siger schreef:Dat zijn dan dierenrechten...
Is de mens géén dier dan?
(Van een gelovige die er een god bijhaalt om de mens tot kroon op de schepping te benoemen kan ik het verwachten- - -sterker nog; behoort het tot zijn standaard-ontkenning een dier te zijn met referte naar die 'kroon', haha.)
Als je 'mensenrechten' noemt, gekoppeld aan het recht v.d. sterkste(n) dan kan ik er (met moeite) begrip voor hebben maar als je als je je als een vals-fluitende (want thuisfluiter!) ontpopt door andere dieren met een persoonlijkheid (=is op de mens lijkende

) óók rechten toe te kennen, en de rest van flora en fauna niet?
Het milieu is al druk bezig die zgn. intelligente mens te wijzen op dat levensgrote gat dat in dat mensenrechtenverhaal voorkomt en gevuld zou moeten zijn met de rationele plicht zich niet alleen dierlijk te gedragen maar die Ratio ook op zichzelf van toepassing te laten zijn!
De plicht om in evenwicht te komen en te blijven met die rest van flora en fauna (wat volgens mij alleen kan door geboorte beperking (een rem op ons dier-zijn)
(en de goden die anders propageren op een grote hoop - - en achter ons laten)
Zoiets kun je toch niet aan dat stomme milieu overlaten? (die ons nu al zachtjes aaiend met een natte dweil in het gezicht wrijft?)