PKN versus Hersteld Verband
Moderator: Moderators
PKN Hervormd, want ik had het over een verdwijnende volkskerk. Richting is moeilijk te definieren al zou ik het samenvatten als gematigd gereformeerde bond en confessioneel. We hebben bijvoorbeeld vrouwen in de kerkenraad. En we zingen uit het liedboek.Kitty schreef:Welke kerkrichting bezoek je Dies?
Maar er lopen nogal wat onderstromingen tussen de hoofdstromingen door. Bij de tussengeneratie (50ers), waarbij ik hoor zie je de oude EO-opvattingen: Zeg maar 'Knevel 10 jaar geleden'! Maar ik zie nogal wat nieuwe gezichten waarmee ik nog moet kennis maken.
Wat is nu op dit moment precies het verschil tussen de Gereformeerde Bond en de HHK( Hersteld Hervormde Kerk)? Zijn dit nu twee aparte stromingen geworden? Sorry, voor deze offtopic vraag maar ik vroeg het mij af. Is hier nu sprake geweest van een soort scheuring? Wel of niet behorende bij de PKN?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
De HHK hoort niet bij de PKN. De mensen van de HHK zouden het vloeken in de kerk noemen.Kitty schreef:Wat is nu op dit moment precies het verschil tussen de Gereformeerde Bond en de HHK( Hersteld Hervormde Kerk)? Zijn dit nu twee aparte stromingen geworden? Sorry, voor deze offtopic vraag maar ik vroeg het mij af. Is hier nu sprake geweest van een soort scheuring? Wel of niet behorende bij de PKN?
De Gereformeerde Bond is plaatselijk, waar een scheurng plaatsvond wel behoorlijk van kleur verschoten. Gewoon een reactie op een verrechtsing. In mijn woonplaats is ook een HHK, maar die was al afgesplitst in de jaren '60 vorige eeuw. En omdat het dus niet heftig meer ligt hier, en we elkaar gewoon aardig vinden, ziet het er heel anders uit dan op de Veluwe en vooral de Zuid-Hollandse eilanden.
De Gereformeerde Bond is inmiddels zo breed als de Hervormde Kerk voorheen was.
Laatst gewijzigd door Dies op 10 apr 2009 00:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar er zijn dus gedeeltes van de Gereformeerde Bond overgestapt naar de HHK?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Dat klopt. Feitelijk is de HHK een afsplitsing van de GB. De meningen zijn verdeeld als het gaat over de herkomst van de leden van die kerk. De ex-leden van de Gereformeerde Gemeenten krijjgen nogal eens de zwarte piet op hun dak, alsof zij de scheuring op hun geweten hebben. Maar dat klopt niet. Ik weet gewoon dat heel veel ex-leden van die kerk inmiddels totaal anders denken. Waaronder ikzelf. En gereformeerdebonders snappen dat dus niet. En ik vind het dus altijd wel leuk als gereformeerde bonders iets niet snappen. Daar kunnen ze nogal slecht tegen.Kitty schreef:Maar er zijn dus gedeeltes van de Gereformeerde Bond overgestapt naar de HHK?
Van gereformeerde bond is eigenlijk geen sprake meer. De hoofdstromen zitten momenteel binnen de PKN. De groep mensen (veelal ex-geref.bond) die de PKN te lichtzinnig vonden. En bijvoorbeeld geen vrouwelijke predikanten wil. Of nog een stapje terug geen duidelijke vrouwelijke rol willen binnen de kerk. Die zijn afgescheiden en hebben zich verenigd als Hersteld Verbanders. Binnen de PKN is de signatuur van de geref.bond nog sterk aanwezig. Maar de naamgeving is verdwenen.Kitty schreef:Maar er zijn dus gedeeltes van de Gereformeerde Bond overgestapt naar de HHK?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
De naam is er nog wel maar men stelt minder prijs op het etiket. En de GB heeft nog steeds vleugels. Niet de hele rechervleugel is HHK geworden. In elk geval is sinds de scheuring de openheid vanuit de GB naar het geheel van de PKN groter geworden. Gescheurde gemeenten aan PKN kant zijn enorm van kleur verschoten.p.vroon schreef:Binnen de PKN is de signatuur van de geref.bond nog sterk aanwezig. Maar de naamgeving is verdwenen.
In de dagelijkse praktijk kun je de HHK eigenlijk een stap richting de gereformeerde gemeente noemen. Waren er in sommige bondsgemeenten ook dissidenten. Die zijn allemaal verdwenen. Dus dat er enkele vrouwen blootshoofds door de kerk wandelen zie je nu nauwelijks meer. De discussie over welke berijming is intern verdwenen. Ruimte voor dialoog is marginaal. Het uitverkoren zijn, een typisch ger.gem trekje, alvorens je aan het avondmaal gaat. Begint ook bij de hersteld verbanders opgang te vinden. Het wachten is op de eerste lokale fusiegemeente tussen de Hersteld Verbanders en de Gereformeerde Gemeente.Dies schreef:De naam is er nog wel maar men stelt minder prijs op het etiket. En de GB heeft nog steeds vleugels. Niet de hele rechervleugel is HHK geworden. In elk geval is sinds de scheuring de openheid vanuit de GB naar het geheel van de PKN groter geworden. Gescheurde gemeenten aan PKN kant zijn enorm van kleur verschoten.p.vroon schreef:Binnen de PKN is de signatuur van de geref.bond nog sterk aanwezig. Maar de naamgeving is verdwenen.
Doordat de linkervleugel van de ger. bond is overgestapt naar de PKN, komt er nu inderdaad ruimte voor andere opvattingen. Het loopt niet hard, maar een televisie wordt in deze kringen niet als afvalligheid beschouwt. En een lidmaatschap op het Nederlands Dagblad of Trouw ipv het Reformatorisch Dagblad is zeker geen breekpunt. Dus in de praktische uitvoering is men soepeler geworden door het lidmaatschap van de PKN.
Toch zag ik die verschillen voorheen ook wel al, de ene Bonder was de andere niet bij wijze van spreken. Je zag meiden in spijkerbroek naast meiden in lange jurken. Mensen met televisie en mensen zonder. En dan spreek ik toch van voor de PKN al. Dus de neuzen stonden in GB-land toen al niet echt dezelfde kant uit. Alleen was er van de recht in de leerdenkenden wel altijd kritiek hierop. Maar vooral jongere mensen zag je toen al wat minder strikt worden. Ik heb ook wel jonge mensen destijds zien overstappen van de Ger. Gem. naar de GB.p.vroon schreef:Doordat de linkervleugel van de ger. bond is overgestapt naar de PKN, komt er nu inderdaad ruimte voor andere opvattingen. Het loopt niet hard, maar een televisie wordt in deze kringen niet als afvalligheid beschouwt. En een lidmaatschap op het Nederlands Dagblad of Trouw ipv het Reformatorisch Dagblad is zeker geen breekpunt. Dus in de praktische uitvoering is men soepeler geworden door het lidmaatschap van de PKN.
In de huidige situatie is het Staphorstermodel niet meegegaan naar de PKN. Op sommige plaatsen (Urk) is de PKN de deur uitgegooid. Elders is de scheidslijn minder duidelijk. In persoonlijke gevallen is het een drame geworden. Een van de partners is overgestapt. Families zijn uiteengevallen. En er is een oorlog ontstaan over de boedelscheiding. Want de uitgetredenen kregen geen cent. Dus men was ontheemd en zat soms zonder predikant. Nog steeds zijn er juridische procedures gaande die duidelijk moeten maken wat van wie is.Kitty schreef:
Toch zag ik die verschillen voorheen ook wel al, de ene Bonder was de andere niet bij wijze van spreken. Je zag meiden in spijkerbroek naast meiden in lange jurken. Mensen met televisie en mensen zonder. En dan spreek ik toch van voor de PKN al. Dus de neuzen stonden in GB-land toen al niet echt dezelfde kant uit. Alleen was er van de recht in de leerdenkenden wel altijd kritiek hierop. Maar vooral jongere mensen zag je toen al wat minder strikt worden. Ik heb ook wel jonge mensen destijds zien overstappen van de Ger. Gem. naar de GB.
Dat doet denken aan de kerkscheuring ten tijde van de vrijmaking. Mijn man kwam met zijn broertjes, zusjes en ouders na 12 jaar terug van de antillen en heel de famillie in Nederland had zich op grond van art. 31 vrijgemaakt. Ook dat heeft in de familie heel wat ellende en scheve gezichten gegeven. Men wilde elkaar niet meer kennen als men niet ook overstapte.
En allemaal zo Bijbel getrouw als wat, en niemand die zich daarbij afvraagt of het wel Gods bedoeling was al die onderlinge strijd en al die aparte geloofsgemeentes.
En allemaal zo Bijbel getrouw als wat, en niemand die zich daarbij afvraagt of het wel Gods bedoeling was al die onderlinge strijd en al die aparte geloofsgemeentes.
De religieuze tussenvormen in evolutionair opzicht dan. Het is een oneindige lappendeken aan stromingen en utiwassen. Ooit het boekje gekocht van A.J. Klei met de titel "De koningin is lekker hervormd". Om enig zicht te krijgen in de meest bekende stromingen. Want je moet wel een ingewijde zijn om de oud-gereformeerde gemeente te kunnen plaatsen. En haar zustergroepering oud-gereformeerde gemeente in Nederland. Op een gegeven moment kun je het onderscheid niet meer maken op basis van de kleur van iemands kleding. Haardracht of het aantal kinderen. Dan moet je gokken. Meestal raad ik het goed. Een schrale troost.Kitty schreef:
In de loop van tientallen jaren zijn tienduizenden mensen uit de Ger.Gem overgestapt naar de NHK. Ik ben er ook eentje van (1972) En nu zie je een drempelverlaging. Wat betreft huidige overgangen GerGem > PKN+HHK is de aantal hoger dan indertijd de overgangen GerGem. > NHK. Dat zorgt voor nog meer verrechtsing in HHK-kringen. Wat niet ieder HHK-lid prettig vindt. Een fusie van HHK met Ger Gem zit er echter niet in. Qua leer is de GerGem dermate strikt waardoor eenheid met de HHK uitgesloten is. Als het zover komt over tien jaar dat zijn er zeker weer twee scheuringen.Kitty schreef:Maar vooral jongere mensen zag je toen al wat minder strikt worden. Ik heb ook wel jonge mensen destijds zien overstappen van de Ger. Gem. naar de GB.
En dan lees je de conflicten van ger. gem. ouders die moeite hebben met de liefde van zoon voor een meisje uit een ander kerkgenootschap, want dat blijkt dan niet de ware kerk volgens hen. Wat een moeite die jonge mensen moeten doen om hun relatie geaccepteerd te krijgen, wat een strijd en een vijandigheid onderling. En het gaat allemaal om het geloof in dezelfde God en op de hoofdpunten is er niet eens een verschil. Ik ben steeds weer verbaasd als ik over die moeites lees die al die verschillende richtingen en denkwijzes veroorzaken. Waar gaat het in het geloof nu toch eigenlijk om vraag ik me dan af. God is liefde roepen ze hard, maar ondertussen...