nieuwkomer.

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

jo12ver
Forum fan

Re: nieuwkomer.

Bericht door jo12ver »

groetjes,
ik wil toch even terugkomen op de reaktie van ctx :
CXT schreef:De uitspraak is eerder satanistisch ........
in het pantheïsme is volgens mij geen hemel of hel, geen engelen, of gevallen engelen.
dus ook geen gevallen aartsengel genaamd satan.
dit zijn wezens met hun respectievelijke omgevingen die door 'theologen' op een bepaald ogenblik
aan hun versie van godsverering werden toegevoegd om hun volgelingen;
ofwel het verschil tussen het morele goed en kwaad te leren, ofwel hun volgelingen onder
druk te houden tot eer en glorie van henzelf en hun "oppertheoloog". ( zonder beperkingen, inzake godsdiensten, als voorbeeld : voor de roomsen : de paus ).

:wink:
onze vrijheid is het stukje vrijheid van anderen dat door hen word afgestaan.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

@jo12ver: Ik heb hier al uitgelegd wat ik bedoelde. Je moet het dan wel lezen he. ;)
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Marc

Bericht door Marc »

Joe Hn schreef:Zou onze grote gelijkhebbert Albert Einstein zich anders uitspreken over geloofskwesties, als hij in onze tijd zou leven? Zo niet, dan vind ik 'm maar een watje. :D
Ach ja, hoeveel had hij kunnen bereiken, als hij zich fel tegen religie had gekeerd? Misschien meer, wellicht vrij weinig.
Het gaat mij niet enkel over hoe Einstein over het pantheïsme dacht, maar wel over het feit dat Richard Dawkins, toch een hedendaagse evolutiebioloog, zich wel kan vinden in de woorden van Einstein. Trouwens, Einstein heeft zich fel tegen de gevestigde religie gekeerd en daarvoor heel wat kritiek gekregen om het dan nog maar zacht uit te drukken.

Groeten,
Marc.
jo12ver
Forum fan

Bericht door jo12ver »

groetjes,
CXT schreef:@jo12ver:
Modern Satanisme (Wikipedia) schreef:De leer van het moderne satanisme is atheïstisch van aard en stelt Satan voor als een symbool dat eerbiedwaardige kwaliteiten zou hebben en waarin de individuele beoefenaar zichzelf weerspiegeld zou vinden. Ook wordt Satan voorgesteld als een ongedefinieerde donkere kracht in de natuur of als een andere niet-theïstische interpretatie van de duivel. Het moderne satanisme propageert de ontwikkeling van dierlijke instincten en individualisme hedonisme.
Voor meer informatie, zie o.a.:
http://www.churchofsatan.com/
http://dpjs.co.uk/
ik lees, ik las, ik heb gelezen.
maar nogmaals, wat heeft satan met onze discuties over het pantheïsme te maken ???

CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

jo12ver schreef:de aangehaalde uitdrukking die dan brown gebruikt 'sic' ...schrijf ik dat de mens god is....
is een pantheïstische uitspraak. hoe dikwijls het boek ook gelezen word, de genoteerde uitspraak
van de auteur blijft staan.
Waarop ik antwoordde dat die uitspraak eerder satanistisch dan pantheïstisch is, omdat pantheïsme zegt 'alles is god' en Dan Brown hier blijkbaar zegt 'de mens is god'. In het pantheïsme heeft het god-zijn geen speciale betekenis, want alles is god en daarom is het niet uniek. In het satanisme wordt er gezegd 'je bent je eigen god' en er wordt als zodanig gehandeld.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
jo12ver
Forum fan

Bericht door jo12ver »

groetjes,
CXT schreef:
jo12ver schreef:de aangehaalde uitdrukking die dan brown gebruikt 'sic' ...schrijf ik dat de mens god is....
is een pantheïstische uitspraak. hoe dikwijls het boek ook gelezen word, de genoteerde uitspraak
van de auteur blijft staan.
Waarop ik antwoordde dat die uitspraak eerder satanistisch dan pantheïstisch is, omdat pantheïsme zegt 'alles is god' en Dan Brown hier blijkbaar zegt 'de mens is god'. In het pantheïsme heeft het god-zijn geen speciale betekenis, want alles is god en daarom is het niet uniek. In het satanisme wordt er gezegd 'je bent je eigen god' en er wordt als zodanig gehandeld.
ja, zo kunnen we nog lang doorgaan.
de mens is onderdeel van het universum. hoe je dit ook draait of keert.
bij de formulering "alles is 'god' " is in dit 'alles' uiteraard ook de mens begepen.
dus de mens is 'god', evenals de rest van het universum.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Dawkins zegt echter niet "alles is god". Maar heeft het alleen over de mens. En als je de boeken van Dawkins leest, dan kun je toch moeilijk ervan uitgaan dat hij vindt dat de mens god is, tenminste niet in die betekenis die jij eraan geeft. Dawkins is atheïst en gaat ervan uit dat er niet zoiets als een god is. Je kunt niet zomaar een zinnetje uit zijn gedachtegoed, en dus de context trekken.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Kitty, ik wil je niet teleurstellen, maar Richard Dawkins en Dan Brown zijn niet een en dezelfde. :D
Men in Black
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Oh sorry, het ging over Dan Brown. :oops: Nu vraag ik mij af wat de relevantie van Dan Brown zijn gedachten eigenlijk is.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
jo12ver
Forum fan

Bericht door jo12ver »

groetjes,

ja "ctx" wat nu ? ik heb reeds op 6 november ll. gesteld dat in het pantheïsme volgens mij
geen plaats is voor verschijnselen door de mens uitgevonden.
hoe kan ik met satan rekening houden als dit idee fixe voor mij niet bestaat, niet in absolute werkelijkheid,
niet gedroomd door 'god'.

CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Satan bestaat net als de liefde, het is niet meer dan een idee die je kan zien waar je maar wilt.
Men in Black
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Welkom op et forum; doe mij maar een potje apotheos.

Groet,

Kevin
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Apocalyps ... Hokus .. eh Pocahontas ... ? :?

Anyway, welkom.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
jo12ver
Forum fan

Bericht door jo12ver »

groetjes,
CXT schreef:Satan bestaat net als de liefde, het is niet meer dan een idee die je kan zien waar je maar wilt.
het bestaan van satan laten afhangen van liefde, zelfs dat past niet in het pantheïsme.
er is goed en kwaad, maar laten we eerlijk zijn het ene houd het andere rustig in evenwicht,
juist zoals het universum zich in evenwicht houd.

CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Ik geef het op. :D
Men in Black
Plaats reactie