De wetgever en rechter bepalen wat wel en niet strafbaar is.siger schreef:Menige gelovige beschouwt het als godslastering niet te geloven, of te zeggen dat zijn god een inbeelding is. Wie moet bepalen wanneer er gelastzrd wordt, wanneer spot al of niet om de spot is?
We hebben vrije meningsuiting en bescherming van individuen tegen misbruiken.
Wat is het nut van meer dan dat?
Het zou mooi zijn als ieder mens dat ter dood veroordeeld is, zijn straf mag voorleggen aan een internationaal gerechtshof. Je kan natuurlijk ook landen met theocratische trekjes de rug toekeren. Daar ben ik (nog) geen voorstander van. Die landen zijn nauwelijks een gevaar voor ons, hun systeem werkt niet, maar er wonen wel erg veel mensen daar die je niet moet laten barsten. Ik weet niet precies wat de beste route richting verbetering is. Maar de huidige marsroute is dialoog - en hier zetten Moslimlanden een dialoog op.
Ik zie het er wel van komen dat dit soort verdragen er door komen. In Europa en China hebben de regeringen en mensen niet veel op met dit soort regels, maar enkele belangrijke en minder belangrijke westerse landen ( De VSA, Polen, Ierland ) en veel andere landen willen religie wel degelijk overmatig beschermen.
Nederland en Vlaanderen zijn geen eilanden in de zee. Soms moet je democratie als een globaal verschijnsel zien. Je geeft wat, je neemt wat.