de strijd tegen de werkloosheid

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

micha (dui)
Geregelde verschijning

de strijd tegen de werkloosheid

Bericht door micha (dui) »

...is een strijd tegen windmolens =D>

Hal-lou,

er is eens dat ik helemaal niet begrijp:

Als onze maatschappijen aan het vergrijzen zijn en dus de arbeidsactieve bevolkingsgroep kleiner wordt, waarom is dan de werkloosheid in Duitsland, Nederland of elders in West-Europa zo'n groot probleem?
Het aantal beschikbare banen daalt evenzo als het aantal van mensen die deze banen zouden kunnen vervullen en ook al zijn deze trends niet helemaal congruent met elkaar zo lijkt er toch een ten minste grootschalige overeenstemming te zijn.
Zou het dan niet uiteindelijk minder duur maar duurzaamer voor de maatschapij zijn meer geld te besteden aan pensionen voor de ouderen leeftijdsgroepen dan voor werkloosheid vooral als je bedenkt wat voor sociale kosten wij zullen oplopen met een groeiende maatschappelijke onderlaag, Prekariat zoals men het in Duitsland inmiddels noemd.

De Volkskrant van 12 Januari vermeldde een initiatief om Rotterdam over vier jaar 'werkloosheidsvrij' (in fatsoenlijke gnomische aanhalingstekens geplaats op de voorpagina) te maken en op pag. 7 in het vervolg schreef ze dat iedereen met een uitkering iets zal moeten doen in ruil daarvoor "desnoods vrijwilligerswerk" :D .

Waarom demonstreren de overheiden alleen maar hulploosheid ten opzichte van werkloosheid? Met initiatieven en ""coachings" en "Fortbildungs- en Umschulungsmassnahmen" die door de betrokkenen meestal als pesterijen gevoeld worden...

Of moet men nog veel dieper aanzetten en zich afvragen of arbeid tot een fetisch geworden is en of dit omkeerbaar is?
Is een maatschapij die op deeltijdsbanen en op vrijwillige inbreng voet eigenlijk mogelijk?
Blackadder
Ervaren pen

Re: de strijd tegen de werkloosheid

Bericht door Blackadder »

Ik ben ook wel eens werkloos geweest en kwam toen in allerlei trajecten waarvan ik in elk geval 1 ding geleerd heb: Wat je ook doet, er zal altijd een categorie mensen blijven die eeuwig werkloos blijven.

En een geld dat er tegenaan gegooid wordt! Zulke trajecten kostten soms meer dan de maandelijkse uitkering!!!! (Ik heb de rekening die de gemeente kreeg gezien) Voor een half jaar was die ruim €1400 meer dan het totale bedrag aan uitkering voor mij dat halve jaar. overigens vond ik het voor mij welbesteed geld, ik had er echt wat aan, maar voor minstens 75% van de deelnemers was het compleet weggegooid geld.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Tja dat is een nadeel van onze kapitalistische maatschappij.
Het is nooit gegarandeerd dat er voor iedereen werk is, laat staan dat er voor iedereen werk is dat men graag doet. De regel dat iedereen moet werken is dus niet helemaal eerlijk.

Het is erg gemakkelijk om vanachter je kantoorbaan te roepen dat een werkeloze maar achter een vuilniswagen aan moet rennen.
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Toch blijken er mensen te zijn die liever achter de vuilniswagen rennen dan thuis zitten en hun hand ophouden. Het is een kwestie van instelling. En een kwestie van hoe het hier geregeld is.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Iiiietjes offtopic misschien.

Vies en niet gewild werk zou net even wat lekkerder moeten verdienen. Laat de overheid daar maar wat extra belastinggeld inpompen om zoiets te bekostigen. Het zou een stunt zijn dat schoonmaakwerk of vuilnisman enz. enz. enz. graag gewilde jobs zouden worden.

"Wat voor werk doe jij"?
"Ik ben vuilnisman/straatveger"
"Wat! Heb je die baan nog gekregen!!? Ben je door de procedure?"
"Ja man, ik had het echt niet verwacht. Ik ben geselecteerd uit ruim 70 man. Ik verdien nu netto ruim 250 euro meer"

En schoon dat het wordt op straat! Het wordt een topjob!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het is best mogelijk dat dit soort zeer nuttig werk wordt ondergewaardeerd. Ik heb trouwens geen idee wat een vuilnisman verdient.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Destinesia

Bericht door Destinesia »

Wordt best redelijk betaald dacht ik. Maar niet dat er om de baan gevochten wordt.
micha (dui)
Geregelde verschijning

Bericht door micha (dui) »

Alvast bedankt Leute voor de reacties :)
Raven schreef:Tja dat is een nadeel van onze kapitalistische maatschappij.
Het is nooit gegarandeerd dat er voor iedereen werk is, laat staan dat er voor iedereen werk is dat men graag doet. De regel dat iedereen moet werken is dus niet helemaal eerlijk.
...
Het heeft wel iets ironisch: Ons economisch syteem loopt in velerlei opzichten zo efficient dat er vele mensen gewoonweg niet meer benodigd worden en eigenlijk in hun prive leven zouden kunnen worden vrijgesteld.
Ondanks de bohemisering van de Westerse maatschappijensinds de jaren 70 is er iets in onze cultuur dat bepaald dat je zonder inspanning niets terug krijgt...En ik weet nog niet of ik dat nu betreurendswaard vind... #-o
Aron
Forum fan

Bericht door Aron »

Kitty schreef:Het is een kwestie van instelling. En een kwestie van hoe het hier geregeld is.
En een kwestie hoe rijk je ouders zijn en hoe slim je geboren bent..
''De wereld wordt geregeerd door dwazen, en de dwazen worden geregeerd door angst" - Anton Constandse
Aron
Forum fan

Bericht door Aron »

micha (dui) schreef:Alvast bedankt Leute voor de reacties :)
Raven schreef:Tja dat is een nadeel van onze kapitalistische maatschappij.
...
Het heeft wel iets ironisch: Ons economisch syteem loopt in velerlei opzichten zo efficient dat er vele mensen gewoonweg niet meer benodigd worden en eigenlijk in hun prive leven zouden kunnen worden vrijgesteld.
Ondanks de bohemisering van de Westerse maatschappijensinds de jaren 70 is er iets in onze cultuur dat bepaald dat je zonder inspanning niets terug krijgt...En ik weet nog niet of ik dat nu betreurendswaard vind... #-o
Efficiënt? Betekent dat niet op alles bezuinigen, de helft van het personeel ontslaan terwijl de managers in Amerika miljoenenbonussen krijgen?
''De wereld wordt geregeerd door dwazen, en de dwazen worden geregeerd door angst" - Anton Constandse
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

terwijl de managers in Amerika miljoenenbonussen krijgen?
of de ceo's/cao's 8-[ van de banken in België en Nederland die ontslag nemen en nog eens met 20 miljoen gaan lopen? Doe het aantal van die kerels met plastron maal 27 en je komt aan het ontbrekende bedrag. Nja, en dan is de gewone arbeider zijn geld maar kwijt. :(

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Aron
Forum fan

Bericht door Aron »

LordDragon schreef:
terwijl de managers in Amerika miljoenenbonussen krijgen?
of de ceo's/cao's 8-[ van de banken in België en Nederland die ontslag nemen en nog eens met 20 miljoen gaan lopen? Doe het aantal van die kerels met plastron maal 27 en je komt aan het ontbrekende bedrag. Nja, en dan is de gewone arbeider zijn geld maar kwijt. :(

MVG, LD.
Precies! Zij hebben de crisis veroorzaakt en krijgen nu weer miljoenenbonussen, terwijl de gewone man 2 jaar langer moet doorwerken, zijn onderwijs en gezondheidszorg slechter wordt en minder veiligheid krijgt (minder blauw op straat), onvoorstelbaar, mooi Balkenende! :D
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Tja en zo is het nou nooit goed!
In de zeventiger jaren maakte 'men' zich serieus zorgen over de vraag "Op welke wijze moet de arbeider zijn (door mechanisatie-efficientie) verkregen vrije tijd besteden?
De arbeider op zijn luie krent, terwijl de machines het werk gingen doen zou cholesterol verhogend werken etc. etc.
Werkweken zouden minder uren gaan kosten waardoor ploegendiensten onvermijdelijk leken.(24 arbeiders voor één uur per man om een etmaal vol te krijgen!
De toekomst leek luilekkerland! :D
Hoe anders is e.e.a. gelopen sinds die tijd, haha.
R.Hermans
Geregelde verschijning

Bericht door R.Hermans »

Aron schreef:
Kitty schreef:Het is een kwestie van instelling. En een kwestie van hoe het hier geregeld is.
En een kwestie hoe rijk je ouders zijn en hoe slim je geboren bent..
Wat een onzin. Het heeft absoluut niets te maken met het gezin waar je in geboren bent. Intelligentie uiteraard weer wel. Maar indien dat een probleem voor je is dan even de volgende vraag beantwoorden indien mogelijken.

In Zweden heeft een ieder de mogelijkheid zichzelf op te leiden tot het beroep van keuze. Wat inhoudt dat een dokter misschien op ht niveau zit van een nederlandse VMBO student. Totaal geen inzicht heeft en niet begrijpt wat hij zelf verkondigt.

Wordt jij liever geholpen door een nederlandse dokter van wie je weet dat hij zijn beroep zelf begrijpt of door de zweedse welke waarschijnlijk eerst even in zijn studieboeken moet zoeken?
Richard Dawkins:
...when two opposite points of view are expressed with equal intensity, the truth does not necessarily lie exactly halfway between them. It is possible for one side to be simply wrong.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

R.Hermans schreef: In Zweden heeft een ieder de mogelijkheid zichzelf op te leiden tot het beroep van keuze. Wat inhoudt dat een dokter misschien op ht niveau zit van een nederlandse VMBO student. Totaal geen inzicht heeft en niet begrijpt wat hij zelf verkondigt.

Wordt jij liever geholpen door een nederlandse dokter van wie je weet dat hij zijn beroep zelf begrijpt of door de zweedse welke waarschijnlijk eerst even in zijn studieboeken moet zoeken?
Heb je hier een bron van? De gezondheidszorg in Zweden staat op een heel hoog niveau, hoger dan die in Nederland. Dit lijkt mij in tegenspraak met jouw bewering.

Kortom het is volslagen bullshit wat je hier verkondigd.

Plaats reactie