Daarom heb ik om hulp gevraagd op het subforum boeken.Jagang schreef:Hmja..
Maar "de islam" is nogal divers.. http://www.siger.org/essays/mystiek-van-de-islam/
Groet
kiks
Moderator: Moderators
Daarom heb ik om hulp gevraagd op het subforum boeken.Jagang schreef:Hmja..
Maar "de islam" is nogal divers.. http://www.siger.org/essays/mystiek-van-de-islam/
Maar het zijn juist de schuingemaakte delen die mensen steeds in één adem noemen wanneer het gaat om emancipatie, maar die elkaar feitelijk tegenspreken.axxyanus schreef:Voor mij heeft emancipatie te maken met een bepaalde vorm van individualisme. Het is de vrijheid om zelf je keuzes te maken, zonder je door je omgeving in een bepaalde rol te laten dwingen. Daarom is het soms moeilijk om uit te maken of iemand geëmancipeerd is of niet want het is niet omdat iemand een keuze gemaakt heeft die rol bevestigend is, dat we mogen besluiten dat die persoon niet geëmancipeerd is. Voor sommige mensen komt die geëmancipeerde keuze nu eenmaal overeen rol die de samenleving van hen verwacht.
Hieruit zou je dus kunnen concluderen dat een bekeerling op latere leeftijd meer geëmancipeerd is dan iemand die als moslim is opgevoed, terwijl dit niet garant staat voor een meer gewenst gedrag.Wat de Meiden van Halal betretf is mijn voorlopig besluit dat ze niet geëmancipeerd zijn. De reden daarvoor is dat ze alle drie redelijk consistent voor de traditionele moslim keuzes lijken gaan. Als er nu één was geweest die heel andere keuzes had gemaakt, dan had je die kunnen aanwijzen om te argumenteren dat de opvoeding in dat gezin open genoeg was om de meisjes inderdaad de keuze te geven en dat de andere dan voor de traditie kozen kon dan geloofwaardiger gezien worden als een eigen keuze.
Ik denk niet dat drie personen echt representatief zijn voor Islam, en al helemaal niet wanneer het zusjes zijn.Echte vrijheid, echte emancipatie heeft variatie als gevolg omdat het nu eenmaal zeer onwaarschijnlijk is dat verschillende mensen het zelfde willen of belangrijk vinden. Het, voorzover ik kan nagaan, ontbreken van belangrijke verschillen onderling en met hun traditie, is IMO een belangrijke indicatie om te besluiten dat ze niet geëmancipeerd zijn.
Hoe wil je dat controleren?LordDragon schreef: Maar het dragen van een hoofddoek moet op vrij wille basis gebeuren.
MVG, LD.
Wat ik bedoel te zeggen is dat je in feite bij ieder apart geval zou moeten bekijken of er sprake is van dwang.LordDragon schreef:Hmz een beetje vreemde vraag
Jagang, het dragen van oorbellen door vrouwen gebeurt op vrijwillige basis. Het dragen van een rok of tshirt ook. Controleer jij dat? Als nu in een bepaald religieus getint geval op een bepaald tijdstip echter de christenen plots alle dames zonder oorbellen aan beginnen aanspreken en verplichten van oorbellen te dragen omdat ze anders geen goed christen zouden zijn, met straffen in het vooruitzicht, zou je dan geen andere situatie hebben?
Als het op vrijwillige basis gebeurt hoef ik niks te controleren, het is net de halal sharia politie die de dwang wil doorvoeren door controle, en bij de moslims is die controle gewoon nog sociaal, zoals bij ons in de jaren 30 mijnheer pastoor ook in uw huis kwam en zei dat je dochter beter met dien kerel kon trouwen dan diegene waarop ze verliefd was enzomeer.
Ik heb echt geen zin in een eindeloze herhaling van de idioterien in onze geschiedenis.
MVG, LD.
Ze kunnen er natuurlijk ook voor kiezen geen hoofddoek te dragen. Zou dat konsekwenties voor hen hebben?Jagang schreef: Wat ik bedoel te zeggen is dat je in feite bij ieder apart geval zou moeten bekijken of er sprake is van dwang.
Natuurlijk zijn er vrouwen die een hoofddoek dragen omdat dat van hun man moet.
Maar zo is het natuurlijk niet in álle gevallen.
Voor degenen die gedwongen worden wellicht wel, maar zoals ik al zei: Dat moet men eigenlijk per geval bekijken.kiks schreef:Ze kunnen er natuurlijk ook voor kiezen geen hoofddoek te dragen. Zou dat konsekwenties voor hen hebben?
Groet
kiks
Er zijn dan ook geen zuivere conclusies te trekken. Er bestaat geen lijstje voorwaarden waaraan iemand moet voldoen om te kunnen besluiten of iemand geëmancipeerd is of niet. Het enige wat je kan proberen, is naar zoveel mogelijke elementen te kijken en zien in welke richting die totaliteit lijkt te wijzen. Tot de islam bekeerd vs geboren in de islam traditie is dan één element, dat dan in een bepaalde richting wijst maar waar je in zijn enkelvoud geen te zwaar gewicht aan mag geven.Jagang schreef:Hieruit zou je dus kunnen concluderen dat een bekeerling op latere leeftijd meer geëmancipeerd is dan iemand die als moslim is opgevoed, terwijl dit niet garant staat voor een meer gewenst gedrag.Wat de Meiden van Halal betretf is mijn voorlopig besluit dat ze niet geëmancipeerd zijn. De reden daarvoor is dat ze alle drie redelijk consistent voor de traditionele moslim keuzes lijken gaan. Als er nu één was geweest die heel andere keuzes had gemaakt, dan had je die kunnen aanwijzen om te argumenteren dat de opvoeding in dat gezin open genoeg was om de meisjes inderdaad de keuze te geven en dat de andere dan voor de traditie kozen kon dan geloofwaardiger gezien worden als een eigen keuze.
Louter omdat bij de bekeerling het geloof op basis van een eigen keuze tot stand is gekomen.
Nee, ik vind dat geen zuivere conclusie.
Dat de zussen niet representatief zijn voor de islam is hier van weinig belang. Het gaat hier om de zussen, niet om de islam het gaat er dus om dat zij binnen hun traditie, zeer standvastig voor de traditionele keuze lijken te gaan.Jagang schreef:Ik denk niet dat drie personen echt representatief zijn voor Islam, en al helemaal niet wanneer het zusjes zijn.Echte vrijheid, echte emancipatie heeft variatie als gevolg omdat het nu eenmaal zeer onwaarschijnlijk is dat verschillende mensen het zelfde willen of belangrijk vinden. Het, voorzover ik kan nagaan, ontbreken van belangrijke verschillen onderling en met hun traditie, is IMO een belangrijke indicatie om te besluiten dat ze niet geëmancipeerd zijn.
Ook binnen het containerbegrip "Islam" bestaan er veel groepen en personen die verschillend denken over het geloof.
Ook vind ik "mensen die hetzelfde willen" een vreemde woordkeus.
In elke partij zitten er mensen die min of meer hetzelfde willen, want anders zoek je je heil toch elders?
Je zou ze beter de halal-klonen kunnen noemen omdat ze gekloond zijn door het sociale toezicht dat op zijn beurt de directieven ervoor uit de koran-soera-etc. (al dan niet vermeend) haalt!siger schreef:Dus de zogenaamde "meiden van halal" zijn niet geemancipeerd en tegenstander van emancipatie, hoe men het ook draait of keert.
Was jij nou juist niet degene om zich "niet neer te leggen" bij een grondwet die dergelijke figuren verdedigden?Kitty schreef:Fijn dat je dat vindt, alleen heeft het zo weinig zin, want zoiets kan eenvoudig niet in Nederland. Het is dus ook vrij onzinnig om dat soort 'oplossingen' op te voeren.
Het is niet dat ik iets verdraai, alleen omdat ik de letterlijke quotes niet overneem, of kan nemen.Kitty schreef:Het is altijd lastig als men wat je schrijft verdraait en daar zijn eigen invulling aan gaat geven, maar misschien is het moeilijk om de dingen gewoon te lezen zoals ze er staan.