Samante's spiritualiteit.

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Beste Samante,

Ik begrijp uit je schrijven dat je jouw 'persoonlijke' ervaringen als maatstaf neemt. Dit druist in tegen rationeel denken en voldoet niet binnen een wetenschappelijk toetsbaar kader. Vervolgens komt waarschijnlijk de tegenwerping dat de wetenschap ook niet alles weet. Dit klopt maar het is wel een manier om meer onwaarschijnlijke verklaringen te elimineren. Ik hou daarom staande dat er een materialistische realiteit is welke middels wetenschappelijk kader toetsbaar is. Dit kan experimenteel of door gedachtenexperimenten. En nogmaals het op basis van eigen gedachten of ervaringen voor waar of onwaar aannemen van een bepaalde theorie voldoet niet als "theorie". Dat je hiermee zelf genoegen neemt is natuurlijk prima, maar dat wil niet zeggen dat degenen die alvorens een theorie te omarmen wetenschappelijke onderbouwing willen zien het bij het verkeerde eind hebben.
Laatst gewijzigd door doctorwho op 03 okt 2005 13:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Samante schreef: Ik denk dat ik met mijn idee me gewoon prettiger en gelukkiger voel dan met die apotheek die ik eens in de twee weken krijg ingespoten.
Jouw instelling is dat je ideeen je gelukkiger maken in het leven, en of er nou wel of niet na de dood een of ander scenario zich voltrekt of juist helemaal niets neemt niks van jouw gegenereerde geluk in het leven af; of dit nou een illusie is of niet boeit je eigenlijk niet. Je ideeen zijn afgebakend in het persoonlijke domein, dwz. je bent niet iemand die in een jurk dingen staat te verkondigen in een of ander landhuis met volgelingen en explosieven (of welke variant dan ook. Voor hetzelfde geld zat je in een rolstoel bij de V&D in Eindhoven te preken). Daar ben je zelf ook blij om, dat gaf je min of meer ook aan.

Ik heb een paar vrienden die er min of meer ook zo over denken,

Dat recht zal niemand je ontnemen natuurlijk,

Zelf heb ik die insteek nooit echt kunnen hebben. Velen hier ook niet. Zelf vind ik het irrationeel, maar wel "begrijpelijk" in de context van "ik kan het begrijpen dat sommige mensen voor een dergelijke aanpak zouden kiezen", persoonlijk.

Maar het is denk ik persoonlijk houdbaar zolang je 'kennis' zich beperkt tot het meenbare ontastbare.
Samante schreef: Zo voel ik mij dus ook op dit forum, als een soort Jodie Foster. En dat is een geweldig gevoel. Ik ben blij dat ik eindelijk eens mensen tegenkom die gewoon heel kritisch zijn op wat ik beweer te hebben ervaren.
Zelf kritisch denken kan natuurlijk ook geen kwaad, en je hebt er veel meer aan dan kritische terugkoppeling van anderen, lijkt me zo.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Samante

Bericht door Samante »

doctorwho schreef:Dat je hiermee zelf genoegen neemt is natuurlijk prima, maar dat wil niet zeggen dat degenen die alvorens een theorie te omarmen wetenschappelijke onderbouwing willen zien het bij het verkeerde eind hebben.
Oh maar dat zeg ik ook niet hoor. :wink:
Samante

Bericht door Samante »

chromis schreef:
Samante schreef: Zo voel ik mij dus ook op dit forum, als een soort Jodie Foster. En dat is een geweldig gevoel. Ik ben blij dat ik eindelijk eens mensen tegenkom die gewoon heel kritisch zijn op wat ik beweer te hebben ervaren.
chromis schreef: Zelf kritisch denken kan natuurlijk ook geen kwaad, en je hebt er veel meer aan dan kritische terugkoppeling van anderen, lijkt me zo.
Zelf kritisch denken doe ik ook. Misschien niet zo kritisch als jullie. Maar ik bedoelde dat het voor het eerst is dat mensen zich zo opstellen als jullie. Dat maakt dit forum zeer bijzonder. Ook de wijze waarop mensen met elkaar discussiëren verdient denk ik een pluim.
Plaats reactie