Kitty schreef:a.r. schreef:Kom eens op met die nieuwe 'spirituele' atheïstische horizonten dan?
Wel, ik heb er wel een paar ideeën over:
Wat is hier atheïstisch aan? Zo kan ieder goed mens zich opstellen, ook als hij of zij gelovig is.
Wat een rare vraag. Alle spiritualiteit die a.r. hier opsomde was atheïstisch aangezien het gespeend was van Godtalk.
Natuurlijk lukt dát niet altijd, maar het zou mi wel het streven van de mensheid moeten zijn. Niet elkaar kapot willen maken, maar werken aan jezelf en aan een vorm van samen, eerbied dus.....(dát klinkt voor sommigen vast heel oudbollig) maar ik heb er geen beter woord voor. (én met samen bedoel ik niet : allemaal hetzelfde of allemaal gelijk, integendeel zelfs)
Dit zie ik ook niet als typische atheïstische waarden, er zijn legio christenen die zich inzetten voor hun medemens en precies zo handelen als jij hier stelt.
Maar er is hier op het forum al duizend maal gezegd dat er geen 'atheïstische waarden' zijn, aangezien atheïsme geen ideologie is, maar enkel de ontkenning van godtalk.
Dus je hoeft niet perse atheïst te worden om aan jouw goede mensbeeld te voldoen.
Ja, natuurlijk wel, aangezien ieder godtalk doorspekt is van valsheden.
En verder is het nogal naïef om te denken dat na jouw voorgestelde emancipatie, die je benoemd als vastzitten aan ideologie/religie/dogma's het vanzelf wel goed komt met de mens. Ieder atheïst is vrede op de wereld en we zijn allemaal lief voor elkaar? Dat is vrij utopisch gedacht, dat kun je dus vergeten. Is het je wel eens opgevallen dat er heel erg goede christenen zijn en heel slechte atheïsten?
Iedere ideologie heeft een zekere mate van naïviteit, de idealen. Maar iedere wijze aanhanger van een ideologie onderkent die en kent ook aan realisme een belangrijke plaats toe.
Ik heb een hekel aan elk soort fundamentalisme, of het nu religieus fundamentalisme is, of antitheïstisch fundamentalisme. Beiden blokkeren de mens in het vrij in het leven staan en open te staan voor je medemens of die medemens nu christelijk, moslim of op een andere manier gelovig is of niet.
Maar daarom is het juist zo vreemd dat je een paar zinnen tevoren van het atheïsme verlangde een
specifieke ideologie te zijn. Je denken is contradictoir.
Als je, zoals Rereformed stelt, een bloedhekel hebt aan het domme denken van de gelovige, dan sta je dus niet open voor al je medemensen, maar moeten zij aan een bepaalde voorwaarden voldoen om zijn goedkeuring te krijgen. Dan ben je fundamentalistisch, je gaat dan namelijk voor anderen bepalen hoe de ander dient te denken en handelen en dan verschil je erg weinig met de christelijke fundamentalisten die voor jou bepalen hoe je dient te denken en handelen om in hun ogen een goed mens te zijn.
Maar hoe naief moet je zijn om te denken dat jij niet fundamentalistisch bent! Ieder mens heeft 'fundamentele overtuigingen' waar niet aan getornd kan worden.
Als ik even raden mag sta jij niet bepaald open voor mensen die kinderoffers aan Baal, niet open voor martelen van gevangen genomen vijanden, niet open voor seksuele omgang met achtjarigen, niet open voor verplichte abortus voor al het leven dat gehandicapt geboren wordt, niet open voor een leven leiden van stelen en beroven, niet open voor een huwelijk waar de vrouw ondergeschikt is aan de man enz enz.
Een echte vrijdenker kan mijns inziens nooit een fundamentalist zijn. Fundamentalisme oordeelt en legt op, een vrijdenker kan alleen voor zichzelf bepaalde denkbeelden afwijzen maar legt nooit denkbeelden dwingend op aan anderen.
Dat is enkel in fabel in je denken. Een Freethinker legt als 'wet van het gezond denken' dwingend rationaliteit op aan ieder ander. Dat is het fundamentalisme van de Freethinker.
Maar waar het fundamentalisme van de vrijdenker zich onderscheidt van het relgieuze fundamentalisme is dat de vrijdenker in veel grotere mate bereid is zelfs diepgewortelde fundamentals in zijn/haar denken soms moedig in twijfel durft te stellen, kritiek erop serieus wil overdenken. Zo gaat een freethinker in gesprek met een holocaustontkenner, probeert hij argumenten te vinden om zijn eigen overtuiging van gewicht te voorzien en die van de ander te ontmaskeren als vals.
Ik heb ooit overwogen om Nietzsche te gaan lezen, maar echt, als je daar een felle fundamentalistische antitheïst van wordt, dan overweeg ik het nog maar eens een keer of ik dat wel moet doen. Hoewel ik mij niet kan voorstellen dat welke filosoof dan ook, of welke schrijver of denker dan ook mij daartoe zou kunnen brengen. Aangezien ik een fel tegenstander ben van fundamentalistische denkbeelden van welke orde of uit welke hoek dan ook.
Over Nietzsche moeten mensen die hem nooit gelezen hebben eens leren ophouden te praten.
Iemand is enkel geen fundamentalist indien hij nooit een fundamentele tegenstander heeft gehad.
Zelfs de pascifist Russell werd een soldaat toen hij geconfronteerd werd met Hitler.