Frank C schreef:
Reref schreef:Frank C schreef:God bestaat voor mij niet zoals bergen of de natuur bestaan. God valt voor mij niet onder de categorie verschijnselen te brengen die met het woord ‘bestaan’ kunnen worden omschreven.
Dan moet je ook ophouden met het woord
God in de mond te nemen. Je weet immers zelfs niet
in beginsel waar je het over hebt?
Jazeker wél. Juist meer en meer. In de bijbelse verhalen is De NAAM van God onlosmakelijk verbonden met mensen die in beweging komen (Uittocht-Doortocht-Intocht) Dat dynamische wordt ook uitgedrukt door een wolk en een vuurkolom: : De wolk ging voor hen uit". (Exodus 13:21)
Diverse teksten geven blijkt van een God 'in beweging, niet aan plaats gebonden. Zelfs in het begin: 'De aarde was nu woest en ledig en duisternis lag op de vloed. En de geest Gods zweefde over de wateren' (Gen: 1:2) Er bestaat niet iets, er zweeft ietas. Ofwel: God is niet aan een bepaalde plaats gebonden, 'is' niet ergens (K.Hendrikse)
Van Jezus kun je hetzelfde zeggen. Hij wordt onderweg geboren, hoe hij langs steden en dorpen ging en naar jeruzalem trok (Jeru-Sjaloom) En in de evangelïen is is telkens sprake van worden 'uitgezonden'. Beweging alom.
Het begint zeer komisch te worden nu. Je hebt je in een onmogelijke hoek gezet. Je hebt God helemaal naar het voor ons niets verwezen, hem zelfs geen bestaan meer gegund in termen van wat wij met bestaan bedoelen, en denkt gezonde logica nu even te kunnen pareren met verhaaltjes aan te komen over beweging, vuurkolommen, wolken en onderweg geboren worden, die allemaal het menszijn uitbeelden, niet God.
Het zijn inmiddels bizarre redeneringen van je die net meer serieus te nemen zijn. Een vuurkolom of een wolk bestaat, maar je moet die in het licht van je voorgaande uitspraken die je hebt gemaakt naar het rijk van de beeldspraak overhevelen.
En al die andere zaken zoals in beweging zijn, niet aan een bepaalde plaats gebonden zijn en onderweg geboren worden hebben niets met God te maken en niets is zo gewoon voor de mens als die eigenschappen.
Jouw God heb je toch echt als niet bestaand uitgemaakt. En alles wat bestaat over God als verbeelding.
Alles wat je over God nog zegt is dus door jezelf ontmaskerd als kul:
"Niets wat bestaat, kan dat zijn wat we met God hebben bedoeld. Iedere God die bestaat, zou minder dan God zijn. Een bestaande god zou een afgod of een demon zijn."
Nogmaals, jij kunt het onmogelijk, vanwege je eigen argumentering, nog over God hebben.