Wanneer begon Artaxerxes I te regeren?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

antoon
Banned
Contacteer:

Wanneer begon Artaxerxes I te regeren?

Bericht door antoon »

Beste Lanier ik heb de vrijheid genomen om dit onderwerp apart met jullie te beschouwen, het is voor mij veel overzichtelijker en ik hoop voor jullie ook, en dan ga ik met de andere topic meer theologisch verder, ik hoop dat het je niet stoort.
Sorry dat ik even tussenbeide kom.

Quote:
Het is niet hoe wij het wensen om op een jaartal te komen, het is hoe de moderne geschiedenis en wetenschap ons ondersteund
dus voor ik verder voor de tichtste keer ga uitleggen, zul je eerst dit moeten bestuderen

Antoon, in een ander topic stel je duidelijk dat de bijbel veel betrouwbaarder is dan de reguliere geschiedenis. Hoe kom je er nu dan bij dat de informatie die je nu hebt wel betrouwbaar is? Enkel en alleen maar omdat het je theorie zou ondersteunen?

Quote:
Er zijn redenen om te geloven dat Xerxes mede-regentes met Darius I was gedurende 11 jaar.

Quote:
Argument: 1 Tekeningen en opschriften maken de twee gelijk en geven hen dezelfde titels.
Argument: 2 Verschillende titels zijn hetzelfde in de laatste 11 jaar van Darius en de eerste 11 jaar van Xerxes.
Argument: 3 Het patroon van de intercalary maanden is hetzelfde in de laatste 11 jaar van Darius en de eerste 11 jaar van Xerxes.

Xerxes werd door zijn vader gekroond ergens in oktober - december 486 v. Chr. op 36-jarige leeftijd. Hij werd in 465 v. Chr. vermoord door Artabanus, en hoofd van zijn lijfwachten. Het is bekend dat hij 'onderkoning' was, iets wat hem niet tot de gelijke van zijn vader maakte. Wanneer je kijkt naar de veldslagen en bouwwerken die Darius I creeërde, dan is het duidelijk dat er maar één regeerde en dat was Darius I.
Afbeelding
aan antwoorden werk ik nog
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Artaxerxes achter zijn vader_______________________________Themistocles__________________ Ostracisme
Afbeelding
Themistocles (midden) was een belangrijk Atheens staatsman en vlootvoogd, die leefde van 524 tot ongeveer 470 / 460 voor GT. in 480/79 voor de slag bij Salamis werd hij Archont ,,na de veldslag voerde hij hervormingen in die niet bij iedereen in goede aatde vielen, daarna en daardoor ging het bergafwaarts met hem en ogeveer 470 trof hem het Ostracisme niet lang daarna werd hij in Athene bij verstek ter dood veroordeeld op beschuldiging van collaboratie met de Perzen, en werd hij verbannen,hij week uit naar verschillende plaatsen waar democratische en anti-spartaanse stromingen een voedingsbodem hadden .Tenslotte vluchtte hij naar Perzië, waar hij de gewoonten en taal van het volk ging leren en hem tot zijn dood asiel verleend werd door koning Artaxerxes, Omstreeks 470/460 overleed hij, volgens Diodorus the Sicilian
tijdens Archontschap van Praxiergus.

Waar het even omgaat, is dat zijn bezoek volgens de traditionele chronologie aan Xerxes had moeten plaatsvinden, maar hij had audiëntie bijArtaxerxes

After having rewarded him with a present of money, as soon as he received some from his friends at Athens and from his secret hoards at Argos , Themistocles started inland with one of the Coast-Persians, and sent a letter to King Artaxerxes, Xerxes' son, who had just come to the throne. 1.137.4 Its contents were as follows: 'I, Themistocles, am come to you, who did your house more harm than any of the Hellenes, when I was compelled to defend myself against your father's invasion,—harm, however, far surpassed by the good that I did him during his retreat, which brought no danger for me but much for him. For the past, you are a good turn in my debt,'—here he mentioned the warning sent to Xerxes from Salamis to retreat, as well as his finding the bridges unbroken, which, as he falsely pretended, was due to him,—'for the present, able to do you great service, I am here, pursued by the Hellenes for my friendship for you. However, I desire a year's grace, when I shall be able to declare in person the objects of my coming.'
, het blijkt dus dat die al aan het regeren was overeenkomstig de herziene chronologie van JG.
Laatst gewijzigd door antoon op 11 mei 2009 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Diodorus leefde in de eerste eeuw v. Chr. en kan nauwelijks worden gezien als een historisch betrouwbare bron. Het is goed mogelijk dat hij titels door elkaar haalde of dat deze niet goed zijn doorgegeven.
Met de afbeelding van Artaxerxes achter zijn vader laat je zelf al zien dat ze niet als gelijken werden gezien. Het kan best mogelijk zijn dat Xerxes zijn zoon nauw betrok bij de politiek en hem klaarstoomde om hem later te kunnen opvolgen. Dat lijkt me ook wel noodzakelijk; hoe vaak zie je Beatrix en Willem Alexander samen? Staan ze daarmee op gelijke hoogte?

Ik kan deze informatie niet serieus genoeg nemen, je zult met een bron moeten komen uit hetzelfde tijdperk en niet met een verhaaltje van Diodorus die 400 jaar later leefde.
Het is overigens bekend dat Diodorus soms onjuiste informatie verschafte, maar dat zul je wel weten denk ik...
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Aart Brouwer
Forum fan

Bericht door Aart Brouwer »

Was dit zaakje niet destijds al omstreden? Ik maak dat op uit Plutarchus opmerkingen in Themistocles 27.1. Plutarchus zegt daar dat Thucydides en Charon van Lampsakos schreven dat Xerxes op dat moment al dood was en dat Themistocles zaken deed met Artaxerxes, terwijl Ephorus, Dinon, Klitarchus and Herakleides daarentegen stelden dat Th. nog met de oude Xerxes tot een akkoord kwam.

Mijn educated guess zou zijn dat het Artaxerxes was, aangezien de vijandschap tussen Th. en Xerxes zo diep was dat de eerste wel wist dat hij geen genade, laat staan een warm onthaal, van de laatste kon verwachten. Zijn zoon Artaxerxes maakte in veel opzichten een schone lei. Hij zocht bijvoorbeeld (tevergeefs) een bondgenootschap met Sparta, terwijl Xerxes in zijn laatste levensjaren soortgelijke aanbiedingen van Spartaanse zijde weigerde. Voor Artaxerxes waren de Grieken niet zo'n issue meer, hij had meer problemen met Bactrië, Egypte, enzovoort. Hij zal ontvankelijker zijn geweest dan Xerxes voor een toenadering van de kant van een zo briljante Atheense balling.

Als bijkomend argument moet gelden dat Charon zowel tijdgenoot van Themistocles was als ingezetene van Lampsakos, een van de landstreken waarvan Th. gouverneur was en waar hij dus gedurende vijf tot tien jaar met tussenpozen lijfelijk te bewonderen (en te spreken) moet zijn geweest. Helaas is Charon's tweedelige Persica verloren gegaan.

Bij Plutarchus is echter weer geen sprake van een brief, enkel van een verzoek om audiëntie dat wordt toegestaan zonder dat Themistocles' precieze identiteit bij de Perzen bekend is. Bij Thucydides is sprake van een brief waarin Th. openlijk vraagt om toelating en om een jaar respijt teneinde... in te burgeren! Jaja, toen al.

P.S. Over de absolute datering van e.e.a. zegt dit natuurlijk niets. Je kunt er alleen (tentatief) een relatieve datering uit afleiden, d.w.z. een volgorde van feiten. Themistocles' definitieve demarche in Perzie kan heel goed hebben plaatsgevonden in of rond 465. Hij werd vermoedelijk in 469 effectief uit Athene verjaagd en heeft daarna nog rondgezworven alvorens zich in Perzie te melden. Het is zelfs mogelijk dat Th. die brief heeft geschreven toen Xerxes nog leefde en dat hij een jaar later, na Xerxes' dood, door Artaxerxes tot gouverneur werd benoemd.

P.P.S Omdat ik toch een rustig zondagje had, heb ik ook eens naar dat bas-relief gekeken. Het bevond zich oorspronkelijk in de schatkamer van Persepolis en is inmiddels verhuisd naar het museum in Teheran. Het staat niet vast wie er op afgebeeld staan.

Als er al namen op Achaeminidische bas-reliefs voorkwamen, waren ze in de kleren van de persoon gegrift. Dat is hier niet het geval. Het kan dus gaan om Darius en zijn (vierde) zoon Xerxes, maar evengoed om Darius en zijn oudste zoon Artobazanes, die aanvankelijk (vanwege primogenituur) aan aanmerking kwam als kroonprins. Maar het kunnen ook Xerxes en zijn zoon en opvolger Artaxerxes zijn. Het bas-relief wordt tegenwoordig meestal gedateerd rond 480, hetgeen impliceert dat de koninklijke personages Xerxes en Artaxerxes zijn.

Het belangrijkste punt is, denk ik, dat gedeeld koningschap of co-regentschap niet voorkwam bij de Achaemeniden. Geen enkel Achaeminidisch opschrift of tablet maakt hier melding van. Integendeel, ze maken louter gewag van alleenheersers. De kroonprins had weliswaar koninklijke waardigheid en zelfs in zijn vaders afwezigheid koninklijk gezag, maar hij was te allen tijde volledig ondergeschikt aan diens oppergezag. De Encyclopaedia Iranica laat onder het lemma 'Crown Prince' geen enkele ruimte voor misverstand:
The crown prince ranked second only to the reigning monarch. Beside the king he alone was allowed to wear a ruler’s headgear (Plutarch, Artoxerxes 26) and other regalia (Schmidt, III, p. 163). His birthday was celebrated throughout the empire (Plato, Alcibiades 1.21C), and occasionally he was even accorded royal titles and regarded as “joint ruler” (e.g., Cambyses II [529-22 b.c.e.], Xerxes, and Šāpūr I [240-70 c.e.]; Calmeyer; Shahbazi, p. 11). Normally he was ap­pointed to govern a major province, in order to gain experience in statecraft (Mojmal, ed. Bahār, p. 34; Christensen, Iran Sass., pp. 102-03). His jurisdiction was, however, restricted by tradition and law. He was required to show total obedience to his sovereign father and never to revoke his orders, attempt to rival him in diplomacy and politics, or pronounce judgment on legality or legal principles ([Pseudo] Jāḥeẓ, tr. Nawbaḵt, pp. 160-64, where ebn al-malek refers not to any prince but to the heir to the throne; cf. Nehāyat al-­arab, p. 227).
Wat Darius en Xerxes aangaat is de belangrijkste schriftelijke bron die we hebben nog altijd Herodotus en deze schrijft dat het regel was dat koningen die een veldtocht ondernamen een opvolger aanwezen om verwarring of erger te voorkomen. Geen overbodige luxe in het steeds weer door bloedige intriges uiteenvallende Perzische hof van die tijd. H. schrijft in 7:3 dat Darius besloot Xerxes (en niet Artabazanes) als opvolger aan te wijzen aangezien hij niet tegen Xerxes' moeder Atossa was opgewassen, en dat de Spartaan Damaratos het gezichtsverlies beperkte door met een prachtige smoes te komen. Dat Darius' maatregel geen jaar te vroeg kwam, kunnen we ook bij Herodotus (7:4) lezen.
[..] want een jaar na dit voorval en na het uitbreken van de Egyptische opstand kwam Darius midden onder de voorbereidingen te overlijden.
Kortom, wat datering of een zogenaamd co-regentschap betreft, bewijst het bas-relief helemaal niets. En Herodotus spreekt het co-regentschap vierkant tegen.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Dank Aart voor deze interessante posting.
Voor Artaxerxes waren de Grieken niet zo'n issue meer, hij had meer problemen met Bactrië, Egypte, enzovoort. Hij zal ontvankelijker zijn geweest dan Xerxes voor een toenadering van de kant van een zo briljante Atheense balling.
Tevens had Artaxerxes meer interne problemen dan Xerxes. Aan het eind van zijn regeerperiode was het Rijk aardig in verval geraakt. Artaxerxes zat waarschijnlijk niet te wachten op een sterke vijand en heeft hij Themistocles ontvangen. Het lijkt mij ook sterk dat zijn vader met hem sprak.

Als er al namen op Achaeminidische bas-reliefs voorkwamen, waren ze in de kleren van de persoon gegrift. Dat is hier niet het geval. Het kan dus gaan om Darius en zijn (vierde) zoon Xerxes, maar evengoed om Darius en zijn oudste zoon Artobazanes, die aanvankelijk (vanwege primogenituur) aan aanmerking kwam als kroonprins. Maar het kunnen ook Xerxes en zijn zoon en opvolger Artaxerxes zijn. Het bas-relief wordt tegenwoordig meestal gedateerd rond 480, hetgeen impliceert dat de koninklijke personages Xerxes en Artaxerxes zijn.
Volgens mij gaat men ervan uit dat het Darius of Xerxes was, maar er is inderdaad absoluut geen zekerheid over.

De kroonprins had weliswaar koninklijke waardigheid en zelfs in zijn vaders afwezigheid koninklijk gezag, maar hij was te allen tijde volledig ondergeschikt aan diens oppergezag
Dat lijkt mij ook logisch, want vader en zoon zouden nooit samen een veldtocht ondernemen. Wat is er veiliger dan je troonopvolger achterlaten die de zaken regelt en alvast wat ervaring opdoet?
Sennacherib wees bijvoorbeeld in Babylon ene Bel-Ibni aan die namens hem op de troon kwam te zitten. Deze man was opgegroeid aan het Assyrische hof, maar bleek toch niet zo loyaal te zijn. Bel-Ibni werd gevangen genomen en vervangen door zijn zoon Ashur-nadin-shumi. Maar ook hij bleek niet te vertrouwen. Uiteindelijk heeft Sennacherib Babylon zelfs verwoest. Toen was het al een wijze les om geen 'vreemden' op de troon te zetten.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Afbeelding

Welkom Aart , je begint met sterke openingszetten , maar volgens mij zijn er tenminste 2 aanvechtbaar, ik kom er nog op terug ,alleen zal ik een image plaatsen met een scenario , zo het mogelijk kan zijn .
Dus ik ga het vanavond of morgenochtend vroeg onderbouwen.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Antoon,

Hoe kom je erbij dat Themistocles in 465 v. Chr. stierf? Het is eerder 459 of 460 v. Chr.
Plutarch leefde ongeveer 600 jaar later en die kunnen we niet duiden als 'eerste bron'. Dit geldt ook voor Cornelius Nepos en Diodorus Siculus die 400 jaar later leefden.
We weten wel via de historicus Thucydides uit de eerste hand het e.e.a. over Themistocles en via Herodotes weten we ook het e.e.a. over Themistocles.
In 469 v. Chr. verhuisde hij naar Perzië waar hij nog ongeveer 10 jaar leefde als gouveneur. In 459 v. Chr. stierf hij een natuurlijke dood te Magnesia volgens Thucydides (eerste bron).
Aart Brouwer
Forum fan

lanier schreef:Sennacherib wees bijvoorbeeld in Babylon ene Bel-Ibni aan die namens hem op de troon kwam te zitten. Deze man was opgegroeid aan het Assyrische hof, maar bleek toch niet zo loyaal te zijn. Bel-Ibni werd gevangen genomen en vervangen door zijn zoon Ashur-nadin-shumi. Maar ook hij bleek niet te vertrouwen. Uiteindelijk heeft Sennacherib Babylon zelfs verwoest. Toen was het al een wijze les om geen 'vreemden' op de troon te zetten.
Heerlijk, zulke verhalen. Het is altijd aangenaam van gedachten te wisselen met mensen die Herodotus en andere antieke bronnen onder handbereik hebben. Ik kijk ook uit naar Antoons bijdrage.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Heerlijk, zulke verhalen. Het is altijd aangenaam van gedachten te wisselen met mensen die Herodotus en andere antieke bronnen onder handbereik hebben. Ik kijk ook uit naar Antoons bijdrage.
Oh, in dat geval heb ik hier nog wel wat prima leesvoer voor je. :wink:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=2407
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Hoe kom je erbij dat Themistocles in 465 v. Chr. stierf? Het is eerder 459 of 460 v. Chr.
Plutarch leefde ongeveer 600 jaar later en die kunnen we niet duiden als 'eerste bron'. Dit geldt ook voor Cornelius Nepos en Diodorus Siculus die 400 jaar later leefden.
We weten wel via de historicus Thucydides uit de eerste hand het e.e.a. over Themistocles en via Herodotes weten we ook het e.e.a. over Themistocles.
In 469 v. Chr. verhuisde hij naar Perzië waar hij nog ongeveer 10 jaar leefde als gouveneur. In 459 v. Chr. stierf hij een natuurlijke dood te Magnesia volgens Thucydides (eerste bron).
Diodores plaatst zijn dood tijdens het Archon schap van Praxiergus, hij somt een aantal dingen op en op het laatst van de beschouwing spreekt hij over zijn dood.
Praxiergus was Archon in 470 voor GT. maar net wat je zegt Diodorus is niet de aller-betrouwbaarste Een buitendat ze spreken ook weleens dat een Archonschap 10 jaar kan duren in dat geval zou de datem van zijn dood uiterlijk 460 voor GT.zijn inderdaad .
Vanwege die onduidelijkheid heb ik in het image dus plus minus 465 voor GT. verwerkt
Echter zijn stervensjaar heeft volgens mij geen toegevoegde waarde voor de chronologie, wat meer zegt is volgens mij van Thucydides, ook een meer betrouwbare historicus dacht ik., en hij zit en leefde ook dichter bij de bron.
Thucydides (Θουκυδίδης) ca. 460 - 400 v.Chr. was een Atheens legeraanvoerder en geschiedschrijver.
bron Wikipedia

Hij spreekt ,als ik het goed heb over zijn aankomst bij Artaxrxes (die net op de troon gekomen was)
After having rewarded him with a present of money, as soon as he received some from his friends at Athens and from his secret hoards at Argos , Themistocles started inland with one of the Coast-Persians, and sent a letter to King Artaxerxes, Xerxes' son, who had just come to the throne.
Meer

een een mededeling dat Artaxerxes dus regeert op het moment van aankomst van Temistocles op de Perzische bodem.
Daarom heb ik ook een vermoeden ,let wel het is een vermoeden, dat hij voor zijn Ostracisme al contact had me Xerxes, dit ook vanwege zijn weggroeien van de Griekse samenleving waarmee hij niet meer door een deur kon , , ambitieus en een opportunist als hij was zocht hij zijn heil bij medestanders in de Griekse politiek, wat hem dus het Ostracisme opleverde, niet voor een gat te vangen ging hij wederom flirten met de Perzen, en bezocht het hof, waarvan Thucydides dus schreef dat hij niet bij Xerxes maar bij Artaxerxes audiëntie had.
Het is niet zo gek om te benken dat dat hem de doodstraf opleverde van de Ekklèsia die er wel lucht van gekregen zou kunnen hebben..

WAAR IK HET MET JULLIE MEE EEN BEN IS DAT DIT NIET GENOEG IS ALS BEWIJS, ER ZIJN MEER ARGUMENTEN,.
Aart ik kom nog op Herodotes terug.
Aart Brouwer
Forum fan

En dan zijn daar nog de Saros-tabletten.

De Babyloniërs registreerden nauwgezet het patroon van de maansverduisteringen in elke Saros-cyclus. Zo'n Saros-cyclus duurt 18 jaar plus ongeveer 11 dagen. Daarbij tekenden ze aan welke koning er op welk moment regeerde. Aangezien we die cycli astronomisch kunnen terugrekenen, kunnen we de genoemde maansverduisteringen absoluut dateren. En dat geldt dus ook voor de gebeurtenissen die de Babylonische astronomen ermee verbonden, inclusief de regeringsjaren.

In de archeologische literatuur voorzover die in extenso op Internet beschikbaar is (bijvoorbeeld op ABZU of Achemenet) wordt telkens verwezen naar de baanbrekende studie van de Amerikaanse Assyrioloog en wiskundige Abraham Sachs (1915-1983). In 1955 publiceerde Sachs een serie belangrijke Saros-teksten met uitleg. Het boek heet Late Babylonian Astronomical and Related Texts en wordt afgekort tot LBART. Sachs beschreef veertien Saros-tabletten die bij elkaar de periode bestrijken van het eerste regeringsjaar van Nabonasser (747 v.C.) tot de vierde eeuw voor Christus.

Het tablet LBART 1419 bestrijkt de periode van het 17de regeringsjaar van Nabopolasser (609 v.C.) tot en met het achttiende jaar van onze Artaxerxes, namelijk 447/8 v.C., wat een Saros-interval was. Het Saros-interval daarvóór is, zoals het tablet meldt, het 21ste regeringsjaar van Xerxes. Daaruit volgt dat Xerxes 21 jaar heeft geregeerd, dat Artaxexses hem in 465 v.C. als koning opvolgde en dat Artaxerxes dus 41 jaar regeerde.

Er zijn nog tal van andere tabletten (bijvoorbeeld de handelsregisters) die soortgelijk resultaat opleveren. Sachs heeft een begin gemaakt met de volledige vertaling van zijn veertien tabletten, maar moest het werk vanwege zijn slechte gezondheid overdoen aan zijn Oostenrijkse collega Hermann Hunger. In de jaren tachtig werden steeds meer Laat-Babylonische tabletten vertaald en gepubliceerd. Hunger heeft van de cumulatieve kennis geprofiteerd en de vertalingen van Sachs en zijn astronomische berekeningen gecompleteerd. Het boek verscheen in 1988 in Wenen als A. Sachs, Hunger H., Astronomical Diaries and Related Texts from Babylonia. Sachs berekeningen worden volledig ondersteund door de bevindingen in de jaren tachtig.

Afgezien van de tekstuele overlevering hebben we dus ook een absolute datering dankzij de astronomie. Het lijkt mij onbetwistbaar dat Artaxerxes in 465 v.C. de troon besteeg.
lanier schreef:Oh, in dat geval heb ik hier nog wel wat prima leesvoer voor je. :wink:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=2407
Nee toch, het wespennest dat Salomo heet? Heb mededogen met een arme journalist! :shock:
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Beschouwing van de leetijden
Afbeelding

Aart en Lanier jullie zien het al ik ga de leeftijden beschouwen om meer inzicht te krijgen,
in de loop van de dag ga ik het onderbouwen.

Onderbouwing voor Xerxes I

Onderbouwing voor Artaxerxes I

ik kom er nog op terug
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Antoon,

In je openingspost gaf je aan dat het Artaxerxes was die achter zijn vader Xerxes stond volgens de afbeelding op het bas-reliëf. Echter in de link die je ons geeft 'Onderbouwing voor Xerxes I' staat het volgende:

A bas-relief on the southern portico of a courtyard in the treasury of Persepolis, as well as the bas-reliefs on the east door of the tripylon (an ornamental stairway) depict him (Xerxes) as the heir apparent, standing behind his father (Darius I), who is seated on the throne

Dus je spreekt jezelf tegen!
Kunnen we daarmee ervan uitgaan dat deze afbeelding buiten beschouwing kan worden gelaten wanneer men wil aantonen dat Xerxes en Artaxerxes tegelijk regeerden?

Verder staat er nog in de link:
When his father died, in 486 bc, Xerxes was about 35 years old and had already governed Babylonia for a dozen years.

Xerxes was geen koning naast zijn vader evenals dat Artaxerxes geen koning was naast zijn vader! De zoon kreeg gewoon een gebied toegewezen waar hij gouveneur van was. Wanneer er iemand bijvoorbeeld op bezoek kwam in Babylon, dan kon deze ontvangen worden door de gouveneur (Xerxes) i.p.v. de koning (Darius I).

Je hebt jezelf echt geen dienst bewezen door met deze informatie te komen...

Ik heb de rest van de jaartallen nog niet doorgenomen, daar zal ik in de loop van de dag naar kijken.

Wat betreft je link naar Artaxerxes; wat moet ik hiermee?
Erin staat het volgende:
Artaxerxes I van Perzie behoort tot de voorouders van Peter Jan Robert Vermaat (de auteur van deze publicatie).

Heel interessant; waarom staat er niet dat zijn voorouders Noach en zijn familie zijn? Wat is dit voor onzin?
Waarom werd Xerxes gekozen als opvolger van Darius I, is dat niet interessanter om te weten? Was het niet om de bloedlijn van Darius I die moest worden doorgegeven?
WIe is die Peter Jan Robert Vermaat; een medium die in contact staat met z'n voorouders soms? Ik heb geen idee wat ik hiermee moet...
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

En dan zijn daar nog de Saros-tabletten.
Ik ga hier nog wel even induiken, ik had er wel van gehoord maar nog niet echt mee bezig gehouden. Er zijn ook zoveel van die tabletten waarvan nog maar een fractie vertaald is. In Leiden en Leuvenhouden ze zich overigens bezig met het vertalen van de tabletten.

Nee toch, het wespennest dat Salomo heet? Heb mededogen met een arme journalist!
Na een aantal pagina's gaat over Sennacherib en Hizkia. Wat is er nu daadwerkelijk gebeurd en wat is erbij verzonnen in de bijbel. Er zijn nog een aantal topics die ook interessant kunnen zijn. :D
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

ik deel je argwaan voor de laatste link, ik ben driftig aan het onderzoeken naar meer ,
als de leeftijd op de laatste link wel klopt dan zou dat inhouden dat volgens de herziene chronologie Artexeres nog jong was (17-20 jaar)bij begin van zijn zijn regering, OVEREENKOMSTIG wat Justines ook schrijft.
VOORLOPIG ZOEK IK MATERIAAL TOT ZOLANG GAAT HET IN DE IJSKAST.
Plaats reactie