Waar baseer jij, als atheïst, jouw moraal op?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

siger

Re: Waar baseer jij, als atheïst, jouw moraal op?

Bericht door siger »

fbs33 schreef:
Lanier schreef:Ik heb zelf iets meer met deugd dan met moraal. En dan in de zin van een ethisch goede manier van handelen. Bijv. verstandigheid, rechtvaardigheid en zelfbeheersing vind ik goede deugden.
De vraag daarbij blijft, "Op welke normen is e.e.a. gebaseerd"? (en stuit je op 'gewenning' en ge-indoctrineerdheid vanuit de omgeving die de normen daarvoor heeft aangereikt).
Oók is soms het eindresultaat pas véél later uitgekristalliseerd dan [bij leven] te overzien is.
Juist. Moraal, normen, deugd, zijn allemaal dingen die gegroeid zijn in samenlevingen die moesten uitvinden hoe het leven geleid kon worden op de manier die best voor iedereen was. We delen sommige met de dierenwereld, andere met prehistorische tijden, en nog andere ontstaan vandaag. Ik kan nergens een sprietje moraal vinden dat door godsdienst is uitgevonden. Wel moraal waarvan de godsdienst zegt dat zij de hoeder is, maar dat zei ze vroeger ook over zonsverduisteringen.

Stel dat je van je moraal zou afhangen van het gebod van een hogere macht. Dat zou je tot een wezen zonder eigen moraal maken. Een gevaarlijk wezen ook, want je kan toevallig bij kannibalen of koppensnellers opgroeien. Of met een van die godsdiensten die het als een morele plicht beschouwen heidenen te onderwerpen.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

siger schreef:Juist. Moraal, normen, deugd, zijn allemaal dingen die gegroeid zijn in samenlevingen die moesten uitvinden hoe het leven geleid kon worden op de manier die best voor iedereen was.
Moraal is gegroeid uit de behoefte van dieren die een evenwicht moesten vinden tussen egoïsme en altruïsme : voldoende assertiviteit om binnen de groep de best mogelijke positie in te nemen, maar niet teveel op niet door de anderen uit de groep gekeild te worden : deze vorm van vrijwillige agressiebeheersing komt voor bij zeer vele diersoorten en is de basis van moraal :

http://www.epo.be/boekenportaal/boekinf ... 9057122811
epo boekenportaal schreef:Waarom is de ene mens goed en de andere slecht? Dit boek is een lang antwoord op die vraag. Het verklaart ‘moreel’ en ‘immoreel’ gedrag als uitdrukkingsvormen van vijf morele systemen. Vier ervan berusten op intuïties of emoties (de hechtingsmoraal, de geweldmoraal, de reinigingsmoraal, de samenwerkingsmoraal) en slechts één is rationeel (de beginselenmoraal). Al die moralen verplichten mensen om dingen te doen of te laten, maar op diverse gronden en verschillende manieren. Gemeenschappelijk aan alle moraal is dat die onze individuele vrijheid begrenst.
Verplaetse vertelt wat we weten over de oorsprong en de ontwikkeling van de moraal als een gevolg van biologische, automatische en emotionele processen. Neurowetenschappelijke bevindingen leveren overtuigend bewijs voor de diepe verankering van de moraal in het menselijk lichaam. Zo heeft de ontdekking van spiegelneuronen duidelijk gemaakt dat empathie – volgens Schopenhauer de basis van moraal – een neurobiologisch gegeven is.
Dit boek gaat niet over de geest van de ethiek, maar over het vlees van de moraal. Het biedt een antwoord op wat de mens, waar ook ter wereld en tot welke cultuur hij ook behoort, bezit aan vermogens om met het conflict tussen eigenbelang en hoger belang af te rekenen. Het verschuift de focus van culturele diversiteit naar biologische gegevenheden.
Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
siger

Re:

Bericht door siger »

Kevin schreef:Ik denk toch dat moraal net iets meer is dan een biologisch product.
Daar heb je gelijk in. Moraal is voor 99% een cultureel product. Daarom ook dat verschillende culturen, die niet van verschillende dieren afstammen, toch verschillende morele normen kunnen hebben.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Moraal is inderdaad wat méér dan een biologisch produkt. En zelfs flink wat méér ! Maar dat biologisch produkt is wél de basis siné qua non !

Maar vooraleer die 99 % onderbouwd wordt verwacht ik nog véél forums te zien komen en gaan ! Maar ik wacht wel even af !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

LordDragon schreef:ik vind dit een raar topic, de titel impliceert indirect dat een gelovige zijn moraal op iets anders/beters baseert, en dat vindt ik helemaal niet. Heb je een god nodig om een moraal of geweten te hebben? Ik denk dat je al redelijk ver komt met rede, logica, gevoel. Waarom een almachtige baarddrager die mijn en jouw moraal gaat bepalen. Wat is daar beter aan? MVG, LD.
in bepaalde gevallen en situaties een geweldige hulpmiddel om geweten, moraal ed uit te schakelen.
verantwoordelijkheid afschuiven om je eigen geweten te sussen.
siger

Bericht door siger »

Digit schreef:Moraal is inderdaad wat méér dan een biologisch produkt. En zelfs flink wat méér ! Maar dat biologisch produkt is wél de basis sine qua non !
Voor alles wat leeft is biologie de basis sine qua non. Dat zegt verder niet veel over variaties.
siger

Bericht door siger »

Digit schreef:Maar vooraleer die 99 % onderbouwd wordt verwacht ik nog véél forums te zien komen en gaan
Toch heb net op dit eigenste forum geschreven:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?p=205637#p205637 schreef:Dat lijkt me een uitspraak die gezegend is door antropologische on wetendheid. Zonder hele boekwerken te gaan citeren lijken er nogal verschillen bestaan:
- een cultuur waar tegen de feestdagen een dorp wordt uitgemoord en gebarbecued.
- een cultuur waar oorlog het hoogste goed is, en kinderen krijger worden door een fellatio met een een volwassen krijger en zijn zaad (zijn geest, géén god) in te slikken.
- een cultuur die vrede als het hoogste goed ziet.
- een cultuur waar liefde zwaar bestraft wordt.
- een cultuur waar liefde vrij is. (Jaja, begin niet over Margaret Mead, ok?)
- etc...
Bovendien heb ik op dit eigenste forum in een samenvatting van Experiments in Economics geschreven:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?p=200140#p200140 schreef:Nader onderzoek (p62) heeft aangewezen dat niet alle culturen hetzelfde denken over wat billijk is. Dát algemene normen van billijkheid overal een grote rol spelen is wel duidelijk.
Maar als je mij niet vertrouwt dan misschien dit?
http://plato.stanford.edu/entries/moral-relativism/ schreef:Nonetheless, the increasing awareness of moral diversity (especially between Western and non-Western cultures) on the part of Europeans in the modern era is an important antecedent to the contemporary concern with moral relativism
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Siger
- een cultuur waar oorlog het hoogste goed is, en kinderen krijger worden door een fellatio met een een volwassen krijger en zijn zaad (zijn geest, géén god) in te slikken.
heb je daar enige link of andere ref over?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
siger

Bericht door siger »

Ik heb het gelezen bij Marvin Harris in Our Kind.
Je kan het ook nalezen op http://lrivera0327.tripod.com/. Onder het titeltje "First-Stage Initiation".
Ik den dat het bij Harris ook over de Sambia van Nieuw Guinea ging.
Ook Malinowski heeft er over geschreven (zie hier).

edit: zie ook
http://faculty.mdc.edu/jmcnair/Joepages ... Sambia.htm
http://www.universitip.com/term-papers/ ... s-816.html
En hier kan je de DVD bestellen:
http://www.filmakers.com/index.php?a=fi ... filmID=634

En nu stop ik. Het is al erg genoeg.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

siger schreef:
Digit schreef:Moraal is inderdaad wat méér dan een biologisch produkt. En zelfs flink wat méér ! Maar dat biologisch produkt is wél de basis sine qua non !
Voor alles wat leeft is biologie de basis sine qua non. Dat zegt verder niet veel over variaties.
Ik denk dat je voor de variaties de verschillende omgevingen erbij moet betrekken. (en bij de mens de biologie moet verrijken met de creaties v.d. verschillende (sexuele)fantasieën + sociale (geweldadige) druk (of naäperij van bekende figuren. (de uitdrukking "klip en klaar" was vóór 1980 een nagenoeg onbekend substituut voor "klinkklaar" totdat Dries v. Agt te pas en onpas deze uitdrukking op TV (etc) gebruikte, en de rest v.d. bevolking die uitdrukking overnam. [de zgn. hypes?])
En zó kom je tot verschillende goden en scheppingsverhalen, maar ook tot gewoonten etc. etc. (daarna wordt het ermee overleven een kunst!) M.i. (uiteraard) :D
Plaats reactie