De profetie van Daniël

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Ik ben bekend met de profetie

Geheel
9
38%
Gedeeltelijk
8
33%
Vaag van gehoord
7
29%

Totaal aantal stemmen: 24

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Destinesia schreef:
Rereformed schreef: Je hebt nooit geleerd om geheel in de schoenen van een andere opvatting te gaan staan oftewel de opinies die je al hebt ten behoeve van het leren verstaan van een ander even op de baan te schuiven, niet mee laten spelen omdat ze enkel storend werken en het onmogelijk voor je maken om een andere argumentering goed te volgen.
Al zou een willekeurige gelovige maar eens kunnen durven zeggen:

"Rationeel heb je gelijk maar geestelijk ...enz.enz." ;-)

Dan ben je welliswaar nóg niet waar je zijn moet in een gelijkwaardige discussie, maar het is een begin.
Het zou in ieder geval héél veel tijd, onzin, en om de hete brei heendraaien schelen.
Dat klopt, en de doorsnee gelovige kan dat ook best wel.
Maar we zijn in gesprek met een Jehovagetuige, het summum van fundamentalistisch denken. Antoon leeft in de gedachtenwereld dat als er ook maar één steekje fout blijkt te zitten aan de bijbel, dan valt de hele bijbel door de mand, is de hele bijbel niet Gods woord meer, kan hij de vuilnisbak in en staat hij met volkomen lege handen in het leven.

Voor dit soort fundamentalisten zijn er maar twee extremen als opties. En het extreem opeens met lege handen en zonder geloof in het leven te staan is voor dit soort mensen dat ooit fundamentalisme heeft aangenomen om ondraaglijke existentiële benauwdheid te ontvluchten, een nachtmerrie. Hij moet zich dus in alle bochten wringen en zich in alle donkere hoeken duwen om zijn bijbel zelfs in de kleinste details overeind te houden. Hij mag enkel toegeven dat hij iets verkeerd zag indien hij een nieuwe manier heeft klaar staan om de bijbel recht te breien.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Dat Antoon nu opgescheept zit met onoverkomelijke problemen is nu heel duidelijk te zien op zijn eigen site. Op de pagina die over Daniël 11 gaat, http://home.hetnet.nl/~dhr.augustinus/menu9995.html , geeft hij een commentaar tot en met vers 19. Dit gedeelte ziet er nu heel anders uit dan toen de discussie begon; hij heeft de pagina inmiddels keurig bijgewerkt en van diverse foute interpretaties ontdaan, zodat het nu exact in overeenkomst is met wat alle uitleggers er van vertellen kunnen.

Vervolgens doet hij net alsof Daniël 11 ophoudt en horen we opeens niet meer over de tekst in Daniël! Alsof Daniël 11:19 het laatste vers was!
Maar zijn commentaar gaat gewoon exact verder volgens de uitleg van alle theologen op Daniël 11:
Antoon op zijn site schreef:HET CONFLICT ZET ZICH VOORT
Als de koning van het zuiden probeerde Ptolemaeus V de provincies te verwervend die hem als Cleopatra’s bruidsschat hadden moeten toevallen, maar gif maakte een eind aan zijn pogingen. Hij werd opgevolgd door Ptolemaeus VI. Hoe verging het Seleucus IV? In geldnood door de zware schatting die Rome had opgelegd, zond hij zijn schatbewaarder Heliodorus eropuit om de rijkdommen te bemachtigen die zich in de tempel van Jeruzalem zouden bevinden. Heliodorus ambieerde de troon en vermoordde Seleucus IV. Koning Eumenes van Pergamum en zijn broer Attalus brachten echter Antiochus IV , de broer van de vermoorde koning, op de troon.

De nieuwe koning van het noorden, Antiochus IV, probeerde zich machtiger te betonen dan God door te trachten Jehovah’s regeling van aanbidding weg te vagen. Jehovah tartend wijdde hij Jeruzalems tempel aan Zeus, of Jupiter. In december 167 v.G.T. werd er een heidens altaar opgericht boven op het grote altaar in het tempelvoorhof waar dagelijks een brandoffer aan Jehovah was gebracht en tien dagen later werd daarop een offer gebracht aan Zeus. Deze ontwijding leidde tot een joodse opstand onder de Makkabeeën. Antiochus IV bevocht hen drie jaar. In 164 v.G.T., op de datum van de ontwijding, droeg Judas de Makkabeeër de tempel weer aan Jehovah op en werd het inwijdingsfeest ingesteld. — Johannes 10:22.
Dus een commentaar op het vervolg van Daniël 11, zoals ik en iedere uitlegger van Daniël dat geeft, zonder op te merken dat het om een commentaar op Daniël 11 gaat! Het is duidelijk dat hij verwijzingen naar Daniël 11 vanaf vers 20 weg moet laten, omdat hij anders moeilijkheden krijgt met de Jehovagetuigen wachthonden. Het is ook duidelijk dat hij in zijn diepste overtuiging mijn uitleg van Daniël 11 niet meer kan ontkennen. Hij kan er alleen niet openlijk voor uitkomen.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Nee zeg! Hij blijkt toch weer slinkser te zijn! Niks ervan dat hij op betere gedachten is gekomen! Hij heeft mijn bovenstaand commentaar blijkbaar gelezen nu opeens het commentaar op Daniël in verschillende pagina's gesplitst! De eerste pagina is een 'deeplink' te vinden in 'deel vijf': Joodse Oorlogen 1. Het geeft een commentaar op Daniël 11 tot en met vers 19, plus een vervolgverhaal wat niet in de bijbel zou staan.

En dan heeft hij een andere pagina,( deel 5, deeplink) Joodse oorlogen 2, die met het idiote jehovagetuigecommentaar vanaf vers 20 verdergaan! http://home.hetnet.nl/~dhr.augustinus/menu9996.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En het linke is nu natuurlijk dat twee afzonderlijke pagina's het voor de argeloze lezer bijzonder moeilijk maken op te merken dat vers 19 besloot met een koning die stierf in 174 voor de jaartelling, de indruk wordt gegeven in het verdere commentaar op die pagina 1 dat de vervolggeschiedenis nergens vermeld wordt in de bijbel (!), en Antoon op pagina 2 vrolijk zonder dat iemand het merkt een groteske jehovagetuigesprong van 130 jaar kan maken naar het jaar 44 voor de jaartelling en naar keizer Augustus! Alsof zoiets op vers 19 zou kunnen volgen!

Hoe slinks! Hoe geniepig! Ik kan om dit soort gemene trucs heel boos worden. Ik moet zeggen dat mijn laatste respect voor Antoon verdwenen is. Hij laat zich nu kennen als een onbeschaamde door de wol geverfde bedrieger.
Born OK the first time
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Maar laten we wel zijn. Geloof en moraal hebben dan ook niets met elkaar van doen. :wink:
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Fjedka schreef:Maar laten we wel zijn. Geloof en moraal hebben dan ook niets met elkaar van doen. :wink:
Dat blijkt wel. En bij intellectuele oneerlijkheid gaat het inderdaad letterlijk om oneerlijkheid. Het is bepaald geen kwestie van iets wazig of verkeerd begrijpen, maar van moedwillige oneerlijkheid.
Born OK the first time
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Hoe slinks! Hoe geniepig! Ik kan om dit soort gemene trucs heel boos worden. Ik moet zeggen dat mijn laatste respect voor Antoon verdwenen is. Hij laat zich nu kennen als een onbeschaamde door de wol geverfde bedrieger.
Rereformed de ZGN. bedrieger heeft jou antwoord gegeven over Jesaja , Cyres , Nehemia , de Joodse encyclopedie, joodse verdeel sleutel, onweerlegbare geb. datum van Jezus enz.enz. maakt mij niet uit, nu kwam je met Jesaja als de degene van wie het woord uitging volgens jou althans , ook daar zal ik op antwoorden al zal het morgen worden.
Ik kan mij niet geheel en al aan de indruk onttrekken dat je het jezelf onnodig moeilijk maakt
, maar tot morgen, tevens zal ik culinair reageren op kokkin Kitty .

de huis profeet
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Vertelde Abraham niet tegen de farao dat Sarah niet zijn vrouw(hij doet iets soortgelijks bij Abimelek de koning van Gerar) maar zijn zus was. En kreeg de onwetende farao daar niet later grote problemen mee, omdat God niet de leugenachtige Abraham maar de onwetente farao strafte.
Antoon bevind zich dus in goed gezelschap, een leugenachtig en onbetrouwbaar zootje.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Rereformed, je kan onmogelijk de profeet Jesaja van toepassing brengen op het uit gaan van het woord om Jeruzalem te herbouwen, de profeet had alleen de opdracht voorzeggingen te doen aangaande de verwoesting en inderdaad hoop te geven op herstel, daar hield het mee op, en je zal wel heel veel fantasie moeten hebben om de theologie en de jaren daarmee in verband te brengen, bij mijn weten heb ik deze stelling ook nog nergens eerder tegen gekomen.
Dat het vervelend voor je moet zijn dat het anders kan zijn dan dat jij gemeend zou kunnen hebben, dat begrijp ik, maar ik ga toch echt geen water bij de wijn doen, ik beargumenteer uit de schrift en leg het uit, ook door buiten Bijbelse bronnen, die ik raadpleeg, goed het kan zijn dat ik argumenten van jou overgeslagen heb, toch door de meeste postings van mij behandelde ik er wel een, zo zal alles wel aan de beurt komen middels een inhaalslag, wat ik minder op prijs stel is dat er vaak mensen zijn die menen deel te moeten nemen aan een onderwerp waarvan zij niet geheel en al van de klok en klepel gehoord hebben, daar bedoel ik jou niet mee Fishhook, het mag natuurlijk, natuurlijk mag het maar kom dan met een vraag of argument, deze jongen <ik> heeft jaren moet studeren. Verder zeg ik niet dat jij altijd ongelijk zou hebben, je pakt vaak een bepaalde situatie aan in de religie, en het kan gebeuren en gebeurt ook dat je de spijker op de kop slaat.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

antoon schreef:Rereformed, je kan onmogelijk de profeet Jesaja van toepassing brengen op het uit gaan van het woord om Jeruzalem te herbouwen, de profeet had alleen de opdracht voorzeggingen te doen aangaande de verwoesting en inderdaad hoop te geven op herstel, daar hield het mee op, en je zal wel heel veel fantasie moeten hebben om de theologie en de jaren daarmee in verband te brengen, bij mijn weten heb ik deze stelling ook nog nergens eerder tegen gekomen.
Ik betrek het woord dan ook niet op de profetie van Jesaja, maar op de profetie van Jeremia.

1) omdat die profetie de aanleiding is voor het hele hoofdstuk Daniël 9. Ik stel enkel dat de profetie van Jeremia vanzelfsprekend impliceert dat Jeruzalem zal herbouwd worden, hetgeen je uit door mij aangehaalde teksten uit Jesaja en Ezra ook al kunt zien. Daarom wordt in Daniël 9:25 eenvoudig over de herbouw van Jeruzalem gesproken. Het staat gelijk aan het einde van de ballingschap.

2) omdat er in Daniël 9:25 gesproken wordt over 'het woord dat is uitgegaan' en hiermee niet een bevel van een koning wordt bedoeld, maar het woord van God, dus de profetie die Jeremia kreeg en die Daniël had bestudeerd. Dat het betrekking heeft op het woord van God kun je opmaken uit vers 23 waar dezelfde uitdrukking staat: "Er is een woord uitgegaan [= van godswege] toen je je smeekbede begon en ik ben gekomen om het over te brengen." Dit is een argument dat ik al tweemaal eerder naar voren heb gebracht, maar jij tot nu toe verkiest te negeren.
(In sommige oude engelse bijbels, zoals de King James, vind je het woordje 'gebod' dat uitging, maar ieder theologisch commentaar zal je te horen geven dat dat een foutieve vertaling is).

3) Omdat Daniël 9:25 dus duidelijk op een gebeurtenis slaat die al heeft plaatsgevonden, niet op een moment dat nog ergens in de toekomst ligt. Dat de consensus van moderne theologen het met me eens is blijkt uit de moderne bijbelvertalingen die het expliciet maken wat impliciet bedoeld is:

NBV:
Vanaf het ogenblik waarop het woord is uitgegaan
NBG51:
vanaf het ogenblik, dat het woord uitging
Willibrord:
vanaf het ogenblik waarop het woord gesproken werd
De GNB (Grrot NieuwsBijbel) maakt het heel duidelijk:
vanaf de dag waarop de boodschap over de terugkeer uit de ballingschap en het herstel van Jeruzalem heeft geklonken
Dat het vervelend voor je moet zijn dat het anders kan zijn dan dat jij gemeend zou kunnen hebben, dat begrijp ik, maar ik ga toch echt geen water bij de wijn doen, ik beargumenteer uit de schrift en leg het uit,
Dat het voor mij vervelend zou zijn indien Daniël 9:25 slaat op het toekomstige decreet dat een vorst zal uitvaardigen met betrekking tot de opbouw van Jeruzalem, is echt onzin, Antoon. Sommige christelijke uitleggers houden het hierbij en dat heeft wat mij betreft best nog wel een zekere redelijkheid. Maar in dat geval slaat het vers toch duidelijk op het jaar waarin Cyrus bevel geeft tot het herstel van Jeruzalem en de bouw van de tempel, want Jesaja laat toch echt weten dat hij de uitverkorene oftewel gezalfde van God is, de herder, de rechtvaardige, de redder van de joden, de herbouwer van zowel Jeruzalem als tempel, en dus zonder twijfel de spil waar de terugkeer van de joden uit hun ballingschap en het herstel van Jeruzalem en tempel om draait. Het is onmogelijk om hem in de vervulling van de profetie volledig over te slaan en te redeneren dat het op een decreet slaat dat meer dan 100 jaar later werd uitgevaardigd en enkel afwerking behelsde van iets wat al voor het grootste deel al in de vorige eeuw opgebouwd was.
ook door buiten Bijbelse bronnen, die ik raadpleeg, goed het kan zijn dat ik argumenten van jou overgeslagen heb
Je hebt inderdaad de meest zwaarwegende bijbelse argumenten stelselmatig overgeslagen, volkomen genegeerd, ten behoeve van je drang om de profetie maar op Jezus te laten uitkomen. Indien jij het niet ziet is het jammer voor jou, alle andere lezers zal het echt niet ontgaan.
deze jongen <ik> heeft jaren moet studeren.
Het spijt me te zeggen, maar van studeren is bij jou geen sprake geweest. Het enige waar jij op geploeterd hebt is het je eigen maken van de Jehovagetuigeinterpretatie en die proberen te staven. Studeren is iets geheel anders. Dat gebeurt helemaal los van religieuze vooroordelen en het onderzoeken en op waarde beoordelen van alle gezichtspunten. Het is iets waar jij jammergenoeg niet toe in staat bent. Je hebt nog nooit de reguliere interpretatie van Daniël bestudeerd. Daarom staat altijd iedere posting die je maakt vol met misverstanden en foutief begrijpen van wat ik naar voren bracht, en moet ik telkens weer een uur ofzo uittrekken om dezelfde zaken opnieuw te zeggen en misverstanden op te helderen.
Born OK the first time
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Rereformed, ik heb de zwaarstwegende argumenten van jou, maar ook van anderen op het internet beschouwd berekend uitgeprint, en bij de koffie nog eens nagelezen, en nog eens uitgerekend met mijn rekenmachine, niet een komt er door de ballotage, daarna heb ik hetzelfde gedaan met mijn argumenten, zoals geboorte en dood van Jezus, met behulp van kalender berekeningen, ik heb screenings gemaakt, opgeslagen en hier getoond, ik heb ook kenmerkende gebeurtenissen uit de geschiedenis opgezocht, zonder hulp van WTG overigens en logisch berekend om te zien in welk plaatje het het beste past, zoals Jojachins zonen, en in andere topics gebeurtenissen uit de Griekse en Romeinse tijd, dat ik tegenwerpingen negeer is onzin, alleen heb ik geen zin (omdat het weerlegt is) om daar teveel tijd in te steken, voor jij tegen argumenteert lijkt het mij een goed idee dat je het nog eens doorneemt, dan zal jij, als jij de intellectuele moed hebt, toe moeten geven dat onze interpretatie beter aansluit bij heel wat geschiedkundige gegevens.
Je had nog een argument, zo ik het bekijk, en wel dat ik geboorte en dood vanJezus door elkaar haalt, daar wil ik wel op terug komen, hoewel ik het al diverse keren uitgelegd hebt, maar goed het is zwaarwegend, ik had het ook niet gelijk door toen ik er op studeerde en door veel lezen leert men.

Ik heb je al voorgelegd dat het bij Jeremia alleen om de tempel ging, alleen om de tempel, geen woord sprak hij over algemene opbouw, lees het nog eens na, dat is ook de consensus bij christelijke stromingen. Jesaja is dus duidelijk, zo je toegeeft, dat was een profeet die niet anders deed dan profeteren met zijn vrouw en kinderen tegen een reeks koningen en het eigenzinnige volk over wat er te gebeuren stond. Jeremia was naast jeremiades ook r een profeet van hoop en verlichting die van de vervulling van de 70 jaar sprak, een ezelsbruggetje voor Daniel om het einde van de ballingschap uit te rekenen.
Ezra regelde spul voor tempeldiensten, had dus helemaal niets met algemene herbouw te maken.
Darius vond een decreet wat in de vergeethoek was geraakt, en gaf wederom toestemming voor een doorstart.
Van alle confrontaties tussen gezagsdragers en bouwheren, komt werkelijk alleen Nehemia eruit als passend in het plaatje, dat kan iedereen (die kennis van de situatie heeft) hier zien, dus ook de consensus binnen de religie.
Dan komt de theologie om de hoek kijken, als dat niet klopt hebben we ook weinig aan de profetie, ook hier is het een kwestie Rereformed om intellectuele moed te hebbenom toe te geven, niet dat ik het je kwalijk neemt, op een forum wordt in de regel weinig toegegeven en mij maakt het niet uit, ik heb je al voorgesteld om punt voor punt in het besloten forum te behandelen, maar jij zag het niet zitten.
Zonde
Dood
Einde van het verbond
Nieuw verbond
Sleutels
De tempel

En nog meer komt er allemaal bij kijken, bijna net zo boeiend als de geschiedenis, goed ik heb nog lang niet alles uitgelegd of behandelt, (een goede schaker houdt belangrijke stukken achter de hand) geintje natuurlijk het is wel wat meer als een spelletje, ik kom er op –theologie dus- op terug.

ps
je moet ook in gedachten houden dat alhoewel er jaren overheen zijn gegaan Jerusalem een puinhoop was er wed ook veel vernield, zo Nehemia te horen kreeg.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bovenstaande post had je achterwege moeten laten. Het enige wat die post van je nu heel duidelijk maakt is dat je uitgepraat bent, en absoluut geen antwoorden hebt op mijn redenaties. Je bedient je daarom weer van de taktiek die Fjedka al ontmaskerde: het vlug proberen over te gaan op weer wat anders. Ik beschouw ons gesprek daarom als afgerond.

Voor je nieuwe paradepaardjes zonde, dood, einde verbond, nieuw verbond, sleutels en meer van dat soort onzin uit jouw bakkerij zoek je maar andere slachtoffers.
Born OK the first time
kv
Banned

Bericht door kv »

Rereformed schreef:Het enige wat die post van je nu heel duidelijk maakt is dat je uitgepraat bent, en absoluut geen antwoorden hebt op mijn redenaties. ... Ik beschouw ons gesprek daarom als afgerond.
Voor je nieuwe paradepaardjes ... zoek je maar andere slachtoffers.
Nou nou, dat is snel!!
Nog geen 20 uur geleden schreef je mij:
Rereformed schreef:
KV schreef:Hoe krijg je het b.v. in godsnaam voor elkaar om 3 maanden lang met een Jehova's getuige over de “profetie” van Daniël te discussiëren!!
... Net als Maarten zit Albert [=reref] gevangen in zijn eigen verleden en zolang hij daar niet overheen is, is discussiëren met hem praten tegen dovemansoren (net als discussiëren met onze Jehova's getuige Antoon overigens).
Met Antoon blijf ik praten omdat ik niet geloof in dovemansoren, hoe moeilijk het af en toe ook is om die hoop te onderhouden. Maar ja, het kan best zijn dat ik uiteindelijk toch moet toegeven me vergist te hebben. :cry:
Ik had niet gedacht dat mijn inbreng zo snel zo'n heilzame werking zou hebben.
Ik hoef overigens geen bedankje van je te hebben.
Graag gedaan.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Rereformed er is niet totaal afgerond, dat je wilt stoppen is je goed recht, blijft staan mijn argumentatie, en een heel redelijke vraag van jou over geboorte/dood, ik loop niet weg en ik negeer ook niet, mocht je wederom belangstelling hebben dan ben ik weer tot je dienst.

met vriendelijke groet
Rereformed
Moderator
Contacteer:

kv schreef:Ik had niet gedacht dat mijn inbreng zo snel zo'n heilzame werking zou hebben.
Ik hoef overigens geen bedankje van je te hebben.
Graag gedaan.
Inderdaad moet iemand mij af en toe even met een megafoon wat zeggen voordat het aankomt. :lol:

Je blijkt overigens een vlijtige lezer te zijn. 8)
Born OK the first time
kiekeboe

Re: 95 stellingen / vragen aan een christen.

Bericht door kiekeboe »

Je kunt voor de 15e keer aanvullen Rereformed
Hier wordt duidelijk geduid op de regeringstijd van Antiochus IV, die 7 jaar duurde. Op de helft van die regeringstijd werd de tempel ontwijd. Alle details van deze laatste zeven jaar kun je nalezen in Daniël 11, hetgeen in dit topic al uitgebreid uitgelegd is.

Antiochus IV Epiphanes (ἐπιφανής / epiphanès is Grieks voor verschenen (God)) (c. 215 - 164 v.Chr.), eigenlijke naam Mitrades was van 3 september 175 tot november/december 164 v.Chr. koning van de hellenistische Seleuciden.aldus Wiki

Ik tel geen 7 jaar maar 11, dit zeg ik onder voorbehoud want ik verwacht een hopelijk goed weerwoord zo niet dan komt deze Cyrus constructie op losse schroeven te staan

Je kunt hier reageren of beter op
http://home.kpn.nl/dhr.augustinus/FORUM/FORUM.HTM" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie