The Prophet schreef:X: Deepak Chopra is helemaal fout.
Y: Deepak Chopra doet een positieve uitspraak.
Jouw reactie is dan stelling Q: heftig reageren als iemand uitspraak Y als sig gebruikt.
Cognitieve dissonantie, dus.
Middelen om dissonantie te verminderen:
1. Erkennen dat Chopra ook wel eens iets positiefs zegt en dus niet 100% fout is.
2. De gebruiker van de sig aanpakken en hopen dat die daarop de sig laat vallen.
Nogmaals! Ik heb nooit beweerd dat Chopra's uitspraken geen wijsheden kan bevatten of positief kan zijn. Dus mij hier op aanvallen is een stroman argument.
Ik zeg het volgende, en heb ook altijd en consequent het volgende gezegd. En ik sta ook volledig achter de volgende uitspraken:
- Deepak Chopra is een aantoonbare charlatan/bedrieger/oplichter.
- Dit soort personen moet je nooit refereren. Refereren is namelijk een eer. Deepak Chopra verdient geen eer.
- Wat Deepak Chopra zegt in een referentie is volkomen irrelevant. Het is het feit dat hij gerefereerd wordt wat relevant is.
- En als je Deepak Chopra toch refereert dan moet je dat doen in de juiste context. Namelijk met de vermelding van het feit dat Deepak Chopra een aantoonbare charlatan/bedrieger/oplichter is.
- Ook Deepak Chopra kan wijze one-liners produceren.
Lees alles nog maar eens terug dan zie je dat dit de juiste weergave is.
Er is dus helemaal geen sprake van cognitieve dissonantie bij mijn uitspraken.
De meest rigide en extreme uitspraak die ik gedaan heb, en die ik volmondig toegeef, en waar ik volledig achter sta, is, en ik citeer mezelf:
En ik blijf erbij dat je dit soort bloedzuigers (Chopra) nooit moet vereren met een referentie ongeacht welke uitspraak de persoon in kwestie ook doet. Dit heeft niets, maar dan ook niets, met 'cognitief dissonant' te maken. Het heeft wel en alles te maken met een principiële stellingsname. Als je beweert dat ik hierin volkomen onbuigzaam ben dan heb je daarin groot gelijk.
Ik wil, voor de goede orde, nog wel even mijn volgende fout corrigeren. Ik antwoordde, en ik citeer:
(zie:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 73#p182273)
...Dit sloeg namelijk op de opmerking dat Pangea mij verwijtte dat ik geen enkele goede daad van Chopra als positief kan beschouwen....
Dit moet zijn:
...Dit sloeg namelijk op de opmerking dat axxyanus mij verwijtte dat ik geen enkele goede daad van Chopra als positief kan beschouwen....
De voorgaande gecorriceerde reactie was naar aanleiding van:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 48#p182248
Deze correctie, van een oprechte en menselijke fout, is om te voorkomen dat ik zelf beschuldigd ga worden van het doen van valse beschuldigingen.
MvG, Wim Ahlers.