kerel .. zoek eens een boek over hekserij ...
Niet dat heksen niet in iets geloven dat je de "gene zijde" zou kunnen noemen, maar het is duidelijk totaal anders dan jij denkt.
Moderator: Moderators
is jomanda geen heks dan?Raven schreef:Gene zijne![]()
kerel .. zoek eens een boek over hekserij ...
Niet dat heksen niet in iets geloven dat je de "gene zijde" zou kunnen noemen, maar het is duidelijk totaal anders dan jij denkt.
Hebr 6: Jij hebt me zittendoctorwho schreef:Dit lijkt wel weer op een waarde-oordeel over het woordgebruikMariakat schreef:In dit kader is het woord "bijgeloof" een waardeoordeel, een oordeel dus, slechts geuit door degene, die anders denkt.
Zonder enige bewijslast of argumentatiewaarde.
.. . .
Hebr 6: Jammer genoeg maken veel 'bijgelovigen' gretig misbruik van het woordje geloof, zeer zeker als je zegt: ik geloof dat (de) wetenschap(pelijke methode) de enige methode is om kennis te vergaren. De 'bijgelovige' zal roepen: zie je wel dat jij ook een geloof hebt!collegavanerik schreef:alle geloof is bijgeloof, alles waar je het verder wel over eens bent zijn waarheden als koeien die niets met geloof te maken hebben.
Als je het zo wil stellen, is het vanuit één kant bekeken, inderdaad altijd zo.collegavanerik schreef:alle geloof is bijgeloof, alles waar je het verder wel over eens bent zijn waarheden als koeien die niets met geloof te maken hebben.
Maar ze hoeft het niet zeker te weten. Als ze muziek op heeft staan (en dus de regen niet meer kan horen) en een zonnetje ziet schijnen door de gordijnen, dan kan ze op basis daarvan nooit zeggen dat ze weet dat het is opgehouden met regenen.Fjedka schreef:In dat geval kun je dan ook beter zeggen:Is het ook zo, als ik zeg?:
Het heeft de hele dag geregend.
Ik geloof toch dat de regen nu is opgehouden.
"Ik weet dat de regen nu is opgehouden."
Dat dekt de lading beter en vermijdt verwarring.
Misschien heb je wel gelijk.Fjedka schreef:In dat geval kun je dan ook beter zeggen:Is het ook zo, als ik zeg?:
Het beste is dan denk ik om helemaal het woord weet/geloof weg te laten en te zeggen: "Het is opgehouden met regenen". Iig om 'verwarring' te voorkomen.Mariakat schreef:Misschien heb je wel gelijk.Fjedka schreef:In dat geval kun je dan ook beter zeggen:Is het ook zo, als ik zeg?:
Maar heb jij dat ooit iemand zo horen zeggen?
Het is toch echt ABN, zoals ik het schreef.
Niet voor niets is de Nederlandse taal voor buitenlanders zo moeilijk te leren.
Het zou in dit geval dan ook wijs zijn als ze naar buiten liep om te verifiëren dat haar vermoeden op waarheid berustte, om vervolgens te kunnen concluderen dat het gestopt is met regenen.Maar ze hoeft het niet zeker te weten. Als ze muziek op heeft staan (en dus de regen niet meer kan horen) en een zonnetje ziet schijnen door de gordijnen, dan kan ze op basis daarvan nooit zeggen dat ze weet dat het is opgehouden met regenen.
Blauw is een smeuige struik.Het is toch echt ABN, zoals ik het schreef.
Dit forum is een platform waar iedereen zijn mening kwijt kan. De mening van individuele forumgebruikers, of de wijze waarop men die mening uit, is niet noodzakelijkerwijs die van de initiatiefnemers van dit forum (of vice versa).Mariakat schreef: Beide kom ik tegen op fora als deze.
Ik had er het vaste vertrouwen in dat het opgehouden was met regenen.ge·loof het; o -loven 1 het vertrouwen in de waarheid van iets 2 een vast en innig vertrouwen op God 3 godsdienst
ge·lo·ven geloofde, h geloofd 1 vast vertrouwen in het bestaan van iem of iets: ~ in (of: aan) God 2 voor waar houden op het gezag ve ander 3 menen, denken: ik geloof dat hij ziek is 4 een godsdienst aanhangen || eraan moeten ~aiets onaangenaams moeten ondergaan; b) vernield worden; hij gelooft het wel maakt zich geen zorgen
Je wordt er zo niet duidelijker op, Mariakat (niet dat me dat verbaasd). Bedoel je met een vast vertrouwen dat het niet weer begint te regenen, niet: ik hoop dat het deze keer niet weer begint te regenen, zoals vanmiddag? Een vast vertrouwen, of hoop, of geloof, dat het niet weer begint te regenen, zonder daar enige rationele reden voor te hebben. Daarom gebruik je in dat geval daarom ook niet het woord weten.Ik had er het vaste vertrouwen in dat het opgehouden was met regenen.
Dit in tegenstelling tot eerder op de dag, toen het steeds weer na 10 minuten begon te regenen, als het even droog was.