De reacties op  de 
aangehaalde  post van 
Rutger Schimmel  blijven zeer interessant  
Hij staat blijkbaar niet alleen  met zijn afwijzing  van het zogenaamde 
 "militante"  atheisme
Getuige daarvan  is de reactie van 
"Verbaasde Atheist " aldaar 
Ik heb dus gelijk  gehad met mijn  vermoeden    dat RS  staat 
voor een bepaald type atheisten ?  ; 
Te weten 
Atheisten  die de atheistische  kool  en de  theistische geit willen sparen ; 
Waarbij ze  het 
atheisme herleiden tot een privé-zaak  en 
de religie de rol  van 
(gevoelsmatige  psychologische ) zingever en/of  maatschappelijk cement  , toekennen 
( eigenlijk is dat de  pragmatische  / machiavellistische optie die alle  politieke  machthebbers  /heersers   al altijd  
ook hebben gehuldigd ) ....
Dat zijn twee standpunten die volgens mij , buitengewoon
 armetierig  (1) zijn 
Zoals ik zal betogen  is
 zingeving helemaal niet gelegen in de persoonlijke  hoop op het hiernamaals, 
Maar in de dingen die je doet in dit leven ( met de steun van de wetenschap en de kunsten ) ter bevordering  van het(eventuele)  heil van de mede-mens , waaruit  ook automatisch  
het sociaal bindend element  KAN  volgen ....
Andere vraag  die onvermijdelijk  opkomt  in dit  verband  is natuurlijk  de vraag naar  
"wat " is  heilzaam voor de medemens___en  nog veel meer  de  overstijgende bekommernis " wat is goed voor de "mensheid "(2 )   
  ...op dat  terrrein komt de  
moraal  en het 
altruisme ( ook naar de toekomstige generaties toe )  kijken 
Volgens mij  is de  grond van de  moraal en altruisme  ,  een evolutionair ontwikkeld  attribuut van de mens  ...
Net zoals er een  "universeel taalprogramma ",(= de "universele gramatica "van  N. Chomsky ) bestaat ,zo bestaat er  ook ( volgens mij ) een  "universele moraal" , die net als het taalprogramma  haar wortels heeft in onze dierlijke voorouders  ( zie Frans De Waal  e.a. / The Moral Brain   van  o.a  J. Braeckman  en Fons Verplaetsen 
Toch nog  eventjes  een paar beginnende  ideetjes spuien als antwoord op de litanie van  Verbaasde Aheist  ....
Verbaasde Atheist schreef ( Nota :   omdat  VA voorlopig geen lid is van FT hebben ik er voor gekozen  NIET het geijkte quote-tool te gebruiken ) 
"Anti-theïsme is gewoon een vervanging van religie 
en werkt net zo goed met uitsluitingsprincipe, 
groepjesvorming 
en messiassen."
comment #16
OK 
Maar  :
1.- Hier wordt het  ongetwijfeld aanwezige  "revanchisme " van ( sommige )  ex-gelovigen  verward met het atheisme  zelf  ...
2.- Uitsluitingsprincipes en  groepsvorming en messiassen zijn geen  exclusiviteiten van religieen en of ideologieen 
Het komt  voor bij ALLE  mensen die  samen een functionerende ( gelegenheids)  groep of team  (willen) vormen ___ook  in  zuiver economische- ,  lucratieve-, speel- , sport - , en/ of  beroeps- groepen  en situaties 
Verbaasde Atheist schreef
" ....Het zonder grenzen invullen van andere hun motivaties, gevoelens en ideeën is dus één van de 
zaken die antitheïsten moeten doen om hun ideeën enige waarde te geven...." 
Comment# 19
OK 
Maar :
1.- Religieen en godsdiensten  gebruiken  OOK  bij uitstek   psychologische  technieken .. het ZIJN  in  hoofdzaak  zelfs  toepassingen  van een  ( veelal duizenden jaren uitgeprobeerde ) "ervarings" -psychologie 
2.- Alles wat heeft te maken met essentieele en existentieele  (gevoels) noden  ,ZIJN  psychologische mechanismen ...
3.- Zich afzetten tegen religieen en godsdiensten   ( =  dus  ook  de manieren om tot een "zuiver " atheisme te  komen dat  zelf "
niet - religieus " wil zijn  ) moet   noodzakelijk  ook  uitweiden over die psychologische  mechanismen ...toch ?  
Atheisme dat dit boven  aangehaald 
zingeven  NIET doet (= "Zuiver "atheisme dus ) ,geeft 
GEEN   invulling  aan de  existentieele noden.....
-Het is dan  derhalve  een   overtuiging   zonder  zingeving of op zijn best een onvolledige  denkmodus  , die het zingeven  expliciet 
NIET bespreekt  : het zingeven tussen  haakjes plaats  ....en al met al een maat voor niks   dat in tot het persoonlijke  leven wordt beperkt en daar  gekoesterd , maar geen rekening houd met  het gevoel en het   be-leven  ....
Religie, wetenschap en de 
kunsten  beginnen  met de 
verwondering 
-De religie  gebruikt de verwondering  om  er wensdenken en  placebo's uit te puren 
-De wetenschap gebruikt de verwondering  om  er  een beeld van de waarneembare werkelijkheid mee  te construeren ter verklaring  , maar cyfert de verwondering niet weg 
-De Kunst  gebruikt de verwondering  om nieuwe podukten te scheppen die opnieuw verwondering (kunnen) opwekken en (eventueel) ook aan" het denken "zetten  
Atheisme dat de "verwondering " NIET   betrekt in zijn visie,  is leeg ....
Gelukkig bestaat dat soort atheisme (met verwondering  ), natuurlijk   wél  ---> 
een voorbeeld ? 

Wijlen  "Carl Sagan ": 
spreekt  met groot ontzag over de cosmos en de  dingen  en 
de creatieve vermogens van de mens 
en  al  de  estetische appreciaties  die dat bij hem opwekt  
Hieruit  spreekt  de stem van   de 
liefde  voor het leven , 
de 
werkelijke  wereld  
en 
de mens  
Een liefde  die NIET  wordt ingeruild  voor  de  liefde tot  een (verondersteld , gewenst  ,  fiktief ) leven na de dood  ...
(1)
ik ben natuurlijk geinspireerd geworden  door  
Popper's " De Armoede van het Historicisme"    
(2) De beste uitdrukking  van wat ik bedoel  is te vinden bij  de oude   Isaac Asimov  en de 
"drie wetten van de robotica " ( uit de  Science Fiction  verhalenbundel ;  " I Robot ") en de  afgeleide  "Nulde Wet  "
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_drie_we ... e_robotica
P.S. 
Het is NIET  mijn bedoeling hier een  soort  bespreking te beginnen  van alles wat op dat blog in de commentaren verschijnt ...
Ik vind het echter  een  zeer inspirerende aanleiding , om   eigen ideeen ( en die van andere  FT-ers ) daaromtrent   hier verder ter bespreking  
voor te leggen ...