Sekte verstoort kerkdiensten Apeldoorn

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Maverick schreef:
Het argument dat zolang een groep gekken niets vreemds doet er niets aan de hand is gaat niet op vind ik, immers, als mensen eenmaal ontspoort zijn is de stap naar verdere radicilsering zo gezet.
Maar waar leg je de grens. Mensen die standvastig zijn in een ideologie kun je niet gek noemen. Dan zouden skinheads ook psychopaten zijn die je op zou moeten sluiten. Moet een punker die anarchistisch denkt ook aangepakt worden. Of een actief lid van Greenpeace. Het is discutabel; zijn de volgelingen van Wilders ook sekteleden. De scheidslijn ligt nog steeds op het maatschappelijke vlak; is er sprake van ordeverstoring of propaganderen van haat; dan heb je een reden. Maar er zijn wereldwijd tienduizenden sekten, slechts enkelen maken gifgas of duiken onder in een oerwoud in Guyana. Op een moment dat er een groep op een berg gaat zitten om te wachten op Hale-Bop. Kun je er slechts om lachen, want wat doen die mensen eigenlijk.
Op Nat.Geographic is momenteel een serie die gaat over haat in de Amerikaanse samenleving. Tientallen bewegingen zijn hier actief. Ze worden gedoogd, maar wel nauwlettend in de gaten gehouden.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Rein

Bericht door Rein »

Kitty stelt terechte vragen en Vroon geeft enige voorzichtige antwoorden.
Ik kom zelf niet goed tot een voorlopige conclusie.

Eerst heb ik op wikipedia gekeken naar een definitie van sekten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sekte

Interessant zijn de 9 kenmerken van sekten die Vermeersch noemt.

Dan is al het dilemma genoemd, dat volwassenen zich in alle vrijheid kunnen voegen naar een systeem waarin onvrijheid en manipulatie een rol spelen.
De vergelijking met psychiatrische patiënten kan gemaakt worden; [ook] daarbij gelden strakke criteria voor een overheid die wil ingrijpen en een rechterlijke machtiging wil halen.
Waar is de grens? Hoeveel nadeel mag je jezelf of anderen berokkenen?

Soms ontwikkelt een sekte zich tot een criminele organisatie; het voorbeeld van de FLDS is al genoemd en dan grijpt een overheid in, zij het vaak veel te laat.

Ik vond nog het gegeven, dat de Belgische overheid de sekten beter observeert dan de Nederlandse. Verder kan ik op internet onderzoek of rapporten vinden waarin definities, werkwijzen, nadelen en aanpak van sekten worden beschreven.
Op dat gebied kan er sprake zijn van braakliggend terrein.

Wordt vervolgd?
Groet
Rein
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Veel (christelijke) sektes beginnen gewoon als een kerkgenootschap, dat in de loop van de tijd steeds meer een eigen koers begint te varen. Stukje bij beetje treden dan de kwalijke effecten in. Dat hoeft echter niet te gebeuren.

Het is dan ook moeilijk aan te geven wanneer een groep de grens van het kwalijke heeft overschreden. Meestal is dat pas duidelijk als je de groep van dichtbij kent en dat is nou juist vaak niet mogelijk vanwege de geslotenheid en eigenheid ervan.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
lehem

Bericht door lehem »

Ik woon in Apeldoorn en was zelf aanwezig in één van de diensten die ze verstoorden. Ze waren echter zeer onverstaanbaar en 99% van de mensen had geen één idee waar het over ging. Ik vond het stukje wat ze uitzonden in Netwerk nog wel interessant, want daar zochten ze de contactpersoon (die vermeld stond in hun foldertje) op. Deze kwam zeer vreemd over en vond ook dat de pers hem lastig viel. Echt grappig, als je bedenkt dat juist zij de diensten verstoorden, en dat ze het dan vervelend vinden als hun gevraagd wordt waarom.
Plaats reactie