2e pinksterdag inruilen voor suikerfeest?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Ik denk dat je eigen identiteit altijd bij je zal blijven.

Maar als ik ga emigreren, dan zou ik me wel proberen in te passen in de cultuur van het land waar ik voor kies.

Ik ga niet kiezen voor een land wiens wetten of cultuur me totaal niet aanstaat. Zowel, dan zal ik me toch enigsinds moeten conformeren.

Dat ik dan Nederlandse trekjes zal bijven houden, ja wellicht wel.

Maar als in het land in kwestie een bepaalde gewoonte van mij niet gewaardeerd wordt om welke reden dan ook, dan ben ik bereid me daar aan te passen.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ruby schreef:En hoeveel van onze missionarissen hebben het voor elkaar gekregen om weet ik veel waar allemaal kerken te bouwen?
Om die reden vind ik Benedictus XVI ook een watje. Als Bonifatius naar de heidenen in Dokkum kon gaan zo'n 1500 jaar geleden, dan moet Benedictus ook de kloten hebben om naar Teheran gaan om daar het waere woord te verkondigen. Eens zien of ze in Iran ook mooie eiken hebben.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
pieps
Forum fan

Bericht door pieps »

Sararje schreef:
Ruby schreef:En hoeveel van onze missionarissen hebben het voor elkaar gekregen om weet ik veel waar allemaal kerken te bouwen?
Om die reden vind ik Benedictus XVI ook een watje. Als Bonifatius naar de heidenen in Dokkum kon gaan zo'n 1500 jaar geleden, dan moet Benedictus ook de kloten hebben om naar Teheran gaan om daar het waere woord te verkondigen. Eens zien of ze in Iran ook mooie eiken hebben.
mmm , lijkt me wel wat voor Talpa ; kooigevechten tussen , paus , kardinalen ,molla's , rabijnen etc. etc . , en Harrie natuurlijk
De maffe kleding en baarden , gekke hoedjes en vermeende eerbiedwaardigheid maken het geheel een Monthy Pyton achtig gebeuren :D

Pieps
Politics is the entertainment branch of industry.
Frank Zappa
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Probleem met Harrie is dat ik vermoed dat hij nogal weinig supporters heeft. Dit is natuurlijk op te lossen met een SMSactie a la Talpa.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Ik zou SBS proberen, die hadden net dat programma met die blanken in de rimboe, ik heb me weer bescheurd.
'Reli in de rimboe?'
Menselijke exploitatie kan mij niet ver genoeg gaan, zeker als het mij voorgeschoteld wordt door de commerciëlen.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

Chromis schreef:Ik denk dat je eigen identiteit altijd bij je zal blijven.

Maar als ik ga emigreren, dan zou ik me wel proberen in te passen in de cultuur van het land waar ik voor kies.

Ik ga niet kiezen voor een land wiens wetten of cultuur me totaal niet aanstaat. Zowel, dan zal ik me toch enigsinds moeten conformeren.

Dat ik dan Nederlandse trekjes zal bijven houden, ja wellicht wel.

Maar als in het land in kwestie een bepaalde gewoonte van mij niet gewaardeerd wordt om welke reden dan ook, dan ben ik bereid me daar aan te passen.
En nu durf ik te beweren dat jij er tenminste bij stil zal staan voordat je zou emigreren. Velen doen dat niet en dan heb ik het nog niet eens over alle toeristen die gewoon respectloos kunnen zijn in het vakantieland.
Sararje schreef:
Sorry, het is eigenlijk niet grappig, maar ik moest wel erg lachen hierom. :D :D Overigens kan ik mij haast niet voorstellen dat er daar geen missionarissen zijn, maar wellicht wat minder aan de "oppervlakte" dan zoals zij vroeger te werk gingen. En ik denk dat we ook helaas kunnen vaststellen dat er meer mensen gedood zijn door missionarissen (door overbrenging van ziekten en kruistochten en weet ik wat niet meer) dan dat er missionarissen zijn omgebracht.
Fenomeen schreef:Ik zou SBS proberen, die hadden net dat programma met die blanken in de rimboe, ik heb me weer bescheurd.
'Reli in de rimboe?'
Menselijke exploitatie kan mij niet ver genoeg gaan, zeker als het mij voorgeschoteld wordt door de commerciëlen.
Toevallig wil ik daar vandaag nog een logje aan besteden op mijn site. Ik heb 2 minuten gezien en we vonden het zo verschrikkelijk dat we het af hadden gezet. Ik snap eigenlijk niet wie het in zijn hoofd heeft gehaald om dit soort mensen daar te zetten. Totaal respectloos. Maar ja.. helaas (?) baseer ik dit op het zien van 2 minuten. Eigenlijk zou ik er niet over mogen oordelen.
Groeten van Ruby
-------------------------------------------
I don't question your existence - God
P. Strootman
Forum fan

Re: 2e pinksterdag inruilen voor suikerfeest?

Bericht door P. Strootman »

chromis schreef:http://frontpage.fok.nl/nieuws/58036

Tja, er is weer eens een idee geopperd dat waarschijnlijk weer veel reacties bij het grote publiek zal losmaken:
fok.nl schreef: Muskens: feestdag inruilen voor suikerfeest
Gepost door Rob (R@b) - Bron: RKnieuws.net
Gepubliceerd: maandag 26 september 2005 @ 10:58
Bisschop MuskensBisschop Martinus (Tiny) Muskens van Breda heeft in de recente uitgave van het Centraal Weekblad laten weten dat hij Tweede Pinksterdag wel wil inruilen voor een islamitische feestdag, zoals het suikerfeest. Volgens de bisschop is het niet enkel genoeg om in sociaal opzicht zij aan zij met moslims te staan. ''Er is meer nodig, zoals het inruilen van een christelijke feestdag voor een islamitische. Tweede Pinksterdag komt hiervoor het meest in aanmerking. Binnen de christelijke liturgie heeft deze dag geen betekenis meer. De Paastijd wordt immers op Pinksterzondag afgesloten. Met zo'n stap kunnen we het vertrouwen van de moslims winnen.''

Muskens stelt dat het vertrouwen in elkaar de komende tijd hard nodig is. ''We staan voor grote uitdagingen om vorm te geven aan een samenleving waarin twee culturen elkaar niet alleen gedogen maar ook met elkaar optrekken. In een vertrouwvol klimaat kunnen christenen en islamieten op zoek gaan naar datgene wat hen bindt en scheidt. Ze kunnen spreken over de relatie tussen de islam en geweld, de godsdienstvrijheid en de plaats van de vrouw binnen de islam. Omgekeerd mogen de moslims vragen stellen bij onze sexuele moraal en onze eigen godsdienstigheid.''

De bisschop erkent dat een dialoog tussen christenen en moslims op theologische gronden moeilijk is: ''We verschillen immers diepgaand over centrale geloofspunten als de Drie-eenheid en de plaats van Jezus Christus in het heilsbestel.'' Muskens pleit er daarom voor de dialoog niet allereerst over theologische onderwerpen te laten gaan, maar meer over sociale kwesties.

De uitspraken van Muskens zijn enigszins opvallend te noemen, daar hij zich eerder in negatieve zin uitliet over de islam, die volgens hem in Europa geen toekomst zou hebben.
Ik zou zeggen: geef gewoon de mogelijkheid om op dergelijke dagen altijd vrij te krijgen, dwz. op elke erkende religieuze feestdag moet het mogelijk zijn om altijd vrij te krijgen van je werkgever.

Ofwel: Als ik met pasen geen vrij wil en met een andere dag wel, dan bepaal ik dat zelf wel. Maar wil ik op pasen vrij, dan moet dat altijd kunnen.

Dan plannen de mensen zelf wel in wanneer ze vrij willen.

pasen + pinksteren + al die dagen ergens na pasen = wellicht een week vrij, wanneer ik dat wil.

Zou dat geen goed idee zijn?
Er is misschien maar 1 oplossing en dat is de rituele godsdienst afschaffen. Dat lijkt een 'harde' oplossing, maar het zou nog bijbels zijn ook. Er is geen enkele christelijke feestdag, die op de bijbel gebaseerd kan worden. Velen vinden het een achteruitgang, dat de jeugd niet meer weet, wat Pasen, Pinksteren en Kerstmis betekenen. Ik vind het een vooruitgang!
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

P. Strootman schreef: Er is misschien maar 1 oplossing en dat is de rituele godsdienst afschaffen. Dat lijkt een 'harde' oplossing, maar het zou nog bijbels zijn ook. Er is geen enkele christelijke feestdag, die op de bijbel gebaseerd kan worden. Velen vinden het een achteruitgang, dat de jeugd niet meer weet, wat Pasen, Pinksteren en Kerstmis betekenen. Ik vind het een vooruitgang!

High five ! Ik sluit mij hierbij volledig aan. :D
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Och Ruby, had je me in real life gekend dan wist je dat ik vaker dit soort opmerkingen maak. Het was allerminst serieus bedoelt. Maar waar ik me al tijden over verbaas is dat Israel door de Romeinse Jurken Club als missieland wordt gezien terwijl Iran dat niet is. Over selectiviteit gesproken.
En ik denk dat we ook helaas kunnen vaststellen dat er meer mensen gedood zijn door missionarissen (door overbrenging van ziekten en kruistochten en weet ik wat niet meer) dan dat er missionarissen zijn omgebracht.
Ehm, verduidelijking?
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Ruby,
En nu durf ik te beweren dat jij er tenminste bij stil zal staan voordat je zou emigreren. Velen doen dat niet
En omdat men dat n iet doet hoeft Nederland daarvoor toch niet te veranderen ten gunste van die mensen die daar niet bij nadenken? Hoewel ik het betwijfel dat men er niet bij nadenkt.
Het is te danken aan de periode dat men gastarbeiders liet komen om de "rotklusjes" op te knappen. Men zou hier 3 jaar werken en dan weer terug gaan met het verdiende geld. Dit deed men echter niet en Nederland stond hier niet genoeg op zn strepen. Men mag best dankbaar zijn tenopzichte van Nederland wat dat betreft(Ik denk dat de eerste generatie die hier toen kwam dat ook wel degelijk is).
Het zijn ook vaak de 2e en derde generaties die voor problemen zorgen. Vooral de "berbers". De Turken gedragen zich toch over het algemeen stukken beter en passen zich ook beter aan. Volgens mij is de problematiek ook grotendeels te wijten aan "Links" Nederland die altijd maar koste wat kost begrip toont en excuses zoekt voor het wangedrag van deze groepen "probleemallochtonen". Er is naltijd wel een reden te verzinnen voor de houding van deze groepen. Feit is dat dit ook doodnormale mensen zijn die evenveel cappaciteit hebben tot aanpassing dan wie dan ook. Enkel het altijd maar verschaffen van begrip of een excuus geeft deze mensen niet het idee dat men verkeerd bezig is en men maakt er ook dankbaar misbruik van. Het probleem ligt er ook dat men niet het beestje bij de naam "mag" noemen omdat men dan voor "rascist" uitgemaakt word, terwijl dat helemaal niet aan de orde is.
en dan heb ik het nog niet eens over alle toeristen die gewoon respectloos kunnen zijn in het vakantieland.
Toeristen nemen over het algemeen geld mee naar Nederland en gaan weer weg als het op is. En daar zit hem het verschil.

Groeten Distipel
Wat de oren vertellen, zien de ogen.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Weet je, op zich ben ik het wel eens met je distiple. Alleen ben ik het niet met je eens wie je de schuld geeft. Sinds de WO2 zijn er, op 8 jaar na, altijd christendemocratische partijen in de regering geweest. Die hebben minstens evenveel boter op hun hoofd.
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Sararje schreef: Sinds de WO2 zijn er, op 8 jaar na, altijd christendemocratische partijen in de regering geweest. Die hebben minstens evenveel boter op hun hoofd.
Uiteraard, m,aar de grondvesten van Nederland liggen daar wel. Ook al was de kerk vroeger een grote slechte dictator. Maar de "mens" in Nederland liet het wel gebeuren, en slikte het allemaal. Men heeft er toch wel van geleerd en het is toch onderdeel van de Nederlandse cultuur. En ieder cultuur heeft wel "zwarte plekken" volgens mij. Het gaat er in dit geval niet om wat er in de verre verledentijd is gebeurd, maar om wat er n u speelt. En het altijd maar begrip tonen voor het wamgedrag" van "vreemde" culturen in Nederland komt me echt de strot uit.
Groeten Distiple.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ach, dat laatste is de bekende 'dictatuur van het politiek correcte denken'. Echter, de mensen zijn of a) massaal dom geweest dat te slikken of b) ze vonden het niet bel;angrijk genoeg of c) ze zagen het niet als probleem. Iig ligt de schuld m.i. bij het volk zelf in hoge mate en in hoge mate bij stemmers van de christendemocratische partijen.
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Sararje schreef:Ach, dat laatste is de bekende 'dictatuur van het politiek correcte denken'. Echter, de mensen zijn of a) massaal dom geweest dat te slikken of b) ze vonden het niet bel;angrijk genoeg of c) ze zagen het niet als probleem. Iig ligt de schuld m.i. bij het volk zelf in hoge mate en in hoge mate bij stemmers van de christendemocratische partijen.
Optie d: Gemakszucht en populariteitsdrang
Plaats reactie