nog het interessante raadsel van de superplasticiteit van het brein. Neurale kneedbaarheid betekent soepelheid in de manier waarop het brein zich ontwikkelt als reactie op de omgeving. Als onderzoekers spreken over neurale plasticiteit tijdens de ontwikkeling, denken ze aan het onvoorspelbare effect op het brein. Dit uit zich dikwijls in onzekere plaatsing in het zenuwstelsel. Afhankelijk van allerlei andere invloeden, zoals vroege beschadiging of hormonale ontwikkeling, kan de neural controle van spraak hoofdzakelijk plaatsvinden in de linker, de rechter, de voorste of de achterste gebieden van de cortex. De geheugensystemen, die afhankelijk zijn van hun plasticiteit voor hun eigen bestaan, kunnen hun ervaringen in virtueel oneindig veel verschillende netwerken bewaren, afhankelijk van de levensgeschiedenissen die opgeslagen worden.

Neurale plasticiteit komt niet enkel bij mensen voor. Het komt in zekere mate voor in de meeste zenuwstelsels, en daarom kunnen accidenten bij de geboorte, gebrek aan voedsel, invloed van hormonen, ziekte, kwetsuren en ervaring bepalen hoe het volwassen brein bedraad is. Zelfs de schijnbaar vaste visuele cortex is niet voorbestemd tot enig gebied van de cortex. De visuele cortex is bepaald door zijn rol bij het zien, eerder dan door voorafbepaalde anatomie. Hij is het gevolg van een botsing tussen de groeiende oogzenuw met een plaats van de groeiende cortex mantel. Eenmaal de zenuw tegen de cortex opbotst, waar dan ook, ontstaat daar een verbinding, die zich zal uitbreiden door andere gebieden van het brein te recruteren.

De visuele cortex ligt bij de meeste mensen op dezelfde plaats, maar dat komt doordat de optische zenuw van een vaste plaats vertrekt en een met een bepaalde snelheid groeit. De interne organisatie van het visuele brein hangt af van accidenten tijden de ontwikkeling. Als door een of andere reden de groeiende cortex inputs ontvangt van drie ogen, zal hij geprogrammeerd worden voor drie ogen. Als er geen ogen zijn, zal er ook geen visuele cortex zijn omdat datzelfde gebied veroverd ("cannibalized") zal worden door andere gebieden, bijvoorbeeld voor het horen, in de strijd om verbindingen tijdens de ontwikkeling.

De echte geografie van het brein lijkt meer op verschuivende continenten dan op de vaste aarde van vroeger tijden. Dit is zelfs het geval bij volwassenen. Zintuiglijke gebieden van de cortex breiden uit en verkleinen naargelang het gebruik. Bij een blinde die braille leert breiden de gebieden voor vingergevoeligheid in principe uit. Dat betekent dat het brein steeds aanpassingen doet om het gebruik van het moment te vergemakkelijken.

Een ontwikkelend menselijk brein is een leviathan die groeit en alles wat nabij is aanpast voor eigen gebruik. Leren is een aspect van extreme plasticiteit, en creativiteit is een ander.

Een soort die kan spelen met de wereld, haar verbeelden, haar herinneren, en zo haar ervaringen uitbreidt, terwijl aanhoudend meer gehaald wordt uit het sociale universum, zal vroeg of laat aan het experimenteren gaan met het eigen lot. Het zal talijke overlevingsstrategieën uitproberen en evalueren. Zij zal haar ontdekkingen uitwisselen en delen. De meeste soorten hebben deze mogelijkheden niet omdat hun cognitieve strategieën vastliggen in hun genen, maar een superplastische soort als wij kan zeer snel, in frakties van een leven, nieuwe opties verzinnen.

De meeste van deze innovaties zullen de fitness niet verbeteren, maar sommigen wel, en natuurlijke selectie zal die genen selecteren die de meest suksesvolle innovaties bewaren. Op deze wijze versnelt de hersenplasticiteit de kennis-evolutie. Dit is het zogenaamd Baldwineffect, een onzichtbare positieve meekoppeling die phylogenie en ontogenie samensmeedt. Aangezien plasticiteit zelf onderhevig is aan selectie, kan het Baldwineffect zichzelf ook versterken. Velen geloven dat dit de reden is voor ons op hol geslagen brein van de laatste half miljoen jaar. Terwijl het menselijke brein versnelde naar haar superplastische toestand, bleef de trage, stereotiepe zoogdierenbrein achter. We hebben een enorme verscheidenheid otwikkeld in ons expressief gedrag, en dit heeft nog meer veranderlijke culturen voortgebracht, die weer om meer neurale plasticiteit vroegen. Generatie na generatie werden we onweerstaanbaar in die richting gestuwd, en ontwikkelden we ons tot de neurale cameleons van de biosfeer.

Onze neurale plasticiteit heeft geleid tot directe culturele gevolgen: de verscheidenheid tussen menselijke cultuten en tussen landen van die culturen is vandaag enorm. Eén van een paar identieke tweelingen zou, in theorie, kunnen opgevoed worden in een taalloze Gravettien samenleving uit de Steentijd in de Dordogne 35.000 jar geleden, en de andere in het hartje van hedendaags Parijs door een lid van de Académie Française en studeren aan het Collège de France. Ondanks hun gelijke genen, zouden deze twee volwassenen verschillende mentaliteiten verwerven. Een pasgeborene kan ontwikkelen in een oneindig aantal "zelven", en het brein is uitgerust om daarmee om te gaan. Maar eenmaal in en cultuur, zal deze in grote mate bepalen wat er verder in het brein gebeurt.

Waarom zou zulke plasticiteit ontstaan in de evolutie? Vermoedelijk om leren en geheugen te verbeteren. In de meeste soorten zou plasticiteit een gevaar betekenen en leiden tot instabiliteit. Alleen een complexe cultuur kan evolutionair voordeel halen uit het uitdijende cognitieve universum dat het gevolg is van het superplastische brein. Maar het verhoogt wel de ontwikkelingsrisico's, want elk kind is uitgerust om op te gaan in elke cultuur, hoe vreemd of mooi die ook is. Of het nu geboren is in een prehistorische stam, in een nest caraibische piraten, in een groepje zonbeschadigde surfers of op een slavenschip van Ali Pasha, de jonge geest moet zich klaarmaken voor een levenslange odyssee om zich in te passen.

Het epicenter van dit avontuur is het bewustzijn.
Gebruikersavatar
Kitty
Ontoombaar
Berichten: 11282
Lid geworden op: 23 aug 2006 17:31

Re: The ultimatum game: experimenten met billijkheid.

Bericht door Kitty »

Ik vraag mij af of er nog neurologen zijn die het brein als onbeweeglijk zien. Het plastische brein en de omgevingsinvloed hierop is al uitgebreid beschreven in het boek 'Het maakbare brein' van Margriet Sitskoorn.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plaats reactie