De kracht van gebed, cq meditatie, concentratie.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Digit
Ervaren pen

Re: De kracht van gebed, cq meditatie, concentratie.

Bericht door Digit »

sofia schreef:Ik heb zelf van mijn leven nog nooit gebeden, en ook nooit gemediteerd, maar wel heel veel nagedacht, en als er iemand relaxed is geworden en volledig tevreden met zichzelf ben ik het wel. Dus...?
Dus weet je ook niet wat relaxatietechnieken zijn en hoe die werken !

Vandaar dat je hele uitleg niet klopt !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
sofia
Forum fan

Bericht door sofia »

Digit schreef:
sofia schreef:Ik heb zelf van mijn leven nog nooit gebeden, en ook nooit gemediteerd, maar wel heel veel nagedacht, en als er iemand relaxed is geworden en volledig tevreden met zichzelf ben ik het wel. Dus...?

Groetjes,

Digit
Nee, dat weet ik inderdaad niet, maar wat ik bedoel is dat je geen technieken nodig hebt om goed in je vel komen te zitten.

Voor de rest moet iedereen zelf weten hoe hij dat wil doen.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Sofia schreef:.... maar wat ik bedoel is dat je geen technieken nodig hebt om goed in je vel komen te zitten.
Ga dát maar eens vertellen op de afdeling psychiatrie ! :roll:

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
sofia
Forum fan

Bericht door sofia »

Digit schreef:
Sofia schreef:.... maar wat ik bedoel is dat je geen technieken nodig hebt om goed in je vel komen te zitten.

Groetjes,

Digit
Wat bedoel je dáár nu mee? Bidden en mediteren heeft toch niets met psychiatrie of psychotherapie te maken, of hooguit marginaal?
Daar worden weliswaar ook wel eens technieken bij gebruikt, maar die zijn op wetenschappelijk onderzoek gefundeerd, of horen dat althans te zijn, want ook daar is veel kaf onder het koren.
En bovendien betekent psychotherapie beslist niet dat je daarbij lekker ontspannen kunt gaan zitten wachten tot je beter wordt gemaakt, neem dat maar van me aan!

Maar bidden en mediteren berust op geloof, en de daarbij toegepaste technieken worden gebruikt om het geloof te versterken, er een serieus tintje aan te geven, waardoor het reëler gaat lijken dan het is.

Nu is dat op zich helemaal niet erg, maar wijzer word je er niet van - daarvoor moet je echt je hersens gaan gebruiken, zoals bij psychotherapie, en niet verwachten dat de wondere wijsheid of de heilige geest himself van bovenaf zomaar voor noppes op je zal neerdalen. Want dat is nonsens, wishful thinking.

Ik ben zelfs van mijn drie lichtervaringen geen haar wijzer geworden, maar ze hebben me wel aan het denken gezet, en een 'ruimere blik' gegeven, waardoor ik mogelijk wijzer ben geworden dan anders het geval zou zijn geweest.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

sofia schreef:
Digit schreef:

Groetjes,

Digit
Wat bedoel je dáár nu mee? Bidden en mediteren heeft toch niets met psychiatrie of psychotherapie te maken, of hooguit marginaal?
Daar worden weliswaar ook wel eens technieken bij gebruikt, maar die zijn op wetenschappelijk onderzoek gefundeerd, ….
Dat laatste klopt, maar die had je met je erg algemene opmerking meteen ook maar mee geschrapt ! En dat klopte perfect met wat je eerder schreef :
sofia schreef:
Digit schreef:

Groetjes,

Digit
Nee, dat weet ik inderdaad niet, maar wat ik bedoel is dat je geen technieken nodig hebt om goed in je vel komen te zitten.

Voor de rest moet iedereen zelf weten hoe hij dat wil doen.
Vandaar mijn reactie. De bocht die je nu maakt verbaast me dus een beetje, maar hij gaat wél in de goede richting !

Sofia schreef:Ik ben zelfs van mijn drie lichtervaringen geen haar wijzer geworden, maar ze hebben me wel aan het denken gezet, en een 'ruimere blik' gegeven, waardoor ik mogelijk wijzer ben geworden dan anders het geval zou zijn geweest.
Ik had graag eens wat meer info gehad over die “lichtervaringen” ! Kan / wil je die geven ? En kan je ook uitleggen of je die “ruimere blik” toeschrijft aan het nadenken óver die ervaringen, dan wel aan “inzichten” die je tijdens deze “ervaringen” zou hebben “ontvangen” ?

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
sofia
Forum fan

Bericht door sofia »

Staat allemaal in 'En daar was licht...' In de Babbelbox.

En dat ik inzicht heb gekregen door nadenken, en niet door die lichtervaringen, staat hierboven!

En wat versta je precies onder die 'goede richting' die ik schijn op te gaan? Die van jou? Dan denk ik toch dat je je vergist.

En verder heb ik niets 'geschrapt', jij hebt de psychiatrie er zelf bij gehaald, waar ik het helemaal niet over had. Het is mijn gewoonte niet om dingen die niet bij elkaar horen over één kam te scheren.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Iedereen krijgt in zijn leven te maken met spanning.
Zonder spanning is er nl. geen verandering en zonder verandering is er geen leven.

Dat niet iedereen evenveel spanning ervaart of dat niet iedereen perioden van overspanning meemaakt is evident.
Dat niet iedereen hetzelfde ervaart en hetzelfde reageert is ook duidelijk.
Het is fantastisch, als je als mens zo gezond bent, dat je uit jezelf die dingen gaat doen, die voor jou van toepassing zijn om weer te kunnen stabiliseren.
Maar bij anderen is dat soms geblokkeerd
Dan kun je leren van wat andere mensen doen om te ontspannen.

Normaal gesproken heeft de gezonde mens van alles in huis om de teveel aan spanningen te nivelleren, door erop te reageren.
Of met behulp van allerlei reacties, die in iedere mens zijn ingebouwd.
Soms, als je goed observeert, kun je bij kleine kinderen speciale dingen zien, die wij vaak niet meer herkennen als zodanig.
Ook merken we aan onszelf bepaalde verschijnselen op, die we vaker doen als we gespannen zijn, dan als we rustig zijn.

Daarvan kun je leren en je kunt er dan meer bewust gebruik maken.
Zoals het kind dat als in een trance voor zich uit zit te staren, als het tot rust komt na een zware dag op school.
Het hoofd is dan op dat moment leeg.
Sommige mensen hebben dat heel vaak, anderen nooit.
Een andere keer hoor je zo'n kind eindeloos hetzelfde woord op dreunen, tot grote irritatie van omstaanders.
Een zinnetje uit een liedje kan eindeloos herhaald worden.
Of zomaar een raar geluid, alsmaar opdreunen.
Sommige volwassenen hebben dat ook nog bij perioden.
Het doet mij dan denken aan een spontane mantra.
Als je goed nadenkt, kun je dit soms plaatsen in perioden van grote spanning, meer dan in perioden van rust
Niet tijdens het moment van spanning, maar ertussenin en net daarna , in de recuperatie periode.

Deze dingen kun je door oefening hetzelfde effect laten krijgen, als dat het ook op de natuurlijke manier voorkomt.

Soms wordt spanning lichaamlijk geuit.
Als maar van het ene been op het ander huppen.
Ik hoorde eens van een kind, dat als het dolgedraaid was, de kamer doorging als een kat.
Dwars overal doorheen en overheen rennen, totdat hij bekaf was.
Volwassenen hebben niet zelden de neiging om te gaan ijsberen.
Het moderne joggen is voor velen een geestelijke ontspanner geworden.

Dat dit alles in de vorm van een oefening of van een vast ritueel ook zijn nut kan hebben is in dit licht gezien dan niet meer zo vreemd.

Maar een vaste plicht of gewoonte voor iedereen kan dat dus per definitie nooit worden.
De kunst voor ieder voor zich een eigen ontspanner te ontdekken is de grote truc.

En soms is een tip van buitenaf door een (ervarings)deskundige helemaal geen overbodige luxe.
Maar hoedt je voor degenen, die één van al deze dingen als het allerbelangrijkste promoten en als een must gaat profeteren.
Ieder heeft zijn eigen ding en kan dat hooguit ook zo naar buitenbrengen.
Als één van de vele mogelijkheden of als voorbeeld, maar nooit als recept voor iedereen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Mariakat schreef:Ieder heeft zijn eigen ding en kan dat hooguit ook zo naar buitenbrengen.
Als één van de vele mogelijkheden of als voorbeeld, maar nooit als recept voor iedereen.
Zullen we psychologen en psychiaters dan maar herscholen tot groenteboer of zoiets ? Jij hebt ze klaarblijkelijk niet nodig, en daaruit weet je klaarblijkelijk dat iedereen ze wel kan missen ! Aan zichzelf kent men ... !!!! [-X

Digit
Wat is, IS !
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Lege hoofden bestaan niet.
Niet letterlijk, niet figuurlijk.

Tot rust komen, mediteren,
ontspannen of hoe je het
noemen wilt, staat niet
gelijk aan leegte of
absolute afwezigheid
van gedachten.

Zelfs als je slaapt,
is het brein drukker
dan soms overdag.

Raar eigenlijk.
Laatst gewijzigd door Joe Hn op 10 dec 2009 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Digit schreef:
Mariakat schreef:Ieder heeft zijn eigen ding en kan dat hooguit ook zo naar buitenbrengen.
Zullen we psychologen en psychiaters dan maar herscholen tot groenteboer of zoiets ? Jij hebt ze klaarblijkelijk niet nodig, en daaruit weet je klaarblijkelijk dat iedereen ze wel kan missen ! Aan zichzelf kent men ... !!!! [-X

Digit
Dat is echt niet wat er staat en ook niet wat ik bedoel.
Juist in tegendeel zou ik zeggen.
Ik ga juist in het geweer tegen het feit, dat er zoveel mensen zijn, die een heiligheid maken van datgene wat henzelf zo geholpen heeft.
Dat mediteren het ultimum zou zijn of sporten of nadenken, zoals ook al genoemd is.

Alsof dat voor iedereen zou gelden.
Het is juist aan de deskundigen, om dit in goede banen te leiden, al deze gegevens op een rijtje te zetten, het hoe en waarom te proberen te bepalen, wat voor welke mensen het meest geschikt is.
Dat is ook wat zij doen.

Door de vele kwaktherapeuten, wordt dit in een dubieuze context gebracht.
Het zijn de mensen, die hun hele hebben en houwen en hun hele geloof richten op datgene, wat henzelf zo geholpen heeft en daar allerlei naampjes en theorietjes aan verbinden en dat ook nog in de vorm van een (kwak)therapie aan nietwetenden aan proberen te smeren, die dit alles daardoor in een kwaad daglicht brengen.

Daarom valt dit hele gebeuren voor de niet skeptische en ondeskundige kwakbestrijder onder het onderwerp hokus pokus en New Ages gebeuren.
Door deze wildgroei van therapieën wordt alles wat hiermee te maken heeft naar het land der kwak verwezen en dat is dan begrijpelijk, maar niet terecht.

Wat noodzakelijk is dat dit onderzocht wordt, wetenschappelijk onderbouwd en gebruikt door deskundige therapeuten en wetenschappers, daar waar het om behandelen van klachten bij patienten gaat.

Wat mensen dan zelf nog willen experimenteren, moeten ze zelf weten.
Maar dat is het dan, niet meer en niet minder, als het gaat om beInvloeden van zwakke hulpvragende mensen.
Laten deze laatsten aub. naar een goede psychotherapeut of psychiater gaan.
siger

Bericht door siger »

Mariakat,

Ik ben je (weer) even kwijt.

Wát dient onderzocht, wetenschappelijk onderbouwd en gebruikt door deskundige therapeuten en wetenschappers, en waarom is dat dan vandaag niet zo?

Denk je dat deskundige therapeuten en wetenschappers iets niet gebruiken wat hun dienstig kan zijn, en zoja wat dan juist?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

siger schreef:Mariakat,
Ik ben je (weer) even kwijt.
Wat bedoel je?
Wát dient onderzocht, wetenschappelijk onderbouwd en gebruikt door deskundige therapeuten en wetenschappers,
Heel veel.
Misschien moet ik zeggen: alles?
Ik neem aan dat je het wil beperken.
Ik ook.
Een van de dingen, die mij boeien, nu op dit moment is hetgene, waar ik hier over schrijf.
De werking en de kracht van oa. gebed, meditatie en concentratie.
Uitgebreid met de natuurlijke, autonome menselijke mechanismen, oa. zoals beschreven in de vorige berichten.
Wat hetgeen is wat daarachter zit en hoe we het bewust zouden kunnen gaan benutten.
en waarom is dat dan vandaag niet zo?
Is dat vandaag niet zo?
Denk je dat deskundige therapeuten en wetenschappers iets niet gebruiken wat hun dienstig kan zijn
Ik neem aan, dat zij alles gebruiken, waarvan zij denken dat het dienstig kan zijn
, en zoja wat dan juist?
Ik kan wel veel op gaan noemen, maar dat is zeker niet volledig.
Ik ben geen psychiater of geesteswetenschapper.
Als je het precies wil weten, moet je het hun vragen.
siger

Bericht door siger »

Mariakat,

Ik vraag niet naar wetenschappelijke verklaringen, wel naar de bedoeling van wat jij schreef over tekortkomingen van het werk van therapeuten en wetenschappers. Je antwoordt met "ik weet het ook niet", "misschien alles", "zie vorige posts".

Ik neem dan maar aan dat je iets geschreven hebt zonder doordenken. Laat maar.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

siger schreef: wel naar de bedoeling van wat jij schreef over tekortkomingen van het werk van therapeuten en wetenschappers.
Je moet me even helpen.
Waar schrijf ik dat?

Je doet veronderstellingen en stelt vragen in de negatieve zin, over wat ik geschreven zou hebben, wat ik niet kan thuisbrengen, waarom je dat doet.
Op meerdere plaatsen wijs ik zelfs op het tegendeel en dat we ons moeten wenden tot deskundigen.

Daarom kreeg je de antwoorden op zulke vragen, waarom je vroeg.
sofia
Forum fan

Bericht door sofia »

Lieve mensen, weten jullie wat het verschil is tussen psychotherapie en bidden, mediteren etc.?
Dat een psychotherapeut nóóit tegen een patient zal zeggen dat hij of zij maar moet gaan bidden, of andere rituele handelingen moet gaan verrichten. En het waarom daarvan is logisch genoeg: het helpt niet.

Als we we vastlopen in ons leven, of telkens opnieuw in hetzelfde soort conflictsituatie terechtkomen, gebeurt dat meestal door eigen toedoen, doordat we uitgaan van een verkeerd verwachtingspatroon, òf omdat we verkeerd geïndoctrineerd zijn, òf door andere omstandigheden op het verkeerde been zijn gezet.
Maar omdat we ons daarvan totaal niet bewust zijn, lijken de problemen altijd door anderen veroorzaakt te worden. Steeds weer de verkeerde partner kiezen, en dan tenslotte tot de conclusie komen dat alle mannen rotzakken zijn, of alle vrouwen loeders, is daar een sprekend voorbeeld van.
En zo lang degene die dit doet niet doorheeft waaròm hij alsmaar verkeerd kiest, blijft zoiets doorgaan tot sint juttemis.

En daar is dan psychotherapie voor. Wat een psychotherapeut doet is voornamelijk luisteren, en eventueel 'gerichte' vragen stellen die mogelijk tot inzicht kunnen leiden. Dat werkt soms, en soms ook niet. En het is altijd hard werk, zowel voor de therapeut als de patient zelf. Of soms alléén maar voor de therapeut, want er zijn legio patienten die uitsluitend komen om over eens lekker uitgebreid over zichzelf te kunnen praten, en absoluut niet van plan zijn om ook maar iets te veranderen.
Maar zelfs met goede wil gaat er ontzettend veel tijd zitten in therapie - meer dan de verzekering doorgaans bereid is te vergoeden. Een volledige psychoanalyse duurt zelfs jaren, en zelfs dan is het resultaat nog niet eens altijd optimaal.

Een andere manier is zelf-analyse: zelf gaan uitpluizen waar je fout zit. Dat is bepaald geen sinecure, maar zeker mogelijk, want ik heb het ook gedaan.
Plaats reactie