Wat wordt daar precies onder verstaan? Ik ben altijd van mening geweest dat een politieke beslissing die betrekking heeft op het leven van alle groepen in de samenleving, nooit gemotiveerd zou moeten worden vanuit de dogmatische stelsels van levensbeschouwingen. Als je bijvoorbeeld abortus zou willen verbieden voor iedereen, om even een voorbeeld te noemen, dan zou men zich in de Tweede Kamer niet kunnen beroepen op de Tien Geboden, de wetten uit de Thora, de Shariah, etc.. In die zin zou ik het er mee eens kunnen zijn.atheïstische partij schreef: Een volledige scheiding van kerk en staat
Maar dat een christen of moslim uitgesloten zou moeten worden van de politiek, dat zou absurd zijn. Daar kan ik nimmer achter staan.
Het is voor mij dus de vraag wat men er precies onder verstaat.
Het doel van onderwijs is het leren van rekenen, talen, aardrijkskunde, geschiedenis, en het zou mijns insziens geen middel moeten zijn om één bepaalde godsdienst of levensbeschouwing te propageren boven anderen. Daarvoor kan men naar de kerk, of de zondagsschool. Hier ben ik het mee eens.[*] Alleen openbaar onderwijs
Een paar vragen komen in mij op. Wat verstaat men hier over de openbare ruimte? Gaat het hier over muren en gevels van rechtbanken, scholen, politiebureau's? (hier kan ik wel mee inkomen)[*] Nergens in de openbare ruimte mag welke godsdienst dan ook geafficheerd worden
Of wordt het in de maatschappij die deze partij voor ogen heeft, ook verboden om in het winkelcentrum te winkelen met een crucifix om de hals, of een 'I love Satan' tatoeage? Mag een christen geen ichthus op zijn auto plakken? (daarmee begeeft hij zich immers in de 'openbare ruimte'). Waarom zouden Philips en Sony wél reclame mogen maken voor hun produkt, en de Baptisten gemeente en Jehovah's getuigen niet?
Men moet dit nog maar eens heel goed overdenken.
Ik weet niet of het iemand is opgevallen, maar dit lijkt verdacht veel op bepalingen uit de middeleeuwse Shariah. Abu Yusuf, een islamitische schriftgeleerde uit de achtste eeuw stelde de volgende bepalingen op voor joden en christenen: '....dat zij geen nieuwe synagogen en kerken bouwen en zich beperken tot het gebruik van gebedshuizen die al bestonden ten tijde van het bestand dat hen schatplichtig maakte.'[*] Geen nieuwbouw van kerken, moskeeen, synagoges e.d. (bestaande worden gerespecteerd )
Ik ben voor vrijheid; niet alleen voor mijzelf, maar voor iedereen; zoveel mogelijk vrijheid. Als mensen zich verenigen - of het nu is om te voetballen, postzegels te verzamelen of om Jezus of Satan te aanbidden - dan zouden zij het recht moeten hebben om daarvoor een ruimte te huren of te kopen, of deze te laten bouwen. Dat lijkt me de normaalste zaak van de wereld. Ik vind een aantal van de doelstellingen van deze atheïstische partij behoorlijk griezelig. Het komt op mij over als een dictatuur, en ik zie het bijna als tegengesteld aan de waarden van de verlichting.
Ten tweede zou deze atheïstische partij, in het hypothetische geval dat deze ooit aan de macht zou komen, de sekten en godsdiensten een zeer grote dienst bewijzen. Hebben zij niets geleerd van de fouten van Mao en Lenin? De sekten en godsdiensten floreren onder repressie. Nooit en nergens waren Paulus en Jezus zo populair als tijdens de koude oorlog in de Sovjet Unie. Hoe succesvol was Mao in het uitroeien van Taoïsme en Boeddhisme? Wel, denk daar maar eens over na.
Vrijheid en welvaart voor iedereen, zijn paradoxaal genoeg, de grootste 'bedreigingen' voor de grote religies
Wat stelt men zich daarbij voor. Ik herinner me dat ik dit lijstje al eens eerder heb afgewerkt. Ik zie voor mij het visioen van een zondagschool. De juf vertelt de kindertjes over de ark van Noach, en opeens komt de politie binnen ('polizei' wilde ik bijna zeggen voor de beeldvorming). Juf word in de boeien geslagen, en afgevoerd. De kindertjes in paniek, en de lachende dominee staat om de hoek, met een camera. 'Haha, wat een mooi materiaal voor op het internet', zei de dominee tegen zichzelf.Religieuze bijeenkomsten verbieden voor minderjarigen
Vervolgens wordt in een grote verlaten parkeergarage een illegale EO jongerendag gehouden, en ik zie de ME al die parkeergarage binnenstormen: 'PASPOORT! GEEN GROTE BEK JA? PASPOORT! Geen achtien jaar? AFVOEREN!'
En wat zullen evangelisten in hun nopjes zijn over de onderdrukking in Nederland. De kerken zullen volstromen, en atheïsten zullen gehaat worden, meer dan ooit.
Klinkt prachtig hoor, maar als we het over potentiele gevaren hebben, dan zie ik die evenzeer in een dictatoriale atheïstische groep, als in de gevestigde religies. Men heeft nog heel wat uit te leggen en te verklaren, wat betreft een aantal punten (niet alles dus, er zijn ook dingen waar ik het persoonlijk wél mee eens ben) uit het bovenstaande lijstje. Die hebben zo op het eerste gezicht weinig uit te staan met humanisme en verlichting. Overheden dienen te zorgen voor veiligheid, vrijheid en welvaart, meer niet.De overheid dient min of meer dezelfde houding aan te nemen tegenover religie als tegen roken: Niet verbieden, want het is de individuele verantwoordelijkheid van de burger,....maar wel zo veel mogelijk ontmoedigen en zo veel mogelijk op de gevaren ervan wijzen
Vriendelijke groet.