Is de vrije wil meer dan een illusie?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Locutus
Forum fan

Re: Is de vrije wil meer dan een illusie?

Bericht door Locutus »

siger schreef:Helaas nog even wachten. We zijn namelijk verantwoordelijke vrije individuen.
Dat zeg jij, slechts op basis van het 'kijk om je heen'-argument.
Feitelijk heeft het niets met de kwestie te maken, ondanks mijn licht triomfantelijke 'Bingo!'.
Een democratie is namelijk niets anders dan het kiezen van een regering d.m.v. stemmen. En stemmen kan prima zonder compleet vrij te zijn. Waarom zouden we mensen anders vragen waarom ze gestemd hebben wat ze hebben gestemd? Dat is toch vragen om de oorzaak ervan? En omgekeerd, zijn we doorgaans onder de indruk van mensen die min of meer gokken in het stemhokje?
Vrij is een onzinnig begrip. Keuzes ontstaan op basis van de aard van de persoon, informatie, ervaringen uit het verleden, etc., en dat kan allemaal volstrekt deterministisch verlopen.

Sailant detail: Zoals je ongetwijfeld weet komt de "Statism is dead'-leus van Stefan Molyneux, een ververnt pleitbezorger van de 'stateless society'. Laat hij nu ook iemand zijn die uitgaat van vrije wil en niets moet hebben van determinisme.
Religion is futile, you will be secularized!!!
siger

Bericht door siger »

Ik begin er wat moe van te worden. Het lijkt wel of er geen discussies meer gevoerd worden om helderheid te bekomen. Eenvoudige statements worden keer op keer opzijgeschoven en vervangen door opzettelijke begripsverwarring, metafysica, aliens, chaos, quarks, mysteries etc.... Ieder wat hij wil, natuurlijk, maar ik ga maar eens een goed boek lezen.
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

siger schreef:...metafysica, aliens, chaos, quarks, mysteries etc....
Mmmm, volgens mij heb ik deze begrippen nog niet in de mond genomen...
.
Maverick
Banned

Bericht door Maverick »

Ik ga hierna weer terug naar FIFO, even als reactie op Heeck

- Vermeersch baseert zich ten onrechte op "de fysische wereld".
Uiteraard zijn de denkprocessen in ons brein uiteindelijk gebaseerd op fysische mechanismen
. Hier sluipt een dogma in zijn betoog. Men zou dit een categorie fout kunnen noemen, hij voert een mening op als een feit. Die fysische processen zijn nooit in een algemeen verklarende theorie gevangen, het is dus ook niet duidelijk of dit kan, het is zelfs niet voorstelbaar dat dit kan.

Dus hij kiest voor een niet aannemelijke fundament om op te bouwen. Met kennis van "de fysieke wereld" kan je toekomst van de levenloze wereld goed voorspellen, zeer geschikt voor maanreizen, maar wij weten waar de maan over 10 000 jaar staat ( we mogen dat aannemen ) we hebben echter geen idee of een mug over 1 minuut het raam uitvliegt of geplet onder een vliegenmepper ligt.

- Vermeersch gebruikt ondoordachte argumenten
Een vergelijkbare analyse kun je maken als er sprake is, niet alleen van wiskundige deductie, maar ook van de verwerking van waarnemingsgegevens. Iemand die nooit gerookt heeft, en dus niet verslaafd is, en op een bepaald moment voor de beslissing staat of hij in de toekomst zal roken, die kan, op grond van de wetenschappelijke gegevens en van zijn zorg voor zijn gezondheid beslissen niet te roken. In mijn optiek is dat een vrije beslissing.
Ook een vals argument in een bodemdebat over vrije wil! Immers, Vermeersch stelt hier als iemand een beter en beter beeld krijgt van de situatie, dat dan de vrijheid in redelijke keuze's toeneemt maar de mogelijkheden afnemen. Uiteindelijk komt iedereen in zijn leven te staan voor keuze's die niet rationeel te nemen zijn. Hoe moet je dan kiezen? Vrije wil heeft als groot voordeel dat je problemen kan sorteren:

- is dit een gevoelskwestie?
- Is dit een rationele kwestie?

In geval twee zou je door moeten denken totdat je een rationele oplossing hebt. Dat kost veel tijd, dus een onderscheid kunnen maken tussen probleemsoort gevoelskwestie en probleemsoort rationale kwestie zou wel eens een goed voorbeeld van het nut van vrije wil op abstract nivo kunnen zijn.

Zoals altijd leer je in debat meer van tegenstanders dan van medestanders :wink:

@ Joe hn

Simpele methode om vrije wil waar te nemen
Als je op vakantie gaat, wie besluit dan of je naar Parijs of London gaat? Als je kiest voor

1) Ik , want ik bepaal voor een deel de toekomst
Dan heb je waargenomen dat vrije wil bestaat

2) de natuur, de toekomst staat al vast maar ik weet het niet
Dan heb je waargenomen dat hij niet bestaat.

Voor geval 2 zou ik zeggen: er zijn ook mensen die stemmen horen die zeggen dat ze de president van Amerika moeten vermoorden. Niet alle waarnemingen zijn correct.

Vrije wil of niet is een interpretatie van de werkelijkheid.
Laatst gewijzigd door Maverick op 05 okt 2009 16:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Alleen de dwazen weten antwoorden op alle vragen en dat zal voorlopig wel zo blijven.
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

Maverick schreef:We nemen op menselijk nivo waar dat de vrije wil bestaat, dat willen de denkmonsters onder ons nogal makkelijk onder het tapijt schuiven.
'menselijk nivo', boeiend begrip.
Zoals eerder aangetoond in dit topic is wat hier boven staat een mening, een overtuiging, een geloof en geen exacte wetenschap. Vermeersch vergeet eventjes aan te tonen dat de wereld van elektronen, protonen en de nog nooit waargenomen gravitons echt bestaat. Kleinigheidje!
O mijn hemel, gaan we nu de postmoderne kant op? Er valt opeens niets meer te bewijzen??? :shock:
2) Minder aannemelijk: er is geen reden aan te nemen dat de wil zelfs maar voor een deel vrij is ( deze gedachte leunt volgens mij op het goloof in een universum dat uit elimenataire deeltjes bestaat , wat helemaal niet voorstelbaar is omdat eigenschappen als zwaartekracht, bewustzijn, en warmte nooit voorgesteld kunnen worden in een enkel deeltje...
Jij gelooft niet in elementaire deeltjes?

NOTE: bewustzijn is inderdaad geen eigenschap van een deeltje, net zoals 'wendbaarheid' ook geen eigenschap is van een ijzermolecuul (dat verwerkt gaat worden in de carosserie van een auto). Het geheel is dus inderdaad meer dan de som der delen, maar dat neemt niet weg dat het geheel wel degelijk terug te voeren is op kleinere delen (elementaire deeltjes).
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

De omstandigheden die mij gemaakt hebben tot wat ik ben, dwingen mij te kiezen wat ik uiteindelijk zal kiezen. Je kan dat "wil" noemen, maar die is niet vrij. En moet ik op vakantie? En is de keus gelimiteerd tot twee steden ... ? Misschien wil ik wel op vakantie, maar kan ik niet. Wat ik ook besluit, is niet vrij. Een heel scala aan mogelijkheden (toekomsten die tot mijn geestesoog verschijnen) wordt op hoogst persoonlijke wijze in mijn brein afgewogen. Ik heb geen idee welke drijfveren gaan overwinnen; er is zoveel te doen. Fantasie brengt je overal, in verbeelding. Denken dat je anders had kunnen kiezen, in exact dezelfde situatie, is mijn inziens een illusie. Herinneringen aan je toekomstvisioenen geven het gevoel dat alles anders geweest had kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Joe Hn op 05 okt 2009 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Ali schreef:
axxyanus schreef:
Ali schreef:Wil je je beter inlezen Axxyanus? Je toont ondertussen wel aan dat je je oordeel over mijn positie op een vooroordeel baseert. Ik heb namelijk al eerder expliciet en letterlijk te kennen gegeven dat 'ik niet weet of de wil al dan niet vrij is'. Vanuit deze positie benader ik zowel pro- als contra argumenten.
Nee ik ga me niet beter inlezen. Dat jij letterlijk te kennen hebt gegeven dat je het niet weet, spreekt namelijk niet tegen dat je argumenten een patroon vertonen dat er op wijst dat je weldegelijk van vrije wil uitgaat.

Zullen we afspreken dat ik uitmaak welke positie ik inneem en niet jij? In weerwil van patronen die al meent te herkennen?
Jij mag elke positie innemen die je wil en ik mag daar mijn twijfels bij hebben als blijkt dat je argumenten daar niet congruent mee zijn.
Ali schreef:Trouwens, geef dan maar eens voorbeelden waaruit die vermeende patronen dan blijken. Ik heb net even teruggebladerd voor alle zekerheid, maar ik lees geen uitspraken van mij die jouw vooroordeel ondersteunen.
Jij hebt mijn bezwaren tegen vrije wil verworpen op basis van wat je merkt in de werkelijkheid. Mensen die zich opofferen e.d. Dat is enkel geldig als we daadwerkelijke vrije wil hebben. Als we namelijk geen vrije wil hebben kan je niet onze huidige werkelijkheid gebruiken om aan te geven hoe het er zou uitzien als we wel vrije wil hebben. Jouw bezwaar gaat dus impliciet uit van het feit dat we vrije wil hebben.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

Maverick schreef:Vrije wil of niet is een interpretatie van de werkelijkheid.
Nee, vrije wil is een problematisch standpunt, zowel in een deterministisch universum als in een indeterministisch universum, anders zou ik er namelijk niet zo'n punt van maken.

edit:
Je lijkt van mening te zijn dat vrije wil de default positie is en dat de wetenschap daarom dus maar moet aantonen dat het niet bestaat. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Elk fenomeen dient positief omschreven te worden en onderbouwd te onderbouwd worden met bewijzen. Vrije wil is zeker een interessant idee (ik ben er het grootste deel van mijn leven kritiekloos vanuit gegaan dat ik het heb), maar ik zie gewoon niet hoe het in de werkelijkheid kan functioneren. Eerlijk gezegd snap ik niet waarom dit voor jou geen probleem is.
Maverick
Banned

Bericht door Maverick »

Ali schreef:
siger schreef: Andere dan graduele verschillen tussen ons menselijk bewustzijn en dat van eenvoudiger dieren is een soort optisch bedrog, omdat we de gedachtenwereld van andere dieren niet kennen als gevolg van de taalbariere en gebrekkige waarnemingen, en omdat we ons bewustzijn in een uitgedacht mensbeeld hebben gevat.
Hoe ontstaat een simpele pijn of lust ervaring. Het antwoord op die vraag is de verklaring van bewustzijn.

Bewustzijn zonder pijn is mogelijk, maar het omgekeerde niet.
1/10 11PM

Weer eventjes First in First Out, ik vind dat alle bijdrage's die aansluiten op het topic ( vrije wil illusionair of niet , en niet "ethische gevolgen van de onvoorstebare exact wetenschappelijke zekerheid dat de wil onvrij is" ) een antwoord verdienen. Ik loop slechts 4 dagen achter in een losgebarsten topic!

Na Descartes ging men ervan uit dat dieren machines zijn, want ze hebben geen ziel. In die tijd stond een dokter een hond zonder verdoving te opereren in een collegezaal. Want het dier zou geen bewustzijn hebben! Logischerwijs zou ook een mens geen bewustzijn hebben als het universum zoals Descartes schijnbaar / blijkbaar veronderstelde mathematisch is.

in essentie klopt het dat bewustzijn nodig is om pijn te hebben, ook moet je een hond zijn om te weten hoe erg de pijn is, en wij ziejn geen honde, maar we kunnen zien dat de hond pijn heeft. Wat we niet kunnen zien is of hij bewustzijn heeft. Dat geld echter ook voor ieder medemens! Maar wie gaat serieus aannemen dat medemensen niet bestaan omdat ze geen bewustzijn zouden hebben? Dus als we van medemensen aannemen dat de pijn echt is, moesten we dat bij honden ook maar doen.

We nemen dus allemaal aan dat andere mensen bewustzijn hebben, alleen maar omdat we het zelf hebben. Dit heeft niets met exacte wetenschap te maken. Dus niet alle kennis is voortgekomen uit rationaal nadenken, sommige kennis is direct. Zoals de kennis dat je zelf bestaat.

Vanuit het zelfbwustzijn nemen we onze wil ( meer dan 99.99% zeker minimaal ten dele vrij ) waar. Vanuit metingen nemen we alleen maar zaken waar als : water plus ijzer plus lucht is roest. We nemen met metingen gereduceerde data waar, dus wat niet te reduceren is.... kan je niet meten!

Ook kunnen enkelvoudige gegevens nooit op voorstelbare wijze de elementaire werkelijkheid in de zin van atomen en elelktronen weergeven. Toelichting:

In de levenloze natuur bestaat 1 niet. Er bestaat wel 1 mens ( jezelf ) en 2 mensen ( ik en nog iemand ). Dus met holistische begrippen die niet te reduceren zijn kan je rekenen. Maar er bestaat niet 1 aarde. Immers, die aarde bestaat uit atomen. Die atomen bestaan uit elektronen, protronen, neutronen ( toch?). Die deeltjes bestaan waar uit andere deeltjes. Zo zie je ook hier oneindigheid, maar als je deeltjes oneindig kan verkleinen in kleinere deeltjes, dan bestaan we uit... niets? :shock: :shock: :shock:

En DAT kan niet.

Ook is het onvoorstelbaar dat een kleinste deeltje in staat zou zijn om wetmatigheden als zwaartekracht mogelijk te maken. Hoe kan een ondeelbaar deeltje die eigenschappen hebben????? We zien door simpelweg meten dat er weliswaar elektronen bestaan, maar wat we niet weten is waar de kleinste deeltjes die we zien uit opgebouwd zijn. Echter, dat hier werkelijke kennis gevonden word die leid tot iets wat "1" of "2" voorsteld in de levenloze natuur, is ondenkbaar. Dus is er geen basis om mee te rekenen.

Dus er is helemaal geen logische basis in het bestuderen van elementaire natuur, omdat die elementaire natuur onvoorstelbaar is. Je kan er bij gebrek aan elementen die daadwerkelijk 1 of 2 voorstellen niet mee rekenen. Er is dus geen fundament om vrije wil te ontkennen in de fysieke werkelijkheid.

Ja, er bestaan elektronen.
Nee, er bestaat geen kennis over de kleinste deeltjes en hij is ook niet voorstelbaar.
Dus: er zijn geen kleinste deeltjes.
Er is dus ook geen echte som vanuit het kleine naar het grote, alleen maar een illusie van een echte som.
De werkelijkheid is dus mysterieus, ondoorgrondelijk.
Alleen de dwazen weten antwoorden op alle vragen en dat zal voorlopig wel zo blijven.
Maverick
Banned

Bericht door Maverick »

Locutus schreef:
Maverick schreef:Vrije wil of niet is een interpretatie van de werkelijkheid.
Nee, vrije wil is een problematisch standpunt, zowel in een deterministisch universum als in een indeterministisch universum, anders zou ik er namelijk niet zo'n punt van maken.

edit:
Je lijkt van mening te zijn dat vrije wil de default positie is en dat de wetenschap daarom dus maar moet aantonen dat het niet bestaat. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Elk fenomeen dient positief omschreven te worden en onderbouwd te onderbouwd worden met bewijzen. Vrije wil is zeker een interessant idee (ik ben er het grootste deel van mijn leven kritiekloos vanuit gegaan dat ik het heb), maar ik zie gewoon niet hoe het in de werkelijkheid kan functioneren. Eerlijk gezegd snap ik niet waarom dit voor jou geen probleem is.
Weer even LIFO: we nemen waar dat we keuze's maken. Of we andere keuze's hadden kunnen maken is de vraag. We nemen waar dat we andere keuze's hadden kunnen maken. Hoeveel positiever moet je waarnemen dat je een vrije wil hebt? Ik snap wel het probleem, maar holistische verschijnselen zijn niet langer holistisch als je ze aangetoond hebt :?

Je kan ook niet op positieve wijze aantonen dat je medemens of zelfs jij zelf bestaat ( naar je zelf toe) ! Dus waarom die voorwaarde opvoeren? Hier raken we het debat "er bestaat iets en er bestaat bewustzijn". Nog nooit is op postieve manier aangetoond dat er ook maar iets bestaat! Maar het bestaan van niets is onmogelijk. Daar schiet je dus niets mee op.

Op spirituele wijze waarnemen ( dus vanuit jezelf, vanuit relaties, vanuit holisme als vertrekpunt ) laat je een wereld zien waarin van alles bestaat. Maar het laat geen levenloze dingen zien die te reduceren zijn tot juiste eindige data ( 1 in plaats van 1/3) die 1 op 1 loopt met de werkelijkheid . Op positieve wijze waarnemen laat je een wereld zien waarin alles wat bestaat later weer blijkt te bestaan uit kleinere deeltjes danwel grotere deeltjes en waarin de kleinste deeltjes onvoorstelbaar zijn.

Het tegendeel ( dat er een wereld is die uit elementen bestaat ) kan geen eens aannemelijk gemaakt worden, omdat er geen enkele grond voor is. Want hoe kan een werkelijke elementair deeltje eigenschappen hebben die iets anders dan choatisch gedrag kunnen veroorzaken. Dus de fysieke wereld bestaat niet. Of word geordend door iets mysterieus en zou zonder dat mysterieuze een chaos moeten zijn. De enige uitweg die ik zie is dat het kleine overloopt in het grote, maar dat is weer onvoorstelbaar.

En NEE ik ga er geen God bijhalen, ook God kan me dit niet uileggen dus die houd zoals altijd zijn mond dicht.

Die fysieke wereld is dus geen fundament voor het vrije wil vraagstuk omdat de fysieke wereld zelf geen fundament heeft. Vermeersch haalt die wereld er ten onrechte bij. Vrije wil of niet is een meer dan 99,99% spiritueel vraagstuk, het raakt niet of nauwelijks aan wat wij weten van de fysieke wereld.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

axxyanus schreef: Jij mag elke positie innemen die je wil en ik mag daar mijn twijfels bij hebben als blijkt dat je argumenten daar niet congruent mee zijn.
Fijn. Dan zal de ongetwijfeld de twijfel weer toeslaan bij je als ik ook maar iets inbreng wat dus naar vrije wil riekt.
axxyanus schreef:Jij hebt mijn bezwaren tegen vrije wil verworpen op basis van wat je merkt in de werkelijkheid. Mensen die zich opofferen e.d. Dat is enkel geldig als we daadwerkelijke vrije wil hebben. Als we namelijk geen vrije wil hebben kan je niet onze huidige werkelijkheid gebruiken om aan te geven hoe het er zou uitzien als we wel vrije wil hebben. Jouw bezwaar gaat dus impliciet uit van het feit dat we vrije wil hebben.
Mis. Als je je alsnog inleest dan zul je vast kunnen stellen dat ik Siger voor de voeten heb gegooid de onvrijheid van de wil te verwerpen omdat dat, ik citeer mijzelf:'niet in jouw (Siger's) ideologische kraam van pas komt'.

Maverick die hier door roeien en ramen gaat om de vrije wil er in te rammen heb ik ook kritisch aan de tand gevoeld.

En als jij dan evenzo met een in mijn ogen ondeugdelijk onvrije wilsargument aan komt zetten dan reageer ik daar inhoudelijk met kritiek op. Maar jij meent dan plotsklaps 'patronen te kunnen ontwaren die er op wijzen dat ik een vooringenomen standpunt' zou hebben. Olala, kennelijk omdat ik het niet eens ben met jouw argumentatie.

Wat is dat voor kolder? Wie is er hier nou vooringenomen?
Verdedig de onvrije wil maar, jij hebt in ieder geval geen keus.

Misschien kan ik net als Siger ook maar beter een boek gaan lezen.
Maverick
Banned

Bericht door Maverick »

Een gepolariseerd debat op koele wijze voeren is een kunst op zich :idea:

Het staat echter 1-0 voor vrije wil.

Er is geen enkel deugdelijk argument dat hier niet onderuitgetrokken is tegen vrije wil.

Vanuit de simpele menselijke waarneming dat we zelf besluiten wat we doen kunnen we zeggen: dat is een valide argument pro vrije wil.

Na iets van 2600 jaar debat ( !!!!! ) hebben we op het punt vrije wil met zijn allen niets bijgeleerd.

Ik vind de vrije wil de meest uitdagende vraag in de filosofie.

Wat je ziet, is dat mensen tegen andere grondvragen oplopen

- Is het heelal mathematisch? Zo niet - wat dan wel?
- Bestaat God?
- Bestaat ware kennis?

Op die laatste vraag kan ik zeggen dat we bijna niets met zekerheid weten. We leven in een wereld van overtuigingen, en in het beste geval aanname's. Die overtuigingen kunnen botsen en bij goed debat moeten mensen steeds meer aanname's loslaten.

Maar de vrije wil is een aanname, die eigenlijk afgeleid kan worden van niets meer dan mnselijke waarneming en overtuigingen die er niets mee te maken hebben. De enige kennis die we in deze hebben is de menselijke waarneming. Dat die niet onfeilbaar is kan ik helaas niet ontkennen. Maar onfeilbare waarneming bestaat niet, als het verder gaat dan de waarnemingen van zaken als "er bestaat iets" en "er bestaat bewustzijn van iets" en "er bestaat bewustzijn van dat bewustzijn".

De rest is "debatable". "Debate" word vroeg of laat altijd "battle". :?

Ik stop eventjes een paar dagen met dit debat.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Locutus schreef:
siger schreef:...metafysica, aliens, chaos, quarks, mysteries etc....
Mmmm, volgens mij heb ik deze begrippen nog niet in de mond genomen...
.
Locutus, dat slaagt waarschijnlijk op mij, niks van aantrekken, doe gerust je ding, ik volg intussen met interesse mee. :)

off topic:

Siger, ga je te pas en te onpas jouw afgunst voor mij of mijn interesses in eender welk topic op eender welk ander forumlid afreageren? Je mag me dan ook eens vertellen waar ik dit topic vervuild heb? Ik zit niet zo in elkaar dat ik op elk topic dat niet mijn 100% interesse en 100%goedkeuring heeft ga reageren gewoon om het af te breken. Ik heb in dit topic dan ook bij mijn weten nergens beginnen lullen over voorgaande dingen, hoogstens eens complexiteit aangehaald. (ik weet het zelfs niet zeker want ik zie hier in de sroll balk onder het post vak geen posts staan van me)

einde off topic.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Maverick,
Ietsje meer van Vermeersch lezen voor je hem beticht van allerlei waarmee je hem dan in je overmoedsfantasie denkt te hebben gefileerd.
In dit geval Vermeersch over naturalisme:
http://www.etiennevermeersch.be/artikel ... erialisme/
Praktisch samengevat: het is zinloos om naar het bovennatuurlijke om te zien, want dat heeft nog nooit een bijdrage geleverd aan welke verklaring ook.

Siger,
Je hebt kennelijk last van je heilige huisje over "verantwoordelijke mensen" waar je wel in woont maar niet omheen wil lopen.
Dat we mensen verantwoordelijk stellen is prima verenigbaar met het determinisme; want het is een noodzaak voor sociale samenlevingen in het algemeen.
Daarna kan je gaan analyseren hoe zo een effect is geïmplementeerd in de individuen van zo een sociaal levend gezelschap. Een minimale mate van dresseerbaarheid door opvoeding, ontvankelijke leeftijden voor copieergedrag etc. is daarbij onmisbaar.

Locutus,
Bijna onvermijdelijk komen we op eenzelfde uitkomst en misschien nog wel op een idee voor een paar ontwerpen voor sleutel-proefnemingen. Want ik schaal de hele zaak toch wel in bij het hebben van rangschikbare hypotheses en daarbij behorende proeven, zoals Ali al eens uitdaagde.

Anderen,
De discussie over de vrije wil is een schone zaak en brengt de mensen steeds weer kakelvers vermaak.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Ali schreef: Mis. Als je je alsnog inleest dan zul je vast kunnen stellen dat ik Siger voor de voeten heb gegooid de onvrijheid van de wil te verwerpen omdat dat, ik citeer mijzelf:'niet in jouw (Siger's) ideologische kraam van pas komt'.

Maverick die hier door roeien en ramen gaat om de vrije wil er in te rammen heb ik ook kritisch aan de tand gevoeld.

En als jij dan evenzo met een in mijn ogen ondeugdelijk onvrije wilsargument aan komt zetten dan reageer ik daar inhoudelijk met kritiek op. Maar jij meent dan plotsklaps 'patronen te kunnen ontwaren die er op wijzen dat ik een vooringenomen standpunt' zou hebben. Olala, kennelijk omdat ik het niet eens ben met jouw argumentatie.
Best jij denkt een ondeugdelijk onvrije wilsargument bij mij te zien.

Is het daarbij onmogelijk dat jouw kritiek ondeugdelijk was, doordat hij impliciet uitgaat van vrije wil, ook al heb je dat zelf misschien niet door? Want dat is in essentie wat ik argumenteer maar waar jij niet op wil of kan ingaan. Jij zit hier maar hoog van de toren te blazen over hoe onbevoordeeld je bent, waarbij ik zonder problemen wil aannemen dat je daar inderdaad heel hard je best voor doet maar het maakt je niet automatisch immuun voor drogargumenten die impliciet van één specifieke mogelijkheid uitgaan.

Dus als je mijn kritiek op jouw argumentatie wil weerleggen, doe dat dan door rechtstreek mijn kritiek aan te pakken en niet door je reputatie van onbevooroordeelde uit te spelen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Gesloten