Aart Brouwer schreef:Er zijn klimaatalarmisten die vinden dat wetenschappers vooral schoppen onder allerlei achtersten moeten geven. Maar dat is geen algemeen aanvaarde wetenschapsopvatting, om het neutraal uit te drukken. En in de mails van de CRU heb ik die motivatie nergens gevonden. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien?
Zijn
alle mails dan openbaar gemaakt, of alleen de meest spraakmakende?
Nee, de wetenschapper behoort niet op de stoel van de moralist te gaan zitten, dat ben ik met je eens.
Maar dit gebeurde natuurlijk wel onder druk van overheden, en ik denk dat dat in dit specifieke geval zo zijn nut heeft gehad.
Keertje smokkelen, en nooit meer doen dus.
Je 'Malthusiaanse' idee inzake overbevolking en schaarste spreekt me niet aan. Zulke voorspellingen zijn al zo vaak gedaan - en niet uitgekomen omdat ze aan de vooruitgang van de (toegepaste) wetenschap voorbijgingen. Schaarste lijdt niet lineair tot armoede. Schaarste is ook een stimulans voor nieuw onderzoek en nieuwe toepassingen, die armoede kunnen voorkomen of zelfs opheffen.
De eeuwige groei van de bevolking kan je niet altijd maar met wetenschap en techniek voorblijven, tenzij je een manier vindt om het aardoppervlak te laten groeien, misschien?
Je kan
uiteindelijk niet meer vierkante centimeters in een A4-tje krijgen dan er nou eenmaal op passen, hoeveel technologische knowhow je daar ook op loslaat.
De "Westerse levensstijl" zoals we die kennen, is niet houdbaar voor de hele wereld tegelijk. Period.
Het gat tussen de voortschrijdende wetenschap en de inlopende werkelijkeid wordt steeds kleiner.
Ik ga me niet wagen aan concrete voorspellingen, maar ooit gáát het gewoon een keer gebeuren.
Het feit dat het nog niet gebeurd is, doet er niet toe.
Het is geen apocalyps, en het komt niet uit een "heilig" boek.
Als we dan toch gemeenplaatsen over blanke mannen bespreken zou ik ook wel eens willen weten hoeveel klimaatalarmisten zo'n cultuurpessimistische visie aanhangen als jij.
Het argument met betrekking tot aantallen is een drogreden, en heeft niets met legitimiteit te maken.
En inderdaad zie je dat voor verbeteringen, een positief sociaal motief doorgaans ontbreekt, en daar blijkt keer op keer weer dwang nodig te zijn.
Dat is geen voorspelling, maar reeds realteit.
Dat je dat cultuurpessimisme vindt, is je goed recht, maar dat leg ik naast me neer als het waardeoordeel dat het is.
Je verwijzing naar racisme vind ik stuitend.
Het verbaast me niet dat de grootste cultuurpessimisten nog altijd uit religieuze hoek komen - waarmee ik overigens niet wil zeggen dat jij tot die groep behoort, dit is slechts een algemene constatering.
En daarmee heb je het toch maar mooi even gezegd.
De woordvoerders van het IPCC komen ook vaak uit die hoek. John Houghton is een diep gelovige christen, zijn opvolger als IPCC-voorzitter, Rajendra Pachauri, is een diepgelovige Hindoe.
Het is fantastisch.
Zou Pachauri ook geloven dat Kalki in 1212 wederkomt op zijn witte paard en alle zondigen straft?

Doe 'm de groeten als ie langskomt.
Al met al een hoop verwijzingen en struisvogelpolitiek, maar weinig inhoudelijke feedback.