Moslims, Joden en Nobelprijzen.....
Moderator: Moderators
Moslims, Joden en Nobelprijzen.....
Moslims vormen een aanzienlijk deel van de wereldpopulatie (de consensus is ruwweg 1/5) maar hebben in totaal slechts 7 van de 500+ nobelprijzen gewonnen. Volgens het filmpje dus. Ik heb betere bronnen gezien dan dit filmpje, maar kon ze niet reproduceren dus hiermee zullen jullie het moeten doen. Overigens kwamen de andere bronnen ook op een dergelijke verhouding uit. Maar goed, leuk als ammunitie tegen de volgende religieus gehandicapte die aan komt zetten met wetenschap in de koran
http://www.youtube.com/watch?v=-dkUrZ9vzI8
Verder is ook een ander en eigenlijk veel interessanter gegeven te zien. De joden die met een paar honderdsten van een procent aan bevolkingsaandeel maar liefst 129 nobelprijzen hebben binnengehaald. De islam veroorzaakt mi een levenshouding die menselijke creativiteit goeddeels en erg effectief uitschakeld en voor mij is het geen verrassing dat moslims gemiddeld significant minder vaak Nobelmateriaal zijn . De idiote aantallen bij de joden vind ik lastiger te verklaren. Ik kom hooguit tot de redenering dat a) joden door vervolgingen ironisch genoeg meer baat hadden bij natuurlijke selectie dan de rest b) joden op eoa manier sneller geneigt zijn om wetenschap te bedrijven. Waarom is me vrij duister.
Nu ja, genoeg voor een topic lijkt me.
Verder is ook een ander en eigenlijk veel interessanter gegeven te zien. De joden die met een paar honderdsten van een procent aan bevolkingsaandeel maar liefst 129 nobelprijzen hebben binnengehaald. De islam veroorzaakt mi een levenshouding die menselijke creativiteit goeddeels en erg effectief uitschakeld en voor mij is het geen verrassing dat moslims gemiddeld significant minder vaak Nobelmateriaal zijn . De idiote aantallen bij de joden vind ik lastiger te verklaren. Ik kom hooguit tot de redenering dat a) joden door vervolgingen ironisch genoeg meer baat hadden bij natuurlijke selectie dan de rest b) joden op eoa manier sneller geneigt zijn om wetenschap te bedrijven. Waarom is me vrij duister.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Re: Moslims, Joden en Nobelprijzen.....
Je zou hier kunnen kijken;
http://en.wikipedia.org/wiki/Ashkenazi_intelligence
http://en.wikipedia.org/wiki/Ashkenazi_intelligence
Ik zal me er zelf ook eens in verdiepen.Ashkenazi intelligence is the conjecture that the higher general intelligence measured in IQ tests of Ashkenazi Jews results from natural selection to extended historical persecution in Europe. Anthropologists Cochran, Hardy and Harpending from the University of Utah advanced the conjecture in a 2006 paper.[1] Brian Fergueson of Rutgers University published an on-line critique of the paper in 2007
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Leuk topic Marinus!
Ik doe af en toe eens mee op islamitische fora. Op de vraag welk islamitisch land zich kan meten met een westers land of met Israel heb ik nooit een bevredigend antwoord gekregen. En met meten bedoel ik wat onderwijs, wetenschap, sociale voorzieningen, uitvindingen en inderdaad Nobelprijzen betreft. Wist je trouwens dat heel veel internet technologie uit Israel komt of daar ontwikkeld en/of doorontwikkeld is?
Ik doe af en toe eens mee op islamitische fora. Op de vraag welk islamitisch land zich kan meten met een westers land of met Israel heb ik nooit een bevredigend antwoord gekregen. En met meten bedoel ik wat onderwijs, wetenschap, sociale voorzieningen, uitvindingen en inderdaad Nobelprijzen betreft. Wist je trouwens dat heel veel internet technologie uit Israel komt of daar ontwikkeld en/of doorontwikkeld is?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
-
siger
Geen van beide.Marinus schreef:De idiote aantallen bij de joden vind ik lastiger te verklaren. Ik kom hooguit tot de redenering dat a) joden door vervolgingen ironisch genoeg meer baat hadden bij natuurlijke selectie dan de rest b) joden op eoa manier sneller geneigt zijn om wetenschap te bedrijven. Waarom is me vrij duister.
In het (voor velen griezelige) topic over pacifisme heb ik de voordelen van het opheffen van grenzen verdedigd. Stel nu dat die Joden die hun talenten ontwikkeld hebben net door de diaspora steeds grenzen overschreden hebben. Ze zijn misschien het schoolvoorbeeld van ruimheid van geest aangevuurd door confrontaties, van het onvermoeid zoeken naar een plek voor ontplooiing, van de openheid voor vreemde ideeën, en vooral van leven alsof er geen andere grenzen bestaan dan de grenzen van je eigen talenten.
Ze zijn trouwens niet enkel sterk in Nobelprijzen, kijk ook het lijstje begaafde kunstenaars en musici maar eens na.
Begrijp me niet verkeerd, ik idealiseer niets of niemand, ik ben geen nationalist. Als een goed cultureel materialist verdedig ik enkel hoe omstandigheden op een dikwijls onvoorspelbare wijze invloed op mensen hebben.
Laatst gewijzigd door siger op 14 aug 2009 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
appelfflap
- Banned
Hoeveel nobelprijzen werden er door christenen en/of atheisten binnengehaald?Marinus schreef: Verder is ook een ander en eigenlijk veel interessanter gegeven te zien. De joden die met een paar honderdsten van een procent aan bevolkingsaandeel maar liefst 129 nobelprijzen hebben binnengehaald..
er zijn tenslotte 180 tot 190 staten en maar 3 of 4 grote godsdiensten.
In een democratie is het makkelijker om je theorieën openbaar te maken dan in landen die streng onder controle staan van een regime. In vele moslimlanden worden baantjes aan universiteiten weggegeven aan vrienden en niet aan mensen die er voor in aanmerking zouden komen. Zonen van hoge legerofficieren studeren bijvoorbeeld altijd af met hogere cijfers dan het genie van de klas die uit een arbeidersgezin komt. Daarnaast is de helft van de moslims in het MO analfabeet. Wetenschap is ondergeschikt aan het systeem; je komt het verst door vrienden te zijn met hooggeplaatste leiders en ja en amen te zeggen, niet door hard te studeren.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Marinus schreef:Moslims vormen een aanzienlijk deel van de wereldpopulatie (de consensus is ruwweg 1/5) maar hebben in totaal slechts 7 van de 500+ nobelprijzen gewonnen. Volgens het filmpje dus. Ik heb betere bronnen gezien dan dit filmpje, maar kon ze niet reproduceren dus hiermee zullen jullie het moeten doen. Overigens kwamen de andere bronnen ook op een dergelijke verhouding uit. Maar goed, leuk als ammunitie tegen de volgende religieus gehandicapte die aan komt zetten met wetenschap in de koran
http://www.jewishaz.com/jewishnews/050218/loud.shtml
Een kenner van dit vraagstuk. Hij heeft het over principes die in Joodse gemeenschappen gemeengoed zijn. Misschien zit hier een kern van waarheid in. Naast natuurlijk hard werken en netwerken.Rather than shy away from these facts, as many Jews and non-Jews do out of a fear of reinforcing stereotypes, Silbiger embraces them. Yes, he says at the outset, Jews in the United States are disproportionately successful in a variety of fields ranging from business to science to the arts. But he argues that the reasons for that success are rooted in fundamental Jewish principles that can be adopted by anyone, of any ethnicity.
Silbiger identifies seven "keys" to Jewish success. They are:
Understand that real wealth is portable; it's knowledge
Take care of your own and they will take care of you
Successful people are professionals and entrepreneurs
Develop your verbal confidence, a.k.a. chutzpah
Be selectively extravagant but prudently frugal
Take pride in individuality; encourage creativity
Be psychologically driven to prove something.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Ik heb me ook vaak afgevraagd waarom joden in alle opzichten zo talentvol zijn gebleken. Je idee van open grenzen overtuigt mij niet geheel. Die open grenzen en confrontaties golden immers ook van oudsher voor de zigeuners. Met hun unieke gypsyswing zat het overigens wel snor.siger schreef: Stel nu dat die Joden die hun talenten ontwikkeld hebben net door de diaspora steeds grenzen overschreden hebben. Ze zijn misschien het schoolvoorbeeld van ruimheid van geest aangevuurd door confrontaties, van het onvermoeid zoeken naar een plek voor ontplooiing, van de openheid voor vreemde ideeën, en vooral van leven alsof er geen andere grenzen bestaan dan de grenzen van je eigen talenten.
-
siger
Ik denk dat zigeuners ondanks alles meer apart gebleven zijn. De zwervende Jood was een Jood die een plaats zoch om in te haken of zelfs in te passen, en toch altijd onderling contacten behielf. Zo wordt uitwisseling en bestuiving mogelijk. Zigeuners waren van oudsher nomaden die hun eigen woningen meesleepten, en de sociale, rituele en culturele dingen veel meer bij zichzelf zochten. Ze overschreden ook grenzen, maar zagen aan de andere zijde zichzelf terug. Zowel Joden als zigeuners zijn slachtoffer geworden van vreemdelingenhaat, maar de Joden hadden gewoon een verleden dat meer geschikt was om dat voldoende te overkomen.
Als dat klopt zullen ook Azkhenazi's en Israeli's minder in de Nobelprijzen gevallen zijn?
Als dat klopt zullen ook Azkhenazi's en Israeli's minder in de Nobelprijzen gevallen zijn?
Dus de jood had al voor de diaspora een eigenschap die 'voordelig' tot expressie kon komen in wetenschap, kunst en de zakenwereld door de confrontatie met grenzen.Terwijl de zigeuner deze eigenschap 'miste'.siger schreef:Ik denk dat zigeuners ondanks alles meer apart gebleven zijn. De zwervende Jood was een Jood die een plaats zoch om in te haken of zelfs in te passen, en toch altijd onderling contacten behielf. Zo wordt uitwisseling en bestuiving mogelijk. Zigeuners waren van oudsher nomaden die hun eigen woningen meesleepten, en de sociale, rituele en culturele dingen veel meer bij zichzelf zochten. Ze overschreden ook grenzen, maar zagen aan de andere zijde niet echt iets anders. Zowel Joden als zigeuners zijn slachtoffer geworden van vreemdelingenhaat, maar de Joden hadden gewoon een verleden dat meer geschikt was om dat voldoende te overkomen.
Je slotvraag kan ik niet plaatsen. Wat klopt?
-
siger
Ja, culturele eigenschappen en geluk, raseigenschappen zijn niet nodig. Vergeten we niet dat opmerkelijk veel joden sukses kenden, maar dat de grote hoop toch mensen bleven als jij en ik.Ali schreef:Dus de jood had al voor de diaspora een eigenschap die 'voordelig' tot expressie kon komen in wetenschap, kunst en de zakenwereld door de confrontatie met grenzen.Terwijl de zigeuner deze eigenschap 'miste'.
Dat meer besloten groepen (Askhenazi's) en minder verspreide groepen (Israeli's) minder culturele bagage kunnen uitwisselen. Beide zouden dan benadeeld zijn op dat punt.Ali schreef:Je slotvraag kan ik niet plaatsen. Wat klopt?
Het blijkt toch meer land gebonden dan afkomst gebonden. De US sleepte de meeste nobelprijzen binnen, kennelijk wonen daar relatief veel joden. Verder zit er een groot verschil tussen voor de oorlog en na de oorlog.
Grappig is wel dat klein landje Nederland in totaal 9 nobelprijzen binnensleepte. Dus ook al meer dan de totale moslimwereld (uitgaande van het eerste artikel in de start van het topic). De Israëlisch ontvingen vooral veel nobelprijzen voor de vrede. Zelfs 4 van de 5 gewonnen nobelprijzen door Israëlisch waren nobelprijzen voor de vrede.
Hier het artikel hoe de nobelprijzen zijn verdeeld qua land, voor de nodige nuance.
http://www.refdag.nl/artikel/5047/VS+ko ... ijzen.html
Grappig is wel dat klein landje Nederland in totaal 9 nobelprijzen binnensleepte. Dus ook al meer dan de totale moslimwereld (uitgaande van het eerste artikel in de start van het topic). De Israëlisch ontvingen vooral veel nobelprijzen voor de vrede. Zelfs 4 van de 5 gewonnen nobelprijzen door Israëlisch waren nobelprijzen voor de vrede.
Hier het artikel hoe de nobelprijzen zijn verdeeld qua land, voor de nodige nuance.
http://www.refdag.nl/artikel/5047/VS+ko ... ijzen.html
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
-
siger
Interessante link.
Om de Nobelprijs voor de vrede te verzekeren lijkt het best eerst een oorlog te beginnen.
Maar geen cijfers over ethnische joden. Officieel bestaan die misschien wel niet.
edit: volgens mij heeft Dick Hillenius ooit een essay geschreven over het verband tussen joodse musici en grensgebieden, maar ik kan het niet meer terugvinden. Spijtig. Was een bijzondere persoonlijkheid en een uitmuntend schrijver. Misschien heb ik zijn ideeën over grenzen wel ooit (op)gepikt.
Om de Nobelprijs voor de vrede te verzekeren lijkt het best eerst een oorlog te beginnen.
Maar geen cijfers over ethnische joden. Officieel bestaan die misschien wel niet.
edit: volgens mij heeft Dick Hillenius ooit een essay geschreven over het verband tussen joodse musici en grensgebieden, maar ik kan het niet meer terugvinden. Spijtig. Was een bijzondere persoonlijkheid en een uitmuntend schrijver. Misschien heb ik zijn ideeën over grenzen wel ooit (op)gepikt.
Voor een flink deel wel mee eens hoor, maar er zijn ook zat culturen aan te wijzen die allerminst democratisch waren, maar toch een hoog niveau haalden. China is volgens mij nooit een democratie geweest, maar tijdens bepaalde perioden wel een bakermat van inventie. En laten we Europa ook niet vergeten. Europese democratien kwamen pas ergens in de tweede helft van een periode die je enkel kunt omschrijven als een van de belangrijkste zo niet de belangrijkste periode van cultureel-wetenschappelijke bloei in de geschiedenis van de mensheid. En bassale mensenrechten zijn iets van de laatste eeuw. Tenzij je bijvoorbeeld de achterstelling van de vrouw (die vergelijkbaar was met de huidige situatie in veel moslimlanden van nu) als een kleinigheidje beschouwd.lanier schreef:In een democratie is het makkelijker om je theorieën openbaar te maken dan in landen die streng onder controle staan van een regime. In vele moslimlanden worden baantjes aan universiteiten weggegeven aan vrienden en niet aan mensen die er voor in aanmerking zouden komen. Zonen van hoge legerofficieren studeren bijvoorbeeld altijd af met hogere cijfers dan het genie van de klas die uit een arbeidersgezin komt. Daarnaast is de helft van de moslims in het MO analfabeet. Wetenschap is ondergeschikt aan het systeem; je komt het verst door vrienden te zijn met hooggeplaatste leiders en ja en amen te zeggen, niet door hard te studeren.
Laatst gewijzigd door Marinus op 15 aug 2009 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"