Vandaag was er op 2 vandaag een documentaire over de vogelgriep. Er werd min of meer een doemscenario geschetst: de vraag is niet of er een variant van de vogelgriep ontstaat, maar wanneer - althans dat is de mening van de twee virologen die aan het woord kwamen.
Het komt er min of meer hier op neer: in het ergste geval gaat het virus de hele wereld over, en er gaan heel wat doden vallen. Ook wij zijn in principe niet veilig.
Het virus blijkt al ge-evolueerd te zijn tot een variant die tussen katachtigen verspreid kan worden. Gebeurt dit voor mensen, dan zijn we dus de klos.
In werkelijkheid zijn er nog meer virussen die potentieel schade kunnen aanrichten, en de vogelvriep ligt al langer op de loer dan alleen dit jaar.
Aangezien de media graag een handje hebben in bangmakerij vraag ik me eigenlijk af in hoeverre de dreiging werkelijk is, en hoe je dat kan inschatten als leek betreffende deze tak van wetenschap.
Wat denken jullie?
ps: de aflevering is hier te vinden: http://www.2vandaag.nl/
vogelgriep
Moderator: Moderators
- chromis
- IT Tech. & Moderator
vogelgriep
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Er zijn onder de deskundigen verschillende kampen lijkt het. Het ene voorspelt een wereldwijde uitbraak. Er zouden te weinig virusremmers zijn, hetgeen de farmaceutische industrie in de kaart speelt Ik denk dat ons gereis over de wereld en het gesleep met beesten als voortvloeisel van bioindustrie en groeiende bevolkingsdichtheid de risico's vergroot. Voorlopig gaan er meer mensen dood aan de gevolgen van roken.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Re: vogelgriep
Ik denk niet dat we deze dreiging moeten onderschatten. Een pandemie ontstaat; alleen wanneer en met welke variant dat is afwachten. Elk virus wat overgedragen kan worden van dier op mens of van mens op mens kan een potentiele tijdbom zijn. Denk maar aan het Hiv-virus. Het H5N1 is een "nieuwkomer" en heeft al wat slachtoffers gekost. En een virus wat zich verspreidt via de luchtwegen en waar op dit moment nog geen duidelijk antwoord op is, daar kun je maar beter heel voorzichtig mee omspringen.chromis schreef:
In werkelijkheid zijn er nog meer virussen die potentieel schade kunnen aanrichten, en de vogelvriep ligt al langer op de loer dan alleen dit jaar.
Aangezien de media graag een handje hebben in bangmakerij vraag ik me eigenlijk af in hoeverre de dreiging werkelijk is, en hoe je dat kan inschatten als leek betreffende deze tak van wetenschap.
Wat denken jullie?
We kennen allemaal de Spaanse Griep.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!