Rereformed schreef:Dit zijn twee kanjers van uitspraken die ik toch niet voor mijn rekening zou willen nemen.
Dat geeft niet, ik neem ze wel voor mijn rekening.
Rereformed schreef:'Als de dood zijn voor' betekent dat het iets met angst te maken heeft.
Exact.
Angst om op te gaan in de massa.
Rereformed schreef:Ik geloof niet dat dit een rol speelt bij hoogintellectuelen die met post-theïsme, ietsisme, nontheïsme, pantheïsme enz spelen.
Ik denk dat dat een grotere rol speelt dan je denkt.
Voegt een nieuwe term als post-theïsme echt iets toe in jouw ogen, een revolutionaire nieuwe zienswijze die alle bestaande doet verbleken?
In mij opinie is het inderdaad spelen, zoals een kind in een zandbak speelt.
Het kind maakt met verschillende vormpjes allerlei torentjes maar een echt kasteel komt er nooit tevoorschijn.
Later (als ie groot is) realiseert hij zich dat hij al die vormpjes niet nodig heeft om dat kasteel of wat dan ook voor groots te bouwen, hij is zelf namelijk het vormpje.
Rereformed schreef:'Zichzelf op een voetstuk plaatsen' is ook een moeilijke zaak om op waarde te schatten: het is juist de kern van ieder groot kunstenaarsschap.
Wanneer is iemand een kunstenaar?
Als mensen naar zijn kunst kijken en zeggen "wat een groot kunstenaar", of als iemand zegt "ik ben een groot kunstenaar"?
Iemand is een groot kunstenaar als zijn werk mensen ertoe aanzet hem op een voetstuk te plaatsen.
Taede wil doen voorkomen dat dat het geval is terwijl hij net als vele anderen gewoon aardig kan kleien, niet onverdienstelijk, maar toch zeker niet groots.
Rereformed schreef:Ik herken die behoefte om mooie gevoelens te willen onderhouden zeer goed.
Zo heb je ook ontdekt dat die mooie gevoelens op vele manieren ontlokt kunnen worden aan jezelf.
Kunst is er maar 1 van.
Rereformed schreef:Ik kwam zelf uit op atheïsme omdat ik steeds meer bewust werd dat het produceren van mistbanken juist het tegendeel oplevert van een kunstwerk, het tegendeel van mooie verzichten en helder zicht op wat dan ook.
Precies!
Taede maakt mede daarom geen kunst al probeert hij anders te doen voorkomen.
En het is imo niet zozeer atheïsme waar je op uit kwam maar een vrij denkende geest door het wegvallen van onnodige ballast die een helder zicht vertroebelden.
Dat dat automatisch een atheïst maakt van je is een logisch gevolg.
Dit atheïsme (vrijdenken) is in mijn ogen meer waard dan de wereld die Taede in stand wil houden met allerlei kunstmatige termen als post-theïsme.
Zijn mijn uitspraken nu nog zo sterk?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)