Holistische geneeskunde?
Moderator: Moderators
-
somniferum
- Geregelde verschijning
Re: Holistische geneeskunde?
Weldenkend is dus binnen gebruikelijke(?) ethische normen? Lekker vaag.
Waarom is een voet amputeren anders dan het weghalen van een stukje neus? Of het implanteren van borsten?
Waarom is een voet amputeren anders dan het weghalen van een stukje neus? Of het implanteren van borsten?
Er zijn vast artsen die niet doen wat je er van verwacht. Als je je gedupeerd voelt door een arts zijn er klachtenprocedures etc. Dit houdt echter niet in dat je bij gezondheidsproblemen de arts overslaat en naar een homeo... of de tovenares om de hoek gaat? Ik niet in ieder geval.
Ik vraag me af hoe mensen er toe komen om gezonde ledematen te laten amputeren.
Groet,
Kiks
Groet,
Kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
-
somniferum
- Geregelde verschijning
Tja....waarom willen mensen borsten,billen, lippen etc....? Wat is het verschil (chirurgisch) tussen erbij en eraf?kiks schreef:Er zijn vast artsen die niet doen wat je er van verwacht. Als je je gedupeerd voelt door een arts zijn er klachtenprocedures etc. Dit houdt echter niet in dat je bij gezondheidsproblemen de arts overslaat en naar een homeo... of de tovenares om de hoek gaat? Ik niet in ieder geval.
Groet,
Kiks
Ben het wel met je eens dat een reguliere arts als het goed is je in ieder geval kan doorverwijzen.
En gelukkig zijn er ook veel artsen die hun vak heel serieus nemen!
Het verschil is dat je met een nieuwe neus of borsten niet gehandicapt raakt en bij het amputeren van je voet wel. Lijkt mij geen onbelangrijk verschil.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Volgens mij wordt er afgedwaald vaan het onderwerp namelijk holistische geneeskunde
Dus hierover
Dus hierover
(skepdic)De term holistische geneeskunde verwijst naar alternatieve gezondheidstoepassingen die beweren "de volledige persoon" te behandelen. Volgens holistische beoefenaars is een persoon niet louter een lichaam met fysische onderdelen en systemen, maar tevens een spiritueel wezen. De geest en de emoties zouden in verbinding staan met deze geest en ook met het lichaam. Holistische beoefenaars zijn waarlijk alternatief in die zin dat ze vaak chirurgie of medicijnen als behandeling afwijzen, maar wel tuk zijn op meditatie, gebeden, kruiden, vitaminen, mineralen en exotische diëten als behandeling voor een waaier aan kwalen
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Voor mij een bevestiging dat het boerenbedrog is. Maar ja het staat natuurlijk eenieder vrij om te geloven wat hij wil, en ook zich te laten behandelen door wie men wil.
Ik ben benieuwd naar de aanpak van de Mex. griep op holistisch geneeskundige leest.
Groet,
kiks
Ik ben benieuwd naar de aanpak van de Mex. griep op holistisch geneeskundige leest.
Groet,
kiks
Dat iedereen mag geloven wat hij wil en zich laten behandelen door wie hij wil ben ik het helemaal mee eens. Het zou alleen niet zo moeten zijn dat iedereen een ander maar wijs mag maken wat hij wil, en dat is mijn bezwaar tegen dit soort kwakgeneeskunde.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Ben het helemaal met Kitty eens. Maar het staat ook ieder vrij om zich wat wijs te laten maken. En dat laatste gebeurt volgens mij maar al te vaak, en meestal overkomt het de mensen die iets minder weerbaar zijn.
Mensen worden door de overheid tegen van alles en nog wat beschermd, colportagewet, misleidende verkooppraatjes, een arts die zijn werk niet goed doet etc. We hebben tv-programma's die de eenling die gedupeerd wordt of slachtoffer is (die daarna meestal niet een eenling blijkt te zijn) ondersteunen en allerlei vormen van misleiding en oplichting aan de kaak stellen (kassa, opgelicht e.d.).
Ik begrijp niet waarom de overheid geen duidelijker scheidslijn aanbrengt tussen de reguliere geneeskunde en de alternatieve. Iedereen mag zich geneeskundige noemen. Dat maakt het voor de argeloze en de dolende niet duidelijker.
In dit land is veel gereguleerd. Wil je een dakkappelletje bouwen dan stuit je op een muur van (wettelijke) regels. Wil je een nieuw elektrisch leidinkje in je huis, dan mag je dat niet zelf doen. Je moet gediplomeerd elektriciën zijn. Duidelijk. Stel je verbindt de verkeerde draadjes met elkaar. Gevaarlijk. Maar waar het je gezondheid betreft, geen regels, met uitzondering van een aantal handelingen, als opereren, injecties toedienen e.d.
Ik ben van mening dat mensen zoveel mogelijk vrijheid moeten hebben in denken, handelen, maar ik denk ook dat deze vrijheid gebonden is aan regels.
Wat mij betreft moeten er m.b.t. "geneeskunde" duidelijker regels komen. De huidige volstaan niet.
Voorlopig blijft het kwakkelen.
Groet,
kiks
Mensen worden door de overheid tegen van alles en nog wat beschermd, colportagewet, misleidende verkooppraatjes, een arts die zijn werk niet goed doet etc. We hebben tv-programma's die de eenling die gedupeerd wordt of slachtoffer is (die daarna meestal niet een eenling blijkt te zijn) ondersteunen en allerlei vormen van misleiding en oplichting aan de kaak stellen (kassa, opgelicht e.d.).
Ik begrijp niet waarom de overheid geen duidelijker scheidslijn aanbrengt tussen de reguliere geneeskunde en de alternatieve. Iedereen mag zich geneeskundige noemen. Dat maakt het voor de argeloze en de dolende niet duidelijker.
In dit land is veel gereguleerd. Wil je een dakkappelletje bouwen dan stuit je op een muur van (wettelijke) regels. Wil je een nieuw elektrisch leidinkje in je huis, dan mag je dat niet zelf doen. Je moet gediplomeerd elektriciën zijn. Duidelijk. Stel je verbindt de verkeerde draadjes met elkaar. Gevaarlijk. Maar waar het je gezondheid betreft, geen regels, met uitzondering van een aantal handelingen, als opereren, injecties toedienen e.d.
Ik ben van mening dat mensen zoveel mogelijk vrijheid moeten hebben in denken, handelen, maar ik denk ook dat deze vrijheid gebonden is aan regels.
Wat mij betreft moeten er m.b.t. "geneeskunde" duidelijker regels komen. De huidige volstaan niet.
Voorlopig blijft het kwakkelen.
Groet,
kiks
-
somniferum
- Geregelde verschijning
Juist daarom is het belangrijk te weten wat je als "gezond" ziet.
En dus ook als ongezond/gehandicapt.
Waarom wel iemands piemel (mogen) verwijderen en niet iemands voet?
De beschrijving van holistische geneeskunde zoals hierboven vind ik erg eenzijdig.
Bijna even eenzijdig als reguliere geneeskunde als enige norm te nemen. En wat is dan reguliere geneeskunde? Wat door zorgverzekeraars verzekerd (erkend) wordt?
De beschrijving van holistische geneeskunde zoals hierboven vind ik erg eenzijdig.
Bijna even eenzijdig als reguliere geneeskunde als enige norm te nemen. En wat is dan reguliere geneeskunde? Wat door zorgverzekeraars verzekerd (erkend) wordt?
Somniferum. Kun je aangeven op welke post je reageert? Je vraag over al dan niet amputeren van piemel of voet begrijp ik niet. Verklaar je nader. Ik zie in ieder geval geen verband met het onderwerp "Holistische geneeskunde".
Groet,
kiks
Groet,
kiks
-
somniferum
- Geregelde verschijning
Ik reageerde op vanalles tegelijk inderdaad.kiks schreef:Somniferum. Kun je aangeven op welke post je reageert? Je vraag over al dan niet amputeren van piemel of voet begrijp ik niet. Verklaar je nader. Ik zie in ieder geval geen verband met het onderwerp "Holistische geneeskunde".
Groet,
kiks
Ik bedoel dat het medisch/ethisch/moreel/? wel uit te leggen moet zijn.
En dat het daarvoor uitmaakt wat je als gezond (en dus ongezond) ziet.
Dit was zeker ook geen onzinnige vraag? Afgezien van het off topic zijn ervan.somniferum schreef:Juist daarom is het belangrijk te weten wat je als "gezond" ziet.
-
somniferum
- Geregelde verschijning
Nee.Kitty schreef:Dit was zeker ook geen onzinnige vraag? Afgezien van het off topic zijn ervan.somniferum schreef:Juist daarom is het belangrijk te weten wat je als "gezond" ziet.
Als je het over geneeskunde hebt moet je toch weten wilt genezen?
-
somniferum
- Geregelde verschijning
weten wat(!) je wilt genezen.somniferum schreef:Nee.Kitty schreef:Dit was zeker ook geen onzinnige vraag? Afgezien van het off topic zijn ervan.somniferum schreef:Juist daarom is het belangrijk te weten wat je als "gezond" ziet.
Als je het over geneeskunde hebt moet je toch weten wilt genezen?
Hallo Kiks, welkom op deze plek. Ik ben het met je eens, alhoewel; hoe kijk je tegen een psycholoog aan, die iemand behandelt vanwege psychische klachten.kiks schreef:Hallo allemaal. ik ben net nieuw in dit forum. Vandaar een wat late reactie.
Ik werd getriggerd door het kopje "holistische geneeskunde". Volgens mij is het uitoefenen van de geneeskunde voorbehouden aan mensen die opgeleid zijn tot arts. Anderen die zich ook bezig menen te moeten houden met dit vak zijn in mijn optiek per definitie kwakzalvers.
Valt dit binnen of buiten de geneeskunde.
Groeten,
Piet.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!