Digit schreef:Laat ons a. u. b. niet naïef zijn !
Dit is uiteraard waar het de hele tijd om draait.
Laat ik het nog eens illustreren door op die engelenverhalen verder te gaan.
1. Het verhaal van deze engelverschijning is
geen ooggetuigeverslag. Daarvoor zou men een verhaal van één van de twee Maria's moeten hebben die volgens Marcus deze gebeurtenis ervoeren. Bijgevolg kan het onmogelijk worden beschouwd als betrouwbaar. Deze conclusie wordt meteen bevestigd wanneer we in Lucas opeens lezen dat er '
twee mannen in stralende gewaden' aan de vrouwen verschenen. Het aantal vrouwen heeft Lucas vergroot met 'nog enkele andere vrouwen'. Verhalen gebaseerd op echte ooggetuigeverslagen zouden nooit op zulke hoofdpunten -één of twee engelen, twee of meer vrouwen als ooggetuigen- van elkaar verschillen. Hetzelfde geldt voor het verslag van Matteus. Hij verzint er als enige een romeinse wacht bij en laat één engel met een hoop fanfare uit de hemel neerdalen. Dit verslag lijkt in de verste verten niet op het oorspronkelijke verslag van Marcus (dat Matteus vóór hem had liggen) en is dus een verzonnen verhaal.
Johannes vertelt dat enkel Maria van Magdala naar het graf kwam kijken. Ze zag volgens hem dat de steen was weggerold en ging niet eens naar binnen, oftewel had geen ontmoeting met een engel, maar vluchtte meteen en vertelde het aan de dicipelen, in volledige tegenstrijd met Marcus, die zei dat de vrouwen wegvluchtten en tegen niemand iets zeiden! Daarna kwam Maria weer terug met twee apostelen, en toen die weer bij het graf weggingen bleef zij nog achter en ontmoette tóen opeens twee engelen, die een hele andere tekst uitspreken dan de engelen in de andere evangeliën. Ze vragen haar: 'Waarom huil je' (de domkoppen hadden geen flauw idee.

)...
Alles bij elkaar dus verslagen die enkel de allernaiefste mens serieus kan nemen, aangezien ze in vrijwel alles met elkaar in strijd zijn.
2. Maar iemand zou nog kunnen opperen dat er toch wel een paar engelverschijningen serieus te nemen zouden kunnen zijn. Wel, ga dan eens kijken waar engelen nog meer verschijnen. We krijgen er één te pakken in Gethsemane. Jezus bidt in doodsangst en opeens "uit de hemel verscheen hem een engel om hem kracht te geven", vertelt Lucas ons. Maar wacht eens even, Marcus en Matteus vertelt ons daar helemaal niets over. Het is dus slechts een volgende fabel over een engel die een evangelieschrijver ons op de mouw speldt, want zo'n gebeurtenis laat je natuurlijk niet weg te vermelden indien het echt gebeurd was. Kunnen we daar helemaal zeker van zijn? Ja, want in alle verhalen over Getsemane wordt verteld dat Jezus zich afzonderde van de rest, en dat al zijn discipelen doodvermoeid in slaap vielen. Er waren dus helemaal geen ooggetuigen.
3. Een volgende engelverschijning staat in Lucas 1: de engel Gabriël verschijnt aan Maria en kondigt haar de geboorte van een maagdelijk ontvangen baby aan. Maar hoe weet Lucas dat? Marcus weet er niets van, Matteus weet er niets van, Johannes weet er niets van. Voor een betrouwbaar verslag zou er dus een ooggetuigeverslag van Maria voor moeten gegeven worden en die is er duidelijk niet.
4. Weer een engelverschijning, ditmaal in Matteus. Deze pientere evangelieschrijver stuit op het probleem dat hij uit moet leggen hoe Jozef reageerde op zo'n sterk verhaal van Maria dat ze zwanger is geworden van de heilige geest. Welke oen gelooft nou zo'n verhaal! Geen nood, daar is weer een mooi klusje voor een engel! Als een engel het vertelt aan Jozef dan gelooft hij het wel. Dús verzint hij een engelverschijning aan Jozef. Marcus weet van de hele geboorte van Jezus niets, Johannes is er ook al niet in geïnteresseerd, want voor hem wordt Jezus eigenlijk helemaal niet geboren, maar heeft hij al bestaan van alle eeuwigheid af, en Lucas weet er niets over te vertellen omdat hij niet dacht aan het probleem van Matteus.
5. Maar als schadevergoeding heeft Lucas weer een volgende engelverschijning aan Zacharia, de vader van Johannes de Doper. Johannes de Doper moest in ere gehouden worden en dús was hij duidelijk ook een aankondiging van Gabriël waard. Alweer gebeurt deze engelverschijning aan één persoon. Eén ooggetuige. En zelfs van deze ene ooggetuige hebben we geen getuigenis, maar krijgen we enkel een verhaal van horen zeggen. En weer een verhaal waar Marcus, Matteus en Johannes geen weet van hebben.
Een volgende engelverschijning is aan de herders in het veld. Lucas is dol op engelen en verzint er even later nog een heel hemels leger van engelen bij die in koor zingen of slagzinnen uitspreken. Me dunkt als het echt gebeurd was zouden we dit verhaal ook in andere evangeliën moeten terugvinden, want een heel leger hemelse engelen sla je toch niet zomaar over! Maar niets ervan. Geen van de andere schrijvers vindt een heel leger engelen de moeite waard om over te reppen.
Ga eens wat verder kijken in de bijbel:
6. Een engel verschijnt aan Hagar in de woestijn. Genesis 16. Alweer een verschijning aan slechts één persoon. In Genesis 21 is alweer de volgende engelverschijning aan Hagar, ditmaal nog ongeloofwaardiger: "...en een engel van God riep Hagar vanuit de hemel toe..." Haha, vanuit de hemel!
7. In Genesis 22 roept een engel alweer vanuit de hemel: "Abraham, Abraham!" Abraham kijkt op en ja hoor, hij ziet de engel blijkbaar zitten op een wolk ofzo, of wie weet in de deuropening van de hemel...en antwoordt: "Ik luister!"...
8. In Genesis 24 stuurt Abraham er een knecht op uit om uit de familie van Abraham een geschikte vrouw voor z'n zoon op te halen. De knecht sputtert tegen: "Misschien wil die vrouw niet met me meegaan". "O, geen probleem", zegt Abraham "Jahweh die altijd voor mij gezorgd heeft zal een engel met je meesturen"! Een engel erbij en huplakee, het lukt altijd.
9. In Genesis 31 heeft Jacob een engelverschijning in een droom. Da's gemakkelijk natuurlijk. Net zoveel bewijsmateriaal als voor eenhoorns...
10. In Exodus 3 krijgt Mozes een engelverschijning. Het verhaal van de brandende braambos. Alweer een verschijning aan één persoon.
11. Numeri 22 is een prachtverhaal. Daar heeft een ezel een engelverschijning! Een hele grimmige engel, namelijk één met een getrokken zwaard in z'n handen. De eigenaar van de ezel is een echte ezel en ziet helemaal niets.
Nou ja, engelen worden 230 maal genoemd in de bijbel. Ik heb geen zin meer om de verhalen door te ploegen. Wat mij betreft 230 maal onzinverhalen. Sommigen zijn wel leuk, af en toe mogen we zelfs gesprekken aan de koffietafel in de hemel volgen: "De engel van Jahweh zei tegen Satan
(kijkt met gefronste wenkbrouwen en zegt op norse toon) : ‘Jahweh zal je het zwijgen opleggen".
Thomas Paine schreef nog dit over verslagen van engelverschijningen:
Thomas Paine schreef:Het is een contradictio in terminis om dat wat ons uit tweede hand is overgeleverd een openbaring te noemen, of het ons nu verteld wordt of dat we erover lezen. En hoewel de ontvanger van de openbaring zich genoodzaakt moge zien het te geloven, kan het op geen enkele manier mij verplichten er op dezelfde manier in te geloven. Want het was geen openbaring aan mij, ik heb slechts zijn woord dat het aan hem geopenbaard werd...Wanneer men mij vertelt dat de Koran in de hemel geschreven werd en aan Mohammed gegeven werd via een engel, komt het neer op vanhorenzeggen en overleveringen uit tweede hand. Ik heb de engel niet gezien en hoef er dus geen geloof aan te schenken.
Wanneer mij ook nog verteld wordt dat een vrouw genaamd Maria zwanger werd zonder met een man geweest te zijn, en dat haar man via een engel te weten kwam dat dit echt zo was, heb ik het recht zoiets niet te geloven. Geloof hieraan te schenken vereist een veel sterker bewijs dan slechts hun woord ervoor. Maar we zijn zelfs niet in het bezit hiervan, want noch Maria, noch Jozef heeft ook maar iets zelf opgeschreven. Het wordt ons slechts verteld dat zij dit zeiden –het is dus vanhorenzeggen op vanhorenzeggen, en ik verkies het om aan dit bewijsmateriaal geen waarde te hechten.