Redeneringen over bewijslast.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
heeck
Ontoombaar
Berichten: 11964
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:19
Locatie: Leeuwarden

Bericht door heeck »

Rereformed schreef:Wat de basisstelling betreft: Mijn stelling is dat de atheist van elk godsconcept stelt dat het niet bestaat, en dat hij voor die stelling de bewijslast draagt: ben ik geheel met je eens. Maar als atheïst zeg ik dat de theïst (welke theïst dan ook) heeft gesteld en de atheïst daarop reageert. Atheïsme heeft dus geen andere bewijslast dan alle claims van de theïst te weerleggen of te licht te bevinden. Ik stel dat het atheïsme dit heeft gedaan en het zal doen met elke godsclaim die in de toekomst naar voren gezet kan worden, omdat ze altijd onderdeel zullen uitmaken van wat al eerder weerlegd is.
Het was toch Theoloog die de stelling onderhoudt "God bestaat niet" ?
Iedereen die zegt "God bestaat niet" draagt de bewijslast.
Atheisten in de schoenen schuiven dat ze dat moeten zeggen is overdracht van de bewijslast die Theosoof zelf draagt.

Waarom Reref. laat je je in die positie manoeuvreren ?

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Heeck schreef:Atheisten in de schoenen schuiven dat ze dat moeten zeggen is overdracht van de bewijslast die Theosoof zelf draagt.
Laten we eens een de definitie van 'Atheïsme' bekijken.
Van Dale schreef:athe·ïs·me het; o ontkenning vh bestaan ve god
Atheïsme is dus per definitie het voor je rekening namen van de stelling dat God niet bestaat.

Stond dat niet in je alwetende CMAP-tooltje, Heeck?
Gebruikersavatar
Kitty
Ontoombaar
Berichten: 11282
Lid geworden op: 23 aug 2006 17:31

Bericht door Kitty »

Maar vloeit het ontkennen van god niet vanzelfsprekend voort uit de claim 'god bestaat' van de gelovige? Zonder die claim zou de claim 'god bestaat niet' niet eens bestaan. Dus is het toch een reactie op de eerder gemaakte claim vanuit de religie en kan nooit een losse op zichzelf staande claim zijn maar is altijd een antwoord op een claim, zelfs als je hem los zou plaatsen want uiteindelijk is de basis de opvoering van god als iets dat bestaat. Dat neemt niet weg dat je ook de ontkenning moet voorzien van argumenten waarom je stelt dat god niet bestaat anders is het een loze kreet die in de lucht blijft hangen zonder overtuigingskracht.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Gebruikersavatar
heeck
Ontoombaar
Berichten: 11964
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:19
Locatie: Leeuwarden

Bericht door heeck »

Theoloog schreef:
Heeck schreef:Atheisten in de schoenen schuiven dat ze dat moeten zeggen is overdracht van de bewijslast die Theosoof zelf draagt.
Laten we eens een de definitie van 'Atheïsme' bekijken.
Van Dale schreef:athe·ïs·me het; o ontkenning vh bestaan ve god
Atheïsme is dus per definitie het voor je rekening namen van de stelling dat God niet bestaat.
Stond dat niet in je alwetende CMAP-tooltje, Heeck?
Theoloog,

Even op je beurt wachten, tot Reref. als eerstaangesprokene heeft kunnen antwoorden. 't Zal Theologenfatsoen zijn.

Voor het overige kan ik nu terugverwijzen, naar
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 594#167594
waar je bloedeigen bewijslast door jezelf wordt erkend. Het is je eigen kindje en wie het heeft mag het houden.

Bovendien gaat het niet om de door jou gewenste definitie van "atheïst", maar om iemand die de uitspraak doet: "God bestaat niet". Dat je al tijden bezig bent die negatieve bewijslast in andermans schoenen te schuiven is zo doorzichtig als de ook al eerder opgevoerde "versleten stromat".

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Rereformed schreef:
Kitty schreef:Het enige dat ik stelde is dat jouw gevoelens en mensbeeld niet typisch atheïstisch zijn.
Maar hier zit je er finaal naast, want het was wél typisch atheïstisch, want typisch atheïstisch is nou net zonder enige gedachte aan God.
Jouw redenering is van het volgende kaliber:

Er zijn mensen die menen dat de meerwaarde die in een samenleving wordt geproduceerd ten goede moet komen aan de gemeenschap als geheel. Dat zijn socialisten. Er zijn ook mensen die dit onzin vinden. Dat zijn kapitalisten. Afgelegen stammen in Afrika en verstandelijk gehandicapten hebben nooit enige gedachte aan het socialisme geschonken, dus zijn zij kapitalisten

Nu terug naar de definitie: een atheïst is niet iemand die nooit gedachten aan God wijdt (wijdt jij nooit gedachten aan God, Rereformed), maar iemand die het bestaan van God ontkent, en die dus wel gedachten aan God heeft gewijd. Sommigen, zoals Christopher Hitchens, besteden zelfs weken of maanden van hun leven aan het schrijven van boeken over God, om hun atheïsme uit te dragen.

Boeken die hier trouwens met lof omhangen worden, aangezien ook de verzamelde atheïstische gemeente hier voortdurend bezig is met kwesties t.a.v. God en godsgeloof.

Iemand die eenvoudig geen enkele gedachte aan God wijdt, zou je een non-theïst kunnen noemen, of a-religieus, of een niet-gelovige. Maar hij is geen atheïst in de gebruikelijke zin van het woord.

Voor iemand die mij verwijt te goochelen met het woord 'God' om daar de bedoelde uitkomst uit te krijgen ben je nogal onzorgvuldig in het gebruik van je termen en de betekenissen die je daaraan hecht.
siger

Bericht door siger »

Kitty schreef:Ik heb helemaal niets tegen atheïsme, ik kan daar zelfs volledig in meegaan, maar ik heb grote moeite met antitheïsme vanwege de verholen haat die ik hierin proef naar elke gelovige basis of gedachte en zelfs personen.

Ik heb geen hekel aan gelovigen. Ik heb ook geen hekel aan een godsconcept. Sterker nog, indien iemand troost en hoop put in zijn leven door in god te geloven, mag hij dat van mij, als hij mij maar niet oplegt ook zo te moeten gaan denken.
Daar kan ik volledig mee instemmen. Hoewel ik ikzelf atheist ben, is het mij overduidelijk dat er niets opzit dan een wijze te vinden om samen te leven met wederzijds respect. Daarom heb ik elders met veel vuur gepleit voor een seculiere overheid en een plurale samenleving. Als ik een debat over levensbeschouwelijke issues aanga, is dat (hoop ik toch) enkel wanneer ik vind dat één levensbeschouwing onrechtmatig terrein opeist
Kitty schreef:Ik heb alleen een hekel aan het misbruik of gebruik van religie om andere mensen te schaden of die de tolerantie naar andersdenkenden afblokt. Op dezelfde manier heb ik dus een hekel aan welke doctrine dan ook die andersdenkenden, mits zij anderen met dat anders denken niet schaden, veroordelen.
Daar kan ik eveneens volledig mee instemmen.
Kitty schreef:En dat zie ik dus wel gebeuren bij felle antitheïsten die voor mij het tegenover zijn van religieuze fundamentalisten. Maar die dus wel dezelfde afweer bij mij oproepen omdat zij niet tolerant zijn naar andersdenkenden en hun eigen denken als superieur beschouwen.
Daar kan ik niet over meespreken. Ik weet alleen dat we niet beschroomd mogen zijn elke onverdraagzaamheid aan de kaak te stellen. Ik neem steeds liever het risico onterecht beschuldigd te worden van onverdraagzaamheid dan niet te protesteren tegen scheefgroei.

Dit alles gezegd, rest natuurlijk de inschatting die we individueel maken over wat zich in onze samenleving afspeelt. Ikzelf ben meestal bijzonder verontrust over de huidige evolutie, en dat is waarschijnlijk het grootste verschil.
Laatst gewijzigd door siger op 09 mei 2009 15:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Het is hier een open forum, Heeck. Iedereen reageert hier op iedereen, en ik heb jou nog niet eerder iemand zien manen 'netjes op de beurt' te wachten. Of dat zelf zien doen, wat dat aangaat, toen ik even hiervoor overspoeld werd met reacties.

Ik zou je er bijna van gaan verdenken, andere maatstaven te hanteren voor de bijdragen van "Theosofen", "lustzoekers" of welke pejoratieve term je er ook maar voor in Pim-Pam-petto hebt.
Heeck schreef:Voor het overige kan ik nu terugverwijzen, naar
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 594#167594
waar je bloedeigen bewijslast door jezelf wordt erkend. Het is je eigen kindje en wie het heeft mag het houden.
Ik heb die bewijslast dan ook gedragen en ben met een argument gekomen op grond waarvan ik tot de conclusie kom dat God niet bestaat. Ik wel.

Mijn stelling is echter dat iedereen die stelt: "God bestaat niet", die bewijslast draagt.
Heeck schreef:Bovendien gaat het niet om de door jou gewenste definitie van "atheïst", maar om iemand die de uitspraak doet: "God bestaat niet". Dat je al tijden bezig bent die negatieve bewijslast in andermans schoenen te schuiven is zo doorzichtig als de ook al eerder opgevoerde "versleten stromat".
Iemand die zich 'atheïst' noemt, neemt per definitie de stelling voor zijn rekening dat God niet bestaat. Dat kun je gewoon uit het woordenboek aflezen. Als jij de stelling "God bestaat niet" niet voor je rekening wilt nemen, prima, dan moet je je geen atheïst noemen.

Maar daar ging het je niet om: jij wilt kunnen zeggen dat God niet bestaat, zonder dat te hoeven onderbouwen met een heldere, gedegen argumentatie. Want dat voorrecht moeten we ons niet laten ontnemen, toch, Heeck?
siger

Bericht door siger »

Theoloog schreef:Iemand die zich 'atheïst' noemt, neemt per definitie de stelling voor zijn rekening dat God niet bestaat. Dat kun je gewoon uit het woordenboek aflezen. Als jij de stelling "God bestaat niet" niet voor je rekening wilt nemen, prima, dan moet je je geen atheïst noemen.

Maar daar ging het je niet om: jij wilt kunnen zeggen dat God niet bestaat, zonder dat te hoeven onderbouwen met een heldere, gedegen argumentatie. Want dat voorrecht moeten we ons niet laten ontnemen, toch, Heeck?
Hoe dikwijls heb je dit nu al geschreven? Besteed jij wel aandacht aan antwoorden?

Ik zeg dat God niet bestaat. Ik ben een atheist. Wie gaat me zeggen wat ik moet bewijzen, is er een controleorgaan, wie zit er in de jury?

Bewijslast komt enkel voort uit mijn keuze iets te bewijzen. Als ik beslis dat niet te doen, misschien omdat ik te dom ben of misschien omdat ofwel het publiek ofwel het onderwerp mij doet vermoeden dat dit geen aarde aan de dijk zal zetten, dan is dat zo, en dan ben ik noig altijd evenzeer atheist.


Je valt hier geen theisten, polytheisten, pantheisten etc... etc.... lastig om hun bewijs, of allezins niet met de repetitieve hardnekkigheid waarmee je atheisten continu de les spelt. Wat hebben atheisten jouw feitelijk misdaan? Ben je opgegroeid in een streng atheistisch gezin waar je veel geleden hebt?
siger

Bericht door siger »

Theoloog schreef:Jouw redenering is van het volgende kaliber:
Aanvankelijk verdraaide je enkel wat woordjes, daarna verving je woorden van je tegenstander door je eigen woorden, en nu vervang je al de hele stelling door een andere. Je bent echt onoverwinnelijk.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Netjes op je beurt wachten, siger. Anders krijg je een tik van opa Heeck op de vingers vanwege je onfatsoen.

O nee, jij zit niet in het kamp van de Theologen en filosofen; voor jou gelden andere fatsoensnormen wat opa Heeck betreft.
siger schreef:Je valt hier geen theisten, polytheisten, pantheisten etc... etc.... lastig om hun bewijs, of allezins niet met de repetitieve hardnekkigheid waarmee je atheisten continu de les spelt. Wat hebben atheisten jouw feitelijk misdaan? Ben je opgegroeid in een streng atheistisch gezin waar je veel geleden hebt?
Ik hoef al die types niet de vraag onder de neus te wrijven waar het bewijs is voor hun voorstellingen van en beweringen over de werkelijkheid; dat wordt hier al te uit en te na door anderen van ze geëist

Maar o wee als je henzelf eens met hun eigen eisen t.a.v. bewijslast lastig valt. Dan krijg je de hele meute al schuimbekkend over je heen.

Natuurlijk hoef je niets aan te tonen, siger. Je mag jezelf noemen wat je wil: a-bloemist, a-kabouterist, a-theepottist, a-theist. Verwacht echter niet dat iemand, buiten een clubje van gelijkgestemden je daarin dan serieus neemt.
siger schreef:Aanvankelijk verdraaide je enkel wat woordjes, daarna verving je woorden van je tegenstander door je eigen woorden, en nu vervang je al de hele stelling door een andere.
Het is een vergelijking tussen twee redeneringen, om duidelijk te maken dat de eerste niet deugt, siger. Als jij meent dat de vergelijking zelf onjuist is, kun je dat aantonen. Heb je daar geen zin in, ontbreekt het je aan tijd en energie, of ben je er gewoon niet toe bij machte, dan kun je net zo goed je snaveltje toe doen, aangezien je niets toevoegt, maar slechts afleidt.
Laatst gewijzigd door Theoloog op 09 mei 2009 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heeck
Ontoombaar
Berichten: 11964
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:19
Locatie: Leeuwarden

Bericht door heeck »

Theoloog schreef:Ik heb die bewijslast {over de uitspraak van Theoloog"God bestaat niet"} dan ook gedragen en ben met een argument gekomen op grond waarvan ik tot de conclusie kom dat God niet bestaat. Ik wel.
En omdat je zo bedelt: Nogmaals complimenten voor het op je nemen van een negatieve bewijslast, dat ik zou hebben gemist.
Excuus daarvoor.

Graag verwijzing of misschien beter nog: een duidelijk schoongepoetste herhaling van stelling en bewijs.
Mocht dat niet mogelijk zijn dan als opvang mijn uitnodiging om een topic onder die titel te starten.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Gebruikersavatar
axxyanus
Moderator
Berichten: 12282
Lid geworden op: 08 nov 2008 21:23

Bericht door axxyanus »

Kitty schreef: Ik heb geen hekel aan gelovigen. Ik heb ook geen hekel aan een godsconcept. Sterker nog, indien iemand troost en hoop put in zijn leven door in god te geloven, mag hij dat van mij, als hij mij maar niet oplegt ook zo te moeten gaan denken. Ik heb alleen een hekel aan het misbruik of gebruik van religie om andere mensen te schaden of die de tolerantie naar andersdenkenden afblokt.
Ik kan daarin volgen van zolang de gelovige wil erkennen dat zijn geloof irrationeel is. Mijn ervaring is dat het niet erkennen van de irrationaliteit van het godsgeloof over het algemeen uitmondt in allerlei onhygiënische denkpatronen wat het zoveel moeilijker maakt om tot redelijke oplossingen te komen met dergelijke mensen.
Kitty schreef:Op dezelfde manier heb ik dus een hekel aan welke doctrine dan ook die andersdenkenden, mits zij anderen met dat anders denken niet schaden, veroordelen. En dat zie ik dus wel gebeuren bij felle antitheïsten die voor mij het tegenover zijn van religieuze fundamentalisten. Maar die dus wel dezelfde afweer bij mij oproepen omdat zij niet tolerant zijn naar andersdenkenden en hun eigen denken als superieur beschouwen.
En vanaf wanneer is er schade? Stel we hebben een vredelevende theïst, die als deugd "het kritiekloos aanvaarden van de goddelijke waarheid/wil" verkondigt. Hij krijgt kinderen die deze deugt overnemen. Die komen terecht bij iemand die beweert dat het de goddelijke wil is om een aanslag te plegen tegen de goddelozen. Vanuit hun waarden van hun ouders meegekregen aanvaarden zij dat kritiekloos en plegen die aanslag.

Mogen we nu wel of niet naar die theïstisch ouder en zijn deugd van kritiekloos aanvaarden wijzen als deels verantwoordelijk voor die aanslag of niet?
Gebruikersavatar
Cluny
Banned
Berichten: 7575
Lid geworden op: 29 apr 2006 20:58

Bericht door Cluny »

Theoloog schreef:
Heeck schreef:Atheisten in de schoenen schuiven dat ze dat moeten zeggen is overdracht van de bewijslast die Theosoof zelf draagt.
Laten we eens een de definitie van 'Atheïsme' bekijken.
Van Dale schreef:athe·ïs·me het; o ontkenning vh bestaan ve god
Atheïsme is dus per definitie het voor je rekening namen van de stelling dat God niet bestaat.

Stond dat niet in je alwetende CMAP-tooltje, Heeck?
Atheïsme = Zonder god(en) zou beter zijn.
Of zonder godsdienst. De a staat voor het ontbreken van.
Er niets mee doen. Een dagelijks leven leiden zonder denkbeeldige vriendjes.
Atheïsten ontkennen geen god, want er is helemaal geen god.
Overigens, om van dit soort gezeur af te zijn noem ik mezelf liever realist.
Dan zijn de religieuzen automatisch anti-realisten.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Kitty schreef:Ik begrijp nu dat je onder atheïstische gedachten niet perse de gedachten van een atheïst verstaat, maar iedere gedachte waar god of religie geen rol in speelt.
En het lijkt mij dat dát juist de kern van 'typisch atheïsme' is, want voor de rest kan een atheïst van een andere atheïst op duizend-en-één manieren verschillen.
Ik heb helemaal niets tegen atheïsme, ik kan daar zelfs volledig in meegaan, maar ik heb grote moeite met antitheïsme vanwege de verholen haat die ik hierin proef naar elke gelovige basis of gedachte en zelfs personen.
Ik heb geen hekel aan gelovigen. Ik heb ook geen hekel aan een godsconcept. Sterker nog, indien iemand troost en hoop put in zijn leven door in god te geloven, mag hij dat van mij, als hij mij maar niet oplegt ook zo te moeten gaan denken. Ik heb alleen een hekel aan het misbruik of gebruik van religie om andere mensen te schaden of die de tolerantie naar andersdenkenden afblokt. Op dezelfde manier heb ik dus een hekel aan welke doctrine dan ook die andersdenkenden, mits zij anderen met dat anders denken niet schaden, veroordelen. En dat zie ik dus wel gebeuren bij felle antitheïsten die voor mij het tegenover zijn van religieuze fundamentalisten. Maar die dus wel dezelfde afweer bij mij oproepen omdat zij niet tolerant zijn naar andersdenkenden en hun eigen denken als superieur beschouwen.
Ik denk dat dit een zaak is waar het belangrijk is op te merken dat je met een glijdende schaal te maken hebt. 'Haat' is het extreem van antitheïsme, net zoals een bomaanslag tegen een abortuskliniek een extreem is van anti-abortus fundamentalisten.
Haat lijkt mij altijd iets wat een mens zoveel mogelijk moet proberen te vermijden of overheen moet zien te groeien.
'Een hekel hebben aan' is al heel andere koek. Het is geheel gerechtvaardigd wanneer mensen bepaalde slechte ervaringen hebben. Ook daarin kun je je best doen om uitzonderingen op de regel te leren zien.
Ook intolerantie en 'je superieur voelen' is een begrip dat vele nuances kent.

Je geheel en al buiten enige 'anti ' op te stellen en je geheel en al opstellen zonder ooit aan te komen met een ferm 'hier sta ik voor' lijkt me gelijkstaan aan onverschilligheid. Ik zie daar ook negatiefs aan kleven.

Maar merkte je op hoe Aart Brouwer bijvoorbeeld in zijn artikel over Dawkins zo negatief was over Dawkins de antitheïst, dat hijzelf daardoor wellicht als een nog grotere fundamentalist overkwam?
Je vraagt je dan af of er een automatische wisselwerking is: fundamentalisme roept fundamentalisme op. Misschien móet het dat wel oproepen omdat het de enige manier is om fundamentalisme een halt op te roepen, denk aan de geschiedenis van het Derde Rijk.

Maar het lijkt me goed wanneer je haat aanklaagt daar waar je het tegenkomt. De antitheïst moet het wellicht soms van een ander te horen krijgen voordat hij het zelf inziet.
Overdenken in hoeverre je door haat aangedreven wordt kan nooit kwaad.
Born OK the first time
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Theoloog schreef:
Rereformed schreef:OK, Theoloog, ik probeer de zielszorg er geheel buiten te laten. :roll:
Dat waardeer ik; maar vanwaar die rollende ogen?
Omdat ik vermoed dat ik mezelf op dit punt niet helemaal kan vertrouwen. :lol:
Dit is de hoofdkwestie: hoever moet een atheïst gaan om te bewijzen dat God niet bestaat. Hoeft hij daarvoor slechts alle bewijzen voor het bestaan van God te slopen, of moet hij ook zelf met negatief bewijs komen, en zo ja, hoe zou dat er dan uit kunnen zien.
Bedoel je dat de atheïst met postief bewijs moet komen dat God niet bestaat?
Ik zou zeggen dat het eerste, ofwel bijvoorbeeld de godsbewijzen ontmaskeren als vals, genoeg is, maar in de loop van dat proces zal er onvermijdelijk ook af en toe positief bewijs voor zijn opstelling boven komen. Zoals dat ook in de geschiedenis zo gegaan is: op een gegeven moment werd bewezen dat blikseminslag of kinderen krijgen geen daad van een God is, want men kan het één eenvoudig met een bliksemafleider voorkomen en het ander met een reageerbuisje opwekken.
Laten we nu eens de vergelijking trekken met de stelling dat zwarte zwanen niet bestaan. De zwarte zwaan komt uit Australië en voordat Australië bekend was, kende men alleen witte zwanen. Stel nu dat men uit het gebrek aan bewijsmateriaal dat spreekt voor het bestaan van zwarte zwanen (op dat moment slechts speculatief) had geconcludeerd dat zwarte zwanen niet bestaan. Zou dit dan rationeel zijn geweest?
Nee, want de mens wist wel degelijk dat de gehele wereld niet in kaart was gebracht en er mogelijk delen van de wereld waren die niet onderzocht waren. Hij zou ten hoogste kunnen concluderen dat er in de tot nu bekende gebieden geen zwarte zwanen bestaan.
Ik zou zeggen: neen, op dat moment had men een waarschijnlijkheid in kunnen schatten, en moeten zeggen: we weten het niet.
Ben ik dus weer met je eens.
Maar de Godkwestie is een andere zaak. Van God wordt beweert dat hij wel degelijk immanent is, dwz in onze wereld, waar we goed bekend mee zijn, sporen nalaat. Indien die sporen empirisch niet aan te tonen zijn, maar alles op het tegendeel wijst, concluderen we volgens mij terecht dat God niet bestaat.
Je mag God dan naar het transcendente overhevelen, maar dan geldt de regel van Wittgenstein: waarover je niet kunt spreken moet je zwijgen, oftewel dan is het onmogelijk het over God te hebben.
Rereformed schreef:Maar nu verder met iets wat ik echt belangrijk vind en jij tot nu toe genegeerd hebt: voor welk godsconcept waarvoor de atheïst geen geldige weerlegging zou hebben wil jij een goed woordje doen? Jouw definitie van God klopt m.i. niet, of beter gezegd het dekt de gehele lading niet van het begrip God.
Dit is feitelijk een ander punt, en gaat over mijn definitie van God. Zelfs als wat je op dit punt inbrengt juist is, wil dat echter niet zeggen dat mijn stelling over bewijslast (wat nodig is om rationeel gerechtvaardigd te zijn in je negatie van het bestaan van x) onjuist is. Tot nu toe liepen deze discussies door elkaar heen.
Volgens mij is dit helemaal geen ander punt, maar had het juist meteen in het begin heel duidelijk geformuleerd moeten worden, want je hele discussie over God heeft absoluut geen zin indien je niet eerst een goede definitie geeft van waarover je het hebt.
Bovendien is volgens mij atheïsme altijd de reaktie op de godsconcepten, en nooit die abstracte ontkenning van iets wat nog niet eens geopperd is. Wat mij betreft is jouw discussie dus overbodig.
Daardoor kan gemakkelijk de indruk ontstaan dat omdat het ene onvoldoende helder wordt, het andere dus ook onjuist is. Ik stel dan ook voor hier een aparte discussie van te maken.
Precies, ik schakel ze aan elkaar. Ik weet niet of hiervoor nu zo nodig een apart topic moet worden geopend.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 09 mei 2009 17:06, 4 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Plaats reactie