Met z'n allen kabbelen we rustig henen waar de stroom en wind ons drijft, maar altijd nog met zicht op de vaste wal waar ergens ook Iran gelegen is met zijn gevoelens van ongenoegen die 'A' verleidde tot zijn boude uitspraken.sarnian schreef:Dwalen wij nu niet erg ver af van het topic onderwerp (Is Iran een serieuze bedreiging voor het westen?)?
Is Iran een serieuze bedreiging voor het westen?
Moderator: Moderators
Re: Is Iran een serieuze bedreiging voor het westen?
-
siger
Wart ik bedoelde is, dat wanneer er een spanning is tussen twee landen (of partijen, het is niet omdat je (nog) geen land (meer) hebt dat je je anders gedraagt, zolang massificatie plaatsvindt,) de sterkst bewapende zich veiliger voelt en dus minder gemotiveerd zal zijn militair in te grijpen, terwijl de zwakste dikwijls tracht te verhinderen dat de andere partij nog meer bewapeningsvoorsprong krijgt.Ali schreef:Je aanname dat zwakkere landen eerder geneigd zijn aan te vallen lijkt me uit de lucht gegrepen.
Dit is allemaal gedacht in termen van een gelocaliseerd conflict. Proxies maken het ingewikkelder - niet in het minst omdat de lokaal zwakkere er het meest belang bij heeft naar een bondgenoot op zoek te gaan die wel voordelen ziet in een samenwerking - maar het principe blijft ook dan een verklarende waarde behouden.
Ik hou er niet van concrete situaties te noemen, omdat dat al snel tot eindeloze welles-nietes leidt (de huidige poltieke verhoudingen en recente confrontaties worden eindeloos verschillend geinterpreteerd, en ik hoef ze niet aan te dragen, ze liggen er voor ieders interpretatie)
De meest onzinnige utopie is die waarin alles blijft zoals het is.MOODY BLUE schreef:Een Palestijns-Israelische federatie is onzinnig in mijn ogen, daar een souvereine staat zichzelf niet gaat opheffen
En dát is geen Utopia!siger schreef:De meest onzinnige utopie is die waarin alles blijft zoals het is.
En in gelatenheid aanvaardde hij zijn lot dat de 'stilstand' hem gebracht had! (Onzinnig?)
Ik las net het verhaal "Het Nieuw Jeruzalem", elders hier doorgelinkt door Site Admin Devious.
Misschien interessant hier in deze discussie .....
.
.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
En ik was nou net aan mijn uitlooprondjes alhier begonnen, verdomme!sarnian schreef:Ik las net het verhaal "Het Nieuw Jeruzalem", elders hier doorgelinkt door Site Admin Devious.
.